Jump to content

Gråhundar och aterom (talgkörtelinflammation)

Recommended Posts

Skulle vilja veta lite om vad forumets medlemmar har att säga om aterom hos hundar och då framförallt hos gråhundar.

Aterom - talgkörtelinflammation, en böld fylld med grynig massa som kan klämmas ut eller måste skäras bort (enligt def. på jägareförbundets hemsida).

För ca ett år sedan upptäckte vi de första större knölarna på vår nu ca 4,5-åriga gråhundstik. De växte och ur en del kom det spontant ut talg medans andra bara blev stora. Hon hade då inte fler än kanske 5-6 st. I början av juni fick hon uppsöka veterinär efter ett hundbråk där en av knölarna blev uppsnittade vid basen. Då togs de tre största knölarna bort vid operation. Ungefär ett halvår senare har hon igen 4 större knölar och ett antal mindre. Flertalet av dessa läcker ut talg då och då medans andra ”håller sig stilla”. Under hösten har hon behandlats med antibiotika mot borelia och under denna tiden så blev ett par av de mindre något inflammerade och sprack men detta gick snabbt tillbaka förmodligen pga just boreliabehandlingen. En av de stora spontansprack härom dagen med ett stort utläckage av talg och även en del blod. Det känns inte längre roligt alls.

Vi vet inte riktigt hur vi ska fortsätta - antingen blir det en ny operation med förhoppningar om att det inte ska bli fler aterom eller så kommer sagan att sluta här och nu.

Grannen fick ta bort sin då 7-åriga gråhund tidigare i år då de kände att de inte kunde ge henne mer antibiotika mot hennes tätt återkommande inflamationer/infektioner i ateromen (behandlingar som pågått under flera år). Jag vill inte utsätta min hund för detta. En bekant jagade för ett tag sedan med en inbjuden gråhund. Hunden var otroligt kärvänlig och ville inte annat än att bli klappad men ingen kunde förmå sig att göra det då hunden var alldeles kletig av talg från spruckna aterom (Detta ser jag som ett ägarrelaterat problem – man håller sin hund ren!- men ändå).

Jag vet inte riktigt hur vanligt aterom är bland just gråhundar men har iaf läst mig till att de är överrepresenterade i försäkringsstatistiken.

//K9

Tråkigt att din gråhund har råkat ut för detta men som sagt det är välldigt vanligt hos gråhundar. Vi hade en gråhundshane för många år sedan och han drabbades av detta, inget roligt att hålla på med. Vi höll själva rent de första efter inrådan av vet. men när han fick fler o fler blev det en operation och han var bra på just det stället, vid svansroten, men efter ca ett år kom det på nya ställen på kroppen :wub: kontakt med vet. igen och började behandling hemma med att klämma ur och hålla rent men när det kom mer o mer och hundstackarn började yla när han visste vad vi skulle göra beslutade mina föräldrarna att ta bort honom för att ta bort det onda hos honom en gång för alla. Enligt vet. skulle han inte bli bra och risken för utveckling av cancer var stor...

Dom kan ju bara operera bort dom som är på kroppen just nu det finns ingen garanti att han inte får det på nya ställen på kroppen tyvärr..

Då sa dom att detta problem är jätte vanligt hos gråhund pga deras feta päls. Vet inte hur det står sig till foskningar idag men det är vad som sades då för 20 år sedan..

Efter honom har vi haft ett antal gråhundar och två av dem har oxå fått en del knölar men inte lika allvarligt.

Fy för att inte hjälpa sin hund att hålla sig ren och fräch :wub:

Ja, det verkar som om dina föräldrar tänkte i samma banor som vi gör nu. Klämmandet är inte roligt för någon av oss... För ett tag sedanhade hon även ett par mindre knölar på vulvan vilket måste gjort ont som fan eftersom hon inte riktigt kunde hålla tätt. När vi upptäckte dem så klämdes de omedelbart och tiken som normalt inte verkar känna smärta alls högg i luften (inte mot oss utan bara rakt fram). Det är bland annat detta som får oss att fundera allvarligt på avlivning. Att behöva utsätta sin hund gång på gång för den smärtan som uppstår när ateromen töms (av oss eller veterinär) är faktiskt outhärdligt.

//K9

Vilket foder ger ni hundarna som har problem med talgkörtlarna

Min får Nutra Nuggets Performance med en dos Viacutan enl veterinärrekomendationen.

//K9

Vilket foder ger ni hundarna som har problem med talgkörtlarna

kommer inte ihåg vad vi gav för foder eftersom det är tjugo år sedan och en hundkär 10-åring tänker inte på fodret så mycket... Vad jag kommer ihåg var att det byttes forder ett par gånger under denna tiden efter vet. besöken men inget hjälpte tyvärr.

Har genom åren med hundar drabbats av detta symtom på ett par hundar och det har varit mer förekommande på vissa foder, behöver inte gå in på märke här då det inte är vetenskapligt bevisat att det har med saken att göra.

Dock har det upphört och kommit tillbaka när jag något år senare provade fodret igen.

Pratade med vår veterinär om saken i förra veckan och hon hade inget patentsvar om exakt vad det kommer sig av, men talget har en funktion att göra hunden elastisk, ibland blir det av någon anledning en inflammation i en av dessa celler och inflammation som gör att det blir en knöl.

Jag hade provat att byta foder, till ett färskfoder eller ett halvfoder och egna köttprodukter, sen kan man prova andra torrfoder men tänker inte föreslå något här, men kan tipsa lite via PM helt utan vetenskaplig grund bara erfarenhet.

//Pertan

• 3 years later...

Hej alla gråhundsägare.

Vår gråhund fick aterom behandlades både genom operation och inflammations-

dämpande medeciner.Behandlingarna hjälpte endast tillfälligt varför jag

fortsatte sökandet efter andra behandlingsmetoder.Jag fick då kontakt med en

veterinär som rekommenderade syntetiskt A-vitamin,vilket visade sig vara en

lyckoträff.Hunden har nu efter c:a ett halvår blivit fri bölder.Han har INTE

fått några nya!Om detta tips kan hjälpa andra hundar och dess ägare skulle

det kännas bra.

• Like 1