Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

Sign in to follow this  
Askebriso

Hur f-n ska man få tag i jaktmark?

Recommended Posts

Pongu

Inte vad jag vet!

Malmö ligger vid en ganska stor stad, men inte Stockholm! ;)B)

mbbohman

• Like 1

Dansken

Det finns videos på nätet med inte så smarta Svenskar också.

Vad jag ville påpeka var att bron inte har gjort speciellt mycket bra för arrendepriserna i Södra Sverige (jo för markägarna)

• Like 1

Spökräven
18 hours ago henke67 sa:

Njae... Jag är inte helt benägen att hålla med. Jag har flera bekanta som av olika anledningar börjat jaga i närheten av Stockholm. Samtliga har på kort tid skaffat sig möjlighet till fler jakttillfällen än de har tid till att utnyttja. Stor plånbok och/ eller brett kontaktnät är det enda som behövs. Jag skulle nog säga att det är svårare i områden med många småområden där jakten/marken går i arv utan att utsocknes släpps in.

Stor plånbok vet jag inte om det stämmer. Om du inte menar så stor plånbok att man har råd att köpa egen jaktmark i Stockholms län. Vet flera som letat i flera år efter plats i jaktlag i Mälardalen utan att få napp och där plånboken inte varit begränsningen.

Tråd från grannforumet om ämnet: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22&t=192349&hilit=stockholmsjakt

strävhår

Plånbok är nog bra men kontakter är bättre, gäller bara ha /få en ingång så brukar det reda sig.

Droggot

Att få tag på en jaktmark runt en större stad så finns det 3 möjligheter

1 Pengar och massor av dom.

2 Kontakter. Känner du rätt personer så är det inga problem. Min svåger tog jägarexamen för 2 år sen och har nu 2 jaktmarker runt Göteborg.

3 Ha en bra hund.

En av dom stora anledningar till att det säljs så mycket beggade vapen som aldrig har varit i skogen är att många som tar jägarexamen  inte förstår hur svårt det är att få jaktmark.

henke67
15 hours ago Spökräven sa:

Stor plånbok vet jag inte om det stämmer. Om du inte menar så stor plånbok att man har råd att köpa egen jaktmark i Stockholms län. Vet flera som letat i flera år efter plats i jaktlag i Mälardalen utan att få napp och där plånboken inte varit begränsningen.

Tråd från grannforumet om ämnet: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22&t=192349&hilit=stockholmsjakt

Nja, Jag vet inte riktigt om mina vänner hade så bra kontakter. Det var nog snarare plånboken som talade. Eller så hade de bättre kontakter än vad jag förstått. Mycket klart över medel vad gäller social kompetens stämmer dock på samtliga. Kanske har det något med saken att göra. Eller så har bara mina vänner mer tur än andra, finns en del som tyder på det. De känner ju mig tex... ;-)

MrT.
51 minutes ago Droggot sa:

En av dom stora anledningar till att det säljs så mycket beggade vapen som aldrig har varit i skogen är att många som tar jägarexamen  inte förstår hur svårt det är att få jaktmark.

Just av den anledningen är jag glad att jag bara köpt på mig en bössa i dagsläget. Känns meningslöst att lägga en massa pengar på vapen som bara kommer till användning för att skjuta på pappälgen eller krossa lerduvor med, även om det också är roligt (men inte det egentliga målet), för då hade jag inte behövt bry mig om att gå omvägen via jägarexamen.

dru

Förstår inte riktigt gnället, det är klart att det är marknadsekonomi som gäller. Ju kortare tid man måste tillbringa i ett fordon för att nå jaktmarken, desto dyrare blir det om man bor i storstad. Södra Sverige lider som sagt av att Danskarna kommer upp - och i norr kommer norrmännen till ripjakten.

Att jakt skulle vara gratis på något sätt har det väl aldrig varit tal om och att staten på något sätt skulle subventionera jakt på sina marker är inte heller rätt mot oss skattebetalare.

Det går helt enkelt inte att ha en plånbok av mullvadsskinn om man vill jaga, i synnerhet om man bor i storstad!

• Like 1

MrT.
4 hours ago dru sa:

Förstår inte riktigt gnället, det är klart att det är marknadsekonomi som gäller. Ju kortare tid man måste tillbringa i ett fordon för att nå jaktmarken, desto dyrare blir det om man bor i storstad. Södra Sverige lider som sagt av att Danskarna kommer upp - och i norr kommer norrmännen till ripjakten.

Att jakt skulle vara gratis på något sätt har det väl aldrig varit tal om och att staten på något sätt skulle subventionera jakt på sina marker är inte heller rätt mot oss skattebetalare.

Det går helt enkelt inte att ha en plånbok av mullvadsskinn om man vill jaga, i synnerhet om man bor i storstad!

Vet inte om du syftar till mitt inlägg som gnäll, men jag svarar ändå. Självklart är det marknadsekonomin som styr och jag har inga invändningar mot att betala för mig, men inom rimliga gränser. Som de flesta, har jag ett heltidsarbete och om man skall tvingas betala oöverkomliga arrendeavgifter, vill man gärna ha möjlighet att utnyttja de marker man betalar för, vilket kan visa sig bli svårt om man heltidsarbetar. 

Dessutom, hur skall man få till en föryngring om ungdomarna som skall ta över, inte är födda med silversked i mun ? De flesta ungdomar som inte är födda med silversked i mun, (eller är arvtagare till mark) är inte den köpstarkaste gruppen i samhället.  Eller skall vi kanske införa som det  var förr i världen; Allt vilt tillhör kronan och bara kung och adel skall ha jakträttigheterna ? Utifrån ditt resonemang blir det där vi landar, om vi drar saken till sin spets.

Som tidigare nämnts så har det aldrig varit tal om att det skulle vara gratis. Om jag vill fiska lax eller öring, får jag också betala för det, det är inte det som är problemet. Problemet ät (förutom orimliga avgifter i vissa fall) är att öht få komma till "skott" s a s. Hade jag varit tjugo år gammal, hade jag inte haft några problem med att få vänta i tio är eller så, för att bli upptagen i ett jaktlag, men saken är den att jag är inte tjugo år längre :wink:.

4 hours ago dru sa:

och att staten på något sätt skulle subventionera jakt på sina marker är inte heller rätt mot oss skattebetalare.

Intressant att du tycker det. Jag kan i viss mån hålla med dig om det, men då borde samma argument gälla barnbidraget. Varför skall förmögna människor ha barnbidrag ? Det är ju inte schysst mot övriga (mindre bemedlade) skattebetalare. Dessutom lär dessa familjer inte ha något behov av dessa bidrag, så hur förklarar man att förmögna familjer ändå får lyfta barnbidrag ?

Jo, man försvarar det med likabehandlingsprincipen. Oaktat om du är fattig eller rik, så har du rätt till barnbidrag. Samma princip borde även gälla på Statens (Staten=medborgarna (i teorin)) marker. Alla som uppfyller kravet på att inneha skjutvapen för jakt, borde också beredas möjlighet att jaga (för en rimlig kostnad) på statens marker (kan jag tycka). 

4 hours ago dru sa:

Och i norr kommer norrmännen till ripjakten.

Om en timme kommer domen i Girjasmålet om jakt-och fiskerättigheterna i där Girjas sameby vill ha ensamrätt till att förvalta jakten och fisket på sina åretruntmarker inom Gällivare Kronoöverloppsmark. Om dom vinner, lär jakten på ripa (och annat vilt) för allmänningen bli lidande, och bara dom med plånböcker som inte är av mullvadsskinn kommer att få tillträde där. Skall bli intressant att se hur diskussionerna kommer att bli oaktat utslaget i Hovrätten.

nuke

Det är självreglerande. Så länge det finns tillräckligt många som vill betala så finns det inte plats för ungdomar m fl som inte har råd/vill jaga gratis på de bra markerna.

Jag oroar mig inte direkt för nästa generation, vill man jaga tillräckligt mycket så löser man det annars får man avvakta tills dess att omständigheterna medger.

/Markus

dru
28 minutes ago MrT. sa:

Vet inte om du syftar till mitt inlägg som gnäll, men jag svarar ändå. Självklart är det marknadsekonomin som styr och jag har inga invändningar mot att betala för mig, men inom rimliga gränser. Som de flesta, har jag ett heltidsarbete och om man skall tvingas betala oöverkomliga arrendeavgifter, vill man gärna ha möjlighet att utnyttja de marker man betalar för, vilket kan visa sig bli svårt om man heltidsarbetar.

Inte ditt inlägg som sådant men gnäll över arvoden rent generellt. Bor man i storstad och inte har tid/vill resa någon längre sträcka till marken - ja då kostar det en bra slant av den enkla anledningen att man är inte ensam om denna situation. Det som är orimligt prismässigt för den ena är fullt rimligt för den andra - därav priserna! Hade folk inte betalat så hade priserna garanterat varit lägre.

Dessutom, hur skall man få till en föryngring om ungdomarna som skall ta över, inte är födda med silversked i mun ? De flesta ungdomar som inte är födda med silversked i mun, (eller är arvtagare till mark) är inte den köpstarkaste gruppen i samhället.  Eller skall vi kanske införa som det  var förr i världen; Allt vilt tillhör kronan och bara kung och adel skall ha jakträttigheterna ? Utifrån ditt resonemang blir det där vi landar, om vi drar saken till sin spets.

Borde vara ganska självreglerande, mindre intresse eller lägre köpkraft så går priserna ned. Kungen har inga pengar att spendera men det har än så länge både Danskar och Norrmän.

Som tidigare nämnts så har det aldrig varit tal om att det skulle vara gratis. Om jag vill fiska lax eller öring, får jag också betala för det, det är inte det som är problemet. Problemet ät (förutom orimliga avgifter i vissa fall) är att öht få komma till "skott" s a s. Hade jag varit tjugo år gammal, hade jag inte haft några problem med att få vänta i tio är eller så, för att bli upptagen i ett jaktlag, men saken är den att jag är inte tjugo år längre :wink:.

Inte heller jag är 20 men jag prioriterade och tog mig råd. Jagar inom 1 tim från Stockholms centrum eftersom jag precis som du har ett heltidsarbete.

Intressant att du tycker det. Jag kan i viss mån hålla med dig om det, men då borde samma argument gälla barnbidraget. Varför skall förmögna människor ha barnbidrag ? Det är ju inte schysst mot övriga (mindre bemedlade) skattebetalare. Dessutom lär dessa familjer inte ha något behov av dessa bidrag, så hur förklarar man att förmögna familjer ändå får lyfta barnbidrag ?

Jo, man försvarar det med likabehandlingsprincipen. Oaktat om du är fattig eller rik, så har du rätt till barnbidrag. Samma princip borde även gälla på Statens (Staten=medborgarna (i teorin)) marker. Alla som uppfyller kravet på att inneha skjutvapen för jakt, borde också beredas möjlighet att jaga (för en rimlig kostnad) på statens marker (kan jag tycka). 

Barnbidragen kan för min del tas bort helt! Men visst är det likabehandlande som det är nu, det är ingen inkomstkontroll på arrende/arvodet; alla betalar samma pris. Om sedan inte alla har råd, ja... det är ingen rättighet med mark att jaga på precis där man vill.

Om en timme kommer domen i Girjasmålet om jakt-och fiskerättigheterna i där Girjas sameby vill ha ensamrätt till att förvalta jakten och fisket på sina åretruntmarker inom Gällivare Kronoöverloppsmark. Om dom vinner, lär jakten på ripa (och annat vilt) för allmänningen bli lidande, och bara dom med plånböcker som inte är av mullvadsskinn kommer att få tillträde där. Skall bli intressant att se hur diskussionerna kommer att bli oaktat utslaget i Hovrätten.

Det kommer det garanterat bli, dyrare alltså!

Det finns billigare mark att jaga på MEN det tarvar längre transportsträcka och därmed tid. Jag har flera bekanta som av den anledningen jagar i t.ex. Värmland, Dalarna & Västernorrland och tar ledigt en vecka på älgpremiären och sedan jagar vid färre tillfällen under året. Det är också ett sätt att "komma igång".

Det är ingen rättighet att kunna åka från jobbet och sätta sig på åtel inom 1 tim, det är en möjlighet - för den som anser sig kunna ta sig råd till det. Jag prioriterade jaktmöjligheten framför en dyr cykel, Thailand över Jul, ... och visst svider det i plånboken när årsavgiften skall in men...