Hoppa till innehåll

cystor på äggstockarna


veronika

Recommended Posts

jaha, så var man hos veterinären med 10-åriga jämten i går efter att hon blött i 21 dagar, hon löpte i september och vi har ingen tik i närheten som kan ha satt igång henne igen.

Veterinären konstaterade rätt fort att det inte rörde sig om ett normalt löp och tog ett par bilder på livmodern men där såg allt normalt ut så då är det bara äggstockarna kvar...

Så nu ska vi tillbaka för UL på äggstockarna på tisdag nästa vecka ( låååång väntan :D ). Det troligaste nu är att hon har cystor på äggstockarna som ställer till det för henne :rolleyes:

Så nu går hon på Vetrimoxin i 10 dagar för att förhindra att hon får någon inflamation på grund av lång blödnings period vilket innebär att den största ansträgning vi får göra är koppelpromenad i lugn takt max en timma per dag :(

Sen när hon lyssnade på henne visade det sig att under ett halv år har hon lyckats få ett blåsljud på hjärtat oxå :( så det ska vi diskutera mer på tisdagkväll om efter äggstocks UL beroende på vad dom hittar där om vi inte ska göra UL på hjärta oxå för att se riktigt hur det ser ut. Det enda positiva var väll att hon inte har haft några men nu under hösten av sitt hjärta iallafall, hon har jagat som en gud och gjort matte solt som en tupp ;) Men nu fick jag ringa och avboka helgens jästspel på en annan mark som ville att vi skulle komma :(

så nu sitter man här hemma o bara väntar på att veckan ska gå och man kan få besked om hur ens älskling mår. Har pratat med några och den "trösten" man får är -vilken tur att ni upptäckt om det är något fel i tid så du kan ta bort henne.... :huh::D hallå det är min jaktkamrat och familjemedlem jag tar väll för sjutton inte livet av henne för att hon eventuellt är dålig jag måste väll få invänta resultatet först?!?

Är det någon som har haft tik med cystor och hur är tillväga gångssättet, vad händer?

Skit känns det iallafall när åldern hinner ikapp :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch så tråkigt besked att få och så jobbigt med väntan :huh:

Har inte haft något sådant på någon tik själv, men att avliva låter ju väl dramatiskt, när det förmodligen (i värsta fall) går att plocka bort "hela paketet" med gott resultat i slutändan skulle jag tro.

Lycka till och håll oss uppdaterade :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är ju just så jag känner, jag låter ju ingen ta bort henne bara för att hon ev. är för dålig för en operation. men tyvärr är det många människor som nog tycker att det är ju bara ett djur, varför lägga ut pengar när det är billigare med en spruta..?? Att plocka bort hela paketet är inget som bekymrar mig så mycket heller, förutom hur hennes jaktlust kommer att bli, eftersom hon är för gammal att ta valpar på nu oxå.

Suck, ska nog sluta prata med sådana bara synd när det är nära släkt som kläcker sånt när man är som mest bekymrad...

Ska ta och leta lite info ang. både äggstockarna och blåsljudet på hjärat. Är bekymrad att det har uppkommit så fort som på ett halvår... Det positiva var att hon hade kraftig och bra puls iallafall, vältränad hund har oftast mindra bekymmer i början än en otränad så nu vill det till att vi håller kondisen uppe...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så i går var vi tillbaka till veterinären för UL på äggstockarna.

4 cystor på höger och 3 på vänster var vad som syntes, det som var possitivt i det hela är att livmodern inte visade några tecken på förstoring, än...

Nu ska det ringas till Agria för att kolla om dom går med på operation eller inte, visst jag kommer operera henne ändå även om dom inte "bidrar" för det är det bästa för tiken i detta läget men det hade ju varit välkommet om man får tillbaka någon peng...

Veterinären såg inga problem att operera tiken fast hon blir tio för en hund som är i så bra form och mentalitet är inga bekymmer alls, blev lite solt över dom orden :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch vad tråkigt.

Min tik tycker jag inte påverkades nämnvärt av att ta bort livmodern. Hon fick lite större matlust och fick lite mera päls vilket bara är snyggt i hennes fall :D

Hon har jagat på bra i höst och har upp mot 40jaktdagar hittills. Kan ju tillägga att hon var 7½ år när operationen genomfördes. Nu är hon 8½ så detta är första hösten efter operation.

Jag tycker försäkringen borde ta de, men med sånt vet man aldrig. Skriv gärna och berätta ......det är intressant att veta hur dom tänker gällande en op av detta slag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt att höra att din tik inte har några bekymmer efter op. och att hon får större matlust och mer päls var just dom saker som vet. sa när jag frågade om biverkningar och det gör ju inte så mycket med mer päls och maten reglerar man ju ändå...

Trodde oxå att föräkringsbolagen bara tog op men det var vet som bad mig kolla först för hon hade råkat ut för ett fall där hon gjort op och sen sa Agria att dom inte godtog en op eftersom det inte blivit någon livmoderinflamation..??!! :D

Och enligt veterinären så kommer det förr eller senare bli en inflamation om man inte gör något så jag tycker ju att man förkortar lidandet för tiken om man gör det nu och inte väntar.

Men men vi får se under dagen vad Agria säger...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är ARG!!! :D:D har just lagt på luren efter ett samtal med Agira. Dom ersätter inga förebyggande åtgärder eftersom det behöver inte utveckla sig till något problem...??!! är det inte problem när tiken blöder i 4 veckor!?!?!

faan, jag ska aldrig teckna en försäkring hos Agria någon mer gång och dom jag har lär inte bli långlivade :(

Fågade om dom ersätter för sprutor hon kan få istället och göra ett försök med, men nej inte det heller för det är inget problem än..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är ARG!!! :D:(

Full förståeligt och så typiskt f-bolag tyvärr. Nog trodde jag att de skulle ta detta ändå iom att tiken blöder "hela tiden" :)

Kan inte vet. skriva lite "snitsigt"? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hon skrev i journalen att hon starkt rekomenderar operation eftersom hon har på båda äggstockarna och med största sannorliket inte kommer bli av med problemet på egen hand...

Jag försökte med att hon kunde skriva att hon har liiite förstorad livmoder men det gick ju inte eftersom dom måste bifoga bilder...

ja sa till Agria att tycker ni inte det är ett problem när tiken blöder i fyra veckor hittills och kommer fortsätta att det är ett problem? -Nej, ett förlängt löp är inget problem... ööö ska hon löpa hela året om?? Den människan har nog inga djur själv!

Fågade om dom är med och ersätter injektioner som hon kan få i tre dagar som kanske tar bort problemet för denna gången men med största sanorlikhet får hon samma problem vid nästa löp.

men NEJ! det är en förebyggande behandling oxå för det är inte säkert att det blir några problem!!?!?!?

nä, måste försöka andas lite nu... men vad besviken man blir på Agria som jag har rekomenderat till många som skaffat hund... dom vill ju att hunden ska vara döfärdig innan man gör något.

Bättre att varit en hundägare som ryckt på axlarna ett tag och sagt det är nog helt normalt ända tills tiken börjar lukta illa och har svåra smärtor.? sån vill jag inte vara. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte en aning... trodde självklart att dom stog för sprutorna men frågade efersom jag även trodde att op inte skulle bli problem.

Men enligt henne var det inga problem att tiken blöder, problem är det först när det har blivit tumörer av cystorna eller förstorad livmoder eller livmoderinfammation...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja dessa förbannade försäkringsbolag fattar man sig inte på ibland :angry:

De skulle inte gå att pröva ringa en gång till och kanske hamna hos en annan person :D Har du tur kanske det var en rookie som följer regelbolen till 110% du pratade med förra gången och en erfaren som följer reglerna till 99% du får tag i denna gång ;) Men de är ju faktiskt inte normalt att tiken blöder som hon gör! Sedan blir de ju dyrare för föräkringsbolaget när du måste åka in akut en lördagkväll!

Usch......jag har ju min 9månaders tik försäkrad i agria <_<

Sedan har jag pratat med en snubbe som försöker få mig att byta försäkringar allmänt. Jag nämnde då att jag hade hund och då sa han att Agria är den klart bästa försäkringen för djur. Han hade ju massa rabatter för att han jobbade på försäkringsbolag, men han försäkrade ändå sina hundar i Agria för han sa att de finns inga andra försäkringar som är lika bra ...... :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De skulle inte gå att pröva ringa en gång till och kanske hamna hos en annan person :D Har du tur kanske det var en rookie som följer regelbolen till 110% du pratade med förra gången och en erfaren som följer reglerna till 99% du får tag i denna gång :unsure: Men de är ju faktiskt inte normalt att tiken blöder som hon gör! Sedan blir de ju dyrare för föräkringsbolaget när du måste åka in akut en lördagkväll!

Har faktiskt den tanken oxå att jag kanske ska försöka lite senare idag igen... fast dom kanske skriver in i datan att jag ringt?? jaja det kan vara värt ett försök..

Jag sa just det till tjejen på agria oxå att det kommer ju bli dyrare för er när tiken blir akut dålig. Men hon menade att det får man ta då..??

Jag har alltid varit nöjd med Agria tills nu, både när det gäller hund och häst försäkringar men nu vet jag inte längre...

Det är nästan det enda bolag som inte gör "förebyggande" åtgärder när tikar har fått cystor på äggstockarna.

Ska prata med veten på måndag igen, då hon är borta resten av veckan, för hon var villig att försöka prata med bolaget oxå om dom ställde sig på tvären. Rätt människa på rätt plats som vill djurets bästa <_<

Jag gillar skarpt veterinären som kommer in i rummet och lägger sig ner på golvet för att få kontakt med djuret och sen tar i hand med ägaren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt människa på rätt plats som vill djurets bästa <_<

Jag gillar skarpt veterinären som kommer in i rummet och lägger sig ner på golvet för att få kontakt med djuret och sen tar i hand med ägaren!

Så sant så sant! När mina två skulle vacc sist så tog jag först in valpen och det var en ny vet som knappt sa hej till mig ens utan fixade sprutan och sög tag i hunden och tröck i sprutan :D Ämnade inte ens till att hälsa på hunden! Tro mig jag var mäkta förgrymmad där jag stod med min12v valp!

Gammelhunden gillar inte vet.kliniken överhuvudtaget så henne spelade de ju mindre roll på.....nåja, valpen upplevde som tur var inte detta otäckt.

Övriga vet på kliniken är precis som du beskriver vilket jag tycker är så himla skönt. Dom tar bra hand om djuret och man känner sig väldigt trygg med dem vilket är väldigt viktigt tycker jag! Numera säger jag till när jag beställer tid att jag INTE vill ha "Nöten" eller "flötet" som jämta skulle ha uttryckt sig :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att vi var iväg på en bjudjakt i går och efter en timmes underbat stånd/ gång blev det skjutit en kalv för tiken :P Hon var lite slöare än vanligt när vi traskade runt men när hon började känna älg då blev hon sitt gamla jag igen :D Kanske inte så konstigt att hon var slö när hon haft vila på nästan tre veckor nu...

Kul oxå att det var med två andra hundförare som jagar mycket och med många olika hundar, den ena jagar in hundar åt en kennel här i närheten, och dom berömde hennes arbete mycke :D

Kändes att vi båda behövde ha denna tiden i skogen efter allt...

Nu ska jag ringa vet. och höra om hon kan ringa Agria i dag och se om hon kan komma i kontakt med någon vettig person...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i kontakt med en annan "dam" på Agria i dag som fick mig att känna en liiiten strimma hopp i allafall att dom kanske kan vara med och betala notan men jag vågar inte ropa hej ännu...

Hon förstod att det var ett problem iallafall med en tik som blöder 5 veckor efter ett ordinarie avslutat löp och om vi väntar kommer det bli dyrare för alla parter och för hundens lidande.

Hon frågade oxå om veterinären rekomenderat en operation och har en veterinär sagt att det kommer bli större problem av det så är det ju så...

Men hon skulle återkomma i morgon med mer information. Hon var bättre på kundbemötande iallafall än den förra tjejen jag pratade med som det var tur för att vi pratade i telefon och inte stod mitt i mot varandra :mad:

Nu håller jag tummen att jag kan få en förtidig julklapp av tomten :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sista uppdateringen är att idag faxar vet. in journalen med kompleterande uppgifter att det inte kommer bli någon bättring för tiken om operation inte görs till Agrias vet. Nu är det bara att vänta ett par dagar för att höra vad dom beslutar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja nu har man tröttnat på att vänta, vill bara få ett slut på denna "tvisten"... men vi vågar inte skicka in henne på operation innan Agria sagt sitt sista ord för då är det väll kört att få pengar när man ser att man gör ingreppet ändå. vilket vi har bestämt att givetvis göra, allt för tikens bästa.

Men vi har regelbunden kontakt med vet. så skulle tiken visa minsta tecken på att det har blivit värre så blir det operation med en gång och det känns välldigt tryggt med för jag vill ju inte riskera hennes hälsa...

Men nu hoppas jag att dom återkommer senast imorgon med ett besked.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

jaha, efter många låååånga diskutioner med Agria så blev det avslag ändå med att få några som helst pengar till en operation... efter samråd med veterinären skulle vi avvakta operationen och med det har det blivigt att jag har tempat varannan dag och hållt stenhård koll på vattendrickandet och allmäntillståndet.

så i tisdags märkte jag att hon blev lite hängigare men hon är oxå känslig för åska och det var det hemma men sen började hon dricka, ringde vet och dom bad oss avvakta lite pga ingen feber. I går ville hon bara sitta o mysa eller ligga helt i fred inte äta och när vi var ute på kiss/bajs runda gick hon välldigt stelt med bakbenen... Jag tittade på tandkött och i ögonen men såg inga som helst färgförändringar som tur var. I morse ville hon åter inte ha mat bara gick undan men när vi precis skulle åka till jobbet reste hon sig och då såg jag att det var blött på golvet så jag fram och kände på magen och tryckte lite varpå det kom ut varaktiga flytningar :o

in med sonen och hunden i bilen med mobilen i högsta hugg för att få tag på veterinären. så vi var inne kvart i åtta och det räckte med min beskrivning och en lätt koll så blev hon inlaggd för livmodersoperation i dag.

Känns skönt att det nu blev gjort innan hon blev riktigt dålig men ändå är man så förbannad på försäkringsbolaget att dom inte godkännde en op innan det blev så här.

Jag frågade igen med gråten i halsen om det är lönt att göra op på henne men fick samma svar som för ett halv år sedan att med henne bör det inte vara några problem eftersom hon är i god form ;)

Känner mig fortfarnade som en dålig matte som lät det gå till denna punkten men nu är vi där vi är och nu väntar jag bara på att vet ska ringa och meddela att op gått bra.

Förhoppningsvis kan vi hämta henne på lördag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...