Hoppa till innehåll

Merkel


Stocken1969

Recommended Posts

Finns det någon här som är bra på Merkel hagelgevär. Har precis skaffat en sidasida i kal 20/70 med ejektor. Då jag aldrig ens tittat på det fabrikatet tidigare så kan jag inte så mycket om dom.

Så här mycket kan jag se.

Stämplar på pipans ovansida.

Fabrikat och land: GERR.MERKEL SUHL MADE IN GDR.

Stämplar på pipans undersida.

En ensam sexa vid framstockslåset. Sen närmare blocket står det 8854 Sen är det bara kaliber och två likadana sköldar med et N ovanför.

På baskylen står endast serienummer och en lika dan sköld med ett N. Och på undersidan Suhl med det typiska märket.

Bössan har enelsk kolv och signalstift på sidorna som en sauer son.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tyska bössor brukar det ju vara ett 3 siffrigt nr som anger tillverknings år/mån. Tex 885 betyder att den är tillverkad augsti 1985. Om jag fattat saken rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om den siffer serien bara farit på tre siffror hade jag nog också trott det.

Går ju tyvärr inte att se bilderna???

På min drilling är det ett 3 siffrigt nr på undersidan av pipplanet, tror jag det heter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tyska bössor brukar det ju vara ett 3 siffrigt nr som anger tillverknings år/mån. Tex 885 betyder att den är tillverkad augsti 1985. Om jag fattat saken rätt.

det kan vara ett fyrsiffrigt också om bössan är gjord i tex december.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara rekommendera dessa bössor, har en Merkel 210E i kal 12 och bössor av den kvalitén går inte köpa för rimliga pengar idag. Vad är det för prisbild ?

Mvh Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick den billigt 4000

Låter som en bra affär. Merkel 8 i kal.20 brukar ligga runt 5000:-, och eftersom den har ejektor så är det kanske en 47e, eller 147e tom. Skillnaden ligger i gravyr och trä har jag för mig, dom som heter e har alltså ejektor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med datumstämpel ska visst bara gälla tyska brytvapen tillverkade efter 1924. Och inte alla bössor har datumstämpeln, det kan alltså finnas nyare som ändå saknar stämpeln.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...