Jump to content

Bågjakt för den rastlöse

Recommended Posts

Tjena, jag har inte postat så mycket här, men jag är en bågjägare som använder mig av lite mer primitiva grejjer, hemmabygda trälångbågar med linnesträng och hela kittet. Skillnaden är att min räckvidd således är ännu kortare än gemene bågjägares.

En sak som talar ytterligare till min nackdel är att jag fått nog av att sitta på pass under älgjakten, det är inte min grej.

Det jag trivts bäst med hittils har varit spot and stalk, som jag fällt, vildget och några kalkoner med, samt kommit in på kronhjort, men vi hade bara rätt att skjuta hornlösa djur och den hade små spikar.

Finns det någon annan här som jagar spot and stalkmed båge? Hittils har jag blivit rekommenderad Elk och Svartbjörn i nordamerika som bra djur att jaga spot and stalk. Någon som har några andra erfarenheter av bra jakter där ni inte suttit i gömsle/treestand timme ut och timme in?

ThomasMamre

nopp tyvärr har jag inte än fått chansen att göra det! men de är givetvis den jaktmetoden jag brinner för mest!.... är precis som du en rastlös själ och tycker inte heller om att bara sitta still på en stol!.. å vänta på att något ska hända!.. det är roligare och mer spännande att kunna påverka sin jakt!.

dock kan jag inte påstå att de var specielt trist i Afrika... men de beror nog på att vilt tätheten är så mycket större där!....

SBG_Carlsson

Hepp

Första inlägget!!

Jo jag är också typen som gillar "spot and stalk". Var på Nya zeeland för ett antal år sedan ,med pilbågen, och denna metod användes med gott resultat.

-Carlsson

Tjena, jag har inte postat så mycket här, men jag är en bågjägare som använder mig av lite mer primitiva grejjer, hemmabygda trälångbågar med linnesträng och hela kittet. Skillnaden är att min räckvidd således är ännu kortare än gemene bågjägares.

En sak som talar ytterligare till min nackdel är att jag fått nog av att sitta på pass under älgjakten, det är inte min grej.

Det jag trivts bäst med hittils har varit spot and stalk, som jag fällt, vildget och några kalkoner med, samt kommit in på kronhjort, men vi hade bara rätt att skjuta hornlösa djur och den hade små spikar.

Finns det någon annan här som jagar spot and stalkmed båge? Hittils har jag blivit rekommenderad Elk och Svartbjörn i nordamerika som bra djur att jaga spot and stalk. Någon som har några andra erfarenheter av bra jakter där ni inte suttit i gömsle/treestand timme ut och timme in?

Häng med till Argentina med oss, där kan du smygjaga hela dagarna. Från småvilt till vattenbuffel och mittimellan.

Inga guider med i hasorna och inga jakthus i hela området(dock öppna plattformar och stands för dom som önskar)

Vi har ett avhopp p.g.a personliga skäl så hans plats är rabatterad.

Själv är vi några som jagar från hästryggen så det kan du prova också om du vill.