Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Turbo

Vad tror ni om BowTurbow ?

Recommended Posts

Turbo

En grej man monterar på "cabel rod" och som ska öka pilhastigheten med upp till 10% ! Det kunde innerbära att en "trött" båge blir betydligt piggare och i stater där man räknar anslagsenergin så kunde det innerbära att en 60# båge kunde räcka till för tyngre vilt än vad den brukar. EX.v. en båge med 300fps IBO skulle då ge 330fps istället. Några misstänker att det är något lut med detta men jag har majlat dem och tja, blir man inte nöjd får man pengana åter.

http://www.bowturbow.com/index.html :excl:

Guest Niqlaz

Ordspråket, om något verkar för bra föratt vara sant så är det oftast det...

Jag tycker att det hela mest liknar en rollerguard konvertering! Det som händer då är att kablarna inte kan röra sig horisontellt och då ökar dragvikten med ca 4-8# beroende på bågens övriga utformning. Om man inte skruvar ur kablarna(förlänger) dom kommer man att stressa lemmarna vilket kan leda till skador.

Så jag tror att den extra farten man får kommer av ökad dragvikt.

//Niklas

Roger_P
En grej man monterar på "cabel rod" och som ska öka pilhastigheten med upp till 10% ! Det kunde innerbära att en "trött" båge blir betydligt piggare och i stater där man räknar anslagsenergin så kunde det innerbära att en 60# båge kunde räcka till för tyngre vilt än vad den brukar. EX.v. en båge med 300fps IBO skulle då ge 330fps istället. Några misstänker att det är något lut med detta men jag har majlat dem och tja, blir man inte nöjd får man pengana åter.

http://www.bowturbow.com/index.html ;)

Hmm nja vet inte ja, För det första är ökningen marginell i mitt tycke och beroende på vad man jagar

så kanske det kan verka onödigt med mer fart och annslagsenergi, 60# räcker gott och väl till våra vanligaste

hjortdjur så länge man ligger på eller över 40 joule.

Sen undrar jag, då detta påverkar kablarna, är bågens konstruktion gjort för det? kanske det påverkar bågens

eller kablarnas integritet på något sätt, va vet jag vill jag ha mer fart ökar jag dragvikt/draglängd i stället :rolleyes:

Hög fart är ju bra men kanske stirrar vi oss lite blinda på det

ASAT_Pro
Hmm nja vet inte ja, För det första är ökningen marginell i mitt tycke och beroende på vad man jagar

så kanske det kan verka onödigt med mer fart och annslagsenergi, 60# räcker gott och väl till våra vanligaste

hjortdjur så länge man ligger på eller över 40 joule.

Sen undrar jag, då detta påverkar kablarna, är bågens konstruktion gjort för det? kanske det påverkar bågens

eller kablarnas integritet på något sätt, va vet jag vill jag ha mer fart ökar jag dragvikt/draglängd i stället :rolleyes:

Hög fart är ju bra men kanske stirrar vi oss lite blinda på det

Som tidigare talare påpekat så ser det lite "för bra ut för att vara sant"..

Det finns alltid nån hake! ;)

Men att öka draglängden för att få mer hastighet som föreslogs, är inte att rekommendera!

Dels får du en båge som inte passar dig + att strängen kommer längre in i ansiktet och riskerar att påverkas av kinden eller kläderna och resultera i dåliga och ojämna träffbilder!

Måste man nu ha mer fart så dra mer på bultarna för dragvikten..

Glöm då inte att kolla pilarna så de inte blir för veka för den dragvikten.

J S

USA är ju prylarnas förlovade land och marknaden är så enorm att det verkligen lönar sig att alltid hitta på något nytt att sälja.

Detta verkar vara just en sådan produkt. Inget jag känner att jag personligen kommer att behöva eller köpa.

Man ska alltid vara kritisk till nya innovationer som lovar "revolutionerande" och tidigare helt okända effekter.

Men det är kul med prylar av alla de slag och jag kan tillbringa timmar och läsa om nyheter som dyker upp på bågjaktsmarknaden.

Kan rekommendera en tidning som heter Bow and arrow hunting och deras Buyers guide som kommer som en extra tidning emellanåt. http://www.bowandarrowhunting.com/

ThomasMamre

;) om man nu vill ha en snabbare båge!... byt den då istället!.. de är inte hastigheten som dödar!.. utan tystnaden!.. ;)

Mvh

ASAT_Pro
<_< om man nu vill ha en snabbare båge!... byt den då istället!.. de är inte hastigheten som dödar!.. utan tystnaden!.. :unsure:

Mvh

haha.. Du har ju båda, så då är det ju lugnt för din del! :angry:

ThomasMamre
haha.. Du har ju båda, så då är det ju lugnt för din del! :lol:

<_<:lol:

lätt å vara stöddig då eller hur!.. :lol: .... :) ....

ASAT_Pro
:huh::lol:

lätt å vara stöddig då eller hur!.. ;) .... ;) ....

Japp, jag vet ju hur det är!! ;)

ThomasMamre
Japp, jag vet ju hur det är!! ;)

:huh::lol: Precis!...

ASAT_Pro

Efter att ha sett det lilla tillbehöret live så kan jag säga att det funkar till en viss gräns.

En båge som sköts gjorde nästan 30 fps mer än med en vanlig slider som håller undan cablarna.

En annan ökade bara farten med 6 fps..

Så det är lite en chansning på vad man får ut av den.

Det är ju precis så BowTech och några andra redan har: En fast roller på cableguarden!

Så egentligen är dessa bågar riktigt slöa! ^_^

ThomasMamre
Efter att ha sett det lilla tillbehöret live så kan jag säga att det funkar till en viss gräns.

En båge som sköts gjorde nästan 30 fps mer än med en vanlig slider som håller undan cablarna.

En annan ökade bara farten med 6 fps..

Så det är lite en chansning på vad man får ut av den.

Det är ju precis så BowTech och några andra redan har: En fast roller på cableguarden!

Så egentligen är dessa bågar riktigt slöa! :)

vilka bågar testade ni på??... skulle vara kul å testa på APA:n! gjorde ni de???

MVh

ASAT_Pro
vilka bågar testade ni på??... skulle vara kul å testa på APA:n! gjorde ni de???

MVh

Medans jag kikade så testades Hoyt och PSE.

Bågarna sköts först med en vanlig orginal "slide", sedan kopplade man på "Turbon".

Minst fart fick PSE bågen, det kan ha nått att göra med lemmarnas utformning.

De är ju böjda så pass mycket redan från början, så att böja dem mer ger ingen större skillnad.

Fast "grundfarten" på de bågarna går ju inte att klaga på! :)

Hoyt fick ju dessto mer fart..

Innan man köper en en "Turbo" så bör man ju kolla att garantier och sånt gäller OM det skulle hända något!!

ThomasMamre
Medans jag kikade så testades Hoyt och PSE.

Bågarna sköts först med en vanlig orginal "slide", sedan kopplade man på "Turbon".

Minst fart fick PSE bågen, det kan ha nått att göra med lemmarnas utformning.

De är ju böjda så pass mycket redan från början, så att böja dem mer ger ingen större skillnad.

Fast "grundfarten" på de bågarna går ju inte att klaga på! ^_^

Hoyt fick ju dessto mer fart..

Innan man köper en en "Turbo" så bör man ju kolla att garantier och sånt gäller OM det skulle hända något!!

Hmmf!.. nää vil då inte chansa att något ska gå fel!.. lär inte vara lätt för mej att få tag i en likadan båge!.. :rolleyes: