Hoppa till innehåll

Inplantering av varg


Daniel Ligne

Recommended Posts

De områden som håller varg idag kommer nog att hålla en vargstam åtminstånde i överskådlig tid, om de kan plantera in säg en varg och plocka bort 10 i samma område så minskar stammen och där borde oxå problemen mindre.

på svar att "vi inte ska hålla en art som inte klarar sig själv" så kan vi inte sticka under stol att det faktist tjuvjagas varg, förmodligen inte i närhet av vad vargkramarna säger, men vargar försvinner!

det går även bort en del i trafik/tåg-olyckor, laglig skyddsjakt.

jag har hellre utplantering av varg och en låg stam (150 djur) än en naturlig stam på kanske 500 djur då det finns ett regeringsbeslut att vi ska ha en livskraftig stam av vargar i sverige.

Sen är jag frågande hur vargen ska lyckas sprida sig då den skjuts så snabbt den närmar sig en storstad (tänk ABC-vargen)

Jag är för inplantering!

Varför inte då plocka bort 10 stycken i Värmland och sätta in 1 någon annan stans i Sverig eller ta bort 50 i här och sätt ut 5 st runt Umeå eller i Mälardalen. Nej då blir det inte intresant om man får dom hos sig, specielt inte om det är någon annan som har gjort det. Det enda är att skjuta bort 50 i Värmland och lika mycket i Dalarna så blir det en naturlig flytt på dom andra. Jag tvivlar på att vi lyckas att skjuta 50 vargar i Värmland om vi håller oss till vanliga metoder, jag är tämligen säker på att det är ett svår jagat vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 135
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Daniel Ligne

    20

  • orjant

    15

  • Outdoorsman

    12

  • Edsvalla

    10

Kanske en väg till en mindre vargstam är inplantering, men var skall dessa spridas och vem vill ha varg på sin mark, det vi med säkerhet vet är att den viltvård vi jobbat så hårt med och lagt ut så mycket pengar på under många år kommer att raseras.

Människans utveckling dom senaste 100 åren har skapat den struktur vi lever i idag med boskap, lantbruk mm som inte fanns då dom stora rovdjuren hade sin plats, men även då jagades den ihärdigt när den närmade sig bebyggelse, dock skillnaden på den tiden var att den hade områden att att vara på som människan inte redan hade brukat.

Jag som många andra har väldigt svårt att förstå varför rovdjuren varg,lo och björn har ett så mycket högre värde än våra klövvilt. I pressen går att läsa "Lodjurens etablering i sörmland kommer ej att vara ett problem då det finns gott om rådjur där" Var ligger värdet i rådjuret? köttvikt eller ?

Jagar tillsammans med flera jägare från dalarna där dom berättar att älgarna har flyttat in i byarna för skydd och många områden har varken skjutit eller sett en älgkalv på två år.

Så länge våra hundar och boskap kommer att attackeras och när kommunerna i norr nonchaleras kommer rovdjurspolitiken vara ett infekterat ämne. När en varg närmade sig stockholm nu senast blev det skyddsjakt utan rävsnurror och nödraketer.

Inplantering: NEJ

Jakt: JA

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Återigen, en mycket bra diskussion med fina synpunkter. Jag tror dock inte att det handlar om jakt eller inplantering. Vad jag vill ha svar på är snarare:

Lite jakt utan inplantering.

eller

Mer jakt med inplantering.

Dvs jakt ska vi ha, nu, utan tvivel. Men en inplantering eller omflyttning kan möjliggöra mer jakt, är det ett godtagbart alternativ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Återigen, en mycket bra diskussion med fina synpunkter. Jag tror dock inte att det handlar om jakt eller inplantering. Vad jag vill ha svar på är snarare:

Lite jakt utan inplantering.

eller

Mer jakt med inplantering.

Dvs jakt ska vi ha, nu, utan tvivel. Men en inplantering eller omflyttning kan möjliggöra mer jakt, är det ett godtagbart alternativ?

Om man ska gå med på att mera jakt vid inplantering så skall det finnas svart på vitt när var hur vargen får och ska jagas, samt hur många individer det skall få finnas, så man inte säger ja till inplantering sen när det kommer till jakten så ska det utredas å bla bla bla då är det nog väldigt svårt att ta tillbaka ett ja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte då plocka bort 10 stycken i Värmland och sätta in 1 någon annan stans i Sverig eller ta bort 50 i här och sätt ut 5 st runt Umeå eller i Mälardalen. Nej då blir det inte intresant om man får dom hos sig, specielt inte om det är någon annan som har gjort det. Det enda är att skjuta bort 50 i Värmland och lika mycket i Dalarna så blir det en naturlig flytt på dom andra. Jag tvivlar på att vi lyckas att skjuta 50 vargar i Värmland om vi håller oss till vanliga metoder, jag är tämligen säker på att det är ett svår jagat vilt.

vi har haft ganska många vargar som passerat här, men de väljer att inte stanna, varför vet jag inte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej FOFFE,

jag frågade om det med varg på ett möte här uppe i våras (alfta) frågan gick till b. bäckström om dom har frågat medlemmarna vad dom tycker om varg i sverige, jag undrade om dom inte kunde göra ett utskick till alla medlemmar om dom vill ha varg.

svaret jag fick var att så kan man ju inte göra för då finns det ju ingen som vill ha varg!!!!!!!!!!!!!!

medlemsstyrt eller inte

inplantering: NEJ

samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De områden som håller varg idag kommer nog att hålla en vargstam åtminstånde i överskådlig tid, om de kan plantera in säg en varg och plocka bort 10 i samma område så minskar stammen och där borde oxå problemen mindre.

på svar att "vi inte ska hålla en art som inte klarar sig själv" så kan vi inte sticka under stol att det faktist tjuvjagas varg, förmodligen inte i närhet av vad vargkramarna säger, men vargar försvinner!

det går även bort en del i trafik/tåg-olyckor, laglig skyddsjakt.

jag har hellre utplantering av varg och en låg stam (150 djur) än en naturlig stam på kanske 500 djur då det finns ett regeringsbeslut att vi ska ha en livskraftig stam av vargar i sverige.

Sen är jag frågande hur vargen ska lyckas sprida sig då den skjuts så snabbt den närmar sig en storstad (tänk ABC-vargen)

jag är dock positiv till en licensbaserad jakt på varg för att öka skyggheten samt att minska beståndet yttligare, men även för att öka acceptansen hos lokalbefolkningen.

vargen har kommit för att stanna i sverige, varesig vi vill eller inte, om vi kan miska stammen genom utplantering av varg så måste det vara bra!

Jag är för inplantering!

I mina öron kloka ord, kunde inte sagt det bättre själv. Vill egentligen inte ha varg överhuvud taget men tyvärr så har ju regeringen bestämt att det ska finnas en livskraftig vargstam i sverige på x antal djur, och då får man väl försöka förvalta "materialet" efter bästa förmåga och inte låta ohyran sprida sej ohämmat som fallet är idag.

Återigen, en mycket bra diskussion med fina synpunkter. Jag tror dock inte att det handlar om jakt eller inplantering. Vad jag vill ha svar på är snarare:

Lite jakt utan inplantering.

eller

Mer jakt med inplantering.

Dvs jakt ska vi ha, nu, utan tvivel. Men en inplantering eller omflyttning kan möjliggöra mer jakt, är det ett godtagbart alternativ?

Mer jakt med inplantering får min röst med den rovdjurspolitik som bedrift i sverige idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ändå är 70% av de tillfrågade på aftonblaskan EMOT vargjakt, det är däremot skummt

Inte alls skumt, de är inte jägare!!

Jag själv är av de åsikten att OM inplantering av nytt genetiskt matriel kommer att leda till hårdare jakttryck på vargen så är det bara bra!!

Om INTE, glöm inplantering!!

Alltså, kan inplantering villkoras till högre avskjutning JA, om inte NEJ

//Niclas Lundin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte alls skumt, de är inte jägare!!

Jag själv är av de åsikten att OM inplantering av nytt genetiskt matriel kommer att leda till hårdare jakttryck på vargen så är det bara bra!!

Om INTE, glöm inplantering!!

Alltså, kan inplantering villkoras till högre avskjutning JA, om inte NEJ

//Niclas Lundin

altså samma uppfattning som jag har =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vart ska denna inplantering ske? Vi i Värmland har nog med varg och vill bara ha bort dom och inga nya.Är det någon som vill ha in varg på sina marker.

Nej en stor avskjutning och ingen inplantering. För denna vargstam vi har är inget att avla på, den är på tok för inavlad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite jakt utan inplantering.

Ja med tanke på att vi inte vet vad som händer vid valet 2010...se som sagt på vad som hände vid EU-valet och de garantier som utfästes där.

Mer jakt med inplantering.

NEJ!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara börja med att jaga vargen o därefter se vad som händer. Kanske flyttar den spontant och i och med et så vandrar någon varg ut och någon annan in så vi på så sätt får en bättre genbank i vargen.

Jag har ingen koll på var i Norge de har flest vargar, men är det inte utmed hela gränsen mot sverige.

Finland har väl även de en del varg.

Det är väl de ända länderna som varg kan invandra från utan att få hjälp med transporten.

Hur stationär är en vargfamilj? När det inte finns mat i deras närområde flyttar de väl en bit för att erövra ett nytt, annars borde de ju svälta ihjäl.

Vi har ett stor och avlångt land nog borde det på något vis rymma varg utan att vi måste hjälpa den med genmaterial genom flyttning och nytt genmaterial.

Mina tankar ingen vetenskap.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tror att vi återigen kommer att åka på en blåsning här?...

Inplantering av varg från öst och sedan ett par vargar på licensen som snabbt kommer att ändras/minskas efter påtryckningar från media och djurrättsorganisationerna...

Har vi otur så kan vi vinka adjö till vår älgstam med tanke på hur mycket björn det finns nu i norra sverige samt en massa gråben på intågande...

Och sedan kan man fråga sig om det överhuvudtaget är lämpligt att låta vår inavlade vargstam få stå till grund för den tilltänkta vargpopulationen som våra kära politiker i storstaden vill ha?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tror att vi återigen kommer att åka på en blåsning här?...

JA

(Till rättavisning av mitt svar)

Nu såg jag att det såg lite konstig ut mitt svar Wizard, ja står för att vi blir blåsta. sorry <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att SvJF "sköts sig själv lite i foten" häromåret när man gick ut med en karta över tilltänkta platser för stationära vargrevir i Sverige och "glömde" trakten kring Öster-Malma och Sörmland/Östergötaland. Har man tänkt att godkänna inplantering, vilka ska då få ta smällen? Knappast godsägarna kring Öster-Malma trots att man har bland de mest viltrika markerna i Sverige. :wub:

Jag var på en information kring vargar förrförra hösten (tror jag) på Sthlms Univeristet med Grimsö, Viltskadecenter, Hans von Essen (?) från SvJF, Rovdjursföreningen och då sa dom att vargen var nere på ca 70 % av sin ursprunliga arvsmassa. Där fanns det en del froskare som ifrågasatte metoderna inom vargforskningen, det var mycket intressant. Man konstaterade också att det då fanns mellan 120 - 150 vargar i Sverige och de kostade runt 1 MSEK/individ. Horribelt. Tyvärr gjorde von Essen en blek insats under debatten.

När det gäller inplantering så är den skandinaviska vargstammen i mina ögon en del av den finsk/ryska vargstammen och får nytt blod därifrån, när tillfälle ges. Det är väl en föryngring där hanen har gett nytt blod till stammen?

Det bästa vore väl att skjuta bort en varg per revir så att vargarna får mer respekt för människan. Som det är idag är de väl i vissa fall lite för närgångna och då ska det läggas en jäkla massa pengar för att lösa detta, ett bra exempel är väl vargen i Rörvattnet, hur mycket kostade inte den vargen? Till vilken nytta? Den sköts ju till slut ändå...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skummat igen om lite vad ni andra har skrivit, det är inte för viltet jag inte vill ha varg utan att jag inte får hem min hund levande, mitt intresse ligger i skogen och hundarna, ska vargen finnas där så är det v som lever och brukar den som bör sätta kvoter och gränser, ska vi ha etalbelerade revir på Fårö och Lidingö istället så är problemet ur världen, har man inte varg i sin närområde och bedriver sådan sysselsättning att man inte direkt är drabbad av vargproblemet så kan mna lyssna på argumenten men de har ingen rösträtt i frågan.

Vargfrågan är inte löst på lååånga vägar och varje gång någon bjudit till så har de blivit överkörda, vad har vi nu 27 etablerade revir, vi borde för att hålla vargen på lagom nivå skjuta av 50-100st /år så har vi kalkylerat på samma sätt som NV kan räkna.

Vargjakt Ja

Vargfrågan JA

Inplantering Utred

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att SvJF "sköts sig själv lite i foten" häromåret när man gick ut med en karta över tilltänkta platser för stationära vargrevir i Sverige och "glömde" trakten kring Öster-Malma och Sörmland/Östergötaland. Har man tänkt att godkänna inplantering, vilka ska då få ta smällen? Knappast godsägarna kring Öster-Malma trots att man har bland de mest viltrika markerna i Sverige. :lol:

Den kartan har jag inte sett, men varför blir jag inte förvånad :wub: Lika goda kålsupare och skojare som vissa andra byråkrater och politiker visar det sej. Gud förbjude och förbarma sej om det kom varg i närheten av helgedommen Öster-Malma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gud förbjude och förbarma sej om det kom varg i närheten av helgedommen Öster-Malma.

Att planera för ett vargrevir i något av sveriges mest vägtäta och välbefolkade områden var det nu än är politiskt självmord,den diskussionen kan vi nog lägga ner.

Ska vi ha varg i sverige så får det nog bli i norra delen pga ovanstående.

Kan inte befolkningen i norra delen acceptera det så ska vi nog inte ha någon varg i sverige!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här frågan belastas tyvärr i stor utsträckning av alla rykten och spekulationer om eventuella tidigare utsättningar.

Sett ur ett bevarandebiologiskt perspektiv är det enkelt- Riksdagen har bestämt att vi skall ha en livskraftig stam av varg, eftersom det är en ursprunglig art i Sverige. Om en population är livskraftig eller inte bestäms delvis av den genetiska variationen. Olika arter är olika känsliga för inavel; hos den skandinaviska vargstammen har man sett klara inavelseffekter, exempelvis på antalet valpar per kull. Därmed har vi ur ett förvaltningsperspektiv ett vägval: antingen accepterar vi en stor inavlad stam, eller så möjliggör vi att det kommer in nya gener i populationen. Det kan antingen ske genom naturlig spridning, eller genom utsättning. I och med att det finns riksdagsbeslut på att vargar inte skall få finnas inom renbetesområdet är dock möjligheterna till naturlig spridning begränsade... om vi säger så.

Normalt sett brukar man säga att det räcker med en invandrande individ per generation, som får reproducera sig, för att motverka inavel. Det är alltså inte (nödvändigtvis...) några stora antal vi talar om. De positiva effekterna av en "ny" individ på den svenska populationens livskraft är större än betydelsen av tio inavlade befintliga individer. Tillåter vi att en ny individ kommer in, oavsett hur det sker, kan vi alltså ta bort tio individer med bibehållen livskraft. MEN- finns det bara en "ny" individ i populationen är det förstås helt nödvändigt att den överlever och får reproducera sig för att man skall få några positiva effekter. Därmed är det inte rimligt att bara släppa ner, alternativt sätta ut, en enda individ per generation. Men det behöver inte vara jättemånga.

Ställer vi oss av principiella skäl helt negativa till utsättningar, och får gehör för detta, är det enligt min bedömning en HELT given konsekvens att man från den offentliga naturvårdens sida kommer att kräva betydligt större vargstammar. Och då snackar vi gissningsvis inte om några tiotals vargar extra... Det bör man följaktligen vara medveten om när man bestämmer hur man ser på utsättningar.

Många av författarna till inläggen i tråden verkar basera sina ställningstaganden på att man inte själv vill ha varg på sin mark. Observera dock att det inte måste vara så att man sätter ut vargar, om man beslutar sig för detta, utanför området där det redan finns varg. Tvärtom- skall man få några positiva effekter så måste eventuella nya individer, och deras avkommor, reproducera sig med den redan befintliga stammen. Det måste alltså finnas kontakt mellan individerna.

Jag tycker personligen inte att det är rimligt att en så stor del av den svenska vargstammen skall finnas på en så liten yta. Personligen vet jag också att jag om jag hade haft mina marker i Dalarna/Värmland/Gävleborg så hade jag accepterat utsättningar, för att kunna få reducera den befintliga stammen. Observera PERSONLIGEN, eftersom frågan nu är så laddad...

Jägarkåren brukar till skillnad från många andra grupper ha en pragmatisk inställning till olika former av förvaltningsåtgärder. Vi är medvetna om att vi påverkar naturen vad vi än gör, och brukar därför ofta vara beredda att ta till de mest kostnadseffektiva alternativen bland olika tänkbara åtgärder för att uppnå ett förvaltningsmål. Det är en av våra styrkor inom SJF jämfört med andra naturvårdsorganisationer, som jag ser det. Även myndigheter uppskattar att vi är så pass "hands on". I den här frågan argumenterar vi dock på samma sätt som andra organisationer: "Man skall inte gå in och styra..."/"Kan de inte sprida sig naturligt..." osv. vilket kan kännas litet konstigt.

Frågor som rör de stora rovdjuren tar en mycket stor andel av våra resurser & tid inom SJF. Vi är självfallet också medvetna om att vi i dessa frågor, liksom andra, måste återkoppla och föra kontinuerliga diskussioner med hela organisationern och medlemmarna. Ofta måste vi dock sedan agera utifrån de strategiska riktlinjer som organisationen lagt fast. Det finns ingen tidsmässig möjlighet att förankra varje liten detaljdiskussion, varken när det gäller rovdjur eller andra frågor. Det kommer att komma en rovdjursproposition i maj, och Naturvårdsverket skall vara klara med sin utredning om effekter av utsättningar, där man just fått uppdraget av Carlgren, i februari. Man kan lugnt säga att de inte fått gott om tid att utreda detta... och vi har inte heller lång tid att agera.

Det är självfallet mycket intressant att se hur ni ser på frågan om rovdjursförvaltningen. Tack för input!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör en folkomröstning, där man är possitiv till varg där hamnar den :excl: Skulle var väldigt intresant tycker jag.

När vargutredningen kom så var det en miljöparitst som flitigt skrev in till tidningen ATL och dumförklarade utredaren och menade på att bybor var skrämd till tystnad att varghatare och nästa mening stod det att jägarna styrde ute i byarna.

Hon hade varit till USA och studerat deras vargutveckling och arbete och hon påstod att där hade dom ca 3000 vargar på en yta som Sveriges?!?

Kollade var hon höll hus och döm av min förvåning då hon bodde på Österlen... Betryggande avstånd från dessa kramdjur.

Jag skrev ett svar till henne och tillade att så länge hon bodde på betryggande avstånd från dessa vargar hon höll så varmt så skulle hon knipa igen lr så flytta till staterna vore en bra ide,,, men det klippte tidningen bort ;)

Hur skulle det se ut om vi godkände inplantering sen blir det regeringsskifte och miljöpartiet kommer in med sånna politiker?? DÅ är vi nog som jänkarna säger -FUCKED!!

Miljöpartiet - ja men ni har ju sagt ja till inplantering

Jägarna - ja om vi fick mera jakt!

Miljöpartiet - Nä det har VI aldrig lovat....

Låt dom människorna som våra rovdjur påverkar bestämma i frågan,, lika mycket som jag har med trängselskatt å göra så har Stockholm lika lite med vad jag ska finna mej i å ha runt husknuten...

"Mot idioti kämpar gudarna förgäves"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låt dom människorna som våra rovdjur påverkar bestämma i frågan,, lika mycket som jag har med trängselskatt å göra så har Stockholm lika lite med vad jag ska finna mej i å ha runt husknuten...

"Mot idioti kämpar gudarna förgäves"

Precis min åsikt!!

Vad man kan göra vid nästa val om denna frågan är av livskvalitetsavgörande karaktär, är att leta reda på en politiker med samma inställning som man själv har.

Alltså personval!

Som Outdoorsman skriver så har regeringen satt upp ett mål och vi har valt regering,tyvär är det ju så jävligt att största delen av befolkningen bor på den minsta ytan som dessutom är varfri...

Om samma tragedi som inträffade i Canada häromåret skulle inträffa i sverige, dvs att en ung människa blir uppäten av varg så skulle nog åsikterna hos de flesta ändras över en natt.

Synd bara om det måste gå så långt.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kommer det som sagt en proposition under våren och beslut under hösten när det gäller rovdjursförvaltningen. Inget av de stora partierna vill ha en rovdjursdebatt under valår. Utan att välja politisk sida kan vi nog vara ganska säkra på att det ligger i vårt intresse med ett beslut under innevarande mandatperiod.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att SvJF "sköts sig själv lite i foten" häromåret när man gick ut med en karta över tilltänkta platser för stationära vargrevir i Sverige och "glömde" trakten kring Öster-Malma och Sörmland/Östergötaland. Har man tänkt att godkänna inplantering, vilka ska då få ta smällen? Knappast godsägarna kring Öster-Malma trots att man har bland de mest viltrika markerna i Sverige. ;)

Har du någon länk till den kartan eller om någon annan har det?

Den här frågan belastas tyvärr i stor utsträckning av alla rykten och spekulationer om eventuella tidigare utsättningar.

Jag tycker personligen inte att det är rimligt att en så stor del av den svenska vargstammen skall finnas på en så liten yta. Personligen vet jag också att jag om jag hade haft mina marker i Dalarna/Värmland/Gävleborg så hade jag accepterat utsättningar, för att kunna få reducera den befintliga stammen. Observera PERSONLIGEN, eftersom frågan nu är så laddad...

Det är självfallet mycket intressant att se hur ni ser på frågan om rovdjursförvaltningen. Tack för input!

Nu har jag tur att inte jaga eller bo i dom värst drabbade områdena, men jag kan inte acceptera mer ny inplantering av varg i Värmland. Visst som du skriver så behövs det inte många nya för att blanda in nya gener, men då är jag tämligen säker på att det görs för säkerhets skull före det blir jakt (Sverige har ju alltid i allt haft försiktighets princip) Och hux flux kan man inte jaga för man är ju inte säker på att dom nya vargarna har fört sina gener vidare, dom kanske inte blir accepterade av dom gamla vargarna och gud förbjude blir skjutna under jakt. Då har vi ju ett par år till utan jakt.

NEJ VI SKA HA JAKT NU

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...