Hoppa till innehåll

Dags att skaffa Wachtel.


Freddan78

Recommended Posts

Jag tror att wachtelns populäritet i mångt och mycket ligger i att den är just allround och att många vill ha en "lagomhund" dvs lagom lång jakt, snabb återgång, alltid med hem....

För att detta skall uppstå måste hunden ofta också ha "lagom jaktlust"

Raser med "lagom" driv tror jag ofta är svåra att balansera så de inte blir "för lite"..

Min erfarenhet säger mig att Wachteln tyvärr har gått mot att många individer har just "för lite". Även jag har sett Wachtlar som jag uppfattat som suveräna jakthunder, men efter mina mått mätt och då har de inte varit "lagom"...

De wachtlarna har haft stora självständiga sök och inte bangat för att driva vilt länge, och direkt uppstår då fenomenet att de inte är lämpliga som rådjurshundar. Dessa wachtlar tycker jag skall användas till gris och älg, möjligen kronhjort. "Lagomhundarna" kan med framgång användas till rådjur och dovhjort i viltrika marker.

Nu kanske det är bäst att ducka bakom tagentbordet, men det är min syn på saken :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Freddan78

    15

  • MaxW

    7

  • N S

    5

  • mats_bengt

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag tror att wachtelns populäritet i mångt och mycket ligger i att den är just allround och att många vill ha en "lagomhund" dvs lagom lång jakt, snabb återgång, alltid med hem....

För att detta skall uppstå måste hunden ofta också ha "lagom jaktlust"

Raser med "lagom" driv tror jag ofta är svåra att balansera så de inte blir "för lite"..

Min erfarenhet säger mig att Wachteln tyvärr har gått mot att många individer har just "för lite". Även jag har sett Wachtlar som jag uppfattat som suveräna jakthunder, men efter mina mått mätt och då har de inte varit "lagom"...

De wachtlarna har haft stora självständiga sök och inte bangat för att driva vilt länge, och direkt uppstår då fenomenet att de inte är lämpliga som rådjurshundar. Dessa wachtlar tycker jag skall användas till gris och älg, möjligen kronhjort. "Lagomhundarna" kan med framgång användas till rådjur och dovhjort i viltrika marker.

Nu kanske det är bäst att ducka bakom tagentbordet, men det är min syn på saken :blush:

Tycker nog du har en poäng i detta, jag håller på att plocka bort rådjursdreven för min Wachtel för att det helt enkelt blev för bra! Lustigt nog har det hitills gått över förväntan men det har väl att göra med hygglig grundlydnad och en formbar hund. Men sen finns det andra Wachtel som driver rådjur alldeles utmärkt jagade med en i höstas som inte drev mycket snabbare än en högbent drever och det buktade fint i en halvtimme.

Sen har vad jag kan se de flesta Wachtlarna otroligt bra och snabb hemgång, min kan visserligen dra iväg långt men han är lika snabbt tillbaka.

MB

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Harkel. Jag har en wachtel med ca5% norrbottenspets i. Men den lilla defeckten märks inte. Wachtel hunden i mitt tycke är lämpadde för små till medelstora såter. Jag jagar både i Skåne och Småland med min. Han är hittils Älgren till (husses stora glädje). Men han gör ingen skilnad på rådjur,hare eller gris. Han har fått ett par tryckare av gris och lärt sig att dom får husse döda. Men han hjälper gärna till. Jag har honom till drev och eftersök . Det funka kanon. Rådjur avfångar han själv likaså hare. Det är en snabb ras men med tanke på att dom skallar på löpan så kommer drev djuren i lagom tempo och inte som vid kontackt. Det är en fördel tycker jag. Min funkar även mycket bra som sälskapshund till min sambo. Han är alltid med henne och får leka med hennes elevers hundar. Ja nu orkar jag inte skryta mer. Men jag gillar den rasen. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp. Då var man på jaktprov (unghundsprov) i lördags. Totalt åtta unghundar skulle bedömmas. 4 dommare och ekipagen deldes in i två grupper. Jag och min käresta hängde på en av grupperna.

Vi började med harmomentet och det fanns gott o hare så varje hund fick gå på minst två harar. Resultaten var blandade men mitt intryck var att samtliga hundar jobbade ganska osystematiskt på tappterna, ringade inte utan vimsade mest runt och kom på löpan igen om de hade lite tur. Ingen av de fyra hundarna i gruppen gjorde ngt riktigt bra drev och en hund ville inte ens gå efter hare alls. En reflektion jag gjorde var att allmänhyffset inte var det bästa och förarna hade bl.a. problem med inkallning.

Sedan var det dags för apporteringen. Det fanns kråka eller gräsand att välja mellan. Samtliga hundar sprang raskt ut och letade reda på fågeln, nosade lite, kikade på annat och passade på att göra ifrån osv. En hund flyttade på fågeln någon meter medan en annan började tugga på den. Ingen av hundarna fixde apporteringen. F-n vår jaktspringervalp apporterade betydligt bättre efter sin första träning vid 3 månaders ålder.

Alla fyra hundar fick etta (ej godkännd) på apporteringen.

Efter detta moment blev jag och sambon tyvärr tvugna att avlägsna oss eftersom hundarna hemma behövde komma ut. Men måste säga att även om det var unghundar och en ny situation med en massa hundar och folk runt om så borde man kunna förvänta sig betydligt mer av dem. Vet inte riktigt hur mycket förarna jobbat med hundaarna innan provet men det här känndes mycket tunt :unsure:

Är för denna sakens skull inte mindre intresserad av rasen även om endel frågetecken blivit än krokigare men fyra unghundar är på tok för liten grund att bygga några slutsattser på... Kommer att kika på något öppenklassprov och ev ngt ytterligare unghundsprov nu under hösten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande!!! Hane eller tik? Bilken kennel/uppfödare? Alltis kul men valpar även om det är otroligt mycket jobb.

Har vanan lite inne nu eftersom vi har en jaktspringervalp som hunnit bli 5 mån...

En tik från Björnfotens kennel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp. Då var man på jaktprov (unghundsprov) i lördags. Totalt åtta unghundar skulle bedömmas. 4 dommare och ekipagen deldes in i två grupper. Jag och min käresta hängde på en av grupperna.

Vi började med harmomentet och det fanns gott o hare så varje hund fick gå på minst två harar. Resultaten var blandade men mitt intryck var att samtliga hundar jobbade ganska osystematiskt på tappterna, ringade inte utan vimsade mest runt och kom på löpan igen om de hade lite tur. Ingen av de fyra hundarna i gruppen gjorde ngt riktigt bra drev och en hund ville inte ens gå efter hare alls. En reflektion jag gjorde var att allmänhyffset inte var det bästa och förarna hade bl.a. problem med inkallning.

Sedan var det dags för apporteringen. Det fanns kråka eller gräsand att välja mellan. Samtliga hundar sprang raskt ut och letade reda på fågeln, nosade lite, kikade på annat och passade på att göra ifrån osv. En hund flyttade på fågeln någon meter medan en annan började tugga på den. Ingen av hundarna fixde apporteringen. F-n vår jaktspringervalp apporterade betydligt bättre efter sin första träning vid 3 månaders ålder.

Alla fyra hundar fick etta (ej godkännd) på apporteringen.

Efter detta moment blev jag och sambon tyvärr tvugna att avlägsna oss eftersom hundarna hemma behövde komma ut. Men måste säga att även om det var unghundar och en ny situation med en massa hundar och folk runt om så borde man kunna förvänta sig betydligt mer av dem. Vet inte riktigt hur mycket förarna jobbat med hundaarna innan provet men det här känndes mycket tunt :huh:

Är för denna sakens skull inte mindre intresserad av rasen även om endel frågetecken blivit än krokigare men fyra unghundar är på tok för liten grund att bygga några slutsattser på... Kommer att kika på något öppenklassprov och ev ngt ytterligare unghundsprov nu under hösten...

då hamnade du tyvärr i fel grupp , misstänker att du var i grupp 1? jag var i grupp 2! är ruskigt nöjd över min huns arbete! han skrapade ihop 59 poäng av 72 möjliga . Drev dock haren lite för länge , han har aldrig dreve en ahre mer än 5 minuter . och i helgen på provet så driver han 15 minuter , med 2 tappter! stöter upp haren 2 ggr! åter efter 20 minuter! rätt fräckt var det, emat det var så hiskligt stora stubbåkrar . så man såg hela drevet :mellow::D!

vi fick la sparka hare rätt länge . min hund fick bara en hare, för domarna tyckte inte det behövdes en till , men det ville jag!

enda som jag ew missnöjd med e söket! men det hade jag itne förväntat mig speciellt mycket heller. för det är under träning!!

så här såg poängena ut:

Näsa Drevskall spårvilja spårsäkerhet skogsarbete vatten förighet skott apport summa

6d 8 6d 8 3 7 8 8 5 59/72

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men måste säga att även om det var unghundar och en ny situation med en massa hundar och folk runt om så borde man kunna förvänta sig betydligt mer av dem. Vet inte riktigt hur mycket förarna jobbat med hundaarna innan provet men det här känndes mycket tunt :rolleyes:

Känner igen det du beskriver. Var och tittade på mitt första wachtelhund prov förra helgen och för mig så var det både possitivt och negativt.

Först det possitiva: Det var fyra hundar i gruppen som jag kollade på, två var rent sagt kassa :D , vägrade gå i vatten självmant, vägrade apportera, skallade inte på löpan osv. En hund var ok och den sista hunden hade jag önskat jag hade ägt B) . Den skrapade ihop 69 av 72 möjliga poäng. Men som jag förstod på ägarna så har de jobbat mycket med hunden och det verkar ha gett utdelning sen ska sägas att tiken hade fem dagar kvar till sin två års dag så den kanske var lite mer mogen än de andra vad vet jag. Men det var så man fick gåshud när hunden jobbade, det var riktigt kul att se hur det kan fungera när det är som bäst :D .

Det negativa: Om det inte krävs mer än G på unghundsprov för att bli godkänd i avel för wachtelhundklubben kan jag förstå varför kvalitén på hundarna sjunker, om den nu gör det? För det krävs inte mycket för att få G på ett unghundsprov. Om man däremot hade krävt kanske ett 1:a eller 2:a pris i öppenklass så hade man förmodligen fått fler startande i öppenklass samt förhoppningsvis fler mer meriterade hundar. Jag har förstått att det är apsvårt att få ett första pris men jag tycker iaf att man bör höja kraven för att bli rekomenderad från avelsrådet.

Nu kanske jag sticker ut hakan för mycket men jag kommer leta och vänta tills jag får en valp från någon med pris från öppenklass. Sen finns det säkert de som har kanon hundar som jagar skitbra men bara inte meriterat hundarna som jag gärna hade försökt få någon valp ifrån. Bara det att jag känner ingen som har en sån hund så därför får jag gå efter jaktprovsmeriter.

Men det kommer helt garanterat bli en wachtel men inte första bästa.

mvh

Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

då hamnade du tyvärr i fel grupp , misstänker att du var i grupp 1? jag var i grupp 2! är ruskigt nöjd över min huns arbete! han skrapade ihop 59 poäng av 72 möjliga . Drev dock haren lite för länge , han har aldrig dreve en ahre mer än 5 minuter . och i helgen på provet så driver han 15 minuter , med 2 tappter! stöter upp haren 2 ggr! åter efter 20 minuter! rätt fräckt var det, emat det var så hiskligt stora stubbåkrar . så man såg hela drevet :D:D!

vi fick la sparka hare rätt länge . min hund fick bara en hare, för domarna tyckte inte det behövdes en till , men det ville jag!

enda som jag ew missnöjd med e söket! men det hade jag itne förväntat mig speciellt mycket heller. för det är under träning!!

så här såg poängena ut:

Näsa Drevskall spårvilja spårsäkerhet skogsarbete vatten förighet skott apport summa

6d 8 6d 8 3 7 8 8 5 59/72

Japp. Var i grupp ett. Synd!!! Hade verkligen varit kul att se en fungerande vovve, inte minst för sambons skull. Var kommer din ifrån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner igen det du beskriver. Var och tittade på mitt första wachtelhund prov förra helgen och för mig så var det både possitivt och negativt.

Först det possitiva: Det var fyra hundar i gruppen som jag kollade på, två var rent sagt kassa :D , vägrade gå i vatten självmant, vägrade apportera, skallade inte på löpan osv. En hund var ok och den sista hunden hade jag önskat jag hade ägt :D . Den skrapade ihop 69 av 72 möjliga poäng. Men som jag förstod på ägarna så har de jobbat mycket med hunden och det verkar ha gett utdelning sen ska sägas att tiken hade fem dagar kvar till sin två års dag så den kanske var lite mer mogen än de andra vad vet jag. Men det var så man fick gåshud när hunden jobbade, det var riktigt kul att se hur det kan fungera när det är som bäst :D .

Det negativa: Om det inte krävs mer än G på unghundsprov för att bli godkänd i avel för wachtelhundklubben kan jag förstå varför kvalitén på hundarna sjunker, om den nu gör det? För det krävs inte mycket för att få G på ett unghundsprov. Om man däremot hade krävt kanske ett 1:a eller 2:a pris i öppenklass så hade man förmodligen fått fler startande i öppenklass samt förhoppningsvis fler mer meriterade hundar. Jag har förstått att det är apsvårt att få ett första pris men jag tycker iaf att man bör höja kraven för att bli rekomenderad från avelsrådet.

Nu kanske jag sticker ut hakan för mycket men jag kommer leta och vänta tills jag får en valp från någon med pris från öppenklass. Sen finns det säkert de som har kanon hundar som jagar skitbra men bara inte meriterat hundarna som jag gärna hade försökt få någon valp ifrån. Bara det att jag känner ingen som har en sån hund så därför får jag gå efter jaktprovsmeriter.

Men det kommer helt garanterat bli en wachtel men inte första bästa.

mvh

Micke

Har också sett några Wachtlar som du beskriver som "den sista" riktigt bra hundar trots att de inte har någon större erfarenhet. Tror att man med lite jobb och ett bra grundmaterial inte har några större svårigheter att komma dit. Wachteln verkar ju ganska sammarbetsvillig. Det mest negativa med det jag såg i helgen var att det varkade som att hundarna inte var tillräckligt tränade för uppgiften, även fast provet verkar relativt lätt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JO... utan att ha lagt lite träning på wachteln så blir Ukl provet lite missvisande tror jag.

Även sånt som ev är medfött kan bli fel för dagen.

Typ alla har inte tillgång till att gå några vändor efter hare på stubb eller svartjord.

Mitt kräk när det begav sig hade alldrig sett stubb eller svartjord, iofs så va det väl lite svart jord i blomlandet hemma...

Hon drev hare dan innan provet i 25 min..

Första haren hon fick på provet kördes bortåt 1500-2000 m, men stor del dömdes bort för dommarn tyckte hon reste om ny hare, hur han nu kunde se det för jag såg då knappt jycken på det hållet...

Fick senare en ny hare som efter 100 m gick över svartjord o där blev det tvärstopp för tiken.

Utan den andra haren så hade jag förmodligen fått högre poäng.

Apporten är egentligen skit enkel men det är relativ få som lägger någon träning på apport, tyvärr.

Söket är lite relaterat till ev kondis och våra hundar som troligen inte är släppta så ofta i skogen innan 1 okt har nog lite taskig ork nu i september.

Men helt klart finns det hundar som gör mycket bra ifrån sig på våra unghundsprov trotts detta.

Tycker själv det är lite löjligt att man inte tar o höjer kraven för avel på rasen.

En knepig sak som klubben har o slåss med är att vi alla kräver väldigt olika vad det gäller dervtider o sök beroende på var i landet vi jagar.

Ett drev på 1-4 min kan passar perfekt i skånes skogshobbar och vilttäta marken och ju längre man kommer norrut så vill man har hundar som driver betydligt längre och har större sök.

Bortåt 40 min drev eller mer.

Flytta om de hundarna så är de totalt värdelöst med en 3 min. hund i norrland o lika kasst med en 40 min hund i en skogshobbe i skåne.

Ett hett tips är att försöka bjuda in nån som har wachtel på lite jakt, gå med hundföraren och se hur den individen jobbar.

Ev kanske man själv får komma med någon med wachtel på jakt om så bara för att "studera" utan bössa.

Jag vet det kan va knepigt... men frågan är ju som bekant fri...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak att inte förglömma när man väljer en Wachtel är att kolla upp hälsoläget på föräldrar, syskon osv. Tycker jag stöter på rätt mycket skit när man träffar folk med Wachtel t.ex. mycket pälsproblem, öronproblem mm.

En annan som innan haft Drever och Tax blir lite förundrad över att det finns så pass mycket problem inom rasen!

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det negativa: Om det inte krävs mer än G på unghundsprov för att bli godkänd i avel för wachtelhundklubben kan jag förstå varför kvalitén på hundarna sjunker, om den nu gör det? För det krävs inte mycket för att få G på ett unghundsprov. Om man däremot hade krävt kanske ett 1:a eller 2:a pris i öppenklass så hade man förmodligen fått fler startande i öppenklass samt förhoppningsvis fler mer meriterade hundar. Jag har förstått att det är apsvårt att få ett första pris men jag tycker iaf att man bör höja kraven för att bli rekomenderad från avelsrådet.

Nu kanske jag sticker ut hakan för mycket men jag kommer leta och vänta tills jag får en valp från någon med pris från öppenklass. Sen finns det säkert de som har kanon hundar som jagar skitbra men bara inte meriterat hundarna som jag gärna hade försökt få någon valp ifrån. Bara det att jag känner ingen som har en sån hund så därför får jag gå efter jaktprovsmeriter.

Men det kommer helt garanterat bli en wachtel men inte första bästa.

mvh

Micke

Jag kan hålla med dig att kraven för avel är lågt ställda. Men det finns i alla fall krav på att man har en hund som i alla fall uppfyller de lågt ställda krav som ett Ukl kräver.

Det finns ju vissa raser där man nöjer sig med att t ex tikens mor eller syskon har genomfört ett jaktprov och gått till pris! Detta kan vara vid ett flertal försök och utan åldersbegränsning. Jag tror nog att det även finns en del raser där man rekomenderar alla parningar där föräldrar inte har några direkta sjukdomar.

Så att man faktiskt har några krav, ska man nog se som ett framsteg! Som sagt, så delar jag dina åsikter om att kanske kraven är för långt ställda. För egen del så skulle jag vilja se att godkända ukl på båda föräldrar djuren skall vara ett krav för registering av valparna. Vilket tyvärr inte är helt enkelt då möjligheterna till prov är begränsade, tydligen... :/

Precis som NS skriver så är det ju en ganska svår situation att bedömma alla hundar på samma sätt, trots olika geografiska förutsättningar. Ett rent skogsprov vore välkommet, som såväl ett rent fältprov. Som ersättning eller komplement. Jag tror faktiskt att förändringarna kommer.. och det ganska snart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack , det funakr mycket bra , har du bytt mailadress eller? ser dig inte inne på msn längre!!

Hehe nej har samma men är på skolan hela tiden så hinner inte vara vid datorn. Mycket kring jakt och hundar just nu./har du samma telenummer som förut??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så här såg ceges prov ut!

1. \ Viijägarens Balder S14162/2007 H brunskimmel 2006-12-19

e. Ljungkullens Nero S16129/2001

u. Viijägarens Fagra S41982/2001

Uppf: Bodell Jenny o J-E, Enköping

Ägare: Conny Grundel, Karlstad

Drevarbete: På stubb. Driver haren i båge ca 1000 meter på 3 min, får där tappt, som löses

efter 3 min arbete. Driver vidare över 1000 m där den reser haren på nytt, bryter strax efter.

Sammanlagt arbete över 2 km, 12 min, ett imponerande drevarbete.

Skogsarbete: Söker ut i bra tempo, besöker observatörerna. Mattas efter hand.

Vattenarbete: Går i efter viss tvekan.

Förighet: Bra samarbete mellan hund o förare.

Skottreaktion: Normal.

Apportering: Apporterar med korrekt avlämning efter mycket tvekan o kommandon.

6D-8-6D-8-3-7-8-8-5 59 poäng Godkänd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så här såg ceges prov ut!

1. \ Viijägarens Balder S14162/2007 H brunskimmel 2006-12-19

e. Ljungkullens Nero S16129/2001

u. Viijägarens Fagra S41982/2001

Uppf: Bodell Jenny o J-E, Enköping

Ägare: Conny Grundel, Karlstad

Drevarbete: På stubb. Driver haren i båge ca 1000 meter på 3 min, får där tappt, som löses

efter 3 min arbete. Driver vidare över 1000 m där den reser haren på nytt, bryter strax efter.

Sammanlagt arbete över 2 km, 12 min, ett imponerande drevarbete.

Skogsarbete: Söker ut i bra tempo, besöker observatörerna. Mattas efter hand.

Vattenarbete: Går i efter viss tvekan.

Förighet: Bra samarbete mellan hund o förare.

Skottreaktion: Normal.

Apportering: Apporterar med korrekt avlämning efter mycket tvekan o kommandon.

6D-8-6D-8-3-7-8-8-5 59 poäng Godkänd

Jag satt precis och läste ditt protokoll. Ser ju bra ut. Är ganska intressant att läsa provberättelsena. Såg t ex om ngn hund som tydligen var ängslig vid skottet, men ändå fick en 8, som jag läste det hela? Men det är ju lite man missar då man inte är med på proven och ser det hela med egna ögon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är så j-la glad!!!

Uppfödaren till kullen jag är intresserad av har hört av sig. Valparna har kommit (9 st) o jag fick möjlighet att köpa en B) Den lille flyttar hit vid månadsskiftet nov-dec. Ska bli så himlans kul med en liten Wachtelvalp!!! Nu gäller det bara att komma på ett bra namn till henne, som dessutom inte är allt för likt någon av de andra vovvarnas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är så j-la glad!!!

Uppfödaren till kullen jag är intresserad av har hört av sig. Valparna har kommit (9 st) o jag fick möjlighet att köpa en ;) Den lille flyttar hit vid månadsskiftet nov-dec. Ska bli så himlans kul med en liten Wachtelvalp!!! Nu gäller det bara att komma på ett bra namn till henne, som dessutom inte är allt för likt någon av de andra vovvarnas.

Grattis! :rolleyes: till hundvalet och Inget är väl så kul som att få jaga in sin nya unghund.

En trogen wachtelägare sedan 20år tillbaks.

MVH Jens Fogeus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack och bock!!!

Detta kommer att bli hur kul som helst!!!

Verkar väldigt spännande detta! Det kommer säkert att bli jättebra! Om det är någon stans en sådan hund skall bo så är det ju hos dig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar väldigt spännande detta! Det kommer säkert att bli jättebra! Om det är någon stans en sådan hund skall bo så är det ju hos dig!

Får hoppas på det bästa men möjlgheterna till en bra vovve finns ju :o Nu återstår bara en lång väntan tills dess att hon e tillräckligt gammal att flytta hit (8v). Å så namnet förståss. Hade tänkt att hon skulle heta "Dräpa" men det föll inte i god jord här hemma B) Tur att det är lite älgjakt och rådjursjakt nu så att tiden går fort. Kanske bror din bjuder med dig på rådjursjakt när älgarna ligger. Annars fär väl jag göra det <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Japp. Då har äntligen den lille flyttat hem :-) En liten, i stort sett helbrun tik med gott om attityd som snabbt passade in i flocken. Hon reagerar mycket sunt på nya saker och situationer hon ställts inför. Detta bådar riktigt gott :-)

Nu blir det en tid med intensiv träning av olika slag innan det om ca ett år blir dags att så vackert börja jaga in. Även om det bara var 7 månader sedan vi fick hem vår yngsta springer så har man redan glömt bor hur mycket jobb det är med en liten valp.

Detta ska bli hur kul som helst!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...