Hoppa till innehåll

Honda CR-V


KungCocos

Recommended Posts

Jag har länge vart sugen på en Honda CR-V en sk "disco-jeep". Den klarar jag mig fullt ut med, både med markfrigång & den automatiska fyrhjulsdriften.

Är det nån som har erfarenhet av denna bil, vad den har för svagheter osv. Det jag tänker närmast på är bilar vid 50´000 kr, de flesta i den prisklassen är av -98 & -99 årsmodell som gått ca 20´000 mil. Min tanke i detta är att en Honda är en Honda! De har alltid gjort bra bilar/motorer vad jag kan förstå...

Är det nån större service på G just vid dessa miltal osv?

Tacksam för erfarna svar. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Jag har länge vart sugen på en Honda CR-V en sk "disco-jeep". Den klarar jag mig fullt ut med, både med markfrigång & den automatiska fyrhjulsdriften.

Är det nån som har erfarenhet av denna bil, vad den har för svagheter osv. Det jag tänker närmast på är bilar vid 50´000 kr, de flesta i den prisklassen är av -98 & -99 årsmodell som gått ca 20´000 mil. Min tanke i detta är att en Honda är en Honda! De har alltid gjort bra bilar/motorer vad jag kan förstå...

Är det nån större service på G just vid dessa miltal osv?

Tacksam för erfarna svar. :)

Har haft en -00 och var väldigt nöjd. Kolla upp så den är ordentligt servad t ex att alla oljor är bytta vid rätt service tid

(framför allt i diff o kardan) Jag tror att kamremmen ska bytas runt 20000 mil

mvh Hans

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har länge vart sugen på en Honda CR-V en sk "disco-jeep". Den klarar jag mig fullt ut med, både med markfrigång & den automatiska fyrhjulsdriften.

Är det nån som har erfarenhet av denna bil, vad den har för svagheter osv. Det jag tänker närmast på är bilar vid 50´000 kr, de flesta i den prisklassen är av -98 & -99 årsmodell som gått ca 20´000 mil. Min tanke i detta är att en Honda är en Honda! De har alltid gjort bra bilar/motorer vad jag kan förstå...

Är det nån större service på G just vid dessa miltal osv?

Tacksam för erfarna svar. :D

Har hört från flera olika ägare av den bilen att fyrhjulsdriften kan rackla ganska mycket! Ibland slår den inte ens i när den ska, och när den väl slår i så är det alldeles för sent så man får börja med att ta fram spaden å skotta lös bilen. Tyvärr är det vad jag har hört. :P
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hört från flera olika ägare av den bilen att fyrhjulsdriften kan rackla ganska mycket! Ibland slår den inte ens i när den ska, och när den väl slår i så är det alldeles för sent så man får börja med att ta fram spaden å skotta lös bilen. Tyvärr är det vad jag har hört. :D

Det sämer väldigt väl in på våra erfarenheter :P

Mamma och henes man är ine på sin tredje

98,02och nu en 05a

98an har en väldigt svag och törstig motor

Sätena i 98 var inga höjdare

Det har blivit misdjud i bakre difen

Busningarn till kängningshämarna har tagit slut vid 10 000mil och stötdäparna har varit på väg att ge upp

På 98an hade vi även problem med busningarna till stötdämparna

Byte av kamrem är vid 10 000mil 20 000mil

Den stora servicen och kostar ca 7000-10000kr

ALLA delar till en Honda är dyra

Mvh Anders Hj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snegla själv på en sån men !!!!!!!!!!!

-engång Toyota alltid Toyota !

Köpte en Rav 4 , 02a.

Är grymt nöjd än så länge.

KÖP EN SÅN !!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snegla själv på en sån men !!!!!!!!!!!

-engång Toyota alltid Toyota !

Köpte en Rav 4 , 02a.

Är grymt nöjd än så länge.

KÖP EN SÅN !!!

Kan bara stämma in i den kören!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det sämer väldigt väl in på våra erfarenheter :rolleyes:

Mamma och henes man är ine på sin tredje

98,02och nu en 05a

98an har en väldigt svag och törstig motor

Sätena i 98 var inga höjdare

Det har blivit misdjud i bakre difen

Busningarn till kängningshämarna har tagit slut vid 10 000mil och stötdäparna har varit på väg att ge upp

På 98an hade vi även problem med busningarna till stötdämparna

Byte av kamrem är vid 10 000mil 20 000mil

Den stora servicen och kostar ca 7000-10000kr

ALLA delar till en Honda är dyra

Mvh Anders Hj

Hmmm, vad jag vet så är det ingen kamrem i CR-V motorerna efter -02 utan en kamkedja och den byts aldrig sålänge den är inom toleranserna.

Min -03 har funkat utan problem än så länge men styrserovt börjar låta så jag får nog få det uppkollat (11 000mil).

Den drar sig fram förhållandevis bra i snön. Hade en Pajero Shogun med 31 tummare och den var givetvis bättre. Däremot funkar CR-Vn mycket bättre vid övrig körning med bättre drag i motorn och bättre väghållning samt bättre bränsleekonomi. Drog förövrigt upp en Volvo som fastnat i lera i helgen utan problem så nog funkar 4WD även om den är enkel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm, vad jag vet så är det ingen kamrem i CR-V motorerna efter -02 utan en kamkedja och den byts aldrig sålänge den är inom toleranserna.

Min -03 har funkat utan problem än så länge men styrserovt börjar låta så jag får nog få det uppkollat (11 000mil).

Den drar sig fram förhållandevis bra i snön. Hade en Pajero Shogun med 31 tummare och den var givetvis bättre. Däremot funkar CR-Vn mycket bättre vid övrig körning med bättre drag i motorn och bättre väghållning samt bättre bränsleekonomi. Drog förövrigt upp en Volvo som fastnat i lera i helgen utan problem så nog funkar 4WD även om den är enkel.

En volvo som fastnat, kan jag inte tro :rolleyes:;)

Prov att byta servo olja i den, ibland så skapar det ljud när oljan blir "sliten"

Ev kan du ju prova att fylla på olja om det skulle vara tomt, då låter det med säkerhet :lol:

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En volvo som fastnat, kan jag inte tro ;):lol:

Prov att byta servo olja i den, ibland så skapar det ljud när oljan blir "sliten"

Ev kan du ju prova att fylla på olja om det skulle vara tomt, då låter det med säkerhet ;)

/Lasse

Ähhh, en förklädd Mondeo då (nya V70). Det var en man som trodde att man kunde vända på en lerig väg så han for ner med framhjulen i diket och kom inte upp så jag hjälpte honom.

Förövrigt har väl du en förklädd misubishi carisma (v40)... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ähhh, en förklädd Mondeo då (nya V70). Det var en man som trodde att man kunde vända på en lerig väg så han for ner med framhjulen i diket och kom inte upp så jag hjälpte honom.

Förövrigt har väl du en förklädd misubishi carisma (v40)... :rolleyes:

Onej Kör ju en tysk kvalitetsprodukt Audi a4. Frun åker dyrare i "min" V70 ;):lol:

Nästa bil blir med 4 hjulsdrift, det är bra att ha. tror jag siktar på en a4 quttro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Onej Kör ju en tysk kvalitetsprodukt Audi a4. Frun åker dyrare i "min" V70 :lol:;)

Nästa bil blir med 4 hjulsdrift, det är bra att ha. tror jag siktar på en a4 quttro.

Visst f-n, det var en Audi du hade. Ber så mycket om ursäkt för mitt misstag.. :rolleyes:

Hoppas att du kan överleva att ha blivit tagen för en Volvo ägare.

Tanten hade en A4 turbo innan. Kul bil som gick bra men som knappt klarade 1 dm snö utan att fastna. En Quattro med bra däck klarar minst 2 dm.... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag som Jeepfreak måste lägga mig i. Hondan saknar lågväxel vilket är ett måste om man ska utanför vägen. Inte för att man inte tar sig fram annars utan mest för att det går så fort och sliras mycket på kopplingen.

Och fyrhjulsdriften är väl lite si så där... Men ska den bara bemästra halvdjup snö typ oplogade vägar så duger den nog.

Och jo, jag har erfarenhet av en sådan. Farsan hade en. Den skulle bogsera loss en V70 som satt fast i 10 cm snömodd, det bara slirade och kom inte loss. Under tiden monterade jag på snökedjorna på min Skoda Pickup och drog seda utan problem loss Volvon, inte en tillstymelse till att börja slira. :rolleyes:

Men åter till Hondan. I övrigt en riktigt trevlig bil, typiskt Honda antar jag. Lite klent med vridmomentet, man måste gasa en del för att få den att orka.

Att få dig att välja Jeep är kanske inte aktuellt, men för ca 30-40 tusen kr bör du få t.ex. en -98-00 Jeep Cherokee Limited på ca 15000 mil. 4,0 liters rak sexa som orkar mer än väl och automat, dock en bränsleförbrukning på minst 1,2 l/mil. Riktig fyrhjulsdrift med lågväxel plus ett läge som tillåter 4wd även på torr asfalt. (Det finns inte på t.ex. Suzuki o Nissan m.fl.) Outslitlig motor, snuskigt billiga reservdelar, otroligt lättmekad (eller gammal hederlig gjutjärnsteknik om man så vill). Massor med roliga tillbehör.

Tillförlitligheten är nog inte i klass med Honda eller Toyota tyvärr. (Och då är jag som sagt Jeepfreak)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag som Jeepfreak måste lägga mig i. Hondan saknar lågväxel vilket är ett måste om man ska utanför vägen. Inte för att man inte tar sig fram annars utan mest för att det går så fort och sliras mycket på kopplingen.

Och fyrhjulsdriften är väl lite si så där... Men ska den bara bemästra halvdjup snö typ oplogade vägar så duger den nog.

Och jo, jag har erfarenhet av en sådan. Farsan hade en. Den skulle bogsera loss en V70 som satt fast i 10 cm snömodd, det bara slirade och kom inte loss. Under tiden monterade jag på snökedjorna på min Skoda Pickup och drog seda utan problem loss Volvon, inte en tillstymelse till att börja slira. :angry:

Men åter till Hondan. I övrigt en riktigt trevlig bil, typiskt Honda antar jag. Lite klent med vridmomentet, man måste gasa en del för att få den att orka.

Att få dig att välja Jeep är kanske inte aktuellt, men för ca 30-40 tusen kr bör du få t.ex. en -98-00 Jeep Cherokee Limited på ca 15000 mil. 4,0 liters rak sexa som orkar mer än väl och automat, dock en bränsleförbrukning på minst 1,2 l/mil. Riktig fyrhjulsdrift med lågväxel plus ett läge som tillåter 4wd även på torr asfalt. (Det finns inte på t.ex. Suzuki o Nissan m.fl.) Outslitlig motor, snuskigt billiga reservdelar, otroligt lättmekad (eller gammal hederlig gjutjärnsteknik om man så vill). Massor med roliga tillbehör.

Tillförlitligheten är nog inte i klass med Honda eller Toyota tyvärr. (Och då är jag som sagt Jeepfreak)

.... och väghållningen är inte heller i samma klass utan mer som en utsliten Vaz Niva. Jag vet för jag har provkört några stycken. :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:wacko::angry::(

Bry dej inte om dessa illasinnade påhopp Lasse, han vet inte bättre :P

Mvh!

Man kan ju säga att jag är van B)

Vi får väl ta o prova framkomligheten på hans 4X4 i mellandagarna B):D

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ju säga att jag är van :lol:

Vi får väl ta o prova framkomligheten på hans 4X4 i mellandagarna :huh::)

/Lasse

Önska inte för mycket, Hippen vet hur taskigt väder vi kan ha efter en jakt i mindre snöstorm ett år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Önska inte för mycket, Hippen vet hur taskigt väder vi kan ha efter en jakt i mindre snöstorm ett år.

Nej vi vill ju att du ordnar bra väder o jaga i , sen får vi leta upp ett surhål o dränka bilen i :lol::P

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej vi vill ju att du ordnar bra väder o jaga i , sen får vi leta upp ett surhål o dränka bilen i :PB)

/Lasse

Taskpelle :lol:

Vi kanske ska o ha dragkamp med bilarna i en leråker, CR-V mot A4 o vinnaren får gå en match mot hippens 945a...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Taskpelle :lol:

Vi kanske ska o ha dragkamp med bilarna i en leråker, CR-V mot A4 o vinnaren får gå en match mot hippens 945a...

Nja tror jag backar på det förslaget, det är nog bättre att a4an får gå mot 945an på direkten o din har vi för att ta dra loss oss efteråt :P

Jag provade svågerns xc90 i en isig backe i går,. det är sån dj-vla skilnad mot 2 hjulsdrift, inte en tendens till att spinna loss.

Det skulle varit min bil det, lite hjulspinn är ju kul men på mina vilkår.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker Fyrhjulsdriften är lite väl seg att komma igång, värre än första modelen av XC, själv har jag snöat in mig på yankee varianterna, hoppas Mr mauser inte ser det här :P då får det bli en X5 eller ML.

JAg är förbaskat less på att lasta allt i baksätet, två hundar tar upp det ordinarie utrymmet, med en subba så är det lite space över och jag kan fylla bilen med mera skit :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker Fyrhjulsdriften är lite väl seg att komma igång, värre än första modelen av XC, själv har jag snöat in mig på yankee varianterna, hoppas Mr mauser inte ser det här :P då får det bli en X5 eller ML.

JAg är förbaskat less på att lasta allt i baksätet, två hundar tar upp det ordinarie utrymmet, med en subba så är det lite space över och jag kan fylla bilen med mera skit :lol:

Ja det är nog ett av problemen med 4 hjulsdriften på volvo bilar med flera,,,

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog ett av problemen med 4 hjulsdriften på volvo bilar med flera,,,

/Lasse

När man äntligen gick över till haldex så blev det ljusår bättre och acceptabelt även för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker Fyrhjulsdriften är lite väl seg att komma igång, värre än första modelen av XC, själv har jag snöat in mig på yankee varianterna, hoppas Mr mauser inte ser det här :D då får det bli en X5 eller ML.

Alla 4WD med nån form av silicon/haldex o s v ÄR segare än en mer riktig låda men det är en billigare lösning som spar bränsle och utrymme mm. Man kan helt enkelt inte få allt. Är det en värsting i terrängen man är ute efter så finns det ju BMP bandvagnar til salu. :wub:

För min egen del så körde jag med en Pajero i rejäl teräng 2 ggr på 3 år och då är det inte försvarligt att den drog 3 dl/mil mer samt hade sämre väghållning, komfort mm. Jag kör ju ändå 3-3500 mil/år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.... och väghållningen är inte heller i samma klass utan mer som en utsliten Vaz Niva. Jag vet för jag har provkört några stycken. ;)

Stämmer nog bra, jeep har satsat på skogshållning i stället... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...