Jump to content

Friflykt

mikael.v
 Share

Recommended Posts

Jag har sågat upp en slits i halsen i en kalibrerad tomhylsa, då har man en enkel patronlägestolk. Sätter i en kula så löst det går och matar in den i loppet. Måste sedan vara oändligt försiktig när man drar ut så man inte rubbar kulan som antagligen sitter kanska löst i hylshalsen. Mät sedan längden och man har sin max COL, jag bruka göra om det hela flera gånger och mäta för att vara säker på att men inte gjort något konstigt.

Detta gäller ju naturligtvis endast för den kulan man mätt med.

Ett annat sätt är att sicka in en stång/pinne i mynningen, genom pipan tills den bottnar mot slutstycket, bössan ska vara tom och slutstycket stängt. Gör en markering på stången med tejp, tusch eller rits (om det ska vara riktigt noggrant) vid mynningen.

Ta ur stången/pinnen och knacka försiktigt fast en kula av aktuell typ så att den precis greppar tag i bommarna närmast patronläget.

Upprepa mätproceduren och du får fram max paronlängd genom att mäta avståndet mellan de två markeringarna på pinnen/stången, lämpligtvis med ett skjutmått.

Värdet gäller för den kultyp du utfört mätningen med.

M.v.h / J

Jag har sågat upp en slits i halsen i en kalibrerad tomhylsa, då har man en enkel patronlägestolk. Sätter i en kula så löst det går och matar in den i loppet. Måste sedan vara oändligt försiktig när man drar ut så man inte rubbar kulan som antagligen sitter kanska löst i hylshalsen. Mät sedan längden och man har sin max COL, jag bruka göra om det hela flera gånger och mäta för att vara säker på att men inte gjort något konstigt.

Detta gäller ju naturligtvis endast för den kulan man mätt med.

Kan du visa en bild på hur slitsen ser ut i hylsan?

Tycker det verkar vara en bra metod du använder dig av.

Kan du visa en bild på hur slitsen ser ut i hylsan?

Tycker det verkar vara en bra metod du använder dig av.

Jag bryr mig inte om att göra en slits i en kalibrerad hylsa utan jag tar en skjuten okalibrerad hylsa och stukar till kanten lite grann precis så jag får en kula att fastna där..

Samma resultat olika tillvägagångssätt :lol:

/Lasse

• 2 weeks later...

Och i brytvapen är det till och med lättare att mäta friflykten än i en studsare. Släpp i aktuell kula försiktigt, ta skjutmåttet och mät hur djupt ner kulan ligger. Det måttet + kulans längd så har man maximal patronlängd.