Hoppa till innehåll

Rödpunktsikten


Turbo

Recommended Posts

Är de tillåtna vid jakt internationellt? Någon som har erfarenhet?

post-2745-1227636530_thumb.jpg

Japp dom e tillåtna, men används sparsamt....? varför? vet ej jag har aldrig provat ett.

Tror att Roger använder ett sådant?

Det som används mest är pinnsikten med fiberoptik.

Finns även laser, men vet ej hur dessa funkar rent praktiskt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är de tillåtna vid jakt internationellt? Någon som har erfarenhet?

post-2745-1227636530_thumb.jpg

Känner ett par killar som använt rödpunkt på båge. Funkar bra, men verkar vara lite mekigt att få dit prylarna bara. Känslig för inställningar osv. Har själv aldrig ens funderat på rödpunkt till bågen. Jag kör med fiberoptiska siktpinnar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte tala för alla länder, men de flesta länder förbjuder sikten som belyser

målet, mao LASER eller lampa. Rödpuktsikent är inte Laser och belyser inte målet

utan är som vilket sikte som helst. Många förväxlar rödpunkt med laser men det är en stor skillnad.

Jo det finns RP sikten som har en laser på sidan med, dessa två går att använda individuellt

men jag skulle inte rekomendera ett sådant om du tex jagar i Kalifornien, det skulle klassas som olagligt

även om du har lasern avstängd. Bowtech har också ett grepp med inbyggd laser som tillbehör, vore kul att testa

men inte för jakt då. Jag vet att S här på forumet har ett sådant.

Som JS säger, det är lite pyssel med RP sikten och båge, man bör ha ett bra fäste som tillåter snabb justering

av avstånd då du bara har en "pinne" . Sen så använder jag inte Peep, utan man siktar med båda ögonen öppna

detta krävde att jag ändrade lite i min form då jag nu måste titta till höger om strängen istället för genom strängen.

Andra faktorer som jag lärt mig av mitt sikte som är väldigt likt detta som du postade här är.

1. 30mm tub är lite liten, jag skulle vilja ha ett sikte med stort fönster 45-55 mm en sk HUD ( Heads Up Display)

2. Kolla noga vart justerskruvar och av/på rattar sitter, skitet kommer nära stock och fäste och om dessa

rattar särkillt då av/på ratten sitter till höger blir det tajt att sätta på eller justera siktet.

3. Vikten, siktet+fästet väger mera än ett fiber optiskt sikte, så bågen blir tyngre.

4. Man måste vara 2 när man justerar in det, det är näst intill omöjligt själv, man behöver nämligen stå i fullt drag

med korrekt ankring medan någon annan flyttar siktet i X,Y axlar tills dess att man har den röda punkten centrerad

i tuben. Men allt går utom små barn och klockor!

Till sist, några som köpt billiga RP sikten typ BSA säger att dessa inte håller, så sattsa på ett bra sikte.

Jag tycker det fungerar bra men funderar på att byta till en HUD modell, eller återgå till fiberoptiskt sikte

det finns ett par dåliga saker, det ena är om man skjuter i starkt solljus det bländar mycket i siktet och kan vara

svårt att se punkten. Samma är om ljuskällan faller in bakifrån så blir det svårt att se.

Siktet måste ha justerbar ljusstyrka på pricken, annars bländar pricken i dåligt ljus.

Man måste alltid ha batterier med sig i reserv, ifall man glömmer att stänga av siktet.

Imma och fukt/rengn kan kladda linsen, man ska alltid ha en torkduk redo annars ser man inget !

Nå detta är mina erfarenheter, har du andra frågor så är det bara att ställa dem här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Rödpunkt är allt värt att titta lite extra på, när det väl är inskjutet funkar det bra (kan vara lite problem i starkt solljus bara).

Själv har jag ett 3 pin sikte upp till 40 meter+ 1 floating pin upp till 75 m för övningsskjutning.

Har även en laser i greppet inskjutet på 15 m, funkar klockrent och gör sig bra med mina lumennocks-pilar :lol:.

/S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag rycker liv i denna tråd nu!

Jag har just monterat ett Apex Nano Dot på min Oneida Kestrel! :) Jag har aldrig använt nåt rödpunktssikte på nån båge tidigare men tänkte varför dö nyfiken! :)

Jag har tidigare styrt undan från RP-sikten just av dom negativa anledningarna som Roger beskriver ovan. Nu är Apex Nano Dot gjort för att monteras på en pilbåge och är justerbart i höjd precis om ett TruGlo Range Rover. Så man får väl prova!

Siktet har både röd och grön punkt med 5 ljusstyrkor på varje.

Det är enkelt att ställa in själv utan hjälp.

punkten motsvarar en 0,010" fiber-pinne.

Jag var lite skeptisk för att "scopet" är mycket mindre än vad jag är van vid men hittills har jag inte upplevt det som ett problem. Jag skjuter med båda ögonen öppna och med ett venom peep sight.

Jag har provat siktet i både starkt solljus och i mörker. Det är inga problem att se punkten i i normala fall. Med starkaste ljusinställningen provade jag just som Roger beskriver att få infallande ljus över axeln o rakt in i scopet och siktade på en vitmålad trävägg, jag såg inte punkten. :P Men så fort jag fick skugga i scopet såg jag punkten utan problem, även på en vit vägg. Mot en mörkare yta var det lättare att se punkten.

I mörker provade jag med lägsta inställningen och upplevde inte att punkten bländade.

post-2494-0-66248300-1300575621_thumb.jp

post-2494-0-79059000-1300575632_thumb.jp

post-2494-0-12340500-1300575647_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Henke, det börjar bli dags att damma av din gamla båge nu! :)

Oj Glömde bort den här tråden.

Har faktiskt funderat på det. Men det behövs nog lite renovering i så fall.

Vet inte om man vågar dra den med en så gammal sträng. Skulle i så fall vilja byta till ett fast sikte med en eller max 2 pinnar. Tänker i så fall ge upp att skjuta utan releaser. Kanske skaffa ett gång nya pilar. Antar man kan gå ner i vikt ganska bra idag utan att förlora styvhet. Skjuter ni i Tenhult nu?

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...