Hoppa till innehåll

Jaktspets


Jabbe

Recommended Posts

Som ämnet antyder så är jag ute efter en jaktspets till pilbåge.

Brukar köra kurser i jägarexamen och eftersom det nu är på gång att man ska tillåta begränsad bågjakt så tänkte jag att det skulle vara kul att ha något att visa upp?

Är det någon som har en jaktspets gärna med vidhängande pil att sälja för ett vettigt pris så skulle jag vara tacksam.

Det behöver inte vara nya prylar utan ska endast användast som förevisningsobjekt, en komplett pil oduglig till skytte men ok att titta på skulle vara perfekt;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som ämnet antyder så är jag ute efter en jaktspets till pilbåge.

Brukar köra kurser i jägarexamen och eftersom det nu är på gång att man ska tillåta begränsad bågjakt så tänkte jag att det skulle vara kul att ha något att visa upp?

Är det någon som har en jaktspets gärna med vidhängande pil att sälja för ett vettigt pris så skulle jag vara tacksam.

Det behöver inte vara nya prylar utan ska endast användast som förevisningsobjekt, en komplett pil oduglig till skytte men ok att titta på skulle vara perfekt;)

Mitt råd är du fixar ett set med spetsar av olika typer altså, det finns många olika nämligen

Tavel = träning

Fasta blad 2-4 bladiga,stora små = jakt

Bluntar, trubbiga för småvilt = jakt

Om du ringer Anders Gejer på Scandinavian bowhunting så kanske han har ett likadant set/display

som jag har vid mina kurser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Jabbe!.. en bra ide´ tycker jag att du ska visa upp dom vid dina utbildningar!.. nu vet jag inte om du jagar med båge eller inte men misstänker du inte gör det eftersom du behöver jaktspetsar!..

men när du viosar upp dom så är det viktigt att du vet och förklarar hur dom fungerar! på våra kurser för IBEP:n så har vi en liten träram, där man spänt gummisnoddar runt å alla håll och kanter som ska föreställa vener i djurens kropp!.. sedan kan man ta jaktspetsen och peta igenom den och visa hur dom skär av dessa!.. och vi gör även samma sak med en tavelspets, så folk ska se att dom INTE är att jaga med!..

skulle du ha en massa funderingar rungt dom olika spetsarna! så förklarar vi de gärna mer ingående och vet du med dej att du kommer ha en utb där det finns många som är lite mer vetgiriga ang bågjakt och den utrustningen vi annvänder! så kan vi säkert fixa till att du får besök!..

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!

Kurserna som jag kör är uteslutande för blivande jaktbevakare.

Min tanke är att kunna visa exempel på hur en jaktpil kan se ut och det kommer inte att kunna ges någon större tid till snack kring bågskytte då kursen är rejält komprimerad redan som den är (tyvärr).

Jag tycker dock att det kunde vara kul att kunna visa hur en modern jaktpil ser ut.

Tavelpilar och bluntar känns inte intressanta just nu då dom väl inte kommer att godkännas för jakt så här i det första läget?

EN pil med jaktspets är jag intresserad av, det är helt ok om den har en liten skada så att den inte kan användas till jakt eller övning.

Ingen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!

Kurserna som jag kör är uteslutande för blivande jaktbevakare.

Min tanke är att kunna visa exempel på hur en jaktpil kan se ut och det kommer inte att kunna ges någon större tid till snack kring bågskytte då kursen är rejält komprimerad redan som den är (tyvärr).

Jag tycker dock att det kunde vara kul att kunna visa hur en modern jaktpil ser ut.

Tavelpilar och bluntar känns inte intressanta just nu då dom väl inte kommer att godkännas för jakt så här i det första läget?

EN pil med jaktspets är jag intresserad av, det är helt ok om den har en liten skada så att den inte kan användas till jakt eller övning.

Ingen?

Pm mej din Adress!.. så skickar jag upp det du behöver!...

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pm mej din Adress!.. så skickar jag upp det du behöver!...

Mvh Mamre!..

Tackar för det!

Läste dock i lite fler bågjaktstrådar och hittade att det skulle finnas en firma i Holmsund som håller på med lite försäljning?

Vad heter firman?

Har precis börjat att jobba i Holmsund så jag tänkte titta in där och titta vad dom har, det kanske blir mer prylar än jag tänkte från början...

Till bågjaktens fördel;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för det!

Läste dock i lite fler bågjaktstrådar och hittade att det skulle finnas en firma i Holmsund som håller på med lite försäljning?

Vad heter firman?

Har precis börjat att jobba i Holmsund så jag tänkte titta in där och titta vad dom har, det kanske blir mer prylar än jag tänkte från början...

Till bågjaktens fördel;)

Det är http://www.bagjaktskatalogen.se som håller till där!

En trevligt kille som är "gammal i gemet" (+25 år) och vet vad han pratar om. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för det!

Läste dock i lite fler bågjaktstrådar och hittade att det skulle finnas en firma i Holmsund som håller på med lite försäljning?

Vad heter firman?

Har precis börjat att jobba i Holmsund så jag tänkte titta in där och titta vad dom har, det kanske blir mer prylar än jag tänkte från början...

Till bågjaktens fördel;)

har hafft en hel del med Lasse att göra!.. mycket trevlig herre!.. och mycket duktig inom bågjakten!.. och fick äran att jaga med honom i sep 08 när vi var i Sydafrika!.. å eftersom jag skjuter med en båga han e agent för så blev det en hel del filmande också!..

så av honom kommer du få mycket råd!..

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!

Kurserna som jag kör är uteslutande för blivande jaktbevakare.

Min tanke är att kunna visa exempel på hur en jaktpil kan se ut och det kommer inte att kunna ges någon större tid till snack kring bågskytte då kursen är rejält komprimerad redan som den är (tyvärr).

Jag tycker dock att det kunde vara kul att kunna visa hur en modern jaktpil ser ut.

Tavelpilar och bluntar känns inte intressanta just nu då dom väl inte kommer att godkännas för jakt så här i det första läget?

EN pil med jaktspets är jag intresserad av, det är helt ok om den har en liten skada så att den inte kan användas till jakt eller övning.

Ingen?

Kanske kan Lasse komma på dina kurser som "expert", jag ska gör det för en skola i Kimito Finland i mars, det är en 3 årig

kurs för Viltvård/Viltmästare och de har bågjakt på schemat, dock har de haft problem under åren med att kursledaren inte kan mycket om bågjakt så därför har de bett mig att hålla en 2 dagars utbildning ala IBEP för 20 elever.

http://www.axxell.fi/vara-utbildningar.htm...amp;sobi2Id=114

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske kan Lasse komma på dina kurser som "expert", jag ska gör det för en skola i Kimito Finland i mars, det är en 3 årig

kurs för Viltvård/Viltmästare och de har bågjakt på schemat, dock har de haft problem under åren med att kursledaren inte kan mycket om bågjakt så därför har de bett mig att hålla en 2 dagars utbildning ala IBEP för 20 elever.

http://www.axxell.fi/vara-utbildningar.htm...amp;sobi2Id=114

Jag ska ha gästföreläsare i åtanke men jag kör kurserna i karlskrona för Kustbevakningens räkning så Lasse är nog inte aktuell :mad:

Den utbildning som jag har är totalt på ~60 lektionstimmar. Förutom teorin för Jägarexamen så går man även igenom Jaktlagen, Jaktförordningen, Naturvårdsverkets föreskrifter, Vapenlagen och Vapenförordningen från pärm till pärm. Schemat är ruskigt pressat så ska det bli någon bågjaktsföreläsning så måste det i så fall ske på deras fritid, trist men så är det.. Har svårt att motivera för KBV att jag ska få någon extra tid för att föreläsa om bågjakt, kanske inte så vanligt att påträffa bågjägare till sjöss :mad: .

Däremot så har jag massor med förevisningsmaterial med mig i form av fällor, skinn,kiranier, patroner etc. tänkte försöka få med en jaktpil också bara för att dom ska få se hur dom ser ut och få en hum om vad som är på "G" vad gäller bågjakt och att det eventuellt är på väg att tillåtas i begränsad omfattning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska ha gästföreläsare i åtanke men jag kör kurserna i karlskrona för Kustbevakningens räkning så Lasse är nog inte aktuell :D

Den utbildning som jag har är totalt på ~60 lektionstimmar. Förutom teorin för Jägarexamen så går man även igenom Jaktlagen, Jaktförordningen, Naturvårdsverkets föreskrifter, Vapenlagen och Vapenförordningen från pärm till pärm. Schemat är ruskigt pressat så ska det bli någon bågjaktsföreläsning så måste det i så fall ske på deras fritid, trist men så är det.. Har svårt att motivera för KBV att jag ska få någon extra tid för att föreläsa om bågjakt, kanske inte så vanligt att påträffa bågjägare till sjöss :mad: .

Däremot så har jag massor med förevisningsmaterial med mig i form av fällor, skinn,kiranier, patroner etc. tänkte försöka få med en jaktpil också bara för att dom ska få se hur dom ser ut och få en hum om vad som är på "G" vad gäller bågjakt och att det eventuellt är på väg att tillåtas i begränsad omfattning.

Jo det kan jag förstås förstå :mad: men kanske bättre att inte nämna det alls då, med tanke på att bågjakt är mer än en

pilspets så att säga, krävs endel förklaringar om hur den fungerar kliniskt med mera, nåväl du gör naturligtvis som du känner bäst och det är bra att bågjakt nämns, men som sagt det är lite mera än bara en pil :mad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det kan jag förstås förstå :blush: men kanske bättre att inte nämna det alls då, med tanke på att bågjakt är mer än en

pilspets så att säga, krävs endel förklaringar om hur den fungerar kliniskt med mera, nåväl du gör naturligtvis som du känner bäst och det är bra att bågjakt nämns, men som sagt det är lite mera än bara en pil :lol:

Det måste ju vara bättre och fastna lättare om jag har en pil att förevisa samtidigt som jag berättar om bågjakten än att bara stå och "tomprata"? Det handlar ju inte om att utbilda några bågjägare utan att få dem som jaktbevakare att förstå att det finns bågjakt och att den förmodligen kommer att bli tillåten i sverige, i begränsad omfattning till att börja med.

De lär som sagt knappast träffa på några bågjägare i sin yrkesutövning men det kan ändå vara bra för dem att veta att jakten finns och att den är på väg att delvis tillåtas.

Jag gör nog något bra av det ska du se, till bågjägarnas fördel B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det måste ju vara bättre och fastna lättare om jag har en pil att förevisa samtidigt som jag berättar om bågjakten än att bara stå och "tomprata"? Det handlar ju inte om att utbilda några bågjägare utan att få dem som jaktbevakare att förstå att det finns bågjakt och att den förmodligen kommer att bli tillåten i sverige, i begränsad omfattning till att börja med.

De lär som sagt knappast träffa på några bågjägare i sin yrkesutövning men det kan ändå vara bra för dem att veta att jakten finns och att den är på väg att delvis tillåtas.

Jag gör nog något bra av det ska du se, till bågjägarnas fördel ;)

Jo det gör du säkert, va inte alls meningen att vara negativ, det som slog mig var mest (från egen erfarenhet)

att det blir ca 100 följd frågor runt det hela, tänke att det kunde låta så här

- Ja nu har vi bågjägare i skogen med, de använder en sån här ( visar pilen )

- Ok då går vi vidare, nu ska vi prata om mink fällor.....

om du förstår vad jag menar ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det gör du säkert, va inte alls meningen att vara negativ, det som slog mig var mest (från egen erfarenhet)

att det blir ca 100 följd frågor runt det hela, tänke att det kunde låta så här

- Ja nu har vi bågjägare i skogen med, de använder en sån här ( visar pilen )

- Ok då går vi vidare, nu ska vi prata om mink fällor.....

om du förstår vad jag menar ;)

Du har rätt! Jag skiter helt i bågjakten :o:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...