Hoppa till innehåll

björnunge lovlig?


Per-H

Recommended Posts

Är årsunge av björn lovlig att skjuta under björnjakten? Om den inte är det varför är det så?

De flesta andra viltpopulationer skall ju beskattas hårdare bland årsungar.

Mvh Per-H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 59
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Daniel Ligne

    14

  • lsjonsson

    11

  • crowfear

    7

  • karlzzon

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Är årsunge av björn lovlig att skjuta under björnjakten? Om den inte är det varför är det så?

De flesta andra viltpopulationer skall ju beskattas hårdare bland årsungar.

Mvh Per-H

Ca. 18 mån, för då är dom frånstötta av björnmamman. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är en komplicerad fråga som inte är alldeles enkel att reda ut. Men för att göra en lång historia kort:

Enligt NV´s björnbeslut så får man inte skjuta björnunge men gör du det så lär du gå fri.

Vi har snart en handfull fall som drivits till tinget och en som också prövats i hovrätten där samtliga skyttar friats eftersom man kunnat konstatera att det inte går att skilja en björnunge från en fjoling utan att titta på tänderna, vilket kan vara lite knepigt innan björnen är död. En stor årsunge är i många fall betydligt större än en liten fjoling, så på storleken är det mer eller mindre omöjligt att säga vad det är. Man har i några rättegångar hävdat att björnar i träd skulle vara årsungar, vilket också är fel eftersom vi kunnat visa att björnar ända upp till 100 kilo klättrar i träd om de vill eller behöver. Till och med stora hannar klättrar i träd om det behövs för att döda björnungar...

Så vi har alltså en situation där vi inte får skjuta ungar men du får antagligen inget straff eller kan anses ha gjort något fel om du gör det. I mina ögon ett praktexempel på hur man inte ska göra om man vill ha en folklig acceptans och en tro på vår rovdjursförvaltning.

Vi har i några år påpekat det ohållbara i denna situation för NV och jag upplevde det som att vi var väldigt nära att lyckas få bort det förra svängen, det var nog snarast tidsnöd som satte käppar i hjulet. Så jag hyser gott hopp om att vi kan avkriminalisera skytte av björnunge till sommarens björnbeslut. Vi lär i varje fall strida rätt hårt för saken.

En intressant vinkling av det hela är dock om det ska avkriminaliseras eller helt legaliseras och uppmanas. Här är jägarkåren minst sagt kluven och jag tar gärna emot era åsikter i frågan. Vi vet att inget väcker sådant hat mot jägare och genererar så många ilskna samtal till oss som då bilder på jägare och döda björnungar synts i media. Vi kommer att få problem här men det kanske det är värt? Alternativet är att avkriminalisera, dvs att det inte är ett brott att skjuta björnunge så länge man handlat i god tro (skjutit ensam björn) men att vi "rekommenderar" alla att skjuta vuxen björn. För handen på hjärtat, det är nog inte många som vill ha en uppstoppad 20-kilosnalle i bokhyllan... Ser man dock björnjakten som en ren avskjutningsjakt så ser jag inga problem med att skjuta av ungarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Observera också att man inte få skjuta fjolårsunge om den är i sällskap med annan björn. Ekipage är helt fredade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Problemet här är att ungarna följer honan väldigt olika länge. Ofta bara en säsong i söder medan det har hänt att de varit tillsammans 3 säsonger i norr. Sedan har vi ungar som går tillsammans också och då är det inte alltid enkelt att säga om det är hona och unge eller två syskon... Särskilt inte som unga björnar kan variera enormt i storlek, dels beroende på föda men också antagligen beroende på ursprung. Det är alltså inte ovanligt att ungar i samma kull har olika fäder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kan aldrig lova något då vi inte är de som beslutar om en eventuell åteljakt på björn. Men jag skulle bli förvånad om vi inte får igång en "försöksverksamhet" med åteljakt på björn redan till hösten i delar av landet. En åteljakt i tidigare form utan reglering är dock omöjlig så det som kan komma att bli aktuellt är en lite mer reglerad åteljakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En åteljakt i tidigare form utan reglering är dock omöjlig så det som kan komma att bli aktuellt är en lite mer reglerad åteljakt.

Hur menar du nu Linkis ?

Reglerad åteljakt, är det inom vissa tider på dygnet och under den björnjaktstid som nu gäller mm.

Alltså inget månskensvak alá räv och grävling då eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag mindes rätt hade jägarna i norrbotten rätt svårt att hinna fylla sin tilldelning i år. Vore det inte intressant att göra norrbotten till ett försökslän av den anledningen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Reglerad kan innebära mycket, men vårt kära EU har ju en del regler som omöjliggör åtling med vissa material. Det kommer till exempel bara vara aktuellt med vilt eller viltfångad fisk från aktuell, eller angränsande, kommun.

Vidare så lär det bli svårt att få åtla nära väg, vandringsled eller bebodda hus.

Jag skulle tro att skogsbolagen kommer att kräva att få kännedom om åtlarna för att kunna styra sina plantörer och röjare därifrån, det har Skogs- och Träfacket krävt. Sålunda krävs någon form av anmälan.

För att undvika en miljöprövning av varje åtel så krävs antagligen en såväl tids- som mängdbegränsning.

Vad gäller tiden du får skjuta vid åtel så tror jag att det kan vara svårt att få särskilda jakttider för åteljakten. Frågan är hur intressant det blir att sitta vid nuvarande tillåtna tider på en åtel? Åteln kanske blir mer ett ställe att släppa hunden på, vad vet jag?

I slutändan så blir det här naturligtvis frågan om en förhandling mellan ingående parter som vilken löneförhandling som helst. Jag ser det dock som viktigt att vi åtminstone får igång någon form av åteljakt, sedan är det upp till jägarna att visa att det fungerar, dvs hävda frihet under ansvar. En stor anledning till att det slopades förra gången var nog inte bara "habitueringen" utan också en mängd exempel på ganska vårdslös åtling med t ex rätt många döda kor bakom sommarstugor och annat. Som alltid så får vi sota under lång tid om några få enskilda jägare missköter sig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MKJ: Du minns helt rätt. Det är nog därför heller ingen slump att vi satsar på en liten offensiv i frågan under våren...

Jag är dock rädd att vi blir tvungna att knyta oss till forskningen för att kunna se på hur t ex sändarförsedda björnar rör sig i förhållande till åtlarna och om t ex särskilda typer av björnar är mer frekventa åtelbesökare än andra. Därför är min vilda gissning att vi får försöket koncentrerat till de län där vi har sändarbjörnar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag mindes rätt hade jägarna i norrbotten rätt svårt att hinna fylla sin tilldelning i år. Vore det inte intressant att göra norrbotten till ett försökslän av den anledningen?

Det var av den enkla anledningen att hela Norrbotten var full med thailändare som plockade bär i skogarna, eftersom det var dåligt eller fanns inget söder om Västernorrland, om det inte var odlade bär som hallon och jordgubbar. Alla som jag har pratat med säger det samma. Jag har inte varit med om något liknande. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Jag känner en kille här i Kalix som har några thailändare anställda i sin butik, och dom säljer hjortron svart under arbetstid. Dom har alltså inte sålt dom till någon uppköpare. Det fanns bara bra med hjortron från Överkalix och norr över. Ner mot kusten var det bara ströhjortron, men rejält bra med lingon och blåbär. Hur det var väster ut mot Arvidsjaur och där åt vet jag inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nog har vi haft thailändare också på marken,men ett litet problem är ju jakttiden,stod och väntade på gråhunden 4-5 okt så kommer det en björn på 60 meter från mej,80-120 kilo svårt veta då det är första jag ser,skulle gott kunna vara oktober ut,men åtla på passande ställen skulle kvoten vara fylld ganska snabbt här iaf,plus garanterat säkrare skott å förhoppningsvis rätt djur skulle skjutas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nog har vi haft thailändare också på marken,men ett litet problem är ju jakttiden,stod och väntade på gråhunden 4-5 okt så kommer det en björn på 60 meter från mej,80-120 kilo svårt veta då det är första jag ser,skulle gott kunna vara oktober ut,men åtla på passande ställen skulle kvoten vara fylld ganska snabbt här iaf,plus garanterat säkrare skott å förhoppningsvis rätt djur skulle skjutas

Ok! Frågan som har ventilerats i detta ämne är om björnhona med unge tar med sig sin unge fram till en åtel el. om hon sätter den på en säkrare plats i någon tätvuxen sly el. kör upp den i ett träd. Jag vet inte hur den gör men jag hoppas på att någon annan ifrån SVJ el. någon annan person har ett svar på denna fråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte forsätta utsvävningen mera från ursprungsämnet men det är egentligen tre problem man angivit med åteljakten:

1. Habituering, dvs björnarna skulle vänja sig vid kombinationen människolukt och mat. Finns väl belagt från Nordamerika men motsägs av att vi redan har 80 000 älgräntor och en bunt vildsvins- och rävåtlar som luktar jägare.

2. Hona med unge problematiken. Den vi måste utreda med hjälp av forskarna. Inledande studier har gjorts redan i sommar och de visar inte på att honor skulle lämna ungarna då hon går på åtel.

3. Misskötsel och nedskräpning. Ett stort problem förra gången åtling tilläts. Åtgärdas med ett regelverk och ansvarsfulla jägare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte forsätta utsvävningen mera från ursprungsämnet men det är egentligen tre problem man angivit med åteljakten:

1. Habituering, dvs björnarna skulle vänja sig vid kombinationen människolukt och mat. Finns väl belagt från Nordamerika men motsägs av att vi redan har 80 000 älgräntor och en bunt vildsvins- och rävåtlar som luktar jägare.

2. Hona med unge problematiken. Den vi måste utreda med hjälp av forskarna. Inledande studier har gjorts redan i sommar och de visar inte på att honor skulle lämna ungarna då hon går på åtel.

3. Misskötsel och nedskräpning. Ett stort problem förra gången åtling tilläts. Åtgärdas med ett regelverk och ansvarsfulla jägare...

Ok! Det var 2:an jag ville ha svar på. Var det viltskadecenter el. Grimsö el. vem var det som fick tillstånd att sätta upp en åtelkamera i forskningssyfte för att få svar på denna fråga? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte forsätta utsvävningen mera från ursprungsämnet men det är egentligen tre problem man angivit med åteljakten:

1. Habituering, dvs björnarna skulle vänja sig vid kombinationen människolukt och mat. Finns väl belagt från Nordamerika men motsägs av att vi redan har 80 000 älgräntor och en bunt vildsvins- och rävåtlar som luktar jägare.

2. Hona med unge problematiken. Den vi måste utreda med hjälp av forskarna. Inledande studier har gjorts redan i sommar och de visar inte på att honor skulle lämna ungarna då hon går på åtel.

3. Misskötsel och nedskräpning. Ett stort problem förra gången åtling tilläts. Åtgärdas med ett regelverk och ansvarsfulla jägare...

1 & 2 kan vi vanliga dödliga inte göra så mycket åt direkt, men 3 kan vi göra allt.

Och må den lede ta den eller de som sumpar bort åteljakten pga misskötsel, om vi nu skulle få till stånd en sådan jakt.

Men samtidigt så får man ju hoppas att staten har förnuftet att se till de specifika fallen i detta skede, att förbjuda åteljakt på björn pga att ett fåtal missköter den, är väl att räkna som kollektiv bestraffning nästan, och om jag inte kommer ihåg helt fel, så är det förbjudet i Sverige.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

åtel jakt på räv funkar bra enligt mig,

men björnåtel jakt borde nog inte få finnas då jag tänker varje nisse utan större vetenskap vad ett eftersök kräver för hund...

tycker man ska låta björnhundar som är duktiga ska få öka i antal innan man börjar expandera jakten till förmån för jakter som inte kräver hund,

vet här i norrbotten är köttet mer viktigt än själva jakten för många...sen är många rädda för björn och därför inte törs skjuta björn,ganska bra

åtel jakt för hundar-ja

åtel jakt för skyttar-NEJ

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lsjonsson: Det var Skandinaviska Björnprojektet, som vi (SJF) är med och finansierar, som fick tillstånd och gjorde studierna.

crowfear: Gränsen mellan kollektiv bestraffning och relevanta åtgärder för att avhjälpa ett problem är hårfin. I det här fallet har staten och NV tolkningsföreträdet... Men mitt favoritbudskap i alla jaktliga frågor är "värna frihet under ansvar". Vi ska vara medvetna om att i stort så har vi i Sverige antagligen en av världens mest varierade och givande jakt med en av världens kanske mest kortfattade och minst detaljreglerade jaktlagstiftningar. Vi ska nog vara förbannat rädda om dem båda. Jag tror också att "socialt tryck" och en allmänt god jaktetik är ett bättre styrningsmedel än lagar och hot om polis. Det finns idag många som gärna skulle stifta hyllmeter med jaktlagar och vi har ett EU som fullständigt överöser oss med nya förordningar och direktiv så vi måste nog mangrannt strida som tigrar för att visa oss vuxna att ha just frihet under ansvar. Därför är det, om man nu pratar om björnar, väldigt glädjande och skönt att kunna visa att vi kollektivt skärpte oss med hjälp av enkla medel och information när det gäller skadeskjutningarna av björn. Här krävdes inte en enda lagtext eller en enda reglering, vi löste uppgiften genom ett kollektivt ansvarstagande (och bättre eftersökekipage).

FC: Jag har hört en hel del framföra samma åsikter som du. Jag tror också att med den första formen av åteljakt på försök så kommer den att vara rätt begränsad. Men vi jobbar nu väldigt intensivt med att utbilda "elitekipage" för just björneftersöken och med början ifjol kunde vi i varje björnlän erbjuda verkligt välutbildade ekipage som vi testat och som verkligen ställer upp om det behövs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är bra att utbilda folk,men det stoppar inte nissar som vill få 5min i tidningen, och avstånden hära gör det svårare att få spets kompetens(läs spets inte hängöra :lol: )

som jag ser det ska hundjakten vara välfungerande först med bra tränings möjligheter innan man börjar kludda i annat. man får inte bra hundar av att kasta in den hos en bjönparks björn som ställs mot 100 talet "björnhundar" varje år,björnjakten är för kort för att få igång en unghund att arbeta självständigt på björn,att gå eftersök på björn krävs lite mera än att kunna gå hemma och sladda med blod och ett skinn,,,

så tycker ska man titta på nått är hur man ska få det lättare att träna just björnhundar,,jakten är så kort att ofta bara väldigt väldigt intresserade som jagar mycket och skaffar sig hundar som fungerar,och dessa jägare är inte specielt många trots man lätt kan tro det är flera..

ta tex här i gällivare så var endast 45 st på erik från rävas björnföreläsning..ganska magert då alla är storjägare om man får tro dessa själva...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lsjonsson: Det var Skandinaviska Björnprojektet, som vi (SJF) är med och finansierar, som fick tillstånd och gjorde studierna.

crowfear: Gränsen mellan kollektiv bestraffning och relevanta åtgärder för att avhjälpa ett problem är hårfin. I det här fallet har staten och NV tolkningsföreträdet... Men mitt favoritbudskap i alla jaktliga frågor är "värna frihet under ansvar". Vi ska vara medvetna om att i stort så har vi i Sverige antagligen en av världens mest varierade och givande jakt med en av världens kanske mest kortfattade och minst detaljreglerade jaktlagstiftningar. Vi ska nog vara förbannat rädda om dem båda. Jag tror också att "socialt tryck" och en allmänt god jaktetik är ett bättre styrningsmedel än lagar och hot om polis. Det finns idag många som gärna skulle stifta hyllmeter med jaktlagar och vi har ett EU som fullständigt överöser oss med nya förordningar och direktiv så vi måste nog mangrannt strida som tigrar för att visa oss vuxna att ha just frihet under ansvar. Därför är det, om man nu pratar om björnar, väldigt glädjande och skönt att kunna visa att vi kollektivt skärpte oss med hjälp av enkla medel och information när det gäller skadeskjutningarna av björn. Här krävdes inte en enda lagtext eller en enda reglering, vi löste uppgiften genom ett kollektivt ansvarstagande (och bättre eftersökekipage).

FC: Jag har hört en hel del framföra samma åsikter som du. Jag tror också att med den första formen av åteljakt på försök så kommer den att vara rätt begränsad. Men vi jobbar nu väldigt intensivt med att utbilda "elitekipage" för just björneftersöken och med början ifjol kunde vi i varje björnlän erbjuda verkligt välutbildade ekipage som vi testat och som verkligen ställer upp om det behövs.

Tack! Det var det ja! Det finns så många organisationer som är verksamma nu så man kommer inte ihåg namnen på alla. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FC: De "elitekipage" jag nämnde är tränade och testade på frilevande björnar. Vi samarbetar med Björnforskarna och kan tack vare de moderna GPS-pejlarna träna på helt färska, eller dygnsgamla spår, som vi vet exakt på metern var de går. Därför kan vi också direkt se om hunden växlar till annat spår eller t ex blir skraj när vi kommer på riktigt varma slag. Ger helt nya möjligheter för träningen... Dessutom lär man sig så småningom att det inte alls är omöjligt att "handspåra" björn i skogsmark.

Jag vet också att Norrbotten är stort, så därför tar vi med stor sannolikhet in några extra ekipage därifrån i år. Tror det finns bara två ekipage där än så länge.

Vad gäller hundjakten på björn så får vi sakta men säkert fram fler bra björnhundar. Vi satsar dessutom i dagarna på en stor enkät och kartläggning av björnhundar, kommer mer info snart, som ska hjälpa oss att komma framåt i björnhundsdjungeln. Men vi skjuter fortfarande den absolut största delen av björnarna under älgjakt och vid riktad björnjakt så skjuts hälften av björnarna, minst, av passkyttar. Så de som vill få sina 5 minuter i bladet tror jag tyvärr har goda chanser redan idag...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...