Hoppa till innehåll

bygga rök


Andre´

Recommended Posts

Tänkte att jag skall bygga en rök, min tanke är att jag ska bygga ett rökskåp ungefär som ett utedass eller ett sopskåp dra in ett rökrör i botten från en gammal kamin som står ett par meter därifrån.Min fråga är dels om jag kan elda med vilken ved som helst och om man måste ha smakförstärkare typ enris eller alspån och vart man i så fall placerar det.

mvh Andre´

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag skall bygga en rök, min tanke är att jag ska bygga ett rökskåp ungefär som ett utedass eller ett sopskåp dra in ett rökrör i botten från en gammal kamin som står ett par meter därifrån.Min fråga är dels om jag kan elda med vilken ved som helst och om man måste ha smakförstärkare typ enris eller alspån och vart man i så fall placerar det.

mvh Andre´

Hej igen 100 tittat men ej något svar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen 100 tittat men ej något svar

vad jag vet så ska du inte använda barr trä att elda med,al går bra vet jag.

ska du bygga varm eller kall rök ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert i ämnet, men vi har murat in en gammal kamin och byggt ett rökskåp ovanpå som har mycket ventilations möjligheter för att kunna sänka värmen vid behov.

Vi eldar med al och smaksätter den sista röktiden genom att elda enris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag skall bygga en rök, min tanke är att jag ska bygga ett rökskåp ungefär som ett utedass eller ett sopskåp dra in ett rökrör i botten från en gammal kamin som står ett par meter därifrån.Min fråga är dels om jag kan elda med vilken ved som helst och om man måste ha smakförstärkare typ enris eller alspån och vart man i så fall placerar det.

mvh Andre´

När jag röker så använder jag alved, har provat med enris som smakförstärkare med det blir för stark smak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kört en hel del med ekspån med mycket gott resultat.

Men det skall inte brinna ordentligt, det skall bara pyra lite. Annars finns risken att det kommer att smaka som John Silver utan filter.

2-3 meter rökkanal i metall så röken kyls ner så blir det bra.

Om du skall röka fisk så är torkad fänkålsblast en riktigt höjdare de sista 30 minuterna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att röka med i princip alla olika lövträdsslag som finns i skogen, med gott resultat faktiskt. <_< Det som jag tycker gör mest för den rökta smaken är att få till en bra blandning av torr och sur ved. Den torra veden behövs ju för att det skall bli riktigt fyr i spisen, den sura ger mycket rök ( = smak). Jag har en favoritblandning som består av torr björk ( 50 %) resterande en blandning av sur/rå al, enris, körsbär, äppel och ask.

God Luck !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ær inte så haj på røkning sjælv men jag vet att Vesa hær på JS har byggt en røk, jag har smakat en helt gudomlig sjælvfiskad, hemrøkt Klarælvslax. PMa honom så kanske han kan hjælpa dig.

(jag sitter vid sværfars dator i Norge, å æ ø ær inte som det brukar)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

(jag sitter vid sværfars dator i Norge, å æ ø ær inte som det brukar)

Du ska inte behöva skriva på detta fruktansvärda vis med så hemska tecken <_< Tryck Alt knappen och 0229 så har du å, 0228=ä, 0246=ö.

P.S när ska vi ta oss en öl :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad jag vet så ska du inte använda barr trä att elda med,al går bra vet jag.

ska du bygga varm eller kall rök ?

Jag tänkte bygga en varmrök jag tycker väl att det verkar vara mest tidseffektivt,jag har även pratat med lööf på telefonen och fått en del tips men jag tackar även för alla andra svar./Andre´

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Länge sen det hände något i den här tråden.

Bumpar lite och hoppas.

Det är ingen som har ritningar osv. på rökar?

Hur stor ska du bygga?

Kan ta lite bilder på vår rök, Så kanske du kan få lite idéer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur stor ska du bygga?

Kan ta lite bilder på vår rök, Så kanske du kan få lite idéer.

Vet inte riktigt. Tillräckligt. Gillar mycket rökt kött och mycket torkat.

Ska börja torka älghjärta imorrn tänkte jag.

Ev. börja bygga röken i helgen om det finns några bra tips! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hållit på med rökning i många år och här kommer några små tips för er som ev är intresserad.

1. Glöm allt vad kallrökning heter om du inter har all tid i värden... då vi pratar om låga temperaturer och många timmar/dygn.

2 Isolera rökrummet MYCKET VÄL !!!!! Detta gör att rökgastemp är lättare att hålla konstant.

2. Försök med spjällets hjälp hålla en temp på ca 80 grader ( Själv använder jag 2 termometrar 1 digital + 1 rökgas termometer) gärna under men inte över... Röker du i tex 125 grader så hinner du inte få köttet genomrökt det blir mer stekt.

3. Saltlagen bör hålla ca 10% (smaksak) Sprutsaltar du det inte så räkna med att det drar in ca 1 cm/dygn

4. Köttet kan inte hålla mer än ca 10 % av sin egen vikt av saltlagen... vare sig du sprutar eller bara låter den ligga i lag.

5. Antalet dygn i saltlag är enligt mig som en skröna.... För om vi tänker efter, Har du en lag på tex 10% kan ALDRIG köttet bli saltare än just 10% hur länge det än ligger !!! Vill man sedan ha en mildare lag så prova tex 7-8 %.

6. Allt kött som skall rökas bör först tvättas av i kallt vatten för att få bort ytsaltet sedan torkas av alt.. hängas torr i ca 1 dygn, för att få en vacker färg. D.v.s Häng inte in blött kött i röken.

Anväder ni er av dessa 6 punkter kan jag lova er ett mycket bra resultat !!!

Smaklig spis !!!

P.s

Kalvkött är det alltid svårt att få färg på... men det är inget fel på smaken :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hållit på med rökning i många år och här kommer några små tips för er som ev är intresserad.

1. Glöm allt vad kallrökning heter om du inter har all tid i värden... då vi pratar om låga temperaturer och många timmar/dygn.

2 Isolera rökrummet MYCKET VÄL !!!!! Detta gör att rökgastemp är lättare att hålla konstant.

2. Försök med spjället hjälp hålla en temp på ca 80 grader gärna under men inte över... Röker du i tex 125 grade så hinner du inte få köttet genomrökt det blir mer stekt.

3. Saltlagen bör hålla ca 10% (smaksak) Sprutsaltar du det inte så räkna med att det drar in ca 1 cm/dygn

4. Köttet kan inte hålla mer än ca 10 % av saltlagen... vare sig du sprutar eller bara låter den ligga i lag.

5. Antalet dygt i saltbad är enligt mig som en skröna.... För om vi tänker efter, Har du en lag på tex 10% kan ALDRIG köttet bli saltare än just 10% hur länge det än ligger !!! Samt att köttet kan ALDRIG ta åt sig mer saltlag än ca 10% av sin egen vikt !!! Vill man sedan ha en mildare lag så prova tex 7-8 %.

6. Allt kött som skall rökas bör först tvättas av i kallt vatten för att få bort ytsaltet sedan torkas av alt hängas torr i ca 1 dygn, för att få en vacker färg. D.v.s Häng inte in blött kött i röken.

Anväder ni er av dessa 6 punkter kan jag lova er ett mycket bra resultat !!!

Smaklig spis !!!

P.s

Kalvkött är det alltid svårt att få färg på... men det är inget fel på smaken :(

Fina tips! Vet att dom är väldigt bra också. Min bror röker på samma sätt och det funkar utmärkt!

Du råkar inte ha några ritningar på lager också? Det enda jag hittar är från någon "Gör det själv" tidning eller vad det är.

Jag vill bygga en rejäl, typ 80b x 60d x 150h med någon bra lösning. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för dom länkarna!

Tror jag ska använda en utav dom. Blir till att jaga fram grävaren

så man får bort snön och tjälen så de blir en fin liten grund :D

Nä då. Seriöst så blir det ett bra projekt fram på försommaren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Janne B hade de flesta tipsen.

Vad gäller själva röken så skulle jag idag gjuta en sula på 1.5x1.5m till 2x2m och bygga ett litet rökhus på detta. Jag använder idag en rökkåta men den är lite för liten i volym så den är svårt att hålla nere tempen, funderar faktiskt på att sälja den och bygga nytt. Sedan skulle jag elda direkt på sulan och hänga / lägga köttet på olika höjder från golvet beroende på temperatur.

/Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har lagt in en ny tråd under recept som heter:

Korvrecept från hela värden !! ( Och som ni vet... Korv har fött mången lata jägare genom åren :D )

Där finns förutom alla korvrecept bilder på en bra rök !!!!

Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...