Hoppa till innehåll

Jaktresa till staterna?


Xillo

Recommended Posts

Har sökt lite på nätet om jakt runt omkring big horn bergen i Wisconsin men inte hittat nått nyttigt, är det nån här som varit i trakterna å jagat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har sökt lite på nätet om jakt runt omkring big horn bergen i Wisconsin men inte hittat nått nyttigt, är det nån här som varit i trakterna å jagat?

Du kan ju höra dig för med denna mannen! Hade du scrollat lite längre ner så hade du hittat länken!

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12661

^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte jagat men vart på football camp i LaCrosse, skitfint område. I och för sig så jagade jag ju boll på träningarna :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag åkte på ett jaktbyte via www.huntingnet.com och erbjöd lite bock- och grisjakt hemma. Fick 15 svar på allt från vitsvans, puma, björn och bison, men åkte faktiskt på kalkonjakt i New York. En fantastisk upplevelse och fick en vän för livet som kommer nästa höst och pürschar bock. Rekommenderas starkt och det är inte dyrt om man inte räknar med resan. Beroende på hur man lägger upp det kan man få allt betalt utom sin "tag" vilken kostar 50 dollar. Jag lånade en bössa på plats vilket är smidigast. Hör av dig om du vill ha mer tips! /jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att jaga i USA behöver inte vara så bökigt, alla stater har ett eget naturvårdsverk kallas oftast DNR, där kan du få info om licenser, jakttider, priser osv. du kommer också att hitta kartor över Public lands och WMA (Wildlife Management Areas).

Skickar med en länk till Marylands dnr så kan du se hur det ser ut.

http://www.dnr.state.md.us/huntersguide/index.asp

Vill du veta mer så hjälper jag gärna till.

Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kärringen sin skulle jag tro. Eller barnen och hunden.

Ett bra sätt att hålla folk borta när man jagar är en skyllt med texten

" Varning ! Jakt för synskade pågår "

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att jaga i USA behöver inte vara så bökigt, alla stater har ett eget naturvårdsverk kallas oftast DNR, där kan du få info om licenser, jakttider, priser osv. du kommer också att hitta kartor över Public lands och WMA (Wildlife Management Areas).

Skickar med en länk till Marylands dnr så kan du se hur det ser ut.

http://www.dnr.state.md.us/huntersguide/index.asp

Vill du veta mer så hjälper jag gärna till.

Johan

Aha, lätt det kan bli när man vet :( tackar för tipset återkommer om jag går bet igen :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är länken till Wisconsins DNR

http://www.dnr.state.wi.us/

Jag kan varmt rekommendera att jaga i Wisconsin, dom har en av dom starkaste Vitsvans stamamrna i hela USA och det finns mycket offentlig mark att jaga på. Non Resident tags kosrar 160 dollar så det är inte så dyrt heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är länken till Wisconsins DNR

http://www.dnr.state.wi.us/

Jag kan varmt rekommendera att jaga i Wisconsin, dom har en av dom starkaste Vitsvans stamamrna i hela USA och det finns mycket offentlig mark att jaga på. Non Resident tags kosrar 160 dollar så det är inte så dyrt heller.

Kan bara hålla med Kas_we, ska man jaga hjort så måste man väster ut, de hjortarna är större på alla håll och kanter :blink:

Men det både jag och ka_swe vi försöker att bevisa är att det inte behöver vara så dyrt eller krångligt att få bra jakt i USA, och även fast man jagar på Public Land så finns det gott om hjort och Kalkon.

Hur kalkon jakten är i WI har jag ingen aning om men här Maryland och Pennsylvania är den väldigt bra, en annan sak som är kul med jakten i USA är att den är uppdelad i olika jakter beroende på vapenslag, som tex start i sep. med bågjakten, start i october med 3 dagars jakt med mynningsladdare, sedan några veckor med vanligt gevär osv.

Mvh Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissa delstater har ju ett mer omständigt system, 2007 så jagade jag i Montana!

De har lottdragning om licenserna för Non Residents..

Man anmäler sig mellan januari-mars på Montana Fish, Wildlife & Parks hemsida och betalar samtidigt för den licens man vill ha.

Resultatet kommer kring maj..

Får man licensen är det bara att boka flyg och åka över!

Men har man otur så blir det inget, men då får man tillbaka alla pengarna utom 5 dollar (administrationsavgift)..

Sen måste man ju ha jaktlycka me, vilket inte kommer automatiskt med licensen. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissa delstater har ju ett mer omständigt system, 2007 så jagade jag i Montana!

De har lottdragning om licenserna för Non Residents..

Man anmäler sig mellan januari-mars på Montana Fish, Wildlife & Parks hemsida och betalar samtidigt för den licens man vill ha.

Resultatet kommer kring maj..

Får man licensen är det bara att boka flyg och åka över!

Men har man otur så blir det inget, men då får man tillbaka alla pengarna utom 5 dollar (administrationsavgift)..

Sen måste man ju ha jaktlycka me, vilket inte kommer automatiskt med licensen. :rolleyes:

Du har så rätt så, vissa stater är det lotteri som gäller, jag tror även att South Dakota har samma regler, och som vid all jakt så finns det ingen garanti för lycka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I September kan man ofta jaga i en tunn skjorta men jag jagar aldrig i september för varmt och man får svårt att ta hand om viltet och låta det hänga ordentligt. Bästa jakt tiden är i mitten av Oktober till mitten av November. I November så kan det ju bli väldigt kallt men i Oktober brukar det inte vara något problem. Det finns så mycket vitsvans här att man får fyra biljetter för varje licens och skjuter man fyra och vill skjuta fler så kostar det 4 dollar för varje extra hjort. Wisconsin hade en hjort stam 2008 på 1.7 miljoner djur och dom vill ha ned den till en miljion djur. Kalkon finns det gått om i centrala och södra Wisconsin mindre i dom norra delarna. Bästa jakten på vitsvans och kalkon är i dom västra delarna av Wisconsin längs med Missippi från Buffalo County ner till Crawford County. Richland County och Monroe County har också superb jakt.

Landskapet i den delen är väldigt specielt eftersom inlands isen aldrig eroderade bort alla kullar och raviner så det är väldigt kuperat och vackert. Jag tycker det är den vackraste delen i hela Wisconsin. Det finns också massor med bäckar och floder med bra sportfiske i den delen av Wisconsin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I September kan man ofta jaga i en tunn skjorta men jag jagar aldrig i september för varmt och man får svårt att ta hand om viltet och låta det hänga ordentligt. Bästa jakt tiden är i mitten av Oktober till mitten av November. I November så kan det ju bli väldigt kallt men i Oktober brukar det inte vara något problem. Det finns så mycket vitsvans här att man får fyra biljetter för varje licens och skjuter man fyra och vill skjuta fler så kostar det 4 dollar för varje extra hjort. Wisconsin hade en hjort stam 2008 på 1.7 miljoner djur och dom vill ha ned den till en miljion djur. Kalkon finns det gått om i centrala och södra Wisconsin mindre i dom norra delarna. Bästa jakten på vitsvans och kalkon är i dom västra delarna av Wisconsin längs med Missippi från Buffalo County ner till Crawford County. Richland County och Monroe County har också superb jakt.

Landskapet i den delen är väldigt specielt eftersom inlands isen aldrig eroderade bort alla kullar och raviner så det är väldigt kuperat och vackert. Jag tycker det är den vackraste delen i hela Wisconsin. Det finns också massor med bäckar och floder med bra sportfiske i den delen av Wisconsin.

oki!.. oktober låter juh fint då!.. :angry: .. hur e fisket då?? tänker då på flugfiske??

du som flyger fram å tbx lite då och då!.. vad ca kostar en flygbiljet???...

MVh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

oki!.. oktober låter juh fint då!.. :D .. hur e fisket då?? tänker då på flugfiske??

du som flyger fram å tbx lite då och då!.. vad ca kostar en flygbiljet???...

MVh

här kommer några bra länkar till billigt flyg

http://www.supersavertravel.se/flyg

http://www.flygstolen.se/

http://www.flygresor.se/

Mvh Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

oki!.. oktober låter juh fint då!.. :D .. hur e fisket då?? tänker då på flugfiske??

du som flyger fram å tbx lite då och då!.. vad ca kostar en flygbiljet???...

MVh

Fisket på regnbåge och brun öring är jätte bra här och flera av fiskevattnen har varit med i nationella tidningar och på tv. Jag flugfiskar inte själv(hmmm correction jag fiskar inte alls bara jagar lol) men jag har många kompisar som fiskar och en del som flugfiskar. Flygbiljetterna kan variera kraftigt beroende på vilken tid på året man åker men åker du i Oktober så bör du kunna få en tur och retur resa från stockholm till Chicago för 5000 svenska

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Guest Medic76
Att jaga i USA behöver inte vara så bökigt, alla stater har ett eget naturvårdsverk kallas oftast DNR, där kan du få info om licenser, jakttider, priser osv. du kommer också att hitta kartor över Public lands och WMA (Wildlife Management Areas).

Skickar med en länk till Marylands dnr så kan du se hur det ser ut.

http://www.dnr.state.md.us/huntersguide/index.asp

Vill du veta mer så hjälper jag gärna till.

Johan

Hur är det med att ta med sig vapen till US? Dom borde ju var mindre omständiga än di svenske byråkraterna, eller?

Nån som vet?

Hur funkar det med att ta med bössor till Sydafrika?

//Medic

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det med att ta med sig vapen till US? Dom borde ju var mindre omständiga än di svenske byråkraterna, eller?

Nån som vet?

Hur funkar det med att ta med bössor till Sydafrika?

//Medic

Det är inga större besvär med att ta med sig vapen till något av länderna. Jag har visserligen endast rest med pilbåge i baggaget. Men en tullklarering blir det och några papper som ska fyllas i när du kommer till tullen.

I sydafrika tog Lufthansa extra betalt för att frakta hem bågväskorna. Blir det när man checkar in specialbaggage.

Båda länderna är vana vid jaktturister och har man ordning på sina papper så är det aldrig något strul.

Undvik att byta flyg i Holland. Efter vad jag hört så befolkas Holland till största delen av grönsakstalibaner. Det återspeglas i att du blir tvungen att tjafsa med papper om dina vapen även om du bara har Holland som transfer land.

Vi bytte plan där 2001 och inte en käft på flygplatsen fattade vad bågar eller bågjakt var för något. Numera säger vi att det bara är sportutrustning om en tullare frågar. Blir enklast så.

http://germany.usembassy.gov/germany/faqs/customs.html#99.

What about Firearms and Ammunition?

Firearms and ammunition intended for legitimate hunting or lawful sporting purposes may be brought into the United States provided you take the firearms and any remaining unfired ammunition out of the United States when you depart.

Här lite om sydafrika

http://www.southafrica.info/public_service...zens/gunlaw.htm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy

Ringde till SAS och frågade hur mycket det skulle kosta att ta med sig en väska extra (pilbåge) till Spanien.

Det skulle kosta 300 sek per 20 kilo extra bagage.

Torde ju ligga kring den prisklassen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...