Hoppa till innehåll

Tips till newbies ínom jakt


orjant

Recommended Posts

Fick en fråga under feedback och tänkte att vi lägger upp den tråden här.

Om du skulle börja jaga idag med den erfarenheten du har, vad är absolut nödvändigt att ha?

Helt fria tankar och idéer funkar. :huh::huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • orjant

    7

  • Askebriso

    7

  • MaxW

    5

  • first_clas

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fick en fråga under feedback och tänkte lägga upp den här.

Om du skulle börja jaga idag med den erfarenheten du har, vad är absolut nödvändigt att ha?

Helt fria tankar och idéer funkar.

Skulle säga en jägar examen :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Menar du matriellt såsom utrustning och hundar eller?

Materiellt såsom utrustning.

Att rekommendera olika hundtyper kommer nog att helt banga ur tråden.

Att skriva, "jag skulle köpa en Sako", känns ju inte riktigt seriöst. :huh:

Utan vilken grundutrustning anser ni är nödvändigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm.. här skulle man ju kunna skriva en hel del..

Och det är nog lite svårt att snacka utrustning utan att det skulle bli någon form av produktnamn inblandade..

En sanning ang bössor är nog att satsa på kvalitet. Köp hellre begagnat av kända märken heller än något nytt och tämligen okänt märke till en billig penning. Det lönar sig i längden. Och visst finns det bra billiga märken, men risken att bli besviken är mindre med ett välkänt märke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helst utan reklam och produktnamn. :huh:-_-

trodde dom har monopol på termosar som håller hög kvalitet ? -_- men skall försöka att göra smyreklamerna xtra svåra att se i framtiden :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du skulle börja jaga idag med den erfarenheten du har, vad är absolut nödvändigt att ha?

* Ordentligt underställ i ett varmt och fuktavledande material

* Rejäla, tåliga och bekväma lätta kängor med bra stöd för vristerna

* Tåliga ytterkläder i vattenavstötande material som inte prasslar eller har andra konstiga ljud för sig

* Lagom varm mössa av modell liknande bulan. Varma vattentåliga vantar, som ska vara enkla att ta av/ta fram skjutfingret ur + en halsduk

* En lämpligt stor ryggsäck med bra passform, som rymmer fika + extra ombyte av underkläder + sockar

* Mindre termos för varm dryck

* En bra kniv + en liten handyxa av bra kvalitet

* Självuppblåsbart sittunderlag

* Träskidor + stavar om man ska jaga toppfågel/mård etc under den snöiga delen av året

* Jaktradio om man ska jaga älg

Tar alltså för givet att jägarexamen är bortgjord och bössor inköpta :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

första jaktåren är juh svin dyrt!! köpa bössor skåp radio kläder,

bästa(billigaste) är att köpa från öb och sedan fylla på med det som behövs i klädes väg,sitter man ofta på pass kan fika produkter och en stol som är skön välkommet, man behöver inga gängor för 4000kr om man ska sitta ner,gäller nog utgå från sina behov,

dock borde alla lära sig kompass!

dock tycker jag som ny inom jakten är att prova på så mycket som möjligt i jaktformer, man blir aldrig fullärd och så länge suget efter lära sig något nytt kommer man ha roligt närmaste 73 åren,,,sen hitta kompisar gör man väldigt bra hära,personligen tror jag att kanske örjan är den som jagat med fler användare än jag men kunnandet är stort hära!

sen efter några år sitter det att lära sig hur man ställer sig bäst i vinden på pass,läser kartan smidigaste,ta ur djuren lättast osv kommer hundköp kanske då man börjar på ny kula inom ny inom jakten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast frågeställningen var ju: Om du skulle börja jaga idag med den erfarenheten du har, vad är absolut nödvändigt att ha?

Och med den erfarenhet jag har idag jämfört med då (för 100 år sedan ungefär :huh: ) så skulle jag inte välja kläder från ÖB, eftersom det lönar sig både i längden och av bekvämlighetsskäl att lägga runt 8-900:- på skor och byxor i alla fall och att köpa saker som passar :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

# En 6,5x55 el 308w. Lägg 2-3' på bössan och 5-6' på kikaren eller mer om ekonomin tillåter.

# En äldre hagelbössa, sbs el bock. Gärna Beretta eller en bössa med liknande kvalitet.

# Ett rejält underställ

# Ett jaktställ typ T&P Outback eller liknande, billigt och bra!

# Kängor

# En smidig kniv, typ fällkniv.

# Ryggsäck

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett bra kikarsikte

En tätskjutande bössa, antingen 6,5x55, 308 eller 30-06

Ett hagelgevär som PASSAR

Varma kläder

en thermos som håller värmen hela dagen.

Tååååååååååååålamod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om jag skulle börja om från början och börja jaga i dag så skulle detta forum nog vara den viktigaste starten!

Det spelar inte så stor roll hur bra utrustning t ex man har när man börjar jaga, har man ingen mark eller människor man törs fråga lite anonymt så är första steget väldigt svårt!

Här verkar ju allt finnas! :rolleyes:

Varma, torra kläder. En inskjuten fungerande bössa. Tålamod och någonstans att jaga på!

Det är mitt tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp inte billig skit, det kommer alltid igen.

Sen vet jag såväl som många andra att måste man välja mellan en sämre jaktjacka eller ingen alls blir det ju lätt en jacka med sämre kvalitet.

Spelar ju ingen roll hur gärna man vill ha bra grejjor när man inte har pengar. :rolleyes:

Köp begagnade kvalitets vapen, du har alltid igen pengarna om du vill byta senare.

Blocket , leta där efter vettiga grejjor.

Fråga runt, det finns många sanningar men med många svar kan du lättare bilda dig en egen uppfattning av vad du behöver.

Ödmjukhet och tålamod är bra stöttestenar.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här skulle inhandlat min utrustning om jag fick resa tillbaka i tiden. Vapnen och optiken skulle då köpas begagnat.

Tikka M65/M695 i 6.5X55 (eller M55/M595 i 308 Win). ca 4000 kr.

Leupold/Helia/Swarovski/Zeiss/S&B typ 3-9X40, 3-12X56 eller liknande. 2000 kr till 4000 kr.

Miroku eller Nikko hagelbock i kal 12. 2000 kr - 4000 kr.

Krico/Anschutz i 22LR 2000 kr - 3000 kr.

Jaktkläder från Itab.

Gummistövlar av ett bra märke.

Begagnad "mjuk" ryggsäck utan metallram, typ gammal Haglöfs eller Fjällräven.

Kompass.

Morakniv.

Sedan hade jag byggt om min jaktutrustning efter de jaktformerna och prioriteringar jag värderar mest.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast frågeställningen var ju: Om du skulle börja jaga idag med den erfarenheten du har, vad är absolut nödvändigt att ha?

Och med den erfarenhet jag har idag jämfört med då (för 100 år sedan ungefär :lol: ) så skulle jag inte välja kläder från ÖB, eftersom det lönar sig både i längden och av bekvämlighetsskäl att lägga runt 8-900:- på skor och byxor i alla fall och att köpa saker som passar B)

en terrier,spade,hagel bössa och ett fritt tankkort!

öb har vita blixten,dugliga kängor säkert,billiga bra kläder i övrigt, att använda mex tex när man sitter ner som sig bör under första åren är lite over kill..

jag jagar säker mer än 20 dagar om året med lågskor läs stanley smiths,gärna turkosa

post-1234-1225236906_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag vet jag att jag bara trodde att jag visste vad jag skulle ha när jag började jaga B)

Jakten ändrar inriktning,viltslag kommer och går,nya jaktmarker med andra förutsättningar kräver annan utrustning.

Köp så pass bra kängor/stövlar och funktionskläder som ekonomin bara tillåter! Om detta kan man inte gå fel.

Att köpa begagnade vapen och optik initialt är att föredra innan man fått lite rutin och egna erfareheter, dock!! är det inte att rekomendera köp av dessa om man inte har en kunnig person med sig.

Fällorna är många att gå i vid begagnatköp-handlare litar jag inte en sekund på :lol:

Undvik billigt skit som sagt,dock betyder inte det automatiskt köp av de dyraste fabrikaten.

Det finns många högkvalitativa mellanklassfabrikat som håller ett helt jägarliv.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fällorna är många att gå i vid begagnatköp-handlare litar jag inte en sekund på

Exakt, Svante Nilssons ska man undvika i möjligaste mån som nybörjare då allt han säljer är bäst, även fast det är sämst :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag jagar säker mer än 20 dagar om året med lågskor läs stanley smiths,gärna turkosa

En s.k. casual-jägare? ;)

Det blev ju lite fart i den här tråden. Skitbra tycker jag.

Som någon skrev, jaktsnack.se skulle vara varje jägares start på jaktkarriären!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör dom som tycker att man inte kan ha för mycket prylar men spontant känns följande som en bra idé:

* en kombibil, gärna 4wd

* en klass 1 bössa, kaliber 308w eller 30 - 06, bra allroundkalibrar

* ett hagelgevär, kaliber skitsamma

* ett stort vapenskåp med kombinationslås, det är vart de extra 1500 - 2000 kr som det kostar

* två radio, en 155 och en 31, det finns bra paketpris

* en bra kniv, inte för stor

* en bra ryggsäck, ej med sittpall

* någon skön stol att sitta på

* en bra termos

* 2 par kängor alt stövlar, ett för hösten och ett när det blir kallt

* en regnponcho med inbyggda fleecevantar, du kommer aldrig att ångra dig

* 2 par jaktställ, ett lättare för tidig höst och ett för vintern

* en skön vintermössa

* en grön keps

* en signalkeps samt -väst, bra att ha i fall det blir folkdrev

* ett par bra hörselkåpor, det är värt pengarna

* skjutkäpp, bra att ha

* en obegränsat förråd av goda korvar och ostar, man ska inte behöva lida för att man jagar. :wub:

* bra jaktkompisar, de är ovärderliga ;);)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

* två radio, en 155 och en 31, det finns bra paketpris

* en bra ryggsäck, ej med sittpall

Står inför att köpa in jaktradio, så du tycker man ska satsa på ett kombipaket? Jag var mest inriktad på en 155:a av ekonomiska skäl. Zodiacen ligger på dryga 3 lax, medans kombipaket ligger på c:a 4,5 lax. Är det motiverat alltså att slå på lite när jag väl ska köpa?

Inte med sittpall? Utveckla lite. Står inför inköp av ryggsäck oxå nämligen, och hade faktiskt tänkt en kombi-säck med pall. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...