Hoppa till innehåll

Toppjakten -08/09


jakobj

Recommended Posts

Så var min toppjaktsnolla spräckt och ännu ligger träffprocenten på 100%

Svag motvind, Hqv 1640 .30-06, 150m++

Grattis!!! Var det vittolaskogarna som du var ute i? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 523
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • olkis

    48

  • Lars

    39

  • The Shooter

    39

  • Fredde_piteå

    38

Top Posters In This Topic

Posted Images

Grattis!!! Var det vittolaskogarna som du var ute i? ^_^

Japp (om man byter t:en mot L)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10cm snö i Lövångerstrakten, klarblå himmel och inte alltför blåsigt.

Såg 2 tjädrar och 10 orrar, hade två orrar med mig hem.

Den ena var väldigt tillmötesgående och satt på 176 meter (studsaren slår mitt i på strax under 170) den andra satt något längre bort.

Äntligen startade toppjakts-säsongen för en annan också (speljakten räknas inte in i toppjakten, även om den också är väldigt kul).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10cm snö i Lövångerstrakten, klarblå himmel och inte alltför blåsigt.

Såg 2 tjädrar och 10 orrar, hade två orrar med mig hem.

Den ena var väldigt tillmötesgående och satt på 176 meter (studsaren slår mitt i på strax under 170) den andra satt något längre bort.

Äntligen startade toppjakts-säsongen för en annan också (speljakten räknas inte in i toppjakten, även om den också är väldigt kul).

Härligt!...Man får gratulera! :rolleyes:

Lite OT: visst var det din polare som köpte min gamla Ruger Varmint 243:a?...har han kvar den än? är han nöjd med den :lol: ...det är den bössa jag har haft med i särklass bäst precition hittils. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yep! Kim köpte bössan. Brorsan hans är dock fanatisk i sitt precisionssökande (och lika fantastisk på att faktiskt nå precisionen) så nu har det blivit en 6PPC (om jag förstod det hela rätt).

Din gamla Ruger finns här: Blocket : Ruger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Igår Lördag blev det toppjakts premiär!!!

Hemma strax efter 15.00.....(älgjakt)

For hem och hämta scenar, hund samt avståndsmätare.

Hann inte gå många hundra meter innan 2 tjädertuppar visar sig

i topp... :wub:;) Avståndsmätarn visar att "skott kommer att smälla"

pang :wub: tuppen är kvar & bom ett faktum, efter skott nr2 trillar tjädern

ner B) Tupp nr2 sitter fortfarande kvar och även han kommer

ner från trädtoppen ^_^ Årets första dubble ett faktum ( samt första riktiga toppjakt )

Den går inte att klaga på.... ^_^-_-

Hunden finner bägge tupparna utan problem.

Tänk vad bra man kan ha det, ca 30min efter man lämnat bilen

är det dax för hemfärd med 2 tuppar! :D

mvh//Risto

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dax för hemfärd med 2 tuppar! :wub:

Grattulerar!

Gillar formuleringen "Avståndsmätarn visar att "skott kommer att smälla"", det är ju trots allt individuellt :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Igår Lördag blev det toppjakts premiär!!!

Hemma strax efter 15.00.....(älgjakt)

For hem och hämta scenar, hund samt avståndsmätare.

Hann inte gå många hundra meter innan 2 tjädertuppar visar sig

i topp... :wub:B) Avståndsmätarn visar att "skott kommer att smälla"

pang ;) tuppen är kvar & bom ett faktum, efter skott nr2 trillar tjädern

ner ^_^ Tupp nr2 sitter fortfarande kvar och även han kommer

ner från trädtoppen ^_^ Årets första dubble ett faktum ( samt första riktiga toppjakt )

Den går inte att klaga på.... -_-:D

Hunden finner bägge tupparna utan problem.

Tänk vad bra man kan ha det, ca 30min efter man lämnat bilen

är det dax för hemfärd med 2 tuppar! :D

mvh//Risto

Härligt!! Grattis! :wub:

Även jag diggar den formuleringen! :D (Avståndsmätarn visar att "skott kommer att smälla" )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattulerar!

Gillar formuleringen "Avståndsmätarn visar att "skott kommer att smälla"", det är ju trots allt individuellt :wub:

Tack & Tack!!! ^_^ Du/ni vet ju hur det är att beskriva avstånd på ett forum ;)

oavsätt avstånd kommer någon/några att ha andra synpunkter! ^_^

Inget sagt = Inget gnäll!! B)-_-:wub:

Tack på er Angler&Fredde!!!

mvh//Risto

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Igår Lördag blev det toppjakts premiär!!!

Hemma strax efter 15.00.....(älgjakt)

For hem och hämta scenar, hund samt avståndsmätare.

Hann inte gå många hundra meter innan 2 tjädertuppar visar sig

i topp... :lol:B) Avståndsmätarn visar att "skott kommer att smälla"

pang :lol: tuppen är kvar & bom ett faktum, efter skott nr2 trillar tjädern

ner B) Tupp nr2 sitter fortfarande kvar och även han kommer

ner från trädtoppen :D Årets första dubble ett faktum ( samt första riktiga toppjakt )

Den går inte att klaga på.... :D:D

Hunden finner bägge tupparna utan problem.

Tänk vad bra man kan ha det, ca 30min efter man lämnat bilen

är det dax för hemfärd med 2 tuppar! B)

mvh//Risto

Grattis!! Vilken premiär.... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till Grårockarna! fick med mig en orrtupp idag trots hård blåst, provade även att skjuta en järpe på 40m med 243an och visst det gick fint, inge skottskador av värre sorten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket avstånd skjuter ni in era toppjakts vapen på?? Och är avstånden teori eller faktiskt testande?

Jag har min inskjuten så den går mitt i på 160m enligt normas tabell, det vill säga -5cm på 200m..Testade på en orrtupp på 215m och höll ca 6cm högt, och det gick bra..Men tycker ni teorin och praktiken stämmer ofta när ni skjuter in era vapen?

Lite funderingar man har innan man söker upp nå bra plats att testskjuta på, för praktiskt testande är ju alltid bäst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket avstånd skjuter ni in era toppjakts vapen på?? Och är avstånden teori eller faktiskt testande?

Jag har min inskjuten så den går mitt i på 160m enligt normas tabell, det vill säga -5cm på 200m..Testade på en orrtupp på 215m och höll ca 6cm högt, och det gick bra..Men tycker ni teorin och praktiken stämmer ofta när ni skjuter in era vapen?

Lite funderingar man har innan man söker upp nå bra plats att testskjuta på, för praktiskt testande är ju alltid bäst.

Skjuter in min så att den går 2,5cm högt på 100m....blir hållet 200m har jag en annan riktpunkt i kikarsiktet, då tar det mitt i på 200m....

Allt noga uttestat på banan ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuter in min så att den går 2,5cm högt på 100m....blir hållet 200m har jag en annan riktpunkt i kikarsiktet, då tar det mitt i på 200m....

Allt noga uttestat på banan ;)

Har du mildot rikmedel?? det har jag men har inte provat den tänkta funktionen ännu..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket avstånd skjuter ni in era toppjakts vapen på?? Och är avstånden teori eller faktiskt testande?

Jag har min inskjuten så den går mitt i på 160m enligt normas tabell, det vill säga -5cm på 200m..Testade på en orrtupp på 215m och höll ca 6cm högt, och det gick bra..Men tycker ni teorin och praktiken stämmer ofta när ni skjuter in era vapen?

Lite funderingar man har innan man söker upp nå bra plats att testskjuta på, för praktiskt testande är ju alltid bäst.

Jag har alltid tidigare skjutit in mellan 150-200 och varje vinter bommat några fåglar på kort håll då jag har väldigt svårt att hålla lågt. Så denna vinter kommer jag att köra med bössan inskjuten på 120 och sedan använda justeringen på kikaren vid längre håll. Har redan praktiserat detta då det blivit en del orrskytte på senaste jakterna och det fungerar väldigt bra :lol:

Edit: Oftast stämmer teori rätt väl men det är absolut inget att lita på och att skjuta på vilt på avstånd man inte testat på bana är inget jag reckomenderar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du mildot rikmedel?? det har jag men har inte provat den tänkta funktionen ännu..

Nej, jag har Leupolds " fine duplex" och med 20ggr förstoring så håller jag där det tunna korset i mitten övergår till tjockare kors, då tar det mitt i på 200m :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt.

I TOPP??

Ni ser ut att haft bättre väder än här iaf.

Regne bara öser ner!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Tövabo! :)

Var ut en sväng imorse, trots trist väder....dock vindstilla, så det var inte helt värdelöst iaf ;) Hade tänkt få inviga ljuddämparen jag köpt till 22-250:in :) .....det första jag möts av när jag kommer gående ut till det hygge jag hade tänkt passa av är en flock med ca 7 orrar....de drar iväg över skogen och synns snart inte :(.....går ut en bit till på hygget och får syn på två orrar som sitter 338m meter bort, en i en björk å en i toppen av en gran....bestämmer mig för att försöka ta den i Granen...smyger fram så jag är på prick 200m, lägger mig ner och siktar in mig....skottet går och orren trillar :D......FAN va underbart att skjuta med ljuddämpare!! Ingen rekyl, 22-250:in låter numer som en lätt uppskrämd 22WM och precitionen ökade markant B).....den andra sitter kvar ca 5 sek efter skottet, sen drar den vidare......kanske man tar den nästa helg :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt.

I TOPP??

Ni ser ut att haft bättre väder än här iaf.

Regne bara öser ner!

Ja den satt i topp,154m bort.

Var rätt dimmigt till en början men

det lättade vid 10-tiden.

När jag sköt den här så lättade ännu en från ett träd bredvid så den

får jag ta nästa gång :lol:

/M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stötte en tjädertupp från topp idag när jag var ute med beaglen, hade bara hagel med mig men jag tänkte att jag går efter ett tag och ser om den träat!

Hann bara gå 100 meter så får jag syn på han långt ner i en tall ca 50 meter bort :lol: studerade han i kanske 1 minut innan han flög !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Tövabo! :)

Var ut en sväng imorse, trots trist väder....dock vindstilla, så det var inte helt värdelöst iaf ;) Hade tänkt få inviga ljuddämparen jag köpt till 22-250:in :) .....det första jag möts av när jag kommer gående ut till det hygge jag hade tänkt passa av är en flock med ca 7 orrar....de drar iväg över skogen och synns snart inte :(.....går ut en bit till på hygget och får syn på två orrar som sitter 338m meter bort, en i en björk å en i toppen av en gran....bestämmer mig för att försöka ta den i Granen...smyger fram så jag är på prick 200m, lägger mig ner och siktar in mig....skottet går och orren trillar :D......FAN va underbart att skjuta med ljuddämpare!! Ingen rekyl, 22-250:in låter numer som en lätt uppskrämd 22WM och precitionen ökade markant B).....den andra sitter kvar ca 5 sek efter skottet, sen drar den vidare......kanske man tar den nästa helg :lol:;)

Grattis Fredde!

22-250:in blir otroligt lättskjuten med dämpare på!

Vad har du köpt för en dämp?

Mvh//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...