Hoppa till innehåll

Krut


C-78

Recommended Posts

Har fått "ärva" en RCBS utrustning som är helt oanvänd, ägaren köpte den för några år sen men har aldrig kommit igång med laddningen så jag fick utrustningen. Det följde med 2 burkar krut, aldrig öppnade och då är min fundering..?...är krutet användbart eller måste jag köpa nytt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått "ärva" en RCBS utrustning som är helt oanvänd, ägaren köpte den för några år sen men har aldrig kommit igång med laddningen så jag fick utrustningen. Det följde med 2 burkar krut, aldrig öppnade och då är min fundering..?...är krutet användbart eller måste jag köpa nytt?

Har det bara förvarats mörkt o svalt så håller det i många många år, enligt vad jag har fått höra.

Välkommen i laddträsket <_<

Fördelen med handladdning verkar vara at man aldrig blir fulllärd. DVS alltid novis -_-

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har det bara förvarats mörkt o svalt så håller det i många många år, enligt vad jag har fått höra.

Välkommen i laddträsket :huh:

Fördelen med handladdning verkar vara at man aldrig blir fulllärd. DVS alltid novis ^_^

/Lasse

Aha ok. Jo nog är det fördelar med att handladda.....problemet för mig är att jag är helt ny, har aldrig ens sett nå´n handladda. Så nu måste jag få tag i nå´n som kan hjälpa mig första gången för att överhuvudtaget komma igång.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått "ärva" en RCBS utrustning som är helt oanvänd, ägaren köpte den för några år sen men har aldrig kommit igång med laddningen så jag fick utrustningen. Det följde med 2 burkar krut, aldrig öppnade och då är min fundering..?...är krutet användbart eller måste jag köpa nytt?

En del har tydligen gödsel i byxfickorna! ^_^:huh: Grattis på dig! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara så omöjligt att börja själv. Vihtavouri har en bra instruktion du kan ladda ned från deras hemsida. Sen är det bra ett köpa en bok typ Normas laddmanual, där står också förklarat hur du gör. Har du sedan intruktionerna med utrustningen du har så borde du kunna börja.

Jag började själv i somras, det är en farlig väg du börjat vandra, man blir fast :huh:

Ang krutet så har jag läst mig till samma sak som Skurebo, har det förvarats bra så är det inga problem. Och om det som du skriver är oöppnade burkar så kan knappast två års förvaring spela någon roll även om de skulle ha stått lite för varmt och torrt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft krut stående 10år, som fungerat utmärkt men som tidigare skrivits är det mycket beroende på hur krutet förvarats.

Svalt och mörkt i normal luftfuktighet så är några år knappast något problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha ok. Jo nog är det fördelar med att handladda.....problemet för mig är att jag är helt ny, har aldrig ens sett nå´n handladda. Så nu måste jag få tag i nå´n som kan hjälpa mig första gången för att överhuvudtaget komma igång.

Var bor du ?

Om du har frågor så kan det vara lätare via tele PM i sådana fal

Mvh Anders Hj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Krut förvarat på rätt sätt förblir oförändrat i 20 år enligt Norma själva. Sen kan det väl variera beroende på krutsort osv men viktigast är troligtvis att man förvarar det rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Velkommen i klubben ;)

Jeg begyndte at ladde for en måned siden ( skurrebo inspirerede ) B)

Nu er jeg fast, det er en meget inspirerende hobby og den tager aldrig slut ;) ;)

herligt -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkomen till hemladdningens värld.

Det är himla kul men var försiktig.

Fråga kunniga hellre en gång för mycket.

Är själv nybörjare i ämnet, har hållit på i ca:1år.

Fantastikt kul.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha ok. Jo nog är det fördelar med att handladda.....problemet för mig är att jag är helt ny, har aldrig ens sett nå´n handladda. Så nu måste jag få tag i nå´n som kan hjälpa mig första gången för att överhuvudtaget komma igång.

Om du skriver vart du bor och lockar med kaffe och bulle så kanske någon här på forumet kan svänga förbi och ge dig en lektion? (laddar inte själv och känner inte någon som gör det, så jag hade nog provat att muta någon här, för det är 1000ggr lättare att få beskrivet av någon som kan ställa frågor till än att försöka läsa sig till det)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Her i skåne har de kurs i hlemmeladning på medborger skolen i höör.

starter 3 marts :mad:

Nu blir det ju lite långt för mig att åka dit för en laddningskurs.....jag bor nämligen i norrbotten :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...