Hoppa till innehåll

Permobjörn?


krilleman

Recommended Posts

Den infon har jag fått från den person som sköter testet.

Har tom dubbelkollat detta förra gången det blev ifrågasatt och fick då samma svar från honom. Dvs att hundar som klarat av testet blir lika godkända eftersökshundar på björn, som de som blir gk i Junsele/och tidigare även i Orsa..

Annat bevis än att den som sköter testet säger att det är så (och har sagt flera gånger) kan jag inte presentera, om det inte räknas att polisen också verkar anse det, precis som jaktvårdskretsen här iom att båda satt upp jycken våran som gk eftersökshund på björn baserat på det testet?

Tillägger att han skäller frilevande björn (hunden alltså) och faktiskt blev inringd för skarpt eftersök på björn i fjol som han klarade ut mkt bra.

Jag anser som sagt fortfarande att båda de test som finns idag är helt ok anlagstest, men att inget av dem borde ge gk eftersökshund på björn..

Ska dock ringa (i morgon, han sitter i möte nu) till han som sköter testet och fråga igen, om du inte föredrar att ringa till honom själv och fråga varför han säger att det är så?

Tillägg: Har ju även gått det björnspåret som "hör till" permonallen och även det blev gk.

Också ett bra anlagstest.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så, nu klaffade det för oss båda med en liten pratstund och hund som blivit gk på permon ses fortfarande som lika mycket eftersökshund som en som blivit gk på de innätade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt om jag förargat någon hundägare här på forumet...

Men de här testerna har inget med riktig björnjakt att göra.

Själv har jag varit med och testat över hundra hundar på hägnade björnar och med permobjörn. Själv trodde jag mycket på de här testerna ända tills jag insåg att de har inget värde i och med att när sveriges bästa björnhundar inte kunde göra ett godkänt prov på permobil björn eller i björnhägnen.

Trots det så är det för de hundarna som det skjuts mest björn för i landet...

Men för en hundägare så är det väl kul att få ett papper där det står att hunden är godkänd på ett gummihjuls björntest.

Men lägg hellre de 400-500 kr som ett björntest kostar på bensin eller diesel och att åka och leta björn på de ljusa sommar nätterna och spåra med hunden som de riktiga björnproffsen gör, då får ni bättre björnhundar.

Jag tror nog att du har fått det där via bakfoten!

Grejen med björntest är att se sin unghund att hur den beter sig vid ett björnmöte, skäller den eller ska man undvika att jaga björn just med denna hund.

Inte för att träna på det, som du gör.

Om hunden visar positiva tecken på permobjörnen så kan man satsa på björnjakt tror jag. Då kan man börja att träna med allt det där du beskriver.

Jag skulle inte riskera min unghund för dina dårmetoder utan att ha testat på permobjörn eller något liknande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm de ringde från stugun ikväll och det blev inställt i stugun imorgon ^_^ Nallen tålde visst inte regn!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vems permobjörn är det som har varit i Boden?

Är det han som tidigare var snut eller är det nån annan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hm nästa fredag bär det förhoppningsvis av till färila på permon och nyss ringde en kompis och undrade om inte jag skulle med till klövsjö och testa på lördan :wub: Självklart svarade jag ja och det ska bli kul att få träna lite inför premiären:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njaä, tror vi måste förtydliga en del här.

De enda tester som bokförs och som ger ökat försäkringsvärde hos t ex Agria är hägntesterna i Namskogan och Junsele, tidigare också Orsa. Ett permotest kan säkert vara såväl nyttigt som intressant men man fastnar inte på någon lista eller blir godkänd på något officiellt sätt. Jag har sett åtminstone 20 olika diplom/godkännanden mm men inget annat test än hägntesten står vi, SJF, för någon som helst relevans i.

De enda ekipage som vi sedan rekommenderar från nationellt håll är de som ingår i vår "elitgrupp". Dvs det 20-tal ekipage som vi och Länsstyrelserna tränar på skarpa björnspår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njaä, tror vi måste förtydliga en del här.

De enda tester som bokförs och som ger ökat försäkringsvärde hos t ex Agria är hägntesterna i Namskogan och Junsele, tidigare också Orsa. Ett permotest kan säkert vara såväl nyttigt som intressant men man fastnar inte på någon lista eller blir godkänd på något officiellt sätt. Jag har sett åtminstone 20 olika diplom/godkännanden mm men inget annat test än hägntesten står vi, SJF, för någon som helst relevans i.

De enda ekipage som vi sedan rekommenderar från nationellt håll är de som ingår i vår "elitgrupp". Dvs det 20-tal ekipage som vi och Länsstyrelserna tränar på skarpa björnspår.

Hej fast där håller jag INTE med precis; :D

Ingen av Björntesterna är Stambokförda tester (dvs blir reg. som anlag eller jakprov hos SKK)

Men,BÅDE Junsele och permobjörnen (den från Nordmaling) ger ett ökat försäkringsvärde hos Bla Agria.

Jag vet FLERA hundar som är gdk på permobjörnen som finns på listan för eftersök hos polisen som även blivit utkallade på det

Min åsikt i frågan är att båda testerna är ett ypperligt tillfälle att introduerca unghundar för björn och se hur det beter sig.

Jag har dock sett flertalet äldre hundar som jobbat med björn, totalt genomskåda permobjörnen och strunta i hägn björnarna

vi ska om 2 veckor testa ett helt gäng unghundar o det ska verkligen bli spännande.Deras far har en 1:a på frilevande björn

(i Finland)o vi får se om det finns några anlag i ätteläggen :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i att inga permobil- eller hägntest stamboksförs. Men det har jag väl å andra sidan aldrig hävdat heller?

Eftersom jag personligen sitter i den grupp som arbetar med värderingsnormer som ges ut av SKK, som då också ligger till grund för bl a försäkringsvärde törs jag nog lova att varken Nordmalingspermobilen eller något annat kan ligga till grund för höjda försäkringsvärden. Det enda test som kan höja värdet är de som vi, SJF, stöder. Nu har vi haft en hel del problem med att permobilägare snott vår logga och lagt till på sina protokoll eller intyg, vilket gjort att en del permobilgodkända hundar slunkit igenom hos Agria. Det är dock i dagsläget enbart hägntesterna i Namskogan och Junsele som kan höja värdet och få någon att fastna på någon lista hos oss.

Vi har också det allmänna uppdraget att "tillhandahålla kompetenta eftersöksekipage". Det har aldrig varit ens tal om att något permobil- eller vajertest skulle kunna kvalificera sig ekipaget till någon sådan lista. Precis som i Agriafallet förekommer misstag även från polisens sida. Vaktahavande har i brådskan inte alltid rätt... Sålunda har vi i stort sett varje år fall där enskilda poliser ringer ut grannen, svågern eller det ordinarie rådjursspårarekipaget på björnspårningar. Ställer man upp på något dylikt med enbart ett permobil, eller för den delen hägntest, i bagaget är man i mina ögon både dum och inte särskilt rädd om sig själv eller sin hund. Jag gör personligen varje år listan på lämpliga ekipage till polis och Länsstyrelser och där finns inga med enbart permobilmeriter. Jag tror knappast att det på den listan ens ses som en merit med ett hägn- eller permobiltest, här talar vi helt andra kvalifikationer.

Både testerna kan visst vara alldeles utmärkta introduktioner och anlagstest. Våra utvärderingar av hägntesterna visar att de ger ett mycket gott resultat, särskilt om man testar unga hundar, yngre än 2 år. Permobiltesterna kan vi tyvärr inte ha så mycket att göra med idag då det finns på tok för många vajersystem och olika brummande rullstolar för att vi skulle kunna samordna och likrikta samt kvalitetssäkra dessa test. Jag tittade precis i min pärm och där fanns idag exakt 22 olika intyg / godkännanden och diplom för björntest. Ganska många tjänar ganska mycket pengar på jägarnas törst efter papper och papper att stoltsera med...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara för att hunden är godkänd för eftersök kanske inte husse/matte är lämplig:) Kanske det borde införas ett mentaltest för jägaren också där man bedömer hur mycket bendarr, kallsvettningar, hur hög puls etc jägaren har vid ett björnmöte :D

Hur håller man koll på den där permobjörnen vars man kan testa hunden? Han brukar väl åka runt lite överallt som det verkar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i att inga permobil- eller hägntest stamboksförs. Men det har jag väl å andra sidan aldrig hävdat heller?

Eftersom jag personligen sitter i den grupp som arbetar med värderingsnormer som ges ut av SKK, som då också ligger till grund för bl a försäkringsvärde törs jag nog lova att varken Nordmalingspermobilen eller något annat kan ligga till grund för höjda försäkringsvärden. Det enda test som kan höja värdet är de som vi, SJF, stöder. Nu har vi haft en hel del problem med att permobilägare snott vår logga och lagt till på sina protokoll eller intyg, vilket gjort att en del permobilgodkända hundar slunkit igenom hos Agria. Det är dock i dagsläget enbart hägntesterna i Namskogan och Junsele som kan höja värdet och få någon att fastna på någon lista hos oss.

Vi har också det allmänna uppdraget att "tillhandahålla kompetenta eftersöksekipage". Det har aldrig varit ens tal om att något permobil- eller vajertest skulle kunna kvalificera sig ekipaget till någon sådan lista. Precis som i Agriafallet förekommer misstag även från polisens sida. Vaktahavande har i brådskan inte alltid rätt... Sålunda har vi i stort sett varje år fall där enskilda poliser ringer ut grannen, svågern eller det ordinarie rådjursspårarekipaget på björnspårningar. Ställer man upp på något dylikt med enbart ett permobil, eller för den delen hägntest, i bagaget är man i mina ögon både dum och inte särskilt rädd om sig själv eller sin hund. Jag gör personligen varje år listan på lämpliga ekipage till polis och Länsstyrelser och där finns inga med enbart permobilmeriter. Jag tror knappast att det på den listan ens ses som en merit med ett hägn- eller permobiltest, här talar vi helt andra kvalifikationer.

Både testerna kan visst vara alldeles utmärkta introduktioner och anlagstest. Våra utvärderingar av hägntesterna visar att de ger ett mycket gott resultat, särskilt om man testar unga hundar, yngre än 2 år. Permobiltesterna kan vi tyvärr inte ha så mycket att göra med idag då det finns på tok för många vajersystem och olika brummande rullstolar för att vi skulle kunna samordna och likrikta samt kvalitetssäkra dessa test. Jag tittade precis i min pärm och där fanns idag exakt 22 olika intyg / godkännanden och diplom för björntest. Ganska många tjänar ganska mycket pengar på jägarnas törst efter papper och papper att stoltsera med...

:D menar du att permobilägarna sysslar med bedrägeri??

det intyg JAG sett har Riksjägarnas logga, det är ju faktiskt så att vi i sverige har ett förbund till eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dan: Det finns många egenskaper vi söker bland de som ska syssla mer organiserat och offentligt med björneftersök. Vi ser gärna att de har mer än en hund, är överdrivet lugna och harmoniska, har ett gäng skjutna björnar i bagaget, förstår hur media fungerar mm mm.

Prillan: Vissa permobilförare och vaijergrabbar sysslar helt klart med bedrägerier av varierande art. Inget ovanligt i hundbranschen alls...

Visst har vi fler jägarorganisationer i detta land men de har vad jag vet inget uppdrag att tillhandahålla eftersöksekipage eller för den delen något samarbete med SKK, Agria eller de som sätter värderingsnormer. Det behöver inte vara något fel på testet bara för det men att Riksjägarna har ett eget test behöver inte betyda mer än att Benke i backen skriver ut ett skitsnofsigt intyg åt dig att din hund jagar björn. Precis som vi har 20 andra som skriver ut intyg /diplom / godkännanden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara något fel på testet bara för det men att Riksjägarna har ett eget test behöver inte betyda mer än att Benke i backen skriver ut ett skitsnofsigt intyg åt dig att din hund jagar björn.

nu är det väl ingen som precis påstått att bara för att man gjort ett björntest antingen permo eller hägn bevisar att hunden jagar björn bra eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njao, vår (SJF´s) utvärdering av hägntesten visar att de har en hel del relevans. Bäst funkar testet på unga hundar och det finns en del andra skillnader man kan ta hänsyn till. I grova drag kan man nog ändå säga att klarar en ung hund inte hägntestet är chansen rätt klen att det ska bli en hund man sedan skjuter björn för.

Permotesten håller vi på att utvärdera, en del av dem, och de är betydligt mycket mera komplicerade att analysera. Egentligen är ett permotest en liten liten del av ett mentaltest. Personligen kan jag inte riktigt förstå varför man går ett permotest när ett mentaltest säger väl så mycket om hundens egenskaper. Men alla är inte som jag, och det är nog tur för både permoägare och andra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njao, vår (SJF´s) utvärdering av hägntesten visar att de har en hel del relevans. Bäst funkar testet på unga hundar och det finns en del andra skillnader man kan ta hänsyn till. I grova drag kan man nog ändå säga att klarar en ung hund inte hägntestet är chansen rätt klen att det ska bli en hund man sedan skjuter björn för.

Permotesten håller vi på att utvärdera, en del av dem, och de är betydligt mycket mera komplicerade att analysera. Egentligen är ett permotest en liten liten del av ett mentaltest. Personligen kan jag inte riktigt förstå varför man går ett permotest när ett mentaltest säger väl så mycket om hundens egenskaper. Men alla är inte som jag, och det är nog tur för både permoägare och andra.

nu försökte jag vara spydig mot dig eftersom du var det i den text jag citerade..men tydligen uppfattade du inte det, jag skulle ha skrivit vad jag tänkte B):)

om du läser mitt första inlägg så har jag tydligt skrivit där, att testerna är ett ypperigt tillfälle att introducera unga hundar o se hur dom reagerar. för att kunna gå vidare

I de fall jag o vänner har släppt äldre rutinerade redan björnjagande hundar så har dom nästan totalt nonchalerat både permon o hägn på ett rätt lika sätt..

MH test?? ja när man utformat ett för rena jakthundar och inte det som finns idag till sällskap o brukshundar

(har inte läst in mig på det nya men det är kanske så)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite OT

Hur är det med hägntesten, är det slut med dom eller? Om inte vem kontaktar man?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Junsele har väll fortfarande prov om jag inte har fattat fel.Synd det är så förbannat långt o åka annars så skulle jag ha velat prova min grå nu innan björnjakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Junsele har väll fortfarande prov om jag inte har fattat fel.Synd det är så förbannat långt o åka annars så skulle jag ha velat prova min grå nu innan björnjakten.

Du kör, när drar vi? :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kör, när drar vi? :rolleyes:

Tror de har fullt denna sommar va dit i början på juni och det är riktigt bra test med en hona som ville plocka hundarna:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kör, när drar vi? <_<

skulle va kul som fan men jag tror dom har dåligt med platser men det ska man väll kunna kolla upp.jag vet nog nån mer som skulle kunna tänka sig o följa med kanske. Mjk vart i landet håller du till ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite OT

Hur är det med hägntesten, är det slut med dom eller? Om inte vem kontaktar man?

junsele test ringer du 070 3114228

när jag kollade för ett tag sen så fanns det inte plats fören 1 september

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skulle va kul som fan men jag tror dom har dåligt med platser men det ska man väll kunna kolla upp.jag vet nog nån mer som skulle kunna tänka sig o följa med kanske. Mjk vart i landet håller du till ??

0174 området. :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Testade min vita nu i helgen på riks jägarnas permobjörn i hammarstrand ! Hunden klarade testet så det var positivt, men vad ger pappret ? :huh:, trodde verkligen inte han skulle våga vara vid björn men han vägrade lämna björnen och fick en 0 på inkallning.. <_< tydligen mer intressant skälla björn än älg, för på älg behöver ja vissla en eller 2 ggr kommer han! :rolleyes: så blir intressant nu i höst och se om man lyckas komma någon björn nära :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...