Hoppa till innehåll

Tips på release


Jocke_S

Recommended Posts

skjuter du med loop eller fäster du releasern direkt på strängen?

Du föredrar handleds releaser antar jag? :rolleyes:

Själv använder jag Team Primos caliper release, nåt sånt heter den, funkat både med loop o direkt på strängen.

Inget "fancy" men den är jättebra.

Relativt billig oxå, tror den gick lös på runt en fem hundring?

Lycka till!

//Kent

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D här kommer du få många svar!.. å du kommer inte bli klokare!..

jag personligen gillar dom dubbelkäfftade. eftersom jag inte skjuter med "loop", me den får man ett grepp på var sida av nocken!..

den jag har heter!.. James Greene Gator Jaw Release...

å finns bla på detta ställe!.. den finns att få tag på i swe om du bara snackar med någon handlare!.

http://www.keystonecountrystore.com/Archer...3200292802.html

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I vanlig ordning så hade det ju varit bäst att testa ett gäng med releasers, inte så lätt kanske?

Det är en Djungel med grejer där ute :D

:P .. men de e juh de som e skoj!... :P ..

Jocke!.. vart bor du???... bor du inte allt för långt från Norduppland är du välkommen hem till mej å testa några varianter!.. har för mej jag har en 5-6 st olika hemma!..

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt så kommer du inte bli något klokare på en massa text, du måste prova dig fram..

Något jag tycker är bra är en finess som Tru-Fire har på sina: Foldback

Kan va fler som har det systemet..

"Ringen" som avtryckaren är fäst ihop med själva handledsremmen i, gör så att man kan vika undan avtryckaren bakåt mot handleden. Detta är bra om du ska göra annat typ dra pilar, bära saker eller klättra.

Releasern hänger och slänger inte på det viset..

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^_^ .. men de e juh de som e skoj!... B) ..

Jocke!.. vart bor du???... bor du inte allt för långt från Norduppland är du välkommen hem till mej å testa några varianter!.. har för mej jag har en 5-6 st olika hemma!..

Mvh Mamre!..

Låter helt strålande... jag bor 11 mil söder om dig så det åka man ju lätt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skjuter du med loop eller fäster du releasern direkt på strängen?

Du föredrar handleds releaser antar jag? B)

Själv använder jag Team Primos caliper release, nåt sånt heter den, funkat både med loop o direkt på strängen.

Inget "fancy" men den är jättebra.

Relativt billig oxå, tror den gick lös på runt en fem hundring?

Lycka till!

//Kent

Just nu så skjuter jag bara klassikt med tab ^_^

Jag är en bågjägar wanna be... som håller på och planerar båginköp med en massa tillbehör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu så skjuter jag bara klassikt med tab :)

Jag är en bågjägar wanna be... som håller på och planerar båginköp med en massa tillbehör.

Klassiskt med tab..

Skjuta med fingrar går ju bra, om du bara hittar en tillräckligt lång Axel-axel comp.. I alla fall runt 38 tum..

Fast du verkar ha bestämt dig för releaser! ^_^

Men en "massa" tillbehör behöver man inte ha för att jaga..

Som tillbehör räcker det med en releaser, stabb, sikte och någon form av koger och du är klar! B)

Vissa har ju peep också men jag tycker de tar bort lite mycket ljus..

En båge + pilhylla + pilar + jaktspetsar räknar jag inte som tillbehör, de är ju ett måste! ^_^

Som sagt, försök hålla det enkelt!

Om du köper en rätt kort båge, låt säga under 32 tum, så är nog en loop att föredra!

Annars kan pilen lätt trilla av strängen om du tvingas släppa ner för att vila..

Eller om du hittar en releaser med "dubbelkäft".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min favorit som jag använt i över 10 år utan ett enda problem

http://www.winnarchery.com/

Jag håller med, mitt ända problem att dom har slutat tillverka C-12:an som är en Relax Trigger, altså jag håller in avtryckaren

tills jag ska skjuta, precis som att skjuta med fingrarna, den är under bar för mig som är uppväxt med finger skyttet.

Den första gången jag skulle testa skjuta med en releaser, då var det en sån man höll i handen, jag köt och undrade vad fan var det som lät jag hade helt enkelt släppt releasern som satt fast och skramlade på strängen.

Har provat en massa olika typer, men min kropp säger " slappna av i fingrarna " när jag ska skjuta och det går tamme fan inte att lära sig av med det.

Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter helt strålande... jag bor 11 mil söder om dig så det åka man ju lätt :D

Toppen!... du är välkommen!.... bara å hojta! du finner mina kontakt uppgifter på länken nedan!..

har en del olika bågar oxå! så du kan även testa de!... och om du inte redan vet så kan jag hjälpa dej med å kolla din draglängd mm, mm.!..

Mvh Mamre!...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu så skjuter jag bara klassikt med tab :D

Jag är en bågjägar wanna be... som håller på och planerar båginköp med en massa tillbehör.

En sån här skjuter många med här omkring: http://www.keystonecountrystore.com/James%...3200292802.html

En dubbelkäftad release, jag tyvärr inte sett till salu i Sverige. Men vi har fått importera den själva direkt från USA och det har inte varit nåt problem.

Mycket bra avtryckare och det ska en hel del till att jag byter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, mitt ända problem att dom har slutat tillverka C-12:an som är en Relax Trigger, altså jag håller in avtryckaren

tills jag ska skjuta, precis som att skjuta med fingrarna, den är under bar för mig som är uppväxt med finger skyttet.

Den första gången jag skulle testa skjuta med en releaser, då var det en sån man höll i handen, jag köt och undrade vad fan var det som lät jag hade helt enkelt släppt releasern som satt fast och skramlade på strängen.

Har provat en massa olika typer, men min kropp säger " slappna av i fingrarna " när jag ska skjuta och det går tamme fan inte att lära sig av med det.

Matte

Ett skäl till att jag valde denna är den stabila och bra handsken, sen har jag ett axel problem vilket gjorde

att en "kort" release om ligger mitt i handen var det som funkade bäst för mig, avtryckaren är justerbar som

på ett gevär vilket också är bra.

Denna sässong har jag använt en Silverhorn release då jag började med loop på nya bågen, jag har fortfarande

inte blivigt bekväm med själva ankringen av releasen i loopen vid jakt, tycket det är lite pillrigt, min free flight

ankrar jag i sömnen, men men det är väl träning bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sån här skjuter många med här omkring: http://www.keystonecountrystore.com/James%...3200292802.html

En dubbelkäftad release, jag tyvärr inte sett till salu i Sverige. Men vi har fått importera den själva direkt från USA och det har inte varit nåt problem.

Mycket bra avtryckare och det ska en hel del till att jag byter.

Håller med JS!

En mycket bra releaser.

Har haft min i ett gäng år, och är mycket nöjd.

Skall köpa en till, så jag har en i reserv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Ett skäl till att jag valde denna är den stabila och bra handsken, sen har jag ett axel problem vilket gjorde

att en "kort" release om ligger mitt i handen var det som funkade bäst för mig, avtryckaren är justerbar som

på ett gevär vilket också är bra.

Denna sässong har jag använt en Silverhorn release då jag började med loop på nya bågen, jag har fortfarande

inte blivigt bekväm med själva ankringen av releasen i loopen vid jakt, tycket det är lite pillrigt, min free flight

ankrar jag i sömnen, men men det är väl träning bara.

Nu trillade jag av grisbilen. Har du lust att förtydliga? Är Winn Archery en releaser som man fäster i strängen eller i en loop?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu trillade jag av grisbilen. Har du lust att förtydliga? Är Winn Archery en releaser som man fäster i strängen eller i en loop?

Den finns för både och

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...