Hoppa till innehåll

Vapenskåp


Raggarö

Recommended Posts

Läste i senaste Vapentidningen en insändare angående vapenskåp, där frågeställaren ställde en berättigad fråga som även jag undrat över.

Vad händer efter 2010 då de gamla vapenskåpen (klassade enligt SSF) inte är godkända längre?

Enligt insändaren så är skillnaden gamla/nya (SS3492) skåp, att nyckeln inte går att ta ur de nya skåpen om det inte är låst.

Det måste alltså finnas en himlans massa skåp som blir utrangerade pga en teknikalitet.

Om det inte går att hejda vansinnet helt kanske man åtminstone kunde få förvara ammunition i dessa gamla skåp?

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Man kan använda gamla skåp om de uppfyller kraven utan att vara certifierade SS3492. I princip kan man anlita en värdetekniker som intygar detta och då är det frid och föjd. Vi har en dialog med RPD där vi hoppas kunna gå ut med information snart om hur man lämpligen gör. Om skåpet inte uppfyller kravet går det utmärkt att förvara ammunition enligt vapenlagens regler. Dock kräver Räddningsverket SS3492, vilket komplicerar bilden. Se bifogade artikel från senaste Svensk Jakt:

Förvaring av ammunition, krut, tändhattar & nycklar

Vi jägare är idag väl medvetna om vad som gäller för förvaring av våra jaktvapen i hemmet. Reglerna är ganska enkla och tydliga – vi skall förvara dem i säkerhetsskåp som är klassade enligt standarden SS 3492 eller bättre. Men vad gäller för nyckeln till säkerhetsskåpet? När det gäller ammunitionen till våra vapen är det vidare lite oklarheter – vad gäller då egentligen? För den som handladdar så finns det också andra regler att känna till rörande mängder krut och tändhattar t.ex.

Om vi börjar med ammunitionen så anger vapenlagen att den skall förvaras ”under säkert lås eller på annat betryggande sätt”. Detta innebär alltså att den inte behöver förvaras i säkerhetsskåp kan man tro, men vad gäller då? I vapenförordningen har Rikspolisstyrelsen fått befogenhet att ange vad säkert lås o.s.v. skall anses innebära men det har man inte gjort. Istället har Räddningsverket angivit i sina föreskrifter att ammunition skall förvaras i säkerhetsskåp klassat enligt SS 3492. Detta ger onekligen motstridiga signaler och man kan med rätta undra vad som egentligen gäller. För att vara på säkra sidan så bör man därför än så länge förvara ammunitionen i ett säkerhetsskåp som uppfyller standarden SS 3492.

När det gäller krut och tändhattar så omfattas de endast av Räddningsverkets föreskrifter, vilket innebär att de skall förvaras i säkerhetsskåp SS 3492. Om tändhattar förvaras i samma skåp som krut eller ammunition, vilket ju i princip alltid är fallet för en handladdande jägare, så skall de förvaras åtskilda på olika hyllor. Sedan finns det begränsningar på mängden ammunition, krut och tändhattar man får förvara i en bostad. Högst 20 kg ammunition, 2 kg krut och 2000 tändhattar får man ha. För en aktiv och intresserad jägare och handladdare är detta en ekvation som är svår att få att gå ihop, men för en normaljägare så innebär det oftast inga större bekymmer, utom för den ivrige hagelskytten som köper större mängder ammunition.

Större bekymmer kan man däremot som normaljägare och vapenägare få när man skall förvara sin vapenskåpsnyckel eller -kod. Nyckeln (kod) skall nämligen enligt Rikspolisstyrelsens allmänna råd förvaras så att obehöriga inte kan komma åt den. Räddningsverket föreskriver att nyckel (kod) skall förvaras under ständig uppsikt, eller i ett annat säkerhetsskåp SS 3492. Det senare fallet är inte särskilt realistiskt för man har ju en nyckel även till det andra skåpet som skall förvaras någonstans o.s.v.

Kravet på att förvara nyckel (kod) är alltså väldigt strikta och det duger definitivt inte att hänga den på en spik bredvid vapenskåpet. För att hindra obehörig åtkomst krävs ganska mycket och egentligen går väl det aldrig att helt förhindra, men att kräva att man tar med sig nyckeln i duschen känns lite överdrivet. Formellt tycker dock Räddningsverket att man skall ha ständig uppsikt över sin nyckel, så den får väl hänga runt halsen när man sover, om man skall sova med riktigt gott samvete utan risk för att bli av med vapenlicenserna om vapnen eller ammunitionen ändå skulle komma på villovägar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Mr Fiberclass,

Vad du säger är att äger man ett gammalt skåp klassat enligt SSF med bästföredatum 2010 så kan man "i princip" anlita en värdetekniker (vad nu detta är?) som då godkänner skåpet "för fortsatt drift", för vapenförvaring. Då har vi fortfarande kruxet att man måste klassa om skåpet till SS3492 för att samtidigt klara av att tillfredsställa Räddningsverkets krav för ammunitionsförvaring.

Det intressanta är kostnaden för ovanstående operation, vet ej vad en värdeteknikers värdering belöper på, men jag vet att cerifierande myndighet (Inspecta?) inte brukar vara direkt billiga om det nu gäller omklassning. Läget blir väl att ägarna till gamla skåp kanske väljer att skrota dessa till förmån för ett SS3492-godkänt skåp om kostnaden för "konvertering" blir för hög. (Allt för att dels ha nöjet att veta att nyckeln inte går att ta ur med skåpet öppet, dels att veta att vapenskåpet må vara godkänt att förvara vapen i, men banne mig inte ammunition :P )

Väntar med spänning på utlovad information, intressant fråga som kommer att drabba många vapenägare framöver......

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är kostnaden för ovanstående operation, vet ej vad en värdeteknikers värdering belöper på, men jag vet att cerifierande myndighet (Inspecta?)

Raggarö

Har för mig att det är DNV - Det Norske Veritas, som utför sådana saker?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte en susning, det måste nog till en villabrand eller något annat otrevligt, t.ex en försäkringstvist som triggar det orimliga att ett vapenskåp (SSF) kan vara godkänt för förvaring av vapen men inte ammunition (till 2010).

Diskussionen blev "animerad" på jobbet då detta diskuterades. Rekordet togs av kompisen som helt sonika tyckte att om det nu var nyckeln (som kan tas ur olåst dörr enligt SSF-regeln) som var skillnaden, hur i hela friden kunde man då godkänna ett kombinationslås? (Tilläggas bör att han inte har vapen och alltså inte är van vid orimligheter :D)

Kanske skall tillägga att JAG har ett SS3492-skåp, jag är bara otroligt intresserad å kompisars fäders vägnar......samt att jag tycker att denna ekvation borde kunna redas ut. Det rör ju sig inte om något enstaka skåp utan 10 000-tals som ska skrotas (i värsta fall) år 2010.

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare, jag hittade den här infon och klipper in den:

* Omslutande delar skall bestå av lägst 4 mm stålplåt

* Fogar skall ha minst samma motståndsförmåga mot inbrott som övriga omslutande delar

* Regelverket skall ha kolvar i minst tre riktningar samt vara av s k avlastad typ, dvs låsets spärrelement får inte belastas då regelverkets kovar belastas i öppningsriktningen

* Låsmekanismen skall vara borrskyddad

* Separat mekanism skall finnas som aktiveras vid inslagning eller sprängning mot låset; mekanismen skall då spärra regelverket i låst läge regelverkets och bakkantsbeslagens ingrepp får inte vara mindre än 20 mm

* Skåp enligt ovan skall vara försett med lås som är godkänt av SIS för säkerhetsskåp.

Det är det som gäller för vapenskåp enligt "nya" klassningen enligt polisen, länk:

http://www.polisen.se/inter/nodeid=3865&am...eversion=1.html

En del äldre skåp kanske klarar det, men dom flesta faller nog redan på plåttjockleken.

Edit/På ett ställe stod det något om att nyckeln inte skulle gå att ta ut utan att låset var reglat,

men här stod det inget om det.

// Jon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en kanske dum fråga...

"Räddningsverket säger/föreskriver/kräver" en massa saker. Men är det LAG? Kan man bli fälld om man inte gör som Räddningsverket säger?

Föreskrifter är bindande regler, precis som en lag eller förordning. Skillnaden är vem som utfärdat dem. I detta fall en myndighet. Se min artikel ovan hur man bör göra i detta fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Väcker tråden.

Det inledande inlägget har en del som inte jag finner något svar på och det är detta med att nyckeln endast ska gå att ta ur när skåpet är låst.

Jag har ett Zugil9 skåp märkt med SS3492 inköpt 2003. Men jag kan ta ur nyckeln när skåpet är olåst.

Dvs jag kan stoppa in nyckeln vrida om den och sen ta ur den, utan att röra handtaget. Skåpet stängt men olåst.

Så är mitt skåp godkänt eller inte?

Vet att många Zugil skåp funkar såhär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väcker tråden.

Det inledande inlägget har en del som inte jag finner något svar på och det är detta med att nyckeln endast ska gå att ta ur när skåpet är låst.

Jag har ett Zugil9 skåp märkt med SS3492 inköpt 2003. Men jag kan ta ur nyckeln när skåpet är olåst.

Dvs jag kan stoppa in nyckeln vrida om den och sen ta ur den, utan att röra handtaget. Skåpet stängt men olåst.

Så är mitt skåp godkänt eller inte?

Vet att många Zugil skåp funkar såhär.

Kontakta din tillverkare - Zugil alltså - de är de enda som kan svara på om deras skåp uppfyller 3492. Eftersom de har angivit det på skåpet enser det sannolikt det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag ber om ursäkt om jag kapar tråden men är det någon som vet om ett skåp med klassning SS-EN 14450:2005 är godkänt för vapenförvaring nu och i framtiden?

/Håkan H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...