Hoppa till innehåll

Fox Terrier


Foxterrier

Recommended Posts

Jag har också en foxterrier. En snart 12-månaders hane.

Namn : Karlsros Elon efter Ricky och Dormacs Nala.

Höjd: 39cm Bröstomfång: 46cm. Vikten har jag dålig koll på men skulle gissa på 6,5- 7 kg.

//Jocke

Prøv å vei den , blir ikke overassket om den veier 8,2-8,4kg :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Foxterrier

    12

  • Foxhound

    8

  • kettukiller

    5

  • Foxstrott

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ska prova väga han så fort jag får tag på en våg. Han är väldigt liten i kroppen med ganska så långbent. Så över 8 kg godtar jag ej :)

//Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I sverige har det tagits ett beslut att på alla Grytanlagsprov ska mätas och vägas samtliga hundar....

Ok, vet du hvem som har tatt den beslutningen ?

Tenk så bra det hadde vært om de hadde gjort det på utstilling også :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har två foxar, Badgerhills Zigge 37 hög, bröst 45cm, 8kg när han vägdes innan provet i agusti. Och en valp efter Jannes tik, som jag tror kommer att bli ganska liten. Temsgårdens Julia.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska prova väga han så fort jag får tag på en våg. Han är väldigt liten i kroppen med ganska så långbent. Så över 8 kg godtar jag ej :ph34r:

//Jocke

Har en kompis med en Fox hann med nesten samme mål som din bare at den er litt smalere rundt brystet og den veier 8,2kg ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har två foxar, Badgerhills Zigge 37 hög, bröst 45cm, 8kg när han vägdes innan provet i agusti. Och en valp efter Jannes tik, som jag tror kommer att bli ganska liten. Temsgårdens Julia.

Er det Mars som er faren til den ?

Hadde vært moro å fått sett noen bilder av den , evt på PM eller email.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här finns också två foxar.

Foxtorpets Opus 36cm hög 46cm runt bröstet 7,6 kg. Används både som sprängare och förliggare dock börjar han att bli mer och mer förliggare.

Härkilas Arrak II 36cm hög 43cm runt bröstet 6,8kg. Används bara som sprängare.

Opus är 7 år och har hundratalet gryt vilt på sitt samvete. Arrak är 2år och hittills har han fått 7rävar och en mård att lämna sina gryt och gå till de sälla markerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tycker att med wörking jack russell är hanar mer som förliggare och tikar mer sprängar typer vad jag är sett dom en hel del.år det lika med foxterrier eller är dom endera förligare eller sprängare oberoende om kön??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tycker att med wörking jack russell är hanar mer som förliggare och tikar mer sprängar typer vad jag är sett dom en hel del.år det lika med foxterrier eller är dom endera förligare eller sprängare oberoende om kön??

Jag diskuterade det här med en gammal mkt känd foxterrieruppfödare och han tyckte också att det till viss del var så. Hans teori är att en hane ofta är aningen tuffare än en tik..och när då hanen känner att han kan vinna över räven så går han på ännu mer och struntar i att bryta. Huruvida det stämmer eller ej vågar inte jag uttala mig om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag diskuterade det här med en gammal mkt känd foxterrieruppfödare och han tyckte också att det till viss del var så. Hans teori är att en hane ofta är aningen tuffare än en tik..och när då hanen känner att han kan vinna över räven så går han på ännu mer och struntar i att bryta. Huruvida det stämmer eller ej vågar inte jag uttala mig om.

vad tycker du själv om är det skilnad mellan fox tikar och hanar med arbeit sätt??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad tycker du själv om är det skilnad mellan fox tikar och hanar med arbeit sätt??

Jag har faktiskt inte sett nån större skillnad på tikar och hanar. Har å andra sidan inte hunnit jaga med så oerhört

många ännu och de jag har jagat med har varit från samma linjer och då ligger ju kanske också arbetssättet där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en foxtik som är född 14-08-2007. Hon heter Thorsheim's Ira och är efter Lyerbakken's Takko och Foxy. Hon är 35 cm hög och ca 42 cm runt bröstet.

Tänkte bara tillägga att hon väger 6,5 kg och hon är nog lite mindre i bröstet än vad jag har skrivit, inte för att det har någon större betydelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var på utstilling i dag med mine to foxer.

Hannhunden på 13 mnd fikk CK og veldig bra kritikk, men ble slått ut av to større hannhunder B)

Tispa fikk 1 premie og helt grei kritikk.

Satser på CERT neste gang :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt inte sett nån större skillnad på tikar och hanar. Har å andra sidan inte hunnit jaga med så oerhört

många ännu och de jag har jagat med har varit från samma linjer och då ligger ju kanske också arbetssättet där.

Jag var ute med Yla idag, hon är en rätt så kass grävlings-hund, men idag så gjorde hon det riktigt bra! Det var ett stort sandgryt, rätt djupt och det gick runt i en halvtimme innan det låg fast. Min "rävsprängare" låg kvar i två timmar tills vi var nere och kunde skjuta en rätt stor galt. Hon brukar jämt bryta speciellt när det är djup men inte idag. Det var en rätt grinig grävling, man kan ju undra om det kan vara extra triggande för terriern då? Jag tror det iallafall, jag misstänkte faktiskt att det var räv då hon "matade" på regält och det brukar hon inte göra på grävling.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vägt Terror :wub: . Vågen hamnade på 7,2kg så det var ungefär som jag trodde. Blev även hans första gryträv idag efter mycket bra arbete :D

//Jocke

post-760-1226259484_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har själv en foxhanne efter Badgerhills Yster och Zintra. Han blir 2 år nu i oktober, arbetar som förliggare. Riktigt trevlig hund att ha och göra med, kan va lite svår mot andra hundar bara, men det är som det är... Är min första foxterrier, dock ej min sista.

Jag har en av samma kombínation fast i en yngre variant, född 080314. Trevlig hund, gillar att jävlas med dom andra hundarna jag har hela tiden och jämt. Men aldrig visat nån aggresivitet mot andra hundar,än. Vi hade en räv i en bur som han fick skälla ut häromdan, han skötte sig bra. Blir till att jaga mård i vinter med han, kanske nån räv i slutet på säsongen.

Han väger 6,5 kg och är 36 cm hög, vet inte vad han har för bröstomfång men jag kan ledigt greppa runt han, han växer kanske lite till förståss.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fikk en gledelig MMS på mobilen i går, første rev skutt for den ene Fox Terrieren valpen jeg solgte :lol:

Dette er den første hunden det er blitt skutt rev for så langt, satser på at det blir flere utover vinteren ;)

Apollo_001.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Her er Pia , en 8mnd gammel tik etter en Lyerbakkens tik og Russer hannen Magust. Ser ut til at hun kommer til å bli en meget fin størrelse på henne.

post-482-1228402049_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg denna annons på sjf hemsida. Kanske det kan vara nåt!? http://www.jagareforbundet.se/annonser/def...s&aid=17742

Badgerhills Alli er jo mor til Eira som jeg har og har jo en meget interessant stamtavle. Hun er vel etter det jeg har forstått både Svensk og Finsk GJCH. Hun har jeg hilst på og er en trivelig hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...