Hoppa till innehåll

Hänger ni gåsen?


Beretta

Recommended Posts

Mats med flera gås jägare, hänger ni gåsen nå´t eller åker de ner i frysen direkt?

Beror på.. skall det vara hel gås får den hänga i 10-14 dagar.. Spar jag bara bröstbitarna får dom ligga i kylen 3 dagar innan jag fryser dom..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I vilken temperatur har du dom att hänga? Jag brukar ha mina två till tre dagar i utetemperatur,har jag dom längre börjar dom att lukta surt.

ps. skjuter ca 3 - 4 st per år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I vilken temperatur har du dom att hänga? Jag brukar ha mina två till tre dagar i utetemperatur,har jag dom längre börjar dom att lukta surt.

ps. skjuter ca 3 - 4 st per år.

6 grader i kylen.

Att dom börjar lukta surt gör ingenting, det är snarare ett tecken på att dom börjar bli bra, lärde mig för 20 år sedan av en gammal jägmästare att en gås inte kan hänga för länge. Jag hade glömt en kanadagås i en av våra jordkällare i närmare 3 veckor och den luktade allt utom sommarblomster, och när jag var ifärd att slänga denna äckliga tingest så stoppade han mig och frågade om jag inte var riktigt klok, vi anrättade denna under vissa kväljningar under plockningen, men när den väl var i ugnen och temperaturen började stiga så vände lukten till en fantastisk doft, och jag blev tvungen att erkänna att detta var en av dom godaste gäss jag någonsin ätit.

Numera håller jag mig till mina 10+ dagar i kylen, mest för att slippa den otrevliga doften vid anrättningen, men faktum är att det har aldrig blivit lika gott.

Skall jag spara bara brösten så hänger jag i vissa fall gåsen 2-3 dagar innan jag tar ur bitarna, mestadels beror det på tid då det blir ett antal gäss under våra jakter, samt att dom är mycket lättare att flå då dom fortfarande är varma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats!

Lite off topic kanske men vad gör du med sådana kopiösa mängder med gäss som ni skjuter? En massa hungriga vänner kanske :P? J

ag för min del har lite svårt att hitta på vad jag ska göra med de få som jag får ner, ska hänga in några i röken i slutet på veckan och ser med spänning fram emot resultatet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats!

Lite off topic kanske men vad gör du med sådana kopiösa mängder med gäss som ni skjuter? En massa hungriga vänner kanske :P? J

ag för min del har lite svårt att hitta på vad jag ska göra med de få som jag får ner, ska hänga in några i röken i slutet på veckan och ser med spänning fram emot resultatet.

Det är många skyttar som är med på jakterna och vi delar ofta på det vi får, så det blir inte så himmla mycket i frysen, bröstbitarna ligger på 250-400g/st och det absolut bästga att göra med dom är rökning, och jag brukar alltid ha med mig en bit till varje jakt under hösten/vintern, så nog går det åt alltid.

Självklart skjuter vi inte mer än vi gör av med.

Rök gåsen till 68 grader, kör med al och peta in en hel del enris från ca 55 grader. Du kommer att bli förvånad hur gott det är, klart bästa köttet att röka... sjukt gott...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar ni ur gässen innan ni hänger dem eller får kråset vara kvar innuti?

Måste tas ur..... Magsäckens bakterieflora bryter igenom tarmväggarna efter 3 timmar, detta gäller alla gräsätare, rådjur älg etc, därav är passning viktig så snart som möjligt för att inte köttet skall ta smak. När du flått en gås eller and som har grönskimmrande kanter på köttet, så är det just bakterierna som börjat sprida sig i köttet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Mats. :D Skall passa på att fråga vad du/ni annser om att tvätta ur fågeln med vatten då man tagit ur den. Bra el. dåligt? med tanke på att bakterierna frodas bättre när fågeln är våt, tror jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Mats. :D Skall passa på att fråga vad du/ni annser om att tvätta ur fågeln med vatten då man tagit ur den. Bra el. dåligt? med tanke på att bakterierna frodas bättre när fågeln är våt, tror jag.

Dom enda gånger jag sköljer djur är dom gånger man har fått vom i bukhålan, och då skall du skölja med mänder vatten(vattenslang) så allt blir rent, annars binder bara blodrester etc vattnet och bakteriefloran ökar. Så det finns ingen anledning att skölja en fågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu provat att röka några gäss enligt Mats recept och jag måste säga att resultatet blev kanon!

Rökte även ett par älghjärtan och lite revben så nu har man "snacks" till pilsnern ett bra tag framöver;)

Vad gäller skölja kött/vilt så är mitt tips att blanda ättika i sköljvattnet, ättikan tar effektivt ihjäl bakterierna. Dom hade ett reportage angående detta i en av jakttidningarna för ett par år sedan. I det test som dom gjorde så konstaterades att vattnen (även om det var rent) hade en tendens att sprida bakterierna i köttet. Tiipset om man var tvungen att använda vatten var en mjuk stråle från slangen för att få bort det synliga smutset och sedan använda ättiksvatten för att döda de kvarvarande bakterierna.

Vi brukar använda ättiksvatten ock torka ur älgarna med en trasa när vi "misslycktas".

Flådda fåglar låter jag alltid ligga i vatten över natten för att "bloddra" köttet, gärna då med lite ättika i. Observera att ättikan inte lämnar någon smak i köttet efteråt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uhhh, den exakta procenten vet jag inte men vi brukar nog ta en flaska till en hink om vi måste skölja. Torkar jag ur älgen invändigt så kör jag med ren ättika på en trasa (vi har inte tillgång till rinnande vatten där vi grovstyckar så trasan är vanligast förekommande).

Bloddrar man fågel så räcker det nog med en "dutt" och se till att den står svalt till över natten.

Tyvärr har tidningen försvunnit iom att jag flyttat, kanske någon annan som läst och kommer ihåg exaktare? Faktum är i alla fall att vi kört med ättika i många år och alla i laget upplever att köttkvaliten efter ett dåligt skott blit bättre om man tvättar med ättika än "bara" renskär (givetvis renskär vi också)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...