Hoppa till innehåll

6XC


Fredde_piteå

Recommended Posts

Okej, köpte en jakttidning igår, där var det ett långt reportage om kalibern 6XC. efter att ha läst detta reportage är jag så till den milda grad intresserad av den kalibern att jag faktiskt funderar på att överge den absolut bästa kaliber jag någonsin haft, nämligen 22-250...Tydligen, om jag förstått allt rätt så bygger 6XC på en 22-250 hylsa med 30graders hylsbröst, den slungar iväg en 105grs kula i ca 930m/s....precitionen var visst grym (tidningen visade 5skottare på 200m som mätte 12mm, med fabriks ammo och i ett vapen avsett för jakt, samt en 60skotts (!) träffbild på 300m där samtliga skott satt inom 50mm, den sistnämda dock med ett tävlingsvapen försedd med diopter)

Är det någon här som har erfarenhet av denna kaliber? är den verkligen så grym precitions mässigt som reportaget påvisade?

Om den är det är risken enorm att jag faktiskt pipar om 22-250:in till en 6XC.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ojojoj, om jag fick en krona för varje gång jag läst en artikel om en patron och blivit helsåld :rolleyes: Pertos skriverier om 7x61 S&H satte rediga griller i skallen på mig, och det blev inte bättre av 358 Norma-artikeln. O.s.v. o.s.v.

Jag tror inte att 6XC är särskilt mycket bättre eller sämre än jämförbara patroner. Och detta med "egenprecision" tycker jag är ett något missbrukat ord. Man kan inte bara stoppa i en 6XC i vilken skitbössa som helst och skjuta hål i hål.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men Fredde? Ta nu en alvedon så går dem där funderingarna över...

Överge 22-250:in...... :D

Mvh//Jonas

Har knaprat alvedon, druckigt alla de möjliga kurerings drycker, har även utövat viss självtortyr...men inget funkar :rolleyes: vill ha en 6XC ändå ^_^

Eskimo1: jao, misstänker att pipan sjunger på sista versen faktistk, den har öppnat upp träffbilderna lite grand nu :(....var tänkt att behålla bössan och trycka dit en ny pipa i samma kaliber (22-250)....men nu vette tusan om det inte blir en 6XC istället faktiskt, går ju alltid att byta tillbaka om man inte anser den att vara lika bra som 22-250:in är :)

Exabit: jo visst är det så, ett pipämne av högsta kvalité ska naturligvis inhandlas om det blir kaliberbyte. planen är att använda Tikka T3 låset och faktiskt även stocken (den är bäddad efter konstens alla regler och den värdelösa rekylklacken är utbytt sedan länge mot en fastbäddad historia ;) )...jag trivs så otroligt med bössan så jag anser att det inte finns anledning att byta koncept, bara kaliber dårå :D:D

Tack för svaren grabbar! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passar på att sno tråden lite. Ser att bottenmåttet på hylsorna är något mindre än 243 win. Har det någon betydelse? Ifall slutstycket passar tänkte jag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passar på att sno tråden lite. Ser att bottenmåttet på hylsorna är något mindre än 243 win. Har det någon betydelse? Ifall slutstycket passar tänkte jag

Så länge det inte är större spelar det ingen roll, och att utdragaren greppar hylsan.

Freddan, Tikka i all ära men du tappar ju lite smidighet med den lådan. Minns jag rätt så är det väl en medium låda på den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var tvungen att skicka iväg ett mejl till blaser för någon vecka sedan ang. 6XC. De mutrade något om att planer finns, men inget är bestämt. Blir det något så blir det tidigast till årskiftet 2009/2010. Om nu någon var intreserad ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Freddan, Tikka i all ära men du tappar ju lite smidighet med den lådan. Minns jag rätt så är det väl en medium låda på den?

sant så sant :D ...undrar om inte T3:an bara har en lådlängd, eller om det var två :rolleyes:.....tror det blir billigaste alternativet faktiskt att bara pipa om den, slipper ju böket med att köpa in en annan låda, trycke, fästen till kikare, kolv osv...allt finns redan klart till Tikkan, ja förutom då en vettig pipa ;)

Ryktet går att Tikka/Sako funderar på att börja producera denna kaliber...men det är ett rykte jag har hört, ej läst...således behöver det inte alls stämma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sant så sant :D ...undrar om inte T3:an bara har en lådlängd, eller om det var två :rolleyes:.....tror det blir billigaste alternativet faktiskt att bara pipa om den, slipper ju böket med att köpa in en annan låda, trycke, fästen till kikare, kolv osv...allt finns redan klart till Tikkan, ja förutom då en vettig pipa ;)

Ryktet går att Tikka/Sako funderar på att börja producera denna kaliber...men det är ett rykte jag har hört, ej läst...således behöver det inte alls stämma.

du har rätt det finns bara en lådlängd på tikka t3.

jag mailade norma och dom svarade att flera vapen fabrikat skulle ta upp tillverkning på vapen i 6 xc.

vad som händer i verkligheten får vi se.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag mailade norma och dom svarade att flera vapen fabrikat skulle ta upp tillverkning på vapen i 6 xc.

vad som händer i verkligheten får vi se.

Norma hade väl skickat iväg en drös med rivare till olika fabrikörer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har du lite mer läsning så du blir mindre sugen Fredde :P

http://www.websitetoolbox.com/mb/6mmbr?forum=12199

Man tackar! -_- Jo är sugen som fan!.....Tänkte dock köra denna sesong ut med 22-250 pipan och sen ser jag/vi hur suget för ett kaliberbyte är då ;) ....håller ju som du vet på med ett projekt vid sidan av jakten, detta suger ut pengar från kontot nått enormt ;):P

Är ju i sammanhanget inte särskillt dyrt med ett pipbyte, så där spelar det ingen roll , men det är just inspirationen som ska infinna sig då ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men det är just inspirationen som ska infinna sig då :D

Lugnt, lite länkbombning så kommer inspirationen att flöda över :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lugnt, lite länkbombning så kommer inspirationen att flöda över :D

Fy faan, det där är ju nästan elakt. :D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte idén bakom denna kaliber måste jag erkänna. Den senaste trenden har gått mot korta feta hylsor, vilket skall ge jämnare förbränning och därigenom bättre precision. 6PPC startade detta tror jag. Steget från 6BR till 6XC (betyder det Cross Country som för Volvo eller vad står det för?) verkar motiveras endast av högre fart för att minska vindavdriften. Visst är den ett problem på långa hållmen varför då inte köra med 6mm Rem (7x57 nedstrypt till 6mm) som funnits i tiotals år. .243 Win? Den har dåligt rykte, förmodligen oförtjänt för som någon skrev så är det sällan kalibern i sig som är felet - endast bössan som patronen skjuts i. 243 WSSM eller ngt sådant? Jag tror nog en 6BR/PPC med tung kula är bäst för jakt eftersom den ger lagom fart för att inte skjuta sönder viltet, om man nu inte vill ha en varmintbössa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6XC är nog mest gjord för skytte uppåt 1000 yards. Förklaringen till dess eventuella överlägsenhet finns säkert förklarad på www.6mmbr.com

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte en stor auktoritet på 6XC men ett försök till att räta ut några av frågorna skall jag försöka mig på.

6XC är en skapelse av David Tubb som utan tvekan är den ledande amerikanske "High Power" skytten och en dessutom skaplig på att marknadsföra sig själv och sina idéer. XC står för övrigt för "Cross Course" det vill säga att man med denna skapelse skall kunna skjuta alla discipliner inom highpowerskytte. Skytteformen påminner en del om vårt eget banskytte men man skjuter ut till 600 yds (jag är lite osäker på regler och hur dessa tävlingar går till men det är en väldigt stor inhemsk sportskyttediciplin).

Det fanns ett antal parametrar som låg till grund när Hr Tubb tog fram sin skapelse, bland annat:

Låg rekyl, trenden inom de flesta sportskyttedicipliner går som vi alla vet mot patroner med minsta möjliga rekyl.

Lång livslängd på pipan, med den typen av mängdträning som krävs för att du skall bli duktig på sportskytte spelar det stor roll om pipan håller 1500 eller 3000 skott.

Magasinsmatning, det finns ett "rapidfire" moment inom highpower skyttet vilket är anledningen till att man inte använder patroner som t ex 6mm BR eftersom dessa är notoriskt svåra att få att mata ur magasin. Bössorna som används är ofta så kallade "tube guns" som Tubbs egen T2K

Greenwood03WEB.jpg

Vindavdrift är såklart också ett problem, för att lösa det tog hr Tubb i samarbete med sierra fram en 6mm kula som heter 115 DTAC. Det är en 115 grains kula med en ballistisk koefficient på .585 som laddas till drygt 900 m/s i 30" pipor.

Precisionen har visat sig vara riktigt bra för den avsedda applikationen och kombinationen 6XC, 115 DTAC och T2K har varit framgångsrik inom det amerikanska highpowerskyttet.

Jag tycker nog att den har en liten nisch även för vår svenska jakt men inte sjutton är nischen speciellt stor.

243 win är ingen lyckad konstruktion ur ett rent tekniskt perspektiv med lite märkliga trycktoppar och en kort piplivslängd.

6mmBR fungerar klockrent så länge som man inte behöver ladda om fort från magasinet, eller om man vill skjuta kulor tyngre än 107/108 grain.

När det gäller varför vissa patroner skjuter bättre en andra så finns det en massa olika parametrar att ta hänsyn till men utan tvekan är det så att det finns vissa "precisionsnoder" för en given kula. Ta till exempel Lapua 123 grain Scenar i .264 den skjuter bra runt 880m/s och runt 930 m/s (givetvis pratar vi om utgångshastigheten).

Samtidigt vet vi att träffbilderna brukar vara proportionella mot krutmängden som skall förbrännas. Små krutladdningar ger ofta små träffbilder och stora krutladdningar ger förhållandevis större träffbilder. Anledningen är att det blir svårare att få till en jämn krutförbränning med stora mängder krut.

Trickket är alltså att få till en patronkonstruktion som klarar av att skicka iväg en "bra" kula i "rätt" hastighet med minsta möjliga krutladdning.

Det är detta som vi har sett i forma av uppsvinget för 6mmBR, 6 XC och 6.5x47 Lapua om det sedan spelar någon praktisk roll för den enskilde skytten är givetvis en helt annan historia. <_<

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Argumentet för min del är att kunna skjuta 80grains hornady helmantel på fågeljakten utan att bråka med en så lynnig patron som .243 Winchester. Använder 6.5x55 nu, men mindre rekyl och lägre knall är ju aldrig fel för precisionen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är säkert 6XC en bra kaliber för tex. våran toppjakt men jag tycker det är lite nyhetens hysteri runt kalibern :angry: Jag själv valde 6br. till min toppjakts bössa efter en kort diskussion med smeden insåg jag att den är bättre för det jag skall använda bössan till. Precisions är garanterat inte bättre i XC jämfört med br och till br. finns även bra hylsor direkt från fabrik (Lapua) sedan är farten på en max laddad 6br. i högsta laget för jakten så där finns inget mera att hämta. Sedan att br:en matar sämre är väl inget argument för jakten då det gäller precisions skytte är eldhastigheten är helt oviktig på jakt. Så dem kalibrar jag är mest intresserad av för toppjakt är 6br. och 6,5x47 har nu inte testat någon av dem på toppjakt ännu men jagat med 6PPC runt 15år men blev less på den då den hade 12" stigning och inte klarade tyngre kulor än 80gr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Argumentet för min del är att kunna skjuta 80grains hornady helmantel på fågeljakten utan att bråka med en så lynnig patron som .243 Winchester. Använder 6.5x55 nu, men mindre rekyl och lägre knall är ju aldrig fel för precisionen.

Då skulle jag välja en 6PPC eller 6br. med 10" stigning före en 6XC

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är utan tvekan benägen att hålla med Lars, som jag ser det finns det egentligen bara två anledningar att välja 6xc framför en 6mm BR.

1. Antingen så har man tänkt sig att skjuta kulor på över 107/108 grain. Det torde bara vara aktuellt om man har intresse av målskjutning på långa håll.

2. Det andra alternativet är att man prioriterar att en klockren matning från magasinet även under stress, på bekostnad av den rena precisionen, piplivslängd och kvalité på hylsorna. Jag har för egen del svårt att se när det skulle vara aktuellt men osvuret är bäst.

Om man har tänkt sig att skjuta 80 grains helmantel så är sannolikheten för att man hittar en välskjutande laddning betydligt större i kalibrar som 6mm BR, 6 PPC eller varför inte 6x45 :angry:

Smaken är ju som bekant delad och om man VILL ha en 6XC skall man såklart skaffa det, jag har själv genomfört min beskärda del av märkliga vapenprojekt så jag skall inte döma någon.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...