Jump to content

Tips till newbies ínom jakt

orjant

Recommended Posts

• Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• orjant

7

• Askebriso

7

• MaxW

5

• first_clas

4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Som nybliven jägare, tog examen juni 2007, så vet jag hur många frågor och funderingar man har till en början. Jag tänkte utefter mina erfarenheter sätta ihop lite information som kanske kan vara till hjälp.

Uppstartsåret är väldigt kostsamt som nybliven jägare. Det är en hel del utrustning som krävs, men långt ifrån allt som finns att köpa är livsnödvändigt. Det jag ser som viktigt om man vill komma igång är följande prylar.

1) Bössa – säger sig självt.

Tänk lite på vilken typ av jakt som du är intresserad av. Du kanske inte behöver köpa Klass1,2 och 3 vapen direkt. Försök komma med som gästjägare, medhjälpare eller åskådare vid olika sorts jaktformer för att hitta det som passar dig.

Bara för att någon säger att tex Sako 85 är Guds svar till jägare, så kanske den inte är perfekt för dig. Åk till vapenhandlare och kläm och känn på olika bössor för att hitta en som du trivs med och som passar dig. Det kan även vara bra att köpa en begagnad bössa som första. Jag som är vänsterskytt, har en begränsad marknad av begagnade Klass 1 vapen så det var lite bökigt, slutade med att jag köpte en ny bössa som jag var och klämde på c:a 10 gånger innan jag slog till. Men den känns helt rätt för mig och jag är jättenöjd.

Vad gäller kaliber, så samma sak här, köp kaliber efter dina krav och efter vad du vill jaga.

Ligg på skjutbanan ett par dagar o bekanta dig med bössan och skjut in den ordentligt. "Repetition är kunskapens moder"

2) Optik.

Vad som är bra och dåligt här är en ren djungel. När jag började fråga mig fram via forum och butiker stod det klart att jag skulle ha Zeiss eller Swarowski om jag skulle ha bra optik. Men jag hade ingen lust att lägga 10-15 på mitt första sikte. Valde ett sikte i mellanklassen istället, en Leupold VX-III 3,5-10x50. Köpte det via USA och sparade c:a 60% av kostnaden.

Samma här som med bössor, ut till butiker och titta på olika sikten. Vad ska du jaga? Jaga i skymming? Skjuta på långa håll? Snabba skott på korta avstånd? Om du vet svaret på de frågorna så kan personal i butiken, eller forumister, garanterat vägleda dig till bra optik i den prisklass du tänkt dig. Av erfarenhet så skulle jag inte köpa riktig budget-optik, jag köpte ett i den prisklassen för att sätta på en gammalbössa jag ärvt efter morfar och det höll inte ens under transporten hem till mig…

3) Radio.

Se över vad jaktlagen i din närhet använder för frekvens 31 eller 155. Har du gott om pengar så köp kombipack. Det finns mycket information om skillnader etc här på forumet.

Utan att vara helt säker så skulle jag vilja säga att 31 or gäller norrut medan 155 är vanligare söderut..

4) Kniv.

Köp en trevlig kniv som du gillar

För att ta ur och flå går vilket blad som helst bra, ska man stycka och sota så krävs ofta ett långt och smalt blad. Slaktsett från NIMA är ofta prisvärt..

5) Kläder och skor.

Köp kläder efter väder och omgivning. Likaså med skor. Här kan man göra av med hur mycket pengar som helst. Hitta kläder som passar dina krav och prisklass. Svenska märket ”Pinewood” gör bra och prisvärda kläder. Märkesfrågor lockar alltid till debatt beroende på vem du frågar så jag ska inte uttala mig mer om det.

Itab i kombination med försvaret klär en nybörjare billigt och bra!!

Utan att vara helt säker så skulle jag vilja säga att 31 or gäller norrut medan 155 är vanligare söderut..

Jag trodde det var tvärtom och att 155an är vanligare på fjälljakten ........ men det ska erkännas, jag har haft fel förut :)

Som nybliven jägare, tog examen juni 2007, så vet jag hur många frågor och funderingar man har till en början. Jag tänkte utefter mina erfarenheter sätta ihop lite information som kanske kan vara till hjälp.

Uppstartsåret är väldigt kostsamt som nybliven jägare. Det är en hel del utrustning som krävs, men långt ifrån allt som finns att köpa som är livsnödvändigt. Det jag ser som viktigt om man vill komma igång är följande prylar.

1) Bössa – säger sig självt. Tänk lite på vilken typ av jakt som du är intresserad av. Du kanske inte behöver köpa Klass1,2 och 3 vapen direkt. Försök komma med som gästjägare, medhjälpare eller åskådare vid olika sorts jaktformer för att hitta det som passar dig.

Bara för att någon säger att tex Sako 85 är Guds svar till jägare, så kanske den inte är perfekt för dig. Åk till vapenhandlare och kläm och känn på olika bössor för att hitta en som du trivs med och som passar dig. Det kan även vara bra att köpa en begagnad bössa som första. Jag som är vänsterskytt, har en begränsad marknad av begagnade Klass 1 vapen så det var lite bökigt, slutade med att jag köpte en ny bössa som jag var och klämde på c:a 10 gånger innan jag slog till. Men den känns helt rätt för mig och jag är jättenöjd.

Vad gäller kaliber, så samma sak här, köp kaliber efter dina krav och efter vad du vill jaga.

Ligg på skjutbanan ett par dagar o bekanta dig med bössan och skjut in den ordentligt. "Repetition är kunskapens moder"

2) Optik.

Vad som är bra och dåligt här är en ren djungel. När jag började fråga mig fram via forum och butiker stod det klart att jag skulle ha Zeiss eller Swarowski om jag skulle ha bra optik. Men jag hade ingen lust att lägga 10-15 på mitt första sikte. Valde ett sikte i mellanklassen istället, en Leupold VX-III 3,5-10x50. Köpte det via USA och sparade c:a 60% av kostnaden.

Samma här som med bössor, ut till butiker och titta på olika sikten. Vad ska du jaga? Jaga i skymming? Skjuta på långa håll? Snabba skott på korta avstånd? Om du vet svaret på de frågorna så kan personal i butiken, eller forumister, garanterat vägleda dig till bra optik i den prisklass du tänkt dig. Av erfarenhet så skulle jag inte köpa riktig budget-optik, jag köpte ett i den prisklassen för att sätta på en gammalbössa jag ärvt efter morfar och det höll inte ens under transporten hem till mig…

3) Radio. Se över vad jaktlagen i din närhet använder för frekvens 31 eller 155. Har du gott om pengar så köp kombipack. Det finns mycket information om skillnader etc här på forumet.

4) Kniv. Köp en trevlig kniv som du gillar

För att ta ur och flå går vilket blad som helst bra, ska man stycka och sota så krävs ofta ett långt och smalt blad. Slaktsett från NIMA är ofta prisvärt..

5) Kläder och skor. Köp kläder efter väder och omgivning. Likaså med skor. Här kan man göra av med hur mycket pengar som helst. Hitta kläder som passar dina krav och prisklass. Svenska märket ”Pinewood” gör bra och prisvärda kläder. Märkesfrågor lockar alltid till debatt beroende på vem du frågar så jag ska inte uttala mig mer om det.

Itab i kombination med försvaret klär en nybörjare billigt och bra!!

Mycket bra sammanfattning!

Kläder är dyrt och det absolut billigaste sättet torde vara att gå med i hemvärnet och få en basuppsättning kläder. Tjänstgöringskravet är väl typ en helg om året? Borde finnas tid till det. Kläderna funkar kanon och byt ut jackan bara till något mer neutrallt så ser man inte heller ut som en militär på jakt. Vad gäller radio så används 31 och 155 i både norr och söder, det är min erfarnehet iaf. Tror det är mer upp till det aktuella jaktlaget än geografin. Men som sagt, en mycket bra sammanfattning.

Hipshot
Herregud, det är ju så välformulerat att jag knappt tror att det är du. Snyggt jobbat min vän!

Håller helt och hållet med dej :lol: :lol: :o :o :D

Mvh!

Håller helt och hållet med dej :blink:^_^;):D :D

Mvh!

snyft, vad tror ni om mej egentligen. jag vill inte leka med er, *springer till närmsta bar och gråter*

Jag trodde det var tvärtom och att 155an är vanligare på fjälljakten ........ men det ska erkännas, jag har haft fel förut :lol:

kan säkert stämma. bästa är väl helt enkelt att kolla med de man tänkt jaga med. eller köpa kombipack :lol:

Hellre begagnad kvalité för vettigt pris än nytt lågpris som lovar brett men håller därefter..Mao hellre köpa en 30 år gammal Pecar än en ny Jahtijaktglugg, en Husqvarna torpare eller en Bajkal är ny no-name bock osv.