Hoppa till innehåll

TAC-15..


ASAT_Pro

Recommended Posts

Detta är något som måste ses, vilket monster!!

Den kan fås med benstöd å allt..

post-2420-1232479499_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

AAA Ett gevär med snöre att dra upp den med :wacko::lol:

/Lasse

Japp, denna ska vevas igång innan den funkar.. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^_^ vilken pryl!... fler leksaker!.. ;) ..

vet du va de är för styrka å fart på dem ASAT???

421-402 fps med en 425 grains pil.

Dragstyrka på 170 lbs.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer även armborst bli tillåtet nu när bågskytte blir ok?

För det är väl ännu "bättre" anslags energi och precision med en sån, eller?

Armborst är en egen historia!

Där krävs licens tack vare att man kan spänna upp den och ha den "laddad" som ett vanligt vapen.

Så i nuläget är det bara bågen som blir lovlig!

Fast det är ju inte så "bara". ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer även armborst bli tillåtet nu när bågskytte blir ok?

För det är väl ännu "bättre" anslags energi och precision med en sån, eller?

troligen inte!.. det är två helt skilda saker!.. precis som ASAT skriver... precisionen skulle bli bättre!.. njaa de vet jag inte!.. allt man skjuter med har bra press om man bara över med det!..

ja själv och många ja känner håller sej lätt inom en 5krona på dom avstånd vi skjuter på!.. och de är fullt tillräkligt i jakt!.. sedan anslagsenergin!.. nop den blir inte bättre!..

tar man en båge och en armborst med samma pund styrka så är bågen vassare!.. detta beror på att man får längre dragläng på pilbågen!.. skulle man ta en compundbåge med 170lbs så skulle pilen fara fram betydligt fortare än 421 fsp..

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

troligen inte!.. det är två helt skilda saker!.. precis som ASAT skriver... precisionen skulle bli bättre!.. njaa de vet jag inte!.. allt man skjuter med har bra press om man bara över med det!..

ja själv och många ja känner håller sej lätt inom en 5krona på dom avstånd vi skjuter på!.. och de är fullt tillräkligt i jakt!.. sedan anslagsenergin!.. nop den blir inte bättre!..

tar man en båge och en armborst med samma pund styrka så är bågen vassare!.. detta beror på att man får längre dragläng på pilbågen!.. skulle man ta en compundbåge med 170lbs så skulle pilen fara fram betydligt fortare än 421 fsp..

Mvh Mamre!..

Som fan.. Tackar. Då har man lärt sig något nytt igen.. Min hjärna kommer nog att explodera snart. Detta forum har ju massor med bra info.. Det värsta med att lära sig något nytt är att man kommer på att det är ännu mer man inte vet.. ;)

Så pilbågar är licens fria inte för att de är mindre "dödliga" men för att man kan "ladda" dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som fan.. Tackar. Då har man lärt sig något nytt igen.. Min hjärna kommer nog att explodera snart. Detta forum har ju massor med bra info.. Det värsta med att lära sig något nytt är att man kommer på att det är ännu mer man inte vet.. ;)

Så pilbågar är licens fria inte för att de är mindre "dödliga" men för att man kan "ladda" dem.

Jo, här finns mycket bra info om olika saker!

Men det är ju det som är meningen med ett forum, vi är här för att lära varandra under kontrollerade former.

Visst kan det skena iväg ibland när känslorna svallar över men vi är ju bara människor. ;)

Som sagt, enkelt uttryckt så kan man ju säga att "laddningen" är skillnaden på bågen som är licensfri och en armborst som kräver licens. Säkert finns det nått mera än det som gör skillnaden men jag är inte rätt man att svara på det.

Rätt använda så är det ingen skillnad i hur de avlivar ett vilt, båda använder en jaktspets.

Men som Mamre sa, så OM man nu skulle göra en båge med 170 lbs och orka dra den, så skulle den både va snabbare och ha bättre "anslagsenergi" än armborsten. Armborsten låg på 412 fps med en 425 grains pil (27.5 gram). Den snabbaste bågen ligger ju nu på 366 fps. I och för sig med en 350 grains pil (22.67 gram). Inte så tokigt med tanke på att det skiljer 100 lbs i dragstyrka mellan dem..!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan ta ett exempel!..

Min båge!.. :D:D

den är på 70pund 100mindre är den där arborsten!.. min draglängd på denna är 29" pilens vikt är lite drygt 30gram (minns inte exakt) jag kommer upp i en hastighet på dryga 300 fst och får en anslagsenergi på 111joul har jag för mej när jag räknade på allt detta!..

och ser man till farten så är det inte så stor skilland med tanke på att det är 100p skillad på dom!.. B)

men så klart!.. då skjuter jag juh en APA BlackMamba!.. ;);) .... ;)

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehh.. Men då har väl armborstet bättre anslags energi? E=M*V^2

Använde mig av denna site då jag inte orkade räkna om fps till m/s:

http://arniesairsoft.co.uk/?filnavn=/artic...ts/fps_calc.htm

Och enligt den så har armborstet en anslags energi med 215.7 Joule

Medans "Den snabbaste bågen" endast kommer upp i 140.32 Joule

Eller är det något jag missat när det gäller bågskytte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehh.. Men då har väl armborstet bättre anslags energi? E=M*V^2

Använde mig av denna site då jag inte orkade räkna om fps till m/s:

http://arniesairsoft.co.uk/?filnavn=/artic...ts/fps_calc.htm

Och enligt den så har armborstet en anslags energi med 215.7 Joule

Medans "Den snabbaste bågen" endast kommer upp i 140.32 Joule

Eller är det något jag missat när det gäller bågskytte?

Tänk dig då att armborsten har 100 lbs mer dragstyrka!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk dig då att armborsten har 100 lbs mer dragstyrka!

Inte att glömma, det är inte så mycket ansl energin som dödar ( när vi talar jakt ) allt över 40 joule

räcker gott och väl vid jakt. Sen är det väl så att armborst bulten (pilen) är ju betydligt kortare vilket

gör att den har andra egenskaper än vad en båg pil har

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ahh.. Jo eftersom det är mer "knivar" som gör jobbet, inte att pilen expanderar i kroppen som en kula så är det klart att det är andra faktorer än anslags energi som är den "dödande faktorn". Hjärnan sitter fast i krutvapen tänket..

Är det så att en viss jakt spets kräver en viss anslags energi för att funka? Antar att vilkel på "knivarna" (kan inte den tekniksa termen på spetsens vassa delar) längd etc spelar stor roll. Och att det när (för vi hoppas att det kommer att gå bra) det blir tillåtet med båg jakt så kommer det typ någon form av minimi krav på spetsen och anslags energi för att säkerställa att pilen "orkar" att slå igenom minst en bog för att komma åt de vitala delarna. Ujuj... detta med bågjakt verkar ju vara en hel vetenskap.. Kul att lära sig något nytt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ahh.. Jo eftersom det är mer "knivar" som gör jobbet, inte att pilen expanderar i kroppen som en kula så är det klart att det är andra faktorer än anslags energi som är den "dödande faktorn". Hjärnan sitter fast i krutvapen tänket..

Är det så att en viss jakt spets kräver en viss anslags energi för att funka? Antar att vilkel på "knivarna" (kan inte den tekniksa termen på spetsens vassa delar) längd etc spelar stor roll. Och att det när (för vi hoppas att det kommer att gå bra) det blir tillåtet med båg jakt så kommer det typ någon form av minimi krav på spetsen och anslags energi för att säkerställa att pilen "orkar" att slå igenom minst en bog för att komma åt de vitala delarna. Ujuj... detta med bågjakt verkar ju vara en hel vetenskap.. Kul att lära sig något nytt.

Nej, funkar gör de endå, vissa säger dock att mekaniska spetsar kräver lite mer tryck för att öppna sig om man gämför med fasta blad (alltid ute).

Om Sverige gör något liknande som vi har här, så kan det bli att min ansl energi måste vara 40 joule

spetsen måste ha en skärande diameter på minst 25mm samt pilens totala vikt måste vara minst 25gr

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ahh.. Jo eftersom det är mer "knivar" som gör jobbet, inte att pilen expanderar i kroppen som en kula så är det klart att det är andra faktorer än anslags energi som är den "dödande faktorn". Hjärnan sitter fast i krutvapen tänket..

Är det så att en viss jakt spets kräver en viss anslags energi för att funka? Antar att vilkel på "knivarna" (kan inte den tekniksa termen på spetsens vassa delar) längd etc spelar stor roll. Och att det när (för vi hoppas att det kommer att gå bra) det blir tillåtet med båg jakt så kommer det typ någon form av minimi krav på spetsen och anslags energi för att säkerställa att pilen "orkar" att slå igenom minst en bog för att komma åt de vitala delarna. Ujuj... detta med bågjakt verkar ju vara en hel vetenskap.. Kul att lära sig något nytt.

Vi tycker det är trevligt när någon verkligen VILL lära sig och inte grundar sina förutfattade meningar på felaktigheter!

"Knivarna" kan du tex kalla för skärande blad eller kort och gott "jaktspets".

Fast även vi bågjägare har ju olika "amunition" beroende på vad vi ska jaga.

Blunt (en liten trubbig spets) används vid småviltsjakt, typ hare och fågel.

Sedan finns det ju bluntar med skärande blad och bluntar med "fjädrande blad" etc..

Det finns även vanliga jaktspetsar designade att både skära och lämna chock: Turky Tearror.

För större fåglar finns det en jaktspets med en skärande yta på 4 tum, används mest på kalkoner..

Namnet på den påminner om vad fransmännen använde i Franska revolutionen för att bli av med folk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 tum.. det blir ju typ 10 cm.. Damn.. då blir det grytbitar automatiskt :-)

Jo det är kul att lära sig mer. Även jag har en massa förutfattade meningar men ingentligen ingen att "vädra" dom dem som vet något, tills nu. Bara tittat på en del jakt filmer på youtube vilket inte minskar de förutfattade meningarna..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 tum.. det blir ju typ 10 cm.. Damn.. då blir det grytbitar automatiskt :-)

Jo det är kul att lära sig mer. Även jag har en massa förutfattade meningar men ingentligen ingen att "vädra" dom dem som vet något, tills nu. Bara tittat på en del jakt filmer på youtube vilket inte minskar de förutfattade meningarna..

Jo förutfattade meningar möter vi ofta, därför finns vi och alla organisationer för att hjälpa till med fakta.

Man kan dela upp dem i 2 delar ( min erfarenhet)

1. Den kliniska asspekten, hur dödar en pil gämfört med en kula,skadeskjutning med mera

2. Vapnet som sådant, gämfört med att skjuta med krutvapen, precition, andra skott , avstånd och en massa andra saker

Tyvärr så blir oftas trådarna och frågorna ihop blandade vilket gör det svårt att hänga med i svängarna för den som vill veta

mera, så jag brukar försöka dela up allt i dessa 2 kategorier, blis som enklare att förklar de olika bitarna då.

Men en sak kan jag säga, att alla på detta forum och i de olika förbunden för bågjakt har en sak gemensamt

vi ljuger inte om fakta och försöker inte måla upp någon bild som inte stämmer med verkligheten, det skulle inte gynna vår sak i mångt och mycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten tanke... en xforce(ibo352fps) med 170lb dragvikt skulle kasta en 425gr pil i 527fps och generera en anslagsenergi på 262ft.lbs!!!

Men ska man ha 5gr pil/lb så väger pilen 850gr, och då sjunker farten till 385fps men ke ökar till 279ft.lbs :D

Att tänka på:

man brukar använda bågar som har en anslagsenergi på 105ft.lbs när man jagar elefant.

//Niklas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 tum.. det blir ju typ 10 cm.. Damn.. då blir det grytbitar automatiskt :-)

Jo det är kul att lära sig mer. Även jag har en massa förutfattade meningar men ingentligen ingen att "vädra" dom dem som vet något, tills nu. Bara tittat på en del jakt filmer på youtube vilket inte minskar de förutfattade meningarna..

En sådan spets skjuter man inte mot kroppen på en fågel, man skjuter mot halsen!

Observera att en sådan spets med 4 tum's diameter används endast på fågel, inget annat vilt..

Angående YouTube så finns där mycket skit! :P

Man får sålla lite, det finns en hel del bra info där me.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 tum.. det blir ju typ 10 cm.. Damn.. då blir det grytbitar automatiskt :-)

Jo det är kul att lära sig mer. Även jag har en massa förutfattade meningar men ingentligen ingen att "vädra" dom dem som vet något, tills nu. Bara tittat på en del jakt filmer på youtube vilket inte minskar de förutfattade meningarna..

om du vill så kan vi säkert fixa så du får testa en mordärn båge!... :unsure: fast vi kanske kan vänta tills de blir lite varmare ute!.. :wub: ..

finns duktiga skyttar i större delen av landet!..

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om du vill så kan vi säkert fixa så du får testa en mordärn båge!... :unsure: fast vi kanske kan vänta tills de blir lite varmare ute!.. :wub: ..

finns duktiga skyttar i större delen av landet!..

Mvh Mamre!..

Det vore super kul !

Provade en gång bakom station med en recurvbåge (tror jag de heter). funkade ok. Vi sköt inte på några långa avstånd typ 10 meter eller något sånt. men det var kul. Funkade bra först med några skapliga träff bilder (typ 10 cm från 5m avstånd). Sedan sköt han som var instruktör.. Skulle varit med i OS men han inte kvala, Typ VM 2:a eller något sånt. han hade lite bättre träffbilder.. Från lite längre avstånd.. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...