Hoppa till innehåll

Fototråden


Jämta

Recommended Posts

4 hours ago MrT. sa:

Nu har jag fått vatten på min kvarn, känns det som :P. Några bilder från Österrike, också 2014. Denna bild är tagen genom tågfönstret på autozug från Tyskland, på väg mot Villach, Kärnten.

20140804_101723.jpg

Detta är i Villach i delstaten Kärnten i Österrike.Vattendraget som i princip delar staden heter Drava. För den som tycker om fantastiska naturscenerier rekommenderar jag verkligen ett besök i Österrike och Schweiz samt Slovenien och alperna i Italien, ni kommer inte att bli besvikna. Fråga mig gärna hur jag vet <_<.

20140804_153704.jpg

20140804_184416.jpg

Fina foton det där.:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago lsjonsson sa:

Fina foton det där.:D

Tackar och bockar ! Roligt att mina enkla alster uppskattas :).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago MrT. sa:

Tackar och bockar ! Roligt att mina enkla alster uppskattas :).

Varsågod! Inte har jag några speciellla heller.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now lsjonsson sa:

Varsågod! Inte har jag några speciellla heller.:thumbsup:

"The beauty is in the eye of the beholder", påstås det :).

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fotokalvakaden fortsätter :P.

Tänkte visa på några väldigt speciella hus som jag fick nöjet att upptäcka i Rotterdam, Holland hösten -16. Jag börjar med de gula hus som jag bara blev förälskad i. Vilken arkitekturglädje !!! jag blir bara glad när jag ser dessa hus, eller vad säger ni !?20161006_124121.jpg

Om man sedan går igenom (längst ner i höger på bild) och tittar uppåt20161006_114137.jpg

så ser man det här;

20161006_124343.jpg

Sedan fortsätter man så att man  kommer till baksidan av dessa hus och då ser det ut så här;

20161006_124025.jpg

20161006_123755.jpg

Där kan man sedan sitta på terrassen och avnjuta en en öl eller en fika, vilket som nu föredras, när vädret tillåter det och njuta utav denna utsikten;

20161006_124228.jpg

20161006_124220.jpg

Men det tar inte slut där Därför att mittemot dessa gula hus (bild 2) så återfinns detta hus;

20161006_114256.jpg

20161006_114335.jpg

Och det är mycket speciellt :P, därför att det är både bostadshus (titta på bilden, så ser ni balkongerna),

20161006_115050.jpg

och på insidan är det en marknadsplats, eller en saluhall, om man föredrar den beskrivningen;

20161006_114607.jpg

20161006_114731.jpg

Här är en lite bättre bild på målningarna inne i huset.. Dessutom syns det betydligt tydligare att det är en saluhall. Observera fönstren;

20161006_114806.jpg

20161006_114715.jpg

Dessutom är det en glasfasad i var kortände på byggnaden, så att dagsljuset lyser rakt igenom, när förhållandena är gynnsamma;

20161006_114256.jpg

Är det läckert eller vad då :D !!!?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago MrT. sa:

Fotokalvakaden fortsätter :P.

Tänkte visa på några väldigt speciella hus som jag fick nöjet att upptäcka i Rotterdam, Holland hösten -16. Jag börjar med de gula hus som jag bara blev förälskad i. Vilken arkitekturglädje !!! jag blir bara glad när jag ser dessa hus, eller vad säger ni !?20161006_124121.jpg

Om man sedan går igenom (längst ner i höger på bild) och tittar uppåt20161006_114137.jpg

så ser man det här;

20161006_124343.jpg

Sedan fortsätter man så att man  kommer till baksidan av dessa hus och då ser det ut så här;

20161006_124025.jpg

20161006_123755.jpg

Där kan man sedan sitta på terrassen och avnjuta en en öl eller en fika, vilket som nu föredras, när vädret tillåter det och njuta utav denna utsikten;

20161006_124228.jpg

20161006_124220.jpg

Men det tar inte slut där Därför att mittemot dessa gula hus (bild 2) så återfinns detta hus;

20161006_114256.jpg

20161006_114335.jpg

Och det är mycket speciellt :P, därför att det är både bostadshus (titta på bilden, så ser ni balkongerna),

20161006_115050.jpg

och på insidan är det en marknadsplats, eller en saluhall, om man föredrar den beskrivningen;

20161006_114607.jpg

20161006_114731.jpg

Här är en lite bättre bild på målningarna inne i huset.. Dessutom syns det betydligt tydligare att det är en saluhall. Observera fönstren;

20161006_114806.jpg

20161006_114715.jpg

Dessutom är det en glasfasad i var kortände på byggnaden, så att dagsljuset lyser rakt igenom, när förhållandena är gynnsamma;

20161006_114256.jpg

Är det läckert eller vad då :D !!!?

Orginella byggnader!:thumbsup: Fina foton också!:D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago MrT. sa:

"The beauty is in the eye of the beholder", påstås det :).

Ja visst är det väl så::thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now lsjonsson sa:

Orginella byggnader!:thumbsup:

Minst sagt :D !

1 minute ago lsjonsson sa:

Fina foton också!:D

Tack, det värmer. Hoppas att jag framdeles får skäl att lägga upp lite bilder som är kopplade till jakt också ;).

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago lsjonsson sa:

Ja visst är det väl så::thumbsup:

Jag är inte rätt person att argumentera emot :).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago MrT. sa:

Minst sagt :D !

Tack, det värmer. Hoppas att jag framdeles får skäl att lägga upp lite bilder som är kopplade till jakt också ;).

ja, något annat ord än orginella byggnader är svårt attt använda!

Ja, det hoppas jag också!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago lsjonsson sa:

Orginella byggnader!:thumbsup: Fina foton också!:D

Häftigt! Mina tankar går till inomhus i byggnaderna... Hur ser det ut för? Planlösningar. Hur mycket dödutrymme finns det i byggnaden i den första byggnaden? Det triggar min nyfikenhet... :yes:

Riktigt trevliga bilder! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago shamani sa:

Häftigt! Mina tankar går till inomhus i byggnaderna... Hur ser det ut för? Planlösningar. Hur mycket dödutrymme finns det i byggnaden i den första byggnaden? Det triggar min nyfikenhet... :yes:

Riktigt trevliga bilder! :)

+1 gumman. Det gick ju ett program på SVT (flera säsonger) om en dansk som åkte runt orginella hus med konstiga planlösningar. Det var en bra program om orginella hus.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har missat det... Men jag brukar titta på Escape to the country/continent och där ser man ibland en del udda lösningar också. ^_^

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-01-08 at 21:00 shamani sa:

Häftigt! Mina tankar går till inomhus i byggnaderna... Hur ser det ut för? Planlösningar. Hur mycket dödutrymme finns det i byggnaden i den första byggnaden? Det triggar min nyfikenhet... :yes:

Riktigt trevliga bilder! :)

Ber om ursäkt, jag uppmärksammade inte ditt inlägg förrän nu :o ! Ja, jag håller med dig. Jag är också nyfiken på hur det ser ut inuti de gula husen. Tyvärr gavs jag ingen möjlighet att få ta redapå det.

Roligt att du uppskattar mina enkla alster :).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago shamani sa:

Vårglöd... 

 

IMG_20170112_110313_01.jpg

Vackert !

Det är en sak som slagit mig. Saker som uppfattas som vardagliga blir något helt annat när man fotograferar av det och förstorar det. Inte sällan till det bättre (som denna bilden är ett bra exempel på). Förnimmer jag en viss abstinens efter vår, kanske ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago lsjonsson sa:

Det är väl inomhus?:P;)

Ja, i mitt fönster på jobbet. Blev paff över hur bra bilden blev på såpass nära håll. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago MrT. sa:

Vackert !

Det är en sak som slagit mig. Saker som uppfattas som vardagliga blir något helt annat när man fotograferar av det och förstorar det. Inte sällan till det bättre (som denna bilden är ett bra exempel på). Förnimmer jag en viss abstinens efter vår, kanske ?

Tack! 

Ja, det tycker jag med. Får man bara rätt vinkel, rätt ljus (och lite flyt, kanske) så kan det bli rätt fina bilder. 

Knäppte på rätt nära håll och tittade på den och när jag zoomade in så var den väldigt klar även då. Så jag beskar den bara. Blev ju helt ok. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago shamani sa:

Ja, i mitt fönster på jobbet. Blev paff över hur bra bilden blev på såpass nära håll. :)

Se där ja! Det går bra där också!:) Ja, fin var den iaf!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago shamani sa:

Ja, det tycker jag med. Får man bara rätt vinkel, rätt ljus (och lite flyt, kanske) så kan det bli rätt fina bilder. 

Så är det onekligen. kan sammanfattas med ett ord: bildseende. Har man inte bildseende, spelar det inte någon roll hur dyr kamera du har, bilderna blir inte bättre för det, möjligen bättre sämre, om du förstår vad jag menar. Fråga mig gärna hur jag vet :mellow:.

3 hours ago shamani sa:

Blev ju helt ok. ;)

Helt enig !

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tidigare idag var jag in till Kalix o handlade o vägarna var plogade o plogkarmarna uttyrckta i dikerna. Nu har snöröjarna haft att göra de 3 senaste dygnen men det kommer visst mer enl. yr.no.:thumbsup: Ingen trafikkaos som det hade blivit i 08:a-träsket för lite snö, men å andra sidan så bor ju inte lika många här uppe.:lol:

WP_20170113_09_12_57_Pro.jpg

WP_20170113_10_59_59_Pro.jpg

Orört vinterlandskap o gott om snö. Passade på vid uppehållet o nu har det börjat snöa igen.:)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt!:) Det var gott om dom!:thumbsup: Parningstid med tanke på hur dom bröstar upp sig mot varandra på mittenfotot?:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...