Hoppa till innehåll

Pris på jaktarrende


skaneman

Recommended Posts

Hej är markägare och har 22h och får för detta 15000 om året detta ligger i mellanskåne.

Är det normalt betalt eller ?

Lite sugen på att snart börja jaga själv dock ger ju detta ett fint klirr i kassan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • skaneman

    11

  • Stocken1969

    6

  • Ausch

    5

  • Wizard

    4

ska dock säga att det e 3 personer som har det alltså inte bara en person

Finns Dovhjort,Råddjur massor av vildsvin räv grävling hare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ska dock säga att det e 3 personer som har det alltså inte bara en person

Finns Dovhjort,Råddjur massor av vildsvin räv grävling hare

vi har en massa ren ;) borde vara jakt på dom året om....

låter ju dyrt men det går ju inte jämföra vilttätheten mot mina marker... men 22ha e ju inte så stort men skåningarna på forumet vet de där bättre än jag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej är markägare och har 22h och får för detta 15000 om året detta ligger i mellanskåne.

Är det normalt betalt eller ?

Lite sugen på att snart börja jaga själv dock ger ju detta ett fint klirr i kassan.

Tyvvär är det åt h-e med såna priser.Har dom marken på ettårskontrakt?Vad tror du dom lägger ner på viltvård.Många av dom som betalar överpriser har den inställningen att man man måste skjuta så mycket som möjligt"för att få igen en del av arrenndet"nu är ju du inte största"skurken"det är dom som betalar såna fantasipriser ,men jag tror på sikt att du biter dig i tummen som markägare.Sen är det här en bidragande orsak till att många ungdomar som är nyblivna jägare ej har möjlighet att få tag i mark.Eller har jag helt fel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvvär är det åt h-e med såna priser.Har dom marken på ettårskontrakt?Vad tror du dom lägger ner på viltvård.Många av dom som betalar överpriser har den inställningen att man man måste skjuta så mycket som möjligt"för att få igen en del av arrenndet"nu är ju du inte största"skurken"det är dom som betalar såna fantasipriser ,men jag tror på sikt att du biter dig i tummen som markägare.Sen är det här en bidragande orsak till att många ungdomar som är nyblivna jägare ej har möjlighet att få tag i mark.Eller har jag helt fel?

Hejsan dick japp det är ett års kontrakt dock e det andra året dom har det nu och dom är jättenöjda med marken trots att dom inte skjut något ännu pga av tidsbrist.

Hade dom börjat skjuta som galningar hade jag satt stopp. och angående viltvård använde dom åtel och saltsten flitigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ligger mycket i vad du skriver dick. För det är lätt hänt (nu vet jag inte om det gäller just detta fall) att det blir ett för stort uttag för marken. Och om det är många sådana småmarker runt omkring så kan det lätt bli att det skjut sönder och samman. Det skulle ju inte vara roligt att ha en större mark som man sköter med en sund avskjuting och alla grannar skjuter allt.

Men jag måste säga att jag är lite avis :D på er som kommer norri från som har både stora och billiga jaktmarker. Men 15000 för 22ha :D jag fick mig 35ha om jag sköt bort grävlingen som smyger in på logen. Men det enda jag lyckades fälla var en råbock :D Men då styckade jag den och gav bort halva till markägaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vad som är rätt eller fel i priset , det beror mkt på var marken ligger, dyra län som skåne sördermanland och till viss del östergötland kan det nog vara ganska normalt pris om det är som du säger mkt vilt, dock lite svårt att se det priset på en så liten mark som "marknadsmässigt" men finns efterfrågan så... Det är synd att priserna trissas upp det sättet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej är markägare och har 22h och får för detta 15000 om året detta ligger i mellanskåne.

Är det normalt betalt eller ?

Lite sugen på att snart börja jaga själv dock ger ju detta ett fint klirr i kassan.

Varför dessa danskpriser??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

o dra åt h-vete.... betalar 2500 för 2500ha... men i andra delen av landet

900 SEK för 11.500 ha, och instämmer fullt ut - "o dra åt h-vete...."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, skulle vara kul att höra vad RW tycker som har lite koll på arrendena i skåneland.. eller Wizard eller någon annan?. För 22 ha jaktmark med dov skulle jag nog kunna tänka mej att betala 5000 per år.. men det förutsätter att det finns rätt ok med vilt iofs.

Sen, en liten vädjan.. Om ni läser ursprungsfrågan så undrar jag hur relevant det är med arrendeförhållandena norrut i landet? På vilket sätt hjälper det frågeställaren?

Hälsar Hipshot som för kvällen är rätt sur... -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför dessa danskpriser??

Hejsan kommunjägare , när jakten skulle arrenderas ut nu senast så visste jag inte vad jag skulle ta betalt så jag satte helt enkelt anbud och så fick folk komma och titta och ge ett bud, skrev också att jag inte bara valde för pengarnas skull utan det skulle kännas bra också med personen.

Jag tror jag klickade 3-4 samtal från danmark så man kan ju ana var priset hade blivit om jag valt nån dansk.

Verkar som många här inne har svårt och acceptera vad jakt kostar i skåne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bli med på din mark och ändå behålla "betalande gäster"

med rätt vilt tillgång så behöver inte 15000 vara dyrt det finns många som lägger mer än 5000 spänn per näsa och år visserligen är marken inte stor men återigen är vilttillgången stor så...ok

Här hemma ligger det runt 300 kr per ha på lite bättre marker visst det blir dyrt men efterfrågan styr som allt annat :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vi hyrde ut kortidsjakt på bock för fyra år sedan, 15000 för tre personer (Danskar) tre dagar med boende utan mat. kommer inte exakt ihåg vad priset per jägare låg på men de sköt bara en bock, riktigt trevliga o seriösa jägare som jag gärna ser här igen.

Kändes lite sådär o hyra ut jakt men det blev rikitgt bra till sist. sen kom stormen Gudrun mycket arbete, rådjurs stammen blev helt av någon anledning radikalt sämre, Så vi bestämmde att inte hyra ut mer just nu. Inte rätt mot de som kommer hit för att jaga om det inte finns rätt vilttillgång.

Med detta vill jag säga att det går utmärkt att ha kakan och äta den på en gång :lol:

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hyrde ut kortidsjakt på bock för fyra år sedan, 15000 för tre personer (Danskar) tre dagar med boende utan mat. kommer inte exakt ihåg vad priset per jägare låg på men de sköt bara en bock, riktigt trevliga o seriösa jägare som jag gärna ser här igen.

Kändes lite sådär o hyra ut jakt men det blev rikitgt bra till sist. sen kom stormen Gudrun mycket arbete, rådjurs stammen blev helt av någon anledning radikalt sämre, Så vi bestämmde att inte hyra ut mer just nu. Inte rätt mot de som kommer hit för att jaga om det inte finns rätt vilttillgång.

Med detta vill jag säga att det går utmärkt att ha kakan och äta den på en gång :lol:

/Lasse

hejsan okej hur många hektar var detta på ?

Angående stormen och råddjursstammar kan man ju diskutera i nån annan trad om det har påverkat varan mkt

tack för svar mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hejsan okej hur många hektar var detta på ?

Angående stormen och råddjursstammar kan man ju diskutera i nån annan trad om det har påverkat varan mkt

tack för svar mvh

Vi har 350 Ha, men begränsade gästernas område till ca 250 Ha så vi fick lite lugn runt gården.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hyrde ut kortidsjakt på bock för fyra år sedan, 15000 för tre personer (Danskar) tre dagar med boende utan mat. kommer inte exakt ihåg vad priset per jägare låg på men de sköt bara en bock, riktigt trevliga o seriösa jägare som jag gärna ser här igen.

Kändes lite sådär o hyra ut jakt men det blev rikitgt bra till sist. sen kom stormen Gudrun mycket arbete, rådjurs stammen blev helt av någon anledning radikalt sämre, Så vi bestämmde att inte hyra ut mer just nu. Inte rätt mot de som kommer hit för att jaga om det inte finns rätt vilttillgång.

Med detta vill jag säga att det går utmärkt att ha kakan och äta den på en gång :lol:

/Lasse

15000 för en bock, jo jo till det kilo priset så åt dom köttet med andakt ;):P . Men seriöst så blir det dyrt att jaga om man inte kan jaga med kompisar på deras mark eller har tillgång till egen. Såg senast idag att det var jaktmark till salu 2 mil söder om uddevalla, 50ha för 2 mille...... jojo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 papp för 22 ha, ja det är inget omöjligt pris i skåne.

Det finns både billigare och betydligt dyrare i vissa delar av detta landskap.

Sen måste man fråga sig som markägare vad man vill ha ut av att arrendera ut mark. Är det pengar så får man ta in folk som skjuter kapitalen vid ett fåtal tillfällen per år, är det viltvård får man vara försiktig med kostnaden men då samtidigt få kanske lite bättre avskjutning av räntan och predatorer...

Tråkigt nog har det spårat ur i vissa delar av skåne vad gäller troféjakt osv och då blir det plånböckerna som jagar.

Skjuter man mer än ett rådjur här per 10 ha ett år så är det inte ovanligt att man blir polisanmäld för överskjutning av närliggande markägare/arrendator. (vid de större godsen)

Lyckligtvis så har jag hittat betydigt billigare arrenden i mitt närområde men jag känner folk som betalar både 40 och 50k per år för jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...