Hoppa till innehåll

att tämja 9,3an


Guest mauser 98

Recommended Posts

hej

jag har väldigt lite erfarenhet av 9.3x62an,men ändå vill skaffa en sådan för jakt i Afrika. jag har provat en dumoulin studsare med kort pipa kanske 45 cmeller lite längre med battu sikte i början av 70 talet och då tyckte jag att den sparkde som en åsna.är det någon som har erfarenhet av mynningsbroms ? kan man reducera 9,3an till 308 eller 3006 nivå med hjälp av mynningsbroms?

mvh

m98

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går att reducera en 50 BMG till en 243win allt beror på vikt och hur effektiv mynningsbroms man har. Men en 9,3- 62 är inte så fruktansvärd att det inte går att bemästra den utan mynningsbroms. Du måste ha testat ett ex som inte var så bra stockad och kanske med en taskig bakkappa som också gör sitt till. Frågan som följer är då: har Du kollat upp vad som gäller som min kaliber dit Du tänkt dig? När man läser om jakt på den kontinenten så är det oftast 375 HH som är den minsta godkända kalibern för större djur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej

det stämmer mini krav för big 5 är 375 H&H i många länder,men de ser mellan fingrarna när det gäller 9,3an.. jag ville helst gå för antilope jakt,men vill gärna ha en bössa som räcker till det mesta.bössans vikt är största problemet jag har problem med ryggen och vill inte bära omkring en tung bössa  i savanan.Det sa va en lätt bössa med mycket muskel och lite rekyl ;D. . då kanske mynningsbromsen en bra altermativ. när det gäller 50 bmg  de väger mycket har tripode eller installert på en jeep och har myningsbrons också,då alla kan skjuta med dom.

mvh

m98

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade en Blaser i 9,3 med attachepipa bössan vägde ca 2,7kg.

Trodde jag skulle hjula baklänges men icke. En helt ok rekyl, tycker nog att kompisens 338 är värre.

Prova om du får möjlighet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Morgan

Nej blaser säger inget till mig. det sa va en CRF system helst med take-down sysrem byggd av en  vara duktiga smeder i 9.3x62 + 6,5an eller 270  win eller i allra värsta fall 3006. jag har faktiskt sett 308 och 3006 or med mynningsbroms. varför inte en lätt 9,3an?

mvh

m98

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur mycket får bössan väga med rem,fullt mag och bra kikare på?

Varför inte bygga en egen och då utgå från en small ring mauserlåda med en slimmad syntetkolv på?

Om inriktningen är antiloper så skulle jag titta på en klenare mer flackskjutande kaliber.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej mauser 98!

Jag har en .30-06 som jag gjorde en ny rak kol med tjock bakappa till för att jag inte gillade rekylen, men det hjälpte inte utan det hände att kikaren kom och touchade pannan  :( inte bra för mitt skytte.

Sen fick jag en rekylbroms monterad för några månader sedan och det är en otrolig skillnad att skjuta med bössan.

Enda nackdelen är att det smäller mer runt skytten  och hörselskydd är ett absolut måste.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej mike

har inga maskiner hemma , och  är ingen vapensmed .En sauer 202 take down kostar 27000 SKr- jag tror att det skulle gå att fixa den billigare med hjälp av en smed. övermorgon är dax för högvilt provet och hoppar att det sa gå bra ,sedan är dax igen att gå på jakt efter en bra låda kanske small ring mauser som FN lådan och hitta en duktig och barmhärtig smed som vill inte flå mig levande ;D därför jag behöver pengarna till resan. jag har jobbat ett helt liv för att spara några slanter för africa drömen. m98 eller liknande låda, LW pipa med kanske  en rekylbroms  monterad på i 9,3an och en pipa i 270 eller 7x64  som skulle räcka nog till mindre antiloper och 9,3 för större typer. vikten utan kikarsikte sa va runt 3+ - 0,5 kilo.

mvh

m98

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej smurf

jag hör så taskig att det beöhvs inte längre hörselskydd ;D.men en del PH i africa vägrar att guida utlänska jägare med rekylbroms på bössan. man måste först tala med  dom ,om de går på  eller inte. hur känns med rekylbrosen får du en 6,5 rekyl på 3006an?. jag skulle bli glad om jag fick  3006ans rekyl på 9,3an

mvh

m98

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej m98!

Har inte skjutit många smällar med 6,5 så jag kan inte jämföra, kanske rekyl som en .222a?

Men det är inga som helst problem att sitta i bänken och skicka iväg hur många smällar som helst eller vilken annan skjutställning som helst för den delen.

Det är oxå possitivt att det blir minimalt med pipuppslag, man ligger kvar i målet efter smällen.

Förstår att en del PH inte gillar rekylbromsar med tanke på hur det blåser till runt skytten.

Om du bor i närheten av Karlstad kunde vi ju fixat provskjutning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej smurf

Det är inte så långt till Karlstad. bara runt 25 mil :) tack för vänligheten ändå. 222 an har inte nån rekyl  alls  i min sons tunga tikka m70 det lyfter inte ens från bordet. jag är inte så himla rekylkänslig,men vill gärna ha en bössa som går att skjuta snabbt och swinga den som en hagelbössa  och vara behaglig utan att väga för rmycket.

mvh

m 98

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att hitta eller bygga en 9,3:a runt tre kilo blir nog en tuff uppgift,men inte omöjlig.

Rekylen blir säkert otrevlig(speciellt i liggande ;) )och en rekylbroms är nog ett måste.

Här är en blid på min 9,3x62 som med Hougekolv och pecar 4-10x45 väger ganska precis 4,5kilo,inte alls elak i rekylen på något sätt.

Om det inte blir för tungt så tycker jag att du vinner mycket på att gå upp ett kilo till för att slippa mynningsbromsen,den kommer garanterat att sabba all balans och snabbhet i vapnet om du vill ha en bössa med hagelkänsla.

Mr%20Mauser230612.jpg

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej Mr Mauser

smygg bössa, men 4,5 kilo är rätt mycket. Hur mycket av detta är kikarsktens vikt? jag skulle ha en fix 2½ x på en QD fäste och bra express sikte , för att kunna snabbt gå från kikare till siktet., jag har en berslagsbössa som väger under eller runt 3 kilo och provade den med brenneke slug från rio för testa . det sparkar hård,men i 30 meters avstånd skjuter mycket tätt nästan på varan och svänger rätt hyfsat. jag vet inte hur pass en 9,3 ans rekyl är jämfort med brenneke 12an,men rekyl från hagel ock studsare går inte jämföras riktigt. är det din bössa en ombyggd  husqvana?

daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp det är en ombygg qvarna 649 och Pecarkikaren är förhållandevis tung,skulle nog kunna spara in några hekto på en kikare i alu.

Ny kolv,nytt trycke,stålbaser,QRW-fästen,recknagel 1/4-säkring.

600-serien är nog inget för dig då alla är byggda på large ring,1600-serien är nog lämpligare.

Har inte skjutit rios brenneke men väl Rottweil och jag kan nog tycka att rekylkraften mot en 9,3x62 inte är helt olik.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men snälla nån - en 9,3x62 med tex Oryx 15gram är försumbart kraftigare än en .30-06 med en 13 grammare. Det märks aldrig under jakt - och endast marginellt på skjutbanan! Skaffa dessutom tjockaste Deccelarator-bakkappan och se till att köpa en bössa med rak kolv och inte MC. Med en vikt på 3,5 kg på bössan så skall alla normala människor kunna skjuta med en sådan och då är den snällare än en krokig .30-06 med bakelitbakkappa...

Recoil - relax and enjoy it!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej

var ute på banan och pangade en massa skott med 6,5an och fixade högviltprovet ;D. . nu är det dax att på alvar ta itu med drömbössan. kanske  inte lätt  att ha en bössa som ska väga runt 3 kilo i 9,3x62 och vara snäll som en 6,5 an . jag måste nog komromisa lite med vikten.

mvh

m98

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vikten tycker jag gott att du kan öka till 3,5kg, samtidigt tycker jag att du kan strunta i mynnigsbromsen du snackade om då den tenderar att göra dig döv eller lommhörd efter något skott utan kåpor.

Visst skall man alltid använda kåpor men det kan faktiskt hända att du av någon anledning måste skjuta utan såsom på ett eftersök eller att du rent av glömmer dem i hemma då du är ute på jakt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Mauser 98

Du behöver inget kraftigare än 3006 om du ska jaga antiloper och inte har för avsikt att skjuta på längre håll än 200m, i synnerhet inte om du upplever att rekyl riskerar att störa ditt skytte. Visst är vissa arter hårdskjutna men det en betaktelse som utgår från att vissa arter på något vis har en förmåga att leva lite längre än älgar trots en bra träff, och den saken ändras inte för att du går upp i kaliber.

Däremot kan det vara svårt att bedömma avstånd korrekt om det blir dryga håll, och då är en flackskjutande kaliber mer förlåtande.

Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...