Hoppa till innehåll

Ris & Ros


Nevermind

Recommended Posts

Tycker att vi behöver en ris & ros tråd här inne på forumet med tanke på Svenska Jägarförbundets arbete.

Att vi nu har en "direkt länk" till SJF ser jag bara som positivt och en stor eloge till dom moderatorer (eller vem/vilka det nu var) som arrangerade detta. Debatten som uppstått och antal trådar på kort tid i denna ämnestråden, visar ju att detta var ett mycket bra initiativ.

Nu är ju detta ganska färskt men en stor ros till representanterna för Svenska Jägarförbundet (Linkis) som med stort engagemang ger sej in i debatterna och svarar på medlemmarnas frågor, både sakligt, konstruktivt, ödmjukt och med stort tålamod :lol: . Initialt har ni, iaf på mej, gett ett proffsigt och seriöst intryck.

Stor ros således.........

Ris?! Inte ännu men det kommer nog :lol::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med att detta var bra och det är bra att man får snabba svar på sina frågor man har. Det är ju mycket trevligt att dom tar sig tid att svara på våra funderingar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp, jag vill även jag tacka för detta initiativ, förstår inte hur Linkis orkar sitta & svara på alla mer eller mindre begåvade inlägg, utan att tappa ödmjukheten! Sen att det verkar gömma sig bra med kunskap drar inte ifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska faktiskt sticka ut hakan lite här, idén var faktiskt min :lol:

Men jag tror nog att unge Herr Ligné får ta och herta ned sig lite, skälet till att han är så flitig här nu är att han ligger hemma febersjuk. När han frisknar till så är det nog lika bra att ni vänjer er vid att hans besök kanske inte blir lika regelbunda och omfattande :lol:

Men kul är det helt klart!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ris till Svenska Jägareförbundets jägarexamens kurslitteratur - Nya Jägarskolan :excl: .

Köpte eländet innan jag skulle ta min jägarexamen för att jag inte visste bättre .... 8 st böcker med ca 1285 +/- sidor (det är fler sidor än i nya och gamla testamentet tillsammans) och du kan heller inte läsa böckerna en och en utan dom refererar till varandra hela tiden, du kan alltså inte ta med en eller två böcker när du är ute och reser eller skall åka bort någonstans, du måste ta med alla 8, mycket skrymmande och väger fläsk i packningen. Bara byråkrater, teoretiker eller ett statligt verk kan ha kommit på att sätta ihop kurslitteratur på detta viset.

Priset då frågar ni? Joo, om man är student, arbetslös eller inte har rika föräldrar (jag är inte nått av tidig nämnda utan i mina bästa år och egen företagare) så lockar inte heller priset till att börja med någon jägarutbildning - ca 1500:- bara för böckerna, sen kommer ju priset på kursen i tillägg.

Förhörde mej litegrann runt omkring innan jag bestämde mej för var jag skulle ta min jägarexamen och hör och häpna, Jägarnas Riksförbunds kurslitteratur för jägarexamen har bara 1 bok på ca 300 +/- sidor. Den kompletteras visserligen med boken Jaktlagstiftningen på ca 200 sidor men Jaktlagstiftningen lusläser man inte på kursen, man använder den som ett komplement till första boken. Köper du bägge böckerna i förbindelse med utbildningen betalar du 390:-, för båda böckerna.

Visserligen har jag använt Nya Jägarskolan som uppslagsverk men det är inte mycket. Kikar lite ibland i boken Viltet i Nya Jägarskolan serien när jag vill se hur dom olika fågelarterna ser ut (det kan man inte göra i Jägarnas Riksförbunds kurslitteratur eftersom dom inte har bilder, bara halvtaskiga teckningar där fåglarna inte alls ser ut som i verkligheten). När jag söker information blir det internett, boken Jaktlagstiftningen, tidningen Jaktvapenguiden (min bibel). Jägarnas Riksförbunds Jaktalmanacka och Svenska Jägareförbundets Jakttabell används i stort sett bara för att få veta vad som är lovligt att jaga och när.

Gissa förresten hos vilket förbund jag tog min Jägarexamen??!! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ris till Svenska Jägareförbundets jägarexamens kurslitteratur - Nya Jägarskolan :excl: .

Köpte eländet innan jag skulle ta min jägarexamen för att jag inte visste bättre .... 8 st böcker med ca 1285 +/- sidor (det är fler sidor än i nya och gamla testamentet tillsammans) och du kan heller inte läsa böckerna en och en utan dom refererar till varandra hela tiden, du kan alltså inte ta med en eller två böcker när du är ute och reser eller skall åka bort någonstans, du måste ta med alla 8, mycket skrymmande och väger fläsk i packningen. Bara byråkrater, teoretiker eller ett statligt verk kan ha kommit på att sätta ihop kurslitteratur på detta viset.

Priset då frågar ni? Joo, om man är student, arbetslös eller har rika föräldrar (jag är inte nått av tidig nämnda utan i mina bästa år och egen företagare) så lockar inte heller priset till att börja med någon jägarutbildning - ca 1500:- bara för böckerna, sen kommer ju priset på kursen i tillägg.

Förhörde mej litegrann runt omkring innan jag bestämde mej för var jag skulle ta min jägarexamen och hör och häpna, Jägarnas Riksförbunds kurslitteratur för jägarexamen har bara 1 bok på ca 300 +/- sidor. Den kompletteras visserligen med boken Jaktlagstiftningen på ca 200 sidor men Jaktlagstiftningen lusläser man inte på kursen, man använder den som ett komplement till första boken. Köper du bägge böckerna i förbindelse med utbildningen betalar du 390:-, för båda böckerna.

Visserligen har jag använt Nya Jägarskolan som uppslagsverk men det är inte mycket. Kikar lite ibland i boken Viltet i Nya Jägarskolan serien när jag vill se hur dom olika fågelarterna ser ut (det kan man inte göra i Jägarnas Riksförbunds kurslitteratur eftersom dom inte har bilder, bara halvtaskiga teckningar där fåglarna inte alls ser ut som i verkligheten). När jag söker information blir det internett, boken Jaktlagstiftningen, tidningen Jaktvapenguiden (min bibel). Jägarnas Riksförbunds Jaktalmanacka och Svenska Jägareförbundets Jakttabell används i stort sett bara för att få veta vad som är lovligt att jaga och när.

Gissa förresten hos vilket förbund jag tog min Jägarexamen??!! ;)

Som vanligt får man vad man betalar för. Sen är det ju tråkigt att böckerna hänvisar till varandra men det är vog för att få en så bra bild på helheten som möjligt.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som vanligt får man vad man betalar för. Sen är det ju tråkigt att böckerna hänvisar till varandra men det är vog för att få en så bra bild på helheten som möjligt.

/Lasse

Njae, "får det man betalar för" säger du. Med det jag vet idag skulle jag aldrig betala 1500:- för det eländet. Tänkte som så att, tja, funkar väl som uppslagsverk dårå. Döööh, skogsaverkningen från stora kalhygget ligger i bokhyllan och samlar damm :excl:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njae, "får det man betalar för" säger du. Med det jag vet idag skulle jag aldrig betala 1500:- för det eländet. Tänkte som så att, tja, funkar väl som uppslagsverk dårå. Döööh, skogsaverkningen från stora kalhygget ligger i bokhyllan och samlar damm ^_^

Ok formulerade mig lite klantigt kanske ;)

Vad jag menade var att när man tar jägarexamen så är det ju för att kunna vårda och jaga vilt på bästa sett, det finns många sett att ta jägarexamen och alla är långt ifrån bra.

Te,x kan man för under 10,000 få jägarexamen över en helg :excl: Hur bra är det.

Inte är man ens i närheten av att vara kompetent då, inte enligt min mening.

Som du skrev så fanns det inte ens fotografier på fåglar i riksjägarnas literatur!! hur ska man då kunna lära sig att skilja de jaktbara arterna från de inte jaktbara?

Därmed inte sagt att alla som tar jägarexamen på annat sett en via jägarförbundet är dåliga och inkompetenta jägare.

Hoppas jag formulerade mig bättre nu.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Te,x kan man för under 10,000 få jägarexamen över en helg :excl: Hur bra är det.

Inte är man ens i närheten av att vara kompetent då, inte enligt min mening.

Detta beror väl på vilken kunskap man besitter när man påbörjar kursen, inte priset eller längden på kursen. Tänker du på intensivkurserna så klarar du inte examen om du inte pluggat ordentligt i förväg, så där läggs mycket mer tid än en helg

Som du skrev så fanns det inte ens fotografier på fåglar i riksjägarnas literatur!! hur ska man då kunna lära sig att skilja de jaktbara arterna från de inte jaktbara?

Ja, jag vet, det är dåligt men detta tas till vara på kursen, mycket bilder och uppstoppade fåglar. Sen kan man ju alltid komplettera med en bra fågelbok från bokhandeln.

Därmed inte sagt att alla som tar jägarexamen på annat sett en via jägarförbundet är dåliga och inkompetenta jägare.

Tror inte jag heller, helt naturligt är det nog väldigt stor skillnad på kunskapsnivån på eleverna som börjar studera. Tror inte kurslitteraturen är avgörande om du blir en bra jägare eller inte. Det beror nog mer på kursledaren och dej själv som person.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för rosandet!

Så till riset. Kritiken mot Jägarskolematerialet är välkänd och det finns nog fog för delar av kritiken. Vi jobbar just nu på att revidera materialet och framför allt så ser vi på möjligheterna att ta fram ett nätbaserat material. Vi ser en väldigt tydlig trend idag att den gamla studiedirkeln går ur tiden och kortkurser tar över. Detta ställer helt nya krav på materialet och inte minst hur vi tar hand om de som nyss tagit sin examen...

Glädjande nog så ökar dock antalet som köper materialet så vi kan förhoppningsvis se fram emot fler jägare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ris till Svenska Jägareförbundets jägarexamens kurslitteratur - Nya Jägarskolan ;) .

Jag gjorde samma sak när jag skulle börja plugga och jag pluggade dessutom på egen hand utan kursledare. Så det var helt klart mastigt att plöja igenom allt för att klara frågorna. Och när man väl fick frågorna så var det ju knappt 10% av vad som är med i böckerna som är med på provet.

Jag kan tycka att litteraturen är lite överdimensionerad för själva provet =) Men sedan tycker jag nog den är ett fantastiskt bra uppslagsverk att ha till hands när man funderar om. Iaf tycker jag den är kanon att ha nu i efterhand.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag minns en ordförandekonferens som vi hade för något år sedan. Göran Persson var inbjuden för att som nybliven jägare tala om hur han såg på jakten och SJF. Den enda kritik han hade var just den ni nu för fram, jägarskolaematerialet är för stort. Så ni är i gott, eller dåligt, sällskap. Välj själva...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ris till Svenska Jägareförbundets jägarexamens kurslitteratur - Nya Jägarskolan ;) .

Köpte eländet innan jag skulle ta min jägarexamen för att jag inte visste bättre .... 8 st böcker med ca 1285 +/- sidor (det är fler sidor än i nya och gamla testamentet tillsammans) och du kan heller inte läsa böckerna en och en utan dom refererar till varandra hela tiden, du kan alltså inte ta med en eller två böcker när du är ute och reser eller skall åka bort någonstans, du måste ta med alla 8, mycket skrymmande och väger fläsk i packningen. Bara byråkrater, teoretiker eller ett statligt verk kan ha kommit på att sätta ihop kurslitteratur på detta viset.

Priset då frågar ni? Joo, om man är student, arbetslös eller inte har rika föräldrar (jag är inte nått av tidig nämnda utan i mina bästa år och egen företagare) så lockar inte heller priset till att börja med någon jägarutbildning - ca 1500:- bara för böckerna, sen kommer ju priset på kursen i tillägg.

Förhörde mej litegrann runt omkring innan jag bestämde mej för var jag skulle ta min jägarexamen och hör och häpna, Jägarnas Riksförbunds kurslitteratur för jägarexamen har bara 1 bok på ca 300 +/- sidor. Den kompletteras visserligen med boken Jaktlagstiftningen på ca 200 sidor men Jaktlagstiftningen lusläser man inte på kursen, man använder den som ett komplement till första boken. Köper du bägge böckerna i förbindelse med utbildningen betalar du 390:-, för båda böckerna.

Visserligen har jag använt Nya Jägarskolan som uppslagsverk men det är inte mycket. Kikar lite ibland i boken Viltet i Nya Jägarskolan serien när jag vill se hur dom olika fågelarterna ser ut (det kan man inte göra i Jägarnas Riksförbunds kurslitteratur eftersom dom inte har bilder, bara halvtaskiga teckningar där fåglarna inte alls ser ut som i verkligheten). När jag söker information blir det internett, boken Jaktlagstiftningen, tidningen Jaktvapenguiden (min bibel). Jägarnas Riksförbunds Jaktalmanacka och Svenska Jägareförbundets Jakttabell används i stort sett bara för att få veta vad som är lovligt att jaga och när.

Gissa förresten hos vilket förbund jag tog min Jägarexamen??!! :wub:

Tyckte faktiskt inte böckerna var så illa. Har precis tagit jägarexamen i höstas (har lite skytte kvar iofs) och jag köpte böckerna på nätet för 800:-. Sedan läste jag dem ett par gånger, en och en - det gick utmärkt tyckte jag, la lite extra krut på att plugga djuren i "Viltet" och sedan fick jag skriva upp hos en trevlig man på Jägareförbundet. Gick galant!

Hade inga som helst förkunskaper vilket dessutom gjorde att det var riktigt rolig läsning...

Böckerna är nu sålda för 1000:- på Blocket vilket gjorde att det blev "gratis" att klara av teoridelen av jägarexamen. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag minns en ordförandekonferens som vi hade för något år sedan. Göran Persson var inbjuden för att som nybliven jägare tala om hur han såg på jakten och SJF. Den enda kritik han hade var just den ni nu för fram, jägarskolaematerialet är för stort. Så ni är i gott, eller dåligt, sällskap. Välj själva...

Herr Persson ja. Då finns det i allafall en sak som vi har gemensamma åsikter om, han och jag :wub:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyckte faktiskt inte böckerna var så illa. Har precis tagit jägarexamen i höstas (har lite skytte kvar iofs) och jag köpte böckerna på nätet för 800:-. Sedan läste jag dem ett par gånger, en och en - det gick utmärkt tyckte jag, la lite extra krut på att plugga djuren i "Viltet" och sedan fick jag skriva upp hos en trevlig man på Jägareförbundet. Gick galant!

Hade inga som helst förkunskaper vilket dessutom gjorde att det var riktigt rolig läsning...

En och en ;) du kan inte haft samma kursmaterial :wub: det refereras friskt emellan dom olika böckerna jag har.

Böckerna är nu sålda för 1000:- på Blocket vilket gjorde att det blev "gratis" att klara av teoridelen av jägarexamen. :P

Sablar, det va så man skulle ha gjort :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde samma sak när jag skulle börja plugga och jag pluggade dessutom på egen hand utan kursledare. Så det var helt klart mastigt att plöja igenom allt för att klara frågorna. Och när man väl fick frågorna så var det ju knappt 10% av vad som är med i böckerna som är med på provet.

Jag kan tycka att litteraturen är lite överdimensionerad för själva provet =) Men sedan tycker jag nog den är ett fantastiskt bra uppslagsverk att ha till hands när man funderar om. Iaf tycker jag den är kanon att ha nu i efterhand.

Joo, nog är det ett fint uppslagsverk alltid med så många sidor måste dom ju fylla ut dom med nått :P:wub: Själv tycker jag faktiskt att det både är enklare och går fortare att finna informationen jag söker på nätet, ett bra exempel är ju SJF hemsida som både är sökvänlig och informativ (en liten guldgruva med information för den vetgirige ;) ) också jaktsnack.se då förstås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom just på en ny ros.

Ros till SJF hemsida som jag anser vara av bra kvalitet och en liten guldgruva med information och material.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I mitt antagande så har kursdeltagaren normala förkunskaper, för att klara det på en helg så bör du ju vara ganska påläst . Jag VET att det inte krävs några förkunskaper för jag har bla en kund som gått denna utbildning utan några som helst förkunskaper och klarat den utan att ha blivit så mycket visare.

Proven genomfördes på vanliga teorilektioner och skjutproven var allt annat en eget skytte.

Nu är detta bara ett fall som jag har bevis på att så är fallet, det finns säkert flera kurser som är betydligt bättre.

Visst är jägarexamen dyrt men det ska krävas en gedigen utbildning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom just på en ny ros.

Ros till SJF hemsida som jag anser vara av bra kvalitet och en liten guldgruva med information och material.

Vi håller faktiskt just på med en ny lay-out av hemsidan, och då skall självfallet en del av det som spretar nu samordnas ännu bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I mitt antagande så har kursdeltagaren normala förkunskaper, för att klara det på en helg så bör du ju vara ganska påläst . Jag VET att det inte krävs några förkunskaper för jag har bla en kund som gått denna utbildning utan några som helst förkunskaper och klarat den utan att ha blivit så mycket visare.

Proven genomfördes på vanliga teorilektioner och skjutproven var allt annat en eget skytte.

Nu är detta bara ett fall som jag har bevis på att så är fallet, det finns säkert flera kurser som är betydligt bättre.

Visst är jägarexamen dyrt men det ska krävas en gedigen utbildning

Det är ju mycket tråkigt när sådant du nämner ovanför förekommer, för att den personen ovan skulle klara detta prov utan några förkunskaper måste kursledaren ha agerat facit och inte kursledare vid provtillfället och vad han gjorde vid skjutproven kan man ju bara spekulera i.

Känner inte alls igen den bilden från den jägarexamensutbildningen jag tog och andra jag pratat med. Fast det är nog som du säger, kvaliteten på kursutbudet är nog i mycket stor grad varierande, detta tror jag beror på vem som håller i kursen.

Tror det var ungefär 70 frågor på teoriprovet varav väldigt många krävde påläsning, i allafall från min sida, och då har jag ändå jagat med vänner och i jaktlag i flera år innan jag fick tummen ur (detta på grund av att jag bott utomlands i ganska många år och bara varit hemma i sverige på kortare besök). Följer du länken http://www.jagareforbundet.se/jagarexamen/default.asp så får du en bra ide om vad det är för frågor som ställs. Garanterat skulle många av våra "gamla" jägare (om dom var tvungen att göra om teoriprovet idag) och i stort sätt alla utan förkunskaper inte alls klara teoriprovet vid ett riktigt genomfört prov. Få någon bekant utan förkunskaper att göra testen och se hur många rätt vederbörande får. Kommer inte ihåg hur många fel man fick lov att ha men det kan kanske någon annan upplysa om.

Tycker också att det ska krävas en ordentlig och gedigen utbildning med tanke på vad det är man kommer att syssla med efter utbildningen, viltvård och jakt kräver mycket eftertänksamhet, kunskap och engagemang. Jag tror att utbildningen nog är tänkt som en "grundbult för vidare utveckling", ska man sen också bli en bra jägare så ligger det nog mer på individen själv.

Som allt annat så måste också kursmaterialet (och kursledarna) kontinuerligt vidareutvecklas och förbättras.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju mycket tråkigt när sådant du nämner ovanför förekommer, för att den personen ovan skulle klara detta prov utan några förkunskaper måste kursledaren ha agerat facit och inte kursledare vid provtillfället och vad han gjorde vid skjutproven kan man ju bara spekulera i.

Känner inte alls igen den bilden från den jägarexamensutbildningen jag tog och andra jag pratat med. Fast det är nog som du säger, kvaliteten på kursutbudet är nog i mycket stor grad varierande, detta tror jag beror på vem som håller i kursen.

Tror det var ungefär 70 frågor på teoriprovet varav väldigt många krävde påläsning, i allafall från min sida, och då har jag ändå jagat med vänner och i jaktlag i flera år innan jag fick tummen ur (detta på grund av att jag bott utomlands i ganska många år och bara varit hemma i sverige på kortare besök). Följer du länken http://www.jagareforbundet.se/jagarexamen/default.asp så får du en bra ide om vad det är för frågor som ställs. Garanterat skulle många av våra "gamla" jägare (om dom var tvungen att göra om teoriprovet idag) och i stort sätt alla utan förkunskaper inte alls klara teoriprovet vid ett riktigt genomfört prov. Få någon bekant utan förkunskaper att göra testen och se hur många rätt vederbörande får. Kommer inte ihåg hur många fel man fick lov att ha men det kan kanske någon annan upplysa om.

Tycker också att det ska krävas en ordentlig och gedigen utbildning med tanke på vad det är man kommer att syssla med efter utbildningen, viltvård och jakt kräver mycket eftertänksamhet, kunskap och engagemang. Jag tror att utbildningen nog är tänkt som en "grundbult för vidare utveckling", ska man sen också bli en bra jägare så ligger det nog mer på individen själv.

Som allt annat så måste också kursmaterialet (och kursledarna) kontinuerligt vidareutvecklas och förbättras.

Enligt personen som var på denna utbildningen var kursledaren nästan mer än facit, proven gjordes mer eller midre gemensamt och skjutproven var mer som en vanlig skjutövning.

Bedrövligt och skrämmande. Man får hoppas och tro att det är den ända stället i sverige som sysslar med etta och att de snart slutar med sådant.

I övrigt kan jag bara hålla med om det du skrev..

Vi jägare skall ha mycket bra kunskaper.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt personen som var på denna utbildningen var kursledaren nästan mer än facit, proven gjordes mer eller midre gemensamt och skjutproven var mer som en vanlig skjutövning.

Bedrövligt och skrämmande. Man får hoppas och tro att det är den ända stället i sverige som sysslar med etta och att de snart slutar med sådant.

I övrigt kan jag bara hålla med om det du skrev..

Vi jägare skall ha mycket bra kunskaper.

/Lasse

Det är nog lite lockande att inkassera 10k per deltagare för en helg som antagligen kostar dem själva betydligt mindre än halva den summan per deltagare. Har man rykte om sig att "alla som går där klarar jägarexamen" så är det klart att det blir atraktivt. Jag hade nog själv inte velat punga ut 10k utan att klara det :) Dock ville jag själv hellre lära mig grejerna än att klara av det snabbt. De där intensivkurserna borde förbjudas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog lite lockande att inkassera 10k per deltagare för en helg som antagligen kostar dem själva betydligt mindre än halva den summan per deltagare. Har man rykte om sig att "alla som går där klarar jägarexamen" så är det klart att det blir atraktivt. Jag hade nog själv inte velat punga ut 10k utan att klara det B) Dock ville jag själv hellre lära mig grejerna än att klara av det snabbt. De där intensivkurserna borde förbjudas.

Jag är inte mycket för förbud, men vi är ju i sverige så att förbjuda blir väl första åtgärden. Tänka efter, åtgärda och korrigera kommer långt efteråt när man fattat att förbuden inte fungerar.

Nej, då tror jag man får ett mycket bättre resultat om man vidareutvecklar, förbättrar, inför kvalitetskontrollverktyg och etablerar en bra uppföljning av resultat. Men det är bara min åsikt, var man är ju salig i sin tro :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi håller faktiskt just på med en ny lay-out av hemsidan, och då skall självfallet en del av det som spretar nu samordnas ännu bättre.

*host*

Vill i just det sammanhanget vara lite petig och framhålla att signaturen Mrs P här på jaktsnack är den som roddar med nya hemsidan :)

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag menade ju inte direkt att jag själv är involverad i det arbetet... vilket är tur för alla inblandade :lol: !

När det gäller intensivkurser och andra lösningar för att ta Jägarexamen ser vi även över vår verksamhet där. Det är bara att inse att väldigt många idag inte attraheras av den traditionella studiecirkelmodellen; det gäller inte bara jägarexamen utan folkbildningsverksamhet rakt över. Man provar också i större utsträckning än tidigare på många olika fritidsintressen, och släpper något medan man provar något nytt. Men kommer kanske tillbaka så småningom. Därmed måste vi skapa ett mer flexibelt utbildningsprogram, både när det gäller jägarexamen och andra former av mindre omfattande kurser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...