Hoppa till innehåll

Jakttider på vildsvin


orjant

Recommended Posts

Jensa, intressant det här med munkorg. Har du något tips på lämplig modell? Jag tror att nolltolerans, precis som i trafiken, är orealistisk och direkt korkat. Det handlar om att ta de SMARTASTE åtgärderna som ger bäst effekt för att minska risken för oetiskheter. Och då är strävan efter att finna "snälla" individer en helt marginell åtgärd jämfört med att lära jaktledare och hundförare hur de ska lägga upp jakterna. Det är fel kombination av hundar som är den största boven, inte enskilda skarpa individer. Vi har inte haft en enda situation i år där hundar bitit ihjäl friska grisar. Vi har i stort sett uteslutet jagat med ensamma laikor, som av många anses tvärskarpa, hundar som ensamma kan ställa vuxna grisar. Däremot har vi inte missat ett enda eftersök på två år. Är inte det etisk jakt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ekebo: Jag får nog tyvärr göra dig besviken och konstatera att jag inte fått någon förklaring. Detta ingick tydligen i förarbetena till vårt nya jakttidsförslag och behandlades för några år sedan. Styrelsen har nog tagit tusen beslut sedan dess och det finns inget i styrelsebeslutet. Förslaget har dock varit på remiss i hela organisationen i och med vildsvinsutredningen och ingen synpunkt på detta kom in så vi verkar som organisation ha varit nästan kusligt överens... Även om jag fortfarande inte förstår. Ska jag vara helt ärlig så tror jag att förslaget ramlat mellan stolarna. Det finns så mycket att diskutera i vildsvinsfrågan att många, för att inte säga alla, missat denna del. Men det är bara vad jag tror.

Jensa: Munkorg är ett mycket bra verktyg om man nu inte vill göra sig av med lite "bitska" hundar. Jag har sett många använda det med lyckat resultat och ännu inte hört någon som misslyckats...

Mattias: Finessen med nolltolerans är att, precis som i trafiken, alla insatta vet att vi aldrig kommer dit men många utomstående blir väldigt nöjda med att vi jobbar med frågan och siktar mot en prickfri hundjakt på vildsvin. Den dag vi säger att det är acceptablet med hundar som biter ihjäl vildsvin får vi nog alla stalla upp vovvarna... I övrigt är vi helt eniga med undantaget att jag hävdar att vi kanske inte behöver några smarta åtgärder alls. Får vi bara folk att förstå att de är de själva som äger frågan om framtidens hundjakt så tror och hoppas jag att vi minimerar problemet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ekebo: Jag får nog tyvärr göra dig besviken och konstatera att jag inte fått någon förklaring. Detta ingick tydligen i förarbetena till vårt nya jakttidsförslag och behandlades för några år sedan. Styrelsen har nog tagit tusen beslut sedan dess och det finns inget i styrelsebeslutet. Förslaget har dock varit på remiss i hela organisationen i och med vildsvinsutredningen och ingen synpunkt på detta kom in så vi verkar som organisation ha varit nästan kusligt överens... Även om jag fortfarande inte förstår. Ska jag vara helt ärlig så tror jag att förslaget ramlat mellan stolarna. Det finns så mycket att diskutera i vildsvinsfrågan att många, för att inte säga alla, missat denna del. Men det är bara vad jag tror.

Jag tackar dig för svaret Linkis även om jag är lite oförstående till att ett jaktidsförslag skulle ramlat mellan stolarnamen jag ställer nu mitt hopp till att förslaget inte genomförs.

/ekebo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ekebo: Vad jag syftade på var att jag tror inte att bara för att vi inte fick några synpunkter från någon del av landet så behöver det inte betyda att inte folk har eller hade synpunkter. Dock finns så mycket annat i såväl ett jakttidsförslag som en vildsvinsremiss att jag tror folk helt enkelt missade det...

En möjlighet är ju att resa frågan igen, driver man frågan separat så tror jag man får ett annat svar och jag tror dessutom att saker och ting är i ett annat läge nu. Så skriv en motion eller påverka din krets / länsförening.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ekebo: Vad jag syftade på var att jag tror inte att bara för att vi inte fick några synpunkter från någon del av landet så behöver det inte betyda att inte folk har eller hade synpunkter. Dock finns så mycket annat i såväl ett jakttidsförslag som en vildsvinsremiss att jag tror folk helt enkelt missade det...

En möjlighet är ju att resa frågan igen, driver man frågan separat så tror jag man får ett annat svar och jag tror dessutom att saker och ting är i ett annat läge nu. Så skriv en motion eller påverka din krets / länsförening.

Ja det får väl kanske bli något i den stilen ?

Alternativt försöka se till att bli inröstad så högt upp i organisationen som möjligt så man vet vad som tänks och sägs :blush:^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket du väljer så är det välkommet!

Men vi har helt seriöst ett problem med dagens enorma informationsflöde. Det är inte lätt att som förtroendevald sitta och försöka hänga med på alla frågor som susar förbi. Det har aldrig gått så fort som idag och vi hanterar årligen tusentals remisser, det finns nog ingen som har koll ens på majoriteten av dem...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jensa: Munkorg är ett mycket bra verktyg om man nu inte vill göra sig av med lite "bitska" hundar. Jag har sett många använda det med lyckat resultat och ännu inte hört någon som misslyckats...

Mattias: Finessen med nolltolerans är att, precis som i trafiken, alla insatta vet att vi aldrig kommer dit men många utomstående blir väldigt nöjda med att vi jobbar med frågan och siktar mot en prickfri hundjakt på vildsvin. Den dag vi säger att det är acceptablet med hundar som biter ihjäl vildsvin får vi nog alla stalla upp vovvarna... I övrigt är vi helt eniga med undantaget att jag hävdar att vi kanske inte behöver några smarta åtgärder alls. Får vi bara folk att förstå att de är de själva som äger frågan om framtidens hundjakt så tror och hoppas jag att vi minimerar problemet.

Är det inte bättre att köra med t ex munkorg sept - aug istället för att komma med ett förslag som t ex NV tycker är dåligt? Ni själva verkar ju inte direkt överens och säkra på ert eget förslag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orjant: NV tycker nog de flesta av våra förslag är dåliga. Så vi kan omöjligt ta hänsyn till vad de tycker. Men jag kan hålla med om att det bästa är om vi slipper detta förslag och helst alla andra också.

Grundproblemet är att staten idag har mycket sämre tålamod och moderna mobiltelefoner gör att felaktig hundanvändning finns för allmän beskådan innan jägare med hund ens hunnit hem från skogen. Det räcker med en enda tokig jägare så är det tack och adjö med en eller flera jaktformer. Det är i den verkligheten vi ska balansera rätt och det blir fel emellanåt, det är inget att hymla om, det lär hända igen.

Att marknadsföra munkorg som ett alternativ på bred front tror jag däremot är farligt. Vad sänder det för signaler?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jensa, intressant det här med munkorg. Har du något tips på lämplig modell? Jag tror att nolltolerans, precis som i trafiken, är orealistisk och direkt korkat. Det handlar om att ta de SMARTASTE åtgärderna som ger bäst effekt för att minska risken för oetiskheter. Och då är strävan efter att finna "snälla" individer en helt marginell åtgärd jämfört med att lära jaktledare och hundförare hur de ska lägga upp jakterna. Det är fel kombination av hundar som är den största boven, inte enskilda skarpa individer. Vi har inte haft en enda situation i år där hundar bitit ihjäl friska grisar. Vi har i stort sett uteslutet jagat med ensamma laikor, som av många anses tvärskarpa, hundar som ensamma kan ställa vuxna grisar. Däremot har vi inte missat ett enda eftersök på två år. Är inte det etisk jakt?

Jag använder en vanlig plast som finns på nätet för nån100ing typ.

Det viktigaste är att dom kan skälla och dricka i dom.

Jag delar din mening med att kombinera hundar rätt.

Jag tror att så länge vi jagar med hundar som har dådkraft nog att ta eller hålla skadat vilt så kommer vi få brottas med hundar som ibland tar grisar då grisar inte hinner eller orkar springa i från hundar under någon längre tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Orjant och Ekebo: Nu ska jag göra er glada. Jag deltog idag på ett möte där vi beslutade att lägga ned denna fråga. Vi kommer alltså att tackla de problem vi har under denna del av året på andra sätt. Läs information och rådgivning.

Ingen är sämre än att man kan ändra sig och ibland kanske till och med enskilda medlemmar kan göra skillnad, på ett dylikt forum till exempel.

Som motprestation får ni sparka alla misskötande hundförare ni ser nästa höst på smalbenet och hälsa från mig så håller vi tummarna för att "frihet under ansvar" fungerar även i denna fråga...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orjant och Ekebo: Nu ska jag göra er glada. Jag deltog idag på ett möte där vi beslutade att lägga ned denna fråga. Vi kommer alltså att tackla de problem vi har under denna del av året på andra sätt. Läs information och rådgivning.

Ingen är sämre än att man kan ändra sig och ibland kanske till och med enskilda medlemmar kan göra skillnad, på ett dylikt forum till exempel.

Som motprestation får ni sparka alla misskötande hundförare ni ser nästa höst på smalbenet och hälsa från mig så håller vi tummarna för att "frihet under ansvar" fungerar även i denna fråga...

FANTASTISKT !!! :P;);)

Och tack ska du ha.

( Lite roligt om det var så att vi lyckats påverka er lite ;)

/ ekebo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orjant och Ekebo: Nu ska jag göra er glada. Jag deltog idag på ett möte där vi beslutade att lägga ned denna fråga. Vi kommer alltså att tackla de problem vi har under denna del av året på andra sätt. Läs information och rådgivning.

Ingen är sämre än att man kan ändra sig och ibland kanske till och med enskilda medlemmar kan göra skillnad, på ett dylikt forum till exempel.

Som motprestation får ni sparka alla misskötande hundförare ni ser nästa höst på smalbenet och hälsa från mig så håller vi tummarna för att "frihet under ansvar" fungerar även i denna fråga...

Jag lovar. :wub:B)

Min förhoppning är att detta blir självsanerande i jägarkåren och att alla tar sitt ansvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lovar. ;):P

Min förhoppning är att detta blir självsanerande i jägarkåren och att alla tar sitt ansvar.

Ja det får vi verkligen hoppas, tyvärr har man hört från en del håll att en del "kända" grisjägare har hundar som är allt för heta på grisarna och är det några som borde ta sitt ansvar är det de här jägarna!

Ska tilläggas att jag inte varit med själv vid de här tillfällena, kan ju vara rykten vilket man kan hoppas på.

\mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

" ... hört från en del håll att en del "kända" grisjägare har hundar som är allt för heta på grisarna ... " Kan kanske också vara så att dessa "kända jägare", då de har hundar som överhuvudtaget JAGAR gris vilket inte alla kan skryta med, jagar mer än de flesta andra och därför löper större risk att t ex träffa på skadade grisar? Dessutom är många människor benägna att snacka skit om andras prestationer och hundar under jakt, framför allt så tas alla möjligheter att slå ner på de som är hyfsat "kända" och får tillgång till bra jakter. Kanske avundsjuka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst snackas det mycket skit i både vildsvinsvärlden och jaktvärlden i stort. I vissa fall är det befogat och i andra inte. Jag tror inte vi ska hänga ut enskilda hundförare och diskutera SJF´s syn på dem men jag kan bara konstatera att detta problem främst dyker upp i "fronten".

Jag tror alltså att det finns en grupp hundfolk som har en jaktetik och ett hundmaterial som är över gränsen. Dessa är ofta diskvalificerade rätt snart när de har jagat runt en stund och därför ser vi dem ständigt dyka upp där vildsvinen är nya och man inte har särskilt bra koll på varken hundar eller vildsvin. I mina ögon löses detta problem genom utbildning av jaktledare som kan säga ifrån och skicka hem både hundar och förare som äventyrar allas vår jakt.

I grunden kan ingen annan än vi själva fixa detta och den dag jag själv ställs inför en hund eller en förare som äventyrar min jakt så talar jag om detta för föraren, eller hunden, men det får ju nästan gå via föraren... Så tycker jag vi ska hantera även de förare och hundar som Mats Bengt och Mattias diskuterar. Vi ska absolut inte döma på hörsägen och jag kan bara innerligt hoppas att dessa "namnkunniga" förare får på tafsen om de inte sköter sig.

Jag får nästan varje dag mail eller telefon från folk som vill baktala någon mer eller mindre känd jaktprofil eller hundförare. I de fall kontakten själv varit med kan jag bara undra varför han / hon själv inte reagerade och i de fall man reagerat på hörsägen kan jag bara uppmana till att samla fakta och agera därefter. Vi är inga poliser, men vi kan alla dra vårt strå till stacken för att försvara vår svenska hundjakt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...