Hoppa till innehåll

vilket sikte


JohanUSA

Recommended Posts

jag står i valet och kvalet av att köpa mig ett nytt sikte och har inte bestämt mig för vad jag verkligen vill ha, har funderat på Trophy Ridge Matrix http://www.trophyridge.com/sights/V3/ eller om jag ska gå på king Cobra http://www.cobraarchery.com/html/Cobra-2009.pdf vilket är ett single pin, men aningen tunn bara .019.

Vill gärna höra era synpunkter på för och nackdelar med de olika typerna.

Mvh Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;) .. båda ser juh väldigt trevliga ut!.. men jag skulle valt Cobra! min erfarenhet av jakt är att har man många pinnar stör det skyttet! jag gjorde så att jag tejpade över alla mina pinnar utom en! som jag sköt in på 23m och i alla jakt situationer upp till 30m höll jag bara mitt i!..

framför allt när man jagar från en blinde eller skymning, då det är lite mörkt där inne så blev man lite bländad av alla pinnar som lös!... sedan har det självklart betydelse vad du har för båge å hur snabb den är!.. min är dock så pass snabb att alla mina pinnar satt nästan i hop vilket gjorde att risken ökar att man tar fel och att det blir svårare för ögat att fokusera på en pinne!.. gick jätte bra hemma när man övade! men var en helt annan sak under jakten!..

så min röst går på Cobran!... :D

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag står i valet och kvalet av att köpa mig ett nytt sikte och har inte bestämt mig för vad jag verkligen vill ha, har funderat på Trophy Ridge Matrix http://www.trophyridge.com/sights/V3/ eller om jag ska gå på king Cobra http://www.cobraarchery.com/html/Cobra-2009.pdf vilket är ett single pin, men aningen tunn bara .019.

Vill gärna höra era synpunkter på för och nackdelar med de olika typerna.

Mvh Johan

Hej Johan!

Efter att under många års tid provat en mängd sikten så har jag själv numera fastnat för Tru Glo Range Rover.

http://www.kitterytradingpost.com/product....13/prodid/11757

Det är ett justerbart 1 pinnars sikte.

För normala jaktsituationer klarar man sig idag med en pinne inskjuten på runt 22 meter. Har du en båge som gör mellan 265-290 fot/sekund så innebär det att du kan genom att hålla mitt i lungorna på t.ex ett rådjur på alla avstånd mellan 0-30 meter och fortfarande så har du en dödlig träff. På vitsvanshjort har du ytterliggare marginal. Likaså ökar dina marginaler ju snabbare båge du har. Det du ska göra är att provskjuta. Skjut in siktet mitt i prick på t.ex 22 meter. Gå sen fram och släpp en pil på 10 meter och sen en på 30 meter. Då ser du hur mycket över- och underslag du får.

Du kan i princip skjuta in detta sikte med 10 meters intervaller ända ut till 70 meter eller mer (lämpligt för tävlingar med andra ord)

och markera ett streck för varje 10 meter på skalan.

Vidare har du aldrig mer än en pinne att hålla reda på och riskerar aldrig att välja fel pinne.

Jag har valt detta sikte med en TFO pinne (Tritium Fiber Optic) som lyser även i beckmörker. Men trots detta har jag kompletterat den med en batterihållare och kan vrida på lite extra ljus till fiberoptiken. Speciellt användbart om du sitter i ett mörkt gömsle. Dagen gryr och det ljusnar utanför men i ditt gömsle är det fortfarande för mörkt att se siktpinnen. Då vrider man på belysningen. Tritium är ett självlysande ämne som är otroligt bra i det sista skjutljuset då batteribelysningen förmodligen skulle blända dig.

På den senaste resan till sydafrika var vi tvugna att dämpa ljuset från Tru glos 3 och 5 pinnars sikten. Det blev för skarpt när alla dessa pinnar lyste vid påslaget batteri. Vi strippade våra sikten efter ett par dagar och använde endast en pinne inskjuten på 22 meter. De övriga pinnarna drog vi ner i botten av sikthuset och tejpade över.

Därför har jag nu valt ett 1 pinnars sikte, men med justering för att även kunna delta på tävlingar och skjuta längre håll.

Hoppas du har nytta av detta tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid använt TrophyRidge, och de har funkat help ok, men när jag valde att

börja med rödpunkt istället ( får se om jag fortsätter med det) så blev lösningen

precis så som JS beskriver, så om jag går till fiber sikte igen blir det med samma justerbara

hållare och 1 pinne. Där och som jag jagar har jag noterat att 1 pinne för 25 meter funkar för alla

mina jaktsituationer, och skulle jag behöva 30 meters pinne flyttar jag siktet snabbt 1-2 sekunder.

Så mitt tipps är 1 pinne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare Johan!

Jag ställer mig bakom 1 pinnegänget!

När jag började så hade jag ett SightMaster, ett liknande Cobrasiktet.

Man justerade detta genom att steglöst flytta siktpinnen, precis som Cobran..

Vid jakt har man inte tid för så mycket pyssel, då ställer man det på ett "fast" håll typ strax över 20 meter, då har du inga problem med att veta hur du ska hålla på upp till 30 meter. Har man mycket tid och en avståndsmätare så är det ju bara att flytta pinnen till rätt avstånd!

Cobra brukar ha bra ljus i sin fiberoptik men när det finns TFO pinnar så är ju de att föredra.

De lyser/glöder ju lite hela tiden..

Annars så finns ju små lampor man kan köpa till och belysa fibern.

Men detta är förbjudet i flera delstater i USA, inget med batteri får finnas som hjälpmedel på bågen!

Som JS skriver så har TruGlo har ett fint TFO sikte: RangeRover

En TFO pinne drivs utan batteri..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Bågen jag har är en äldre Mathews LX med ett Extreem 3 pin sikte på, siktet fanns redan när jag köpte bågen begagnad 2006 här i USA, (jobbar för en stor Svensk lastbilstillverkare :( ).

Orsaken till att jag känner att jag måste byta sikte är att det är dåligt ljus insläpp och pinnarna är inte belysta vilket gör det nästan omöjligt att sitta i ett blind under Kalkonjakten B) , och eftersom man bor i bågjakten och prylarnas förlovade land så måste man byta ibland. Fler och fler går över till en pinne sikten och alla som jag pratar med rekomenderar ett justerbart en pinnes sikte, så det får nog bli ett sådant.

Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;) något som slår mej när man läser en tråd som denna är vilken samling av MASSOR med kunskap de finns på denna sida!..

flera av er/oss har skjutit båge rätt mycket!. en del längre än andra!.. många av oss har jagat med den oxå!. detta gör juh detta forum till de bästa för alla som vill komma igång med denna underbara jaktform!..

alla har juh inte den otur jag hadde och fick kontakt med JS direkt i början av min karriär!.. ;):o ..

hur som helst!. de jag vill säja är ni e underbara alla ni som hjälper till! som ger tipps råd mm mm... så att fler kan få den schansen jag fick får några år sedan!..

Mvh Mamre!.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:( något som slår mej när man läser en tråd som denna är vilken samling av MASSOR med kunskap de finns på denna sida!..

flera av er/oss har skjutit båge rätt mycket!. en del längre än andra!.. många av oss har jagat med den oxå!. detta gör juh detta forum till de bästa för alla som vill komma igång med denna underbara jaktform!..

alla har juh inte den otur jag hadde och fick kontakt med JS direkt i början av min karriär!.. :P:D ..

hur som helst!. de jag vill säja är ni e underbara alla ni som hjälper till! som ger tipps råd mm mm... så att fler kan få den schansen jag fick får några år sedan!..

Mvh Mamre!.

Otur? :P Puss på dig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:mellow: något som slår mej när man läser en tråd som denna är vilken samling av MASSOR med kunskap de finns på denna sida!..

flera av er/oss har skjutit båge rätt mycket!. en del längre än andra!.. många av oss har jagat med den oxå!. detta gör juh detta forum till de bästa för alla som vill komma igång med denna underbara jaktform!..

alla har juh inte den otur jag hadde och fick kontakt med JS direkt i början av min karriär!.. :)B) ..

hur som helst!. de jag vill säja är ni e underbara alla ni som hjälper till! som ger tipps råd mm mm... så att fler kan få den schansen jag fick får några år sedan!..

Mvh Mamre!.

Jag delar bara med mig av dåliga råd/tipps, ja menar då verkar ja ju bättre då jag får skjuta fler....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej Johan!

Efter att under många års tid provat en mängd sikten så har jag själv numera fastnat för Tru Glo Range Rover.

http://www.kitterytradingpost.com/product....13/prodid/11757

Det är ett justerbart 1 pinnars sikte.

För normala jaktsituationer klarar man sig idag med en pinne inskjuten på runt 22 meter. Har du en båge som gör mellan 265-290 fot/sekund så innebär det att du kan genom att hålla mitt i lungorna på t.ex ett rådjur på alla avstånd mellan 0-30 meter och fortfarande så har du en dödlig träff. På vitsvanshjort har du ytterliggare marginal. Likaså ökar dina marginaler ju snabbare båge du har. Det du ska göra är att provskjuta. Skjut in siktet mitt i prick på t.ex 22 meter. Gå sen fram och släpp en pil på 10 meter och sen en på 30 meter. Då ser du hur mycket över- och underslag du får.

Du kan i princip skjuta in detta sikte med 10 meters intervaller ända ut till 70 meter eller mer (lämpligt för tävlingar med andra ord)

och markera ett streck för varje 10 meter på skalan.

Vidare har du aldrig mer än en pinne att hålla reda på och riskerar aldrig att välja fel pinne.

Jag har valt detta sikte med en TFO pinne (Tritium Fiber Optic) som lyser även i beckmörker. Men trots detta har jag kompletterat den med en batterihållare och kan vrida på lite extra ljus till fiberoptiken. Speciellt användbart om du sitter i ett mörkt gömsle. Dagen gryr och det ljusnar utanför men i ditt gömsle är det fortfarande för mörkt att se siktpinnen. Då vrider man på belysningen. Tritium är ett självlysande ämne som är otroligt bra i det sista skjutljuset då batteribelysningen förmodligen skulle blända dig.

På den senaste resan till sydafrika var vi tvugna att dämpa ljuset från Tru glos 3 och 5 pinnars sikten. Det blev för skarpt när alla dessa pinnar lyste vid påslaget batteri. Vi strippade våra sikten efter ett par dagar och använde endast en pinne inskjuten på 22 meter. De övriga pinnarna drog vi ner i botten av sikthuset och tejpade över.

Därför har jag nu valt ett 1 pinnars sikte, men med justering för att även kunna delta på tävlingar och skjuta längre håll.

Hoppas du har nytta av detta tips.

En kort fråga. Är Tru Glo Range Rover ett komplett sikte? Dvs, jag behöver inte köpa några extra delar över huvud taget för att montera och använda det på en båge? Anledningen till frågan är att jag noterat att det kan vara ganska liberal syn på vad som kallas sikte. Scope och siktnålar anses inte sällan vara "tillbehör" till ett sikte (siktarm).

Hälsningar

/Nils

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...