Hoppa till innehåll

Svampplockning


MarkusR

Recommended Posts

post-2426-1219496155_thumb.jpg

Det fullkomligen vimlar av Karl-Johan ute i skogarna, finns något bättre till det självskjutna köttet än självplockad svamp.

Detta var vad jag och ungarna fick ihop på ett par timmar på förmiddagen idag.

Detta och Trattisar är mina absoluta favoriter, till och med bättre än kantareller :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också hittat mycke här i Grycksbo. Idag åt vi svampstuvning och roadkill (råkidd som vi gått eftersök på)

De har blivit väldigt lite rådjurs jakt och väldigt mycke svamp plockning <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ett stort fan av egenplockad svamp som tillbehör (gärna i grädde <_<) till viltet, ska ge mig ut efter kantareller i veckan. Får se om man hittar Kung Kantarell i år igen:

post-2319-1219509452_thumb.jpg post-2319-1219509463_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plockar så ofta jag kan och hinner. Favoriterna är Karl - Johan , kantarell , stolt fjällskivling , blodriska och smörsopp.

Finns tyvärr fler än jag som tycker så här i Skåne. Skulle varit ut idag men det har spöregnat hela dagen. Får se i morgon om det är väder då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gott gotti gott gott. ;)

Älskar att plocka svamp, det fins hur mycket Karl Johansvamp som helst i Sörmland och enligt Svd är detta ett av de bästa Karl Johanssvamp året någonsin.

post-250-1219668441_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi plockar gula trattisar, höstkantareller, soppar av olika slag samt tickor ;)

Båda kantarellsorterna torkas, övriga skivas upp och stoppas i frysen *mums*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varit ut och plockat två gånger otroligt mycke kantareller gul alltså så gött :D

Dom växer där det annars inte finns så kul att plocka men rensa dom är piss tråkigt

Ska plocka en kasse och ta med upp till älg jakten i östersund äta gött och må gött B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viltkött utan svampsås och gelé är som korv med bröd utan senap & ketchup :D !

Jag plockar gula kantareller, trattar, röd-gul-trumpetsvamp, diverse soppar (likt amakulu är smörsoppen och även tegelröd aspsopp favoriterna bland sopparna). Citrongul-slemskivling är riktigt nice att göra kall sås/sallad av. Även blomkålssvamp plockas när dessa giganter hittas.

Stolt-fjällskivling VÅGAR JAG INTE PLOCKA, en bekant till morsan förväxlade med någon duktigt giftigt svamp och blev riktigt, riktigt sjuk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi plockar gula trattisar, höstkantareller, soppar av olika slag samt tickor :D

Båda kantarellsorterna torkas, övriga skivas upp och stoppas i frysen *mums*

Har försökt att torka gula kantareller men tycker ej att de har blivit bra. Något bra knep?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viltkött utan svampsås och gelé är som korv med bröd utan senap & ketchup :rolleyes: !

Jag plockar gula kantareller, trattar, röd-gul-trumpetsvamp, diverse soppar (likt amakulu är smörsoppen och även tegelröd aspsopp favoriterna bland sopparna). Citrongul-slemskivling är riktigt nice att göra kall sås/sallad av. Även blomkålssvamp plockas när dessa giganter hittas.

Stolt-fjällskivling VÅGAR JAG INTE PLOCKA, en bekant till morsan förväxlade med någon duktigt giftigt svamp och blev riktigt, riktigt sjuk.

Borde inte gå att förväxla med ngn giftig svamp faktiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borde inte gå att förväxla med ngn giftig svamp faktiskt.

Instämmer! Jag förstår inte hur man kan göra det bara! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är mycket som verkar obegripligt :blush:

När vi plockar trattisar så vet min 5åring att man bara plockar svamp med "navel", likafullt var det ju en hel familj som hamnade på dialyse för att par år sedan för att de plockat någon giftspindelskivling eller liknande :D

Tragiskt men sant

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borde inte gå att förväxla med ngn giftig svamp faktiskt.

Jag ska kolla upp detta imorgon. Vad som förväxlades med vad :D .

Stollt-Fjällskivling förväxlades med Panterfläckig flugsvamp :blush: . Inga "fullvuxna" svampar utan dem var "små".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
post-2426-1219496155_thumb.jpg

Detta var vad jag och ungarna fick ihop på ett par timmar på förmiddagen idag.

dude jag trodde du var min ålder ?:D när du kallade dig själv "gröngöling" :lol: får man fråga hur många ungar och ålder på dig ? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dude jag trodde du var min ålder ?:D när du kallade dig själv "gröngöling" :lol: får man fråga hur många ungar och ålder på dig ? :D

Har bara haft jägarexamen ett år = gröngöling

3 ungar, 36 år = snart gubbe :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och frugan plockar kantareller, trattkantareller, karljohan, svart trumpetsvamp och ev. några sorter till.

Tips på en enkel pastasås.

Fräs bacon och lök samt svart trumpetsvamp var för sig.

Blanda ihop och slå på grädde.

Salta och peppra låt puttra några minuter.

Servera med pasta.

Jättegott om man gillar svarta trumpeter.

/Pete

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev såp rackarns svampsugen så ja tog min dotter o hund på en promenad nyss!

Blev lite gula kantareller samt ngr trattisar, ngn ticka o ngn taggis.

post-399-1220975391_thumb.jpg

Goast e att smörsteka de färska o hä på en hårdbröskiva.

Sen att de ligger ett orrbröst på mörning gör ju inget heller.

Ska avnjutas tillsammans ikväll.

Svart trumpetsvamp e ju bara sååå gott men väldigt svårfunnen här då jag hört att även älgen ÄLSKAR denna svamp.

Huruvida sanningshalten är i de låter ja ngn annan avgöra, men jag har enbart hittat dem en gång o då MÅNGA.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Älskar svamp, och enda chansen att få med min bättre hälft att följa med ut i skogen oxo. Plockar mest gul och tratt kantarell faktiskt (i brist på bättre vetande). Finns massvis av trattisar i området där jag bor (har en egen låda i frysen för trattisar).

Behöver inte alls blanda svamp och vilt/kött. Går alldeles utmärkt att äta stekt i smör eller stuvat som det är, bara rakt av liksom :wub:

Karl Johan har jag inte hittat nån i år :wub: (joo ett par st som va ruskigt maskätna, eller vad säger man) och då knallar jag ändå ganska mycket omkring i markerna där jag har lov att jaga.

Gör inget eftersom min bättre hälft oxo älskar svamp och förväller allt som går att förvälla (nämnde jag att det är gott om gul och trattkantarell i bohuslän i år) :wub::wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svamp är gott och är gott till kött m. m. Det blir en del svampplockning här uppe men inte riktigt i samma utsträckning som det blev utanför Aneby där jag hade stugan när jag bodde söder ut. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Karl Johan, Sandsopp, Strävsopp, Smörsopp, Stenmurkla, Kantarell, Trattkantarell är de svampar jag plockar idag, men skulle gärna lära mig mer.

Egenplockad svamp till egenhändigt nerlagt vilt, en av de bättre kombinationerna :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Karl Johan, Sandsopp, Strävsopp, Smörsopp, Stenmurkla, Kantarell, Trattkantarell är de svampar jag plockar idag, men skulle gärna lära mig mer.

Egenplockad svamp till egenhändigt nerlagt vilt, en av de bättre kombinationerna :D

Gotti-gott-gott till mat och på smörgåsar. :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att ni hittade den här tråden så här lite off season :D

Häromveckan hade vi grannarna på middag, älgstek som sakta fått komma upp till 56 grader.

En stor balja gräddsås gjord på viltfond av älg och rådjursben, spetsad med en försvarlig mängd Karljohansvamp :)

Till detta pressad mandelpotatis och rårörda lingon.....

UJUJUJ så gott att det kn**lar i munnen :blink::wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Snart börjar säsongen igen..... :)

Det har förhoppningsvis kommit regn nu i norra Halland o om det blir lite värme på det borde dom första ”gula” dyka upp runt midsommar.

Klar favorit är nystekt duvbröst med kantareller i grädd o rödvinssås på rostdbrödmacka. Allt tillsammans med ett glas Pinotage.

Kan det bli bättre? <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...