Hoppa till innehåll

Rösta om eventuella utsättningar av varg


Outdoorsman

Rösta om eventuella utsättningar av varg  

124 röster

  1. 1. Anser du att utsättning av varg kan accepteras?

    • Nej, jag är av principiella skäl mot oavsett avskjutning.
      59
    • Nej, eftersom jag inte tror vi får motsvarande jakt
      20
    • Ja, om vi får skjuta lika många som sätts ut eller fler
      19
    • Ja, om vi får skjuta fler än som sätts ut
      27
    • Javisst!
      3

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

Ja jag vet inte :) om du får rådjuren och stanna så kommer dom att bli uppätna i alla fall ;) Om du ska stödutfodra dom så är det i någons trädgård, men dom är inte säkra där heller B) Nej det finns inget mot ohyra på skogen förutom bly.

Tja.. vad gör man när öring och lax försvinner från älvarna? Man sätter ut ny öring och lax.. =) Och hoppas på att de klarar sig.

Jag befarar att det är dit vi kommer komma till slut, utsättningar av vilt alltså. Oavsett om det beror på rovdjur, människan eller klimat...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Edsvalla

    10

  • crowfear

    8

  • Daniel Ligne

    7

  • lsjonsson

    5

Vad sägs om stödutsättning av rådjur i vargtäta områden? Våra har iaf flyttat nån annan stans :)

stödutsättning av rådjur i vargtäta områden = stödutfodring av varg. Inte visste jag att du var sån vargkramare Kroken ;)B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

stödutsättning av rådjur i vargtäta områden = stödutfodring av varg. Inte visste jag att du var sån vargkramare Kroken ;)B)

Hahaha, ja det var ju oxå ett sätt att se på det.. tänkte jag inte på =) Men om vi först korsar rådjur med igelkottar eller sköldpaddor eller ngt liknande så kanske de klarar sig? :)

Ärligt så är det jäkligt trisst att det är så dåligt med rådjur här.. rovdjuren (alla inkluderade) tar sin del och sen i oktober, eller när det nu är, så kommer de gamla gubbarna och släpper sina otyg och rensar skogen ren.. Har man tur invandrar det nån enstaka från grannmarkerna. Inget ont om folk som jagar rådjur med hund.. men vi borde verkligen införa förbud i vårt lag, för ingen verkar själv fatta att det är dåligt om dem..

Sorry för Off Topic-diskussionen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hahaha, ja det var ju oxå ett sätt att se på det.. tänkte jag inte på =) Men om vi först korsar rådjur med igelkottar eller sköldpaddor eller ngt liknande så kanske de klarar sig? ;)

Ärligt så är det jäkligt trisst att det är så dåligt med rådjur här.. rovdjuren (alla inkluderade) tar sin del och sen i oktober, eller när det nu är, så kommer de gamla gubbarna och släpper sina otyg och rensar skogen ren.. Har man tur invandrar det nån enstaka från grannmarkerna. Inget ont om folk som jagar rådjur med hund.. men vi borde verkligen införa förbud i vårt lag, för ingen verkar själv fatta att det är dåligt om dem..

Sorry för Off Topic-diskussionen.

joo, det är tråkigt när rådjuren försvinner från markerna. Är det stort predatortryck också så lär det dröja innan dom kommer tillbaka, om dom kommer tillbaka alls :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv är jag ganska kluven i denna fråga eftersom jag inte vill ha varg alls, men det är ju inte något alternativ i dagens läge. Jag tycker det finns för många experter i frågan och väldigt många av dessa experter har ju så vitt skilda åsikter så man ibland tror det är olika djurarter dom snackar om. Tror att hela upplägget bara är "trial and error" och politiskt spel för gallerierna, på bekostnad av jägarna och hundägarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Björnhunden: Jag tror nog att vi nått fram med budskapet till politikerna. Det är inte särskilt svårt. Jag skulle nog vilja påstå att så gott som alla riksdagsmän från varglänen, oavsett partifärg, är starkt kritiska till dagens rovdjursförvaltning. Problemet är snarare att det bor rätt lite folk i varglän vilket ger rätt få riksdagsmän med liten makt...

Nevermind: Jag håller inte riktigt med dig. De "experter" vi har med formell kompetens är nog rätt eniga. Problemet är snarare när folk börjar tolka experterna, ofta en smula frimodigt. Ta bara denna genetikdiskussion, det är absolut ingen fara på taket de närmsta 30-50 åren. Ändå brinner det så väldeliga i knutarna hos politikerna att man snabbutreder frågan. Så återigen, problemet är inte experterna, det är snarare utomståendes tolkning av expeterna och politik och argumentation med konstruerade och hemsnickrade argument som vilseleder oss...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Björnhunden: Jag tror nog att vi nått fram med budskapet till politikerna. Det är inte särskilt svårt. Jag skulle nog vilja påstå att så gott som alla riksdagsmän från varglänen, oavsett partifärg, är starkt kritiska till dagens rovdjursförvaltning. Problemet är snarare att det bor rätt lite folk i varglän vilket ger rätt få riksdagsmän med liten makt...

Nevermind: Jag håller inte riktigt med dig. De "experter" vi har med formell kompetens är nog rätt eniga. Problemet är snarare när folk börjar tolka experterna, ofta en smula frimodigt. Ta bara denna genetikdiskussion, det är absolut ingen fara på taket de närmsta 30-50 åren. Ändå brinner det så väldeliga i knutarna hos politikerna att man snabbutreder frågan. Så återigen, problemet är inte experterna, det är snarare utomståendes tolkning av expeterna och politik och argumentation med konstruerade och hemsnickrade argument som vilseleder oss...

Linkis, om jag förstår ditt inlägg riktigt så säger du att:

1. Alla experter "med formell kompetens" är eniga i vargfrågan?

2. Politikerna lyssnar inte eller bryr sej inte om experterna i vargfrågan?

3. Hur kommer det sej att våra experter med "formell kompetens" inte kan ge oss en riktig siffra på hur stor rovdjursstam vi har i sverige? Att dom siffror som blivit presenterade tidigare inte direkt har speglat verkligheten är ju ingen nyhet. Hur trovärdigt är det? Att det finns väldigt många "experter" både från norge och sverige i vargfrågan kan vi nog vara ganska eniga om, hur det sen står till med kompetensen är ju en annan sak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linkis, om jag förstår ditt inlägg riktigt så säger du att:

2. Politikerna lyssnar inte eller bryr sej inte om experterna i vargfrågan?

Där slår du huvudet på spiken. Dom lokala riksdagspolitikerna lyssnar inför valen och även kan komma med någon artikel i den lokaka tidningen. Men sen kommer det vardagen även för dom med spring i korridorer i Stockholm där partipiskor viner från höger och vänster och dom ska ha ihop nog med röster för att ha makt. Och då är vi för få som har problem med rovdjuren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där slår du huvudet på spiken. Dom lokala riksdagspolitikerna lyssnar inför valen och även kan komma med någon artikel i den lokaka tidningen. Men sen kommer det vardagen även för dom med spring i korridorer i Stockholm där partipiskor viner från höger och vänster och dom ska ha ihop nog med röster för att ha makt. Och då är vi för få som har problem med rovdjuren.

Det ligger nog mycket i detta ja, och skulle vi få en röd/grön röra efter nästa val så är vi väl i bästa fall tillbaka på ruta ett och i värsta fall totalt jaktförbud oberoende av populationsökning. Inte konstigt att man är kluven i denna fråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nevermind:

1) Ja, av de svenska och internationella forskare som jag träffat så har alla varit relativt överens om sakfrågorna. Observera då att jag definitivt inte räknar t ex Länsstyrelsens personal till experterna. De är tjänstemän och inte forskare och jag har ännu inte träffat en enda av dessa som inte är färgad av egna åsikter i rovdjursfrågan. Vi ska också komma ihåg att rovdjuren är deras jobb och en ganska logisk och naturlig inställning är att vara rädd om sitt jobb. Kanske särskilt i dessa tider...

2) Njaä, politikerna lyssnar nog rätt bra på forskarna. Problemet är att en politiker sedan tolkar informationen för att den ska passa så många som möjligt och inte stöta sig med stora grupper. Vi ska också komma ihåg att en politiker inte förväntas ha någon som helst kompetens i dessa frågor. Så på en direkt fråga blir det regelmässigt fel. Det absolut viktigaste beslutet detta år från politiskt håll (för jägarna) lär bli vårens rovdjurspropp. En mycket viktig uppgift för vår del i detta arbete blir att se till att det blir en bred uppgörelse och att denna blir klar innan valet. Är sossarna med på proppen och den klubbas under höstriksdagen så ser jag inte sååå stora problem med en rödgrön regering efter valet. Men jag har haft fel förr...

3) Att inventera varg är svårt. Att vi misstror NV och Lst beror i mångt och mycket på de tidigare björnsiffrorna som jag tidigare kommenterat. Med dagens metoder är det endast med hjälp av jägarna, områdesinventering och snö över stora ytor samtidigt som vi kan få en heltäckande bild. Där har du problemet. Med klimatproblemet och en vargstam som sprider sig söderut har vi helt enkelt inga bra redskap att inventera vargarna. Vargar är dessutom extremt "läraktiga" djur. Från början var det inga större problem att radiomärka en eller ett par individer i en flock och följa dem. Att idag märka flockar som tidigare märkts är mycket mycket svårare. De springer helt enkelt in i skogen så fort de hör en helikopter... DNA-metoden som revolutionerat björnräkningen funkar av logiska skäl inte lika bra på varg. "Obsräkning" av varg via t ex älgobsen funkar heller inte lika bra som för t ex björn, det är lättare att skilja en jämthund från en björn än från en varg... Så då återstår snöspårning som också den är svår och vansklig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Alternativ 1!

Det ska vara så jäkla krångligt att få skjuta en varg som ställer till med ekonomiska probem, eller dödade jakthundar.

Känns som det är högre straff att döda en varg än att ha ihäl en människa...

VVV = Våga Vägra Varg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara se det som hänt på senaste tiden.. En jakthund skjuten och lämnad utmed en väg. Inget för Polisen.. Men skjut en varg å du har halva rättsväsendet efter dig... Orimligheten i detta och att vargskytt fick hårdare straff än en som sköt en bärplockare ger ju lite perspektiv på vad vi har att diskutera med....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig underskatta medias, enskilda politikers och den svenska majoritetens påverkan på polisens prioriteringar... Det lär dröja många många år, om det någonsin kommer att hända, innan folk i allmänhet tycker att en skjuten hund förtjänar lika stort utrymme i media eller polisens arbete som en skjuten varg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nej. Inte innan de kan säkerställa att det finns nog med mat åt vargen i skogen.

Dessutom tycker jag att de istället kan plantera in den hotade visenten som även den fanns i sverige tidigare.. mycket tidigare men iaf..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Alt 1 det finns tillräckligt med skadedjur.

Det vor bättre att ängna energi och pengar att förstärka matnyttiga viltslag i de olika länen.

Jag skulle vilja veta vad vargen kostar i forskning, förvaltning, förlorat köttvärde,förlorat rekreationsvärde för folk som blivit av med en meningsfull jakt, ersättning för rivna djur, uppsättning av viltstängsel osv.

MVH Jens

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alt 1 det finns tillräckligt med skadedjur.

Det vor bättre att ängna energi och pengar att förstärka matnyttiga viltslag i de olika länen.

Jag skulle vilja veta vad vargen kostar i forskning, förvaltning, förlorat köttvärde,förlorat rekreationsvärde för folk som blivit av med en meningsfull jakt, ersättning för rivna djur, uppsättning av viltstängsel osv.

MVH Jens

Jag var på ett vargseminarium på Stockholms Universitet för 2 års sedan med representanter från SvJF, Viltskadecenter, Grimsö och Rovdjursföreningen och då beräknade man kostnaden var 1 MSEKvarg. :P:lol: Både Olof Lidgren och von Essen höll med om denna uppskattade kostnad då.

Min fråga till SvJF är om detta fortfarande en riktkostnad eller har denna uppskattade kostnad ändras?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kostnaderna för varg kan man ganska enkelt räkna ut men jag har dem inte i huvudet. Egentligen består kostnaden av 5 komponenter:

1) Kostnader för predation på ren

2) Kostnader för rivna tamdjur

3) Kostnader för utebliven jakt

4) Kostnader för oro och obehag

5) Kostnader för förvaltningen

Givetvis finns också intäkter av t ex glädje att veta att de finns och annat.

Nu kan jag inte de specifika siffrorna för varg utan har bara dem för rovdjur totalt i huvudet. Men ersättningen till rennäringen är dirka 65 miljoner. Övriga tamdjur cirka 10 miljoner och uteblivet jaktvärde (de vilt som rovdjuren äter upp) cirka 500 miljoner.

Om man då enbart räknar på "kostnaden" för en varg i form av det byte den tar som annars hade kunnat jagas så kostar ett vargrevir lite drygt 2 miljoner / år. Räknat på 120 älgar och 30 rådjur. Ser vi sedan till björnen och lodjuret så är de betydligt dyrare i drift, eftersom de helt enkelt är fler. Sedan tror jag vi har cirka 2 tjänstemän / varglän anställda som jobbar med rovdjuren, en kostnad på 20 miljoner. Sammantaget så är alltså såväl lodjuret som björnen betydligt dyrare i drift men då de kan jagas, om än i mindre utsträckning, finns också en form av positivt jaktvärde. Men det är så litet att det knappt är mätbart.

Avslutningsvis tror jag att kostnaden 1 miljon / varg inte är i underkant, snarare tvärtom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

den dagen vargarna får sitt rätt jag erkänt kan det börja hända saker,att strida om dom är ofarliga eller ej är idiotiskt men smart för dom som vill dra ut på det,, vargar och löshundar går ej ihop därav skulle jag aldrig kunna se ett varg spår på min mark som nått positivt iaf,inte ser jag nått mer värde heller så länge man kör över folk ute på landsbygden och ger dom mindre värde än vargen! man skäms nästan i dom flesta lägena att vara svensk

ps,inom renskötseln är det dyra inte att avelsdjuren dör utan samla ihop hjorden efter en varg splittrat hjorden,alla som varit på fjället vet det är stort....helikoter är ett måste då....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kostnaderna för varg kan man ganska enkelt räkna ut men jag har dem inte i huvudet. Egentligen består kostnaden av 5 komponenter:

1) Kostnader för predation på ren

2) Kostnader för rivna tamdjur

3) Kostnader för utebliven jakt

4) Kostnader för oro och obehag

5) Kostnader för förvaltningen

Givetvis finns också intäkter av t ex glädje att veta att de finns och annat.

Nu kan jag inte de specifika siffrorna för varg utan har bara dem för rovdjur totalt i huvudet. Men ersättningen till rennäringen är dirka 65 miljoner. Övriga tamdjur cirka 10 miljoner och uteblivet jaktvärde (de vilt som rovdjuren äter upp) cirka 500 miljoner.

Om man då enbart räknar på "kostnaden" för en varg i form av det byte den tar som annars hade kunnat jagas så kostar ett vargrevir lite drygt 2 miljoner / år. Räknat på 120 älgar och 30 rådjur. Ser vi sedan till björnen och lodjuret så är de betydligt dyrare i drift, eftersom de helt enkelt är fler. Sedan tror jag vi har cirka 2 tjänstemän / varglän anställda som jobbar med rovdjuren, en kostnad på 20 miljoner. Sammantaget så är alltså såväl lodjuret som björnen betydligt dyrare i drift men då de kan jagas, om än i mindre utsträckning, finns också en form av positivt jaktvärde. Men det är så litet att det knappt är mätbart.

Avslutningsvis tror jag att kostnaden 1 miljon / varg inte är i underkant, snarare tvärtom.

Tack Linkis! För det snabba svaret

Men jag får det till 65+500+10+20=595milj/250vargar =mer än 2 miljoner/varg eller?

Lo+björn tror jag har en betydligt högre acceptans där man får jaga dom.

Därimot börjar till och med våran björnjakt bli inskränkt pga ökat vargtryck som förstör lite av nöjet att släppa hundar vilket kvarlämnar en ganska värdelös jaktmark då älgjakten avblåsts inför nästa år pga att vargarna ätit upp dom älgar som fanns

MVH Jens

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njaä, vargens del av de där siffrorna är betydligt mindre. Av de 500 miljonerna i minskat jaktvärde så står vargen för cirka 50, björnen 100 och lo för 350. När det gäller ren och tamdjur så är vargens del mindre än hälften; vi säger 40 miljoner. Inte heller förvaltningskostnaderna är enbart för varg men det bortser vi ifrån...

Då blir det: 50+40+20/250 vargar=440 000 för en varg.

Den stora kostnaden är nog "obehag" och "oro", men där har vi betydligt svårare att sätta siffror...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njaä, vargens del av de där siffrorna är betydligt mindre. Av de 500 miljonerna i minskat jaktvärde så står vargen för cirka 50, björnen 100 och lo för 350. När det gäller ren och tamdjur så är vargens del mindre än hälften; vi säger 40 miljoner. Inte heller förvaltningskostnaderna är enbart för varg men det bortser vi ifrån...

Då blir det: 50+40+20/250 vargar=440 000 för en varg.

Den stora kostnaden är nog "obehag" och "oro", men där har vi betydligt svårare att sätta siffror...

Ok uppfattat!!

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plantera nu!

10-20 inplanterade vargar skulle kunna skapa möjlighet till att skjuta av 100st. Alla argument för att vi måste ha en stam på minst 500st vargar faller om vi inplanterar. Skilj ut rena jaktmotståndare inom vargkramarna, plantera och dom får bekänna färg...

Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plantera nu!

10-20 inplanterade vargar skulle kunna skapa möjlighet till att skjuta av 100st. Alla argument för att vi måste ha en stam på minst 500st vargar faller om vi inplanterar. Skilj ut rena jaktmotståndare inom vargkramarna, plantera och dom får bekänna färg...

Tomas

Fel ordning. Först skjuta av 100, sen plantera in 10.

Större chans för dom inplanterade att överleva om stammen tunnats ut först ;) .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...