Jump to content

Fantastiska skott med traditionella bågar

Guest Sickboy

Recommended Posts

Markus;

Jag kortade ner ditt inlägg lite, hoppas det är ok!

Tyvärr så "lobbade" den tidigare styrelsen (och förslaget som var skrivet) endast för compskyttar, vilket var mycket olyckligt!

MEN den nuvarande styrelsen har faktiskt tänkt om i frågan! Det förslag som ligger inne hos Verket är ju jakt med pil och båge, alltså ingen begränsning på utseende. Så länge bågen klarar vissa krav!

Tyvärr så verkar motståndet finnas kvar hos vissa styrelsemedlemmar..

Hmm jag ska hålla mig neutral, men inte läser jag riktigt så att JS är emot tradbågar/skyttar

för mig låter det mera som att han menar att det är svårare att skjuta med dem och att enligt han

och i hans tycke är det få tradskyttar som är duktiga(medan många hävdar att de är), men det får stå för honom förstås, han har säket sett/träffat flera än vad jag gjort. Så jag (kalla mig korkad) förstår inte riktigt vart debatten är på väg igentligen

Jag känner flera i SBJF och ingen mig veteligen har eller kommer att motarbeta tradskyttar, det skulle inte tjäna

något syfte tycker jag.

Så igen, jag är lite förvirrad bara om vad det hela handlar om, jag har väl missat något som vanligt ;)

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• J S

13

• Fundin

13

• Roger_P

8

Top Posters In This Topic

Posted Images

JS, nu vill jag inte att du tar detta personligt att jag slaktar ditt inlägg, men det var de som innehöll mest punkter som jag vill säga emot.

Men om nu tradutrustning är så bra och funkar. Varför har endast en handfull klarat provet i Danmark?

Här tror jag anledningen är mer relaterad till antalet som sysslar med bågskytte. Trad-jägare är mer bågskyttar som sysslar med jakt, medan jägare som börjar med båge väljer compound. Jag känner till minst 4 långbågeskyttar i sverige som tagit IBEP i sverige och klarat skjutprovet, Jag själv, Mattias Johansson, Erik Lindé och Peter Bergqvist alla bågskyttar som tävlar i långbågeskytte. Med tanke på att jag tog en 26e plats i Jakt SM så lär de finnas fler, men de kanske inte är så intresserade av jakt. Börjar man från andra hållet och inte är lika inbiten skytt

När jag tog min examen i Danmark 1995 så klarade ingen av tradskyttarna skjutprovet den dagen.

Det här är sk anekdotisk bevisföring, den kan aldrig användas på ett seriöst sätt. Jag skulle kunna kontra med "När jag klarade uppskjutningen för IBEP enligt danska regler klarade 100% av långbågeskyttarna provet, 0% av compoundskyttarna klarade det" Samma anekdotsika bevisföringe, lika värdelös, och bör inte användas på ett seriöst sätt i en diskussion.

Jag klankar inte ner på tradskyttet som sådant. Men konstaterar att det är inte många som duger till att jaga med det.

Här säger jag som ovan, inte så många jägare som duger att jaga med det, men väl så många bågskyttar är nog skickliga.

Kan ju vara det som Naturvårdsverket hakat upp sig på, när endast compound verkar bli tillåten.

Jag tror det beror på bågjägareförbundets tidigare lobbyverksamhet som jag delvis anser vara klantig (och numer borttagen) där man som ett argument häävdar att det är bågens tekniska utveckling som numer gör detmöjligt att använda den som jaktvapen.

Skulle det bli så att verket endast tillåter comp anser jag att bågjägareförbundet ska agera för att alla som klarar skjutprov ska få jaga med motsvarande utrustning, annars ser jag det värdelöst att vara med och dessutom agera som den ambassadör för bågjakt jag ändå är under alla de träffar jag har med Jägareförbund och Naturvårdsverk. Jag anser att jägarkåren ska hålla samman, vi är experter på att klanka ner på varandra (se bara vissa kuljägarepå bågjakt i allmänhet, jag vill inte ha samma situation mellan compoundbågjägare och traditionella bågjägare).

Därmed anser jag att vår centralorganisation, bågjägareförbundet, inte ska syssla med uttalanden som "Dagens pilbågar är mycket sofistikerade och effektiva med avseende på kraft och genomträngningsförmåga." citat från bågjägareförbundets hemsida. En replika av en 500 år gammal båge har högre kraft och genomträngningsförmåga än någon av compoundbågarna som ägs av skyttar här på forumet, med anslagsenergier över 200J, således är ovanstående påstående inkorrekt, texten vinner inget på att det finns där och det bör således tas bort. Angående sofistikering tycker jag ni ska fuindera på ett citat av en av vår arts största tänkare, leonardo da Vinchi, jag tar det på engelska för det var så jag läste det... "Simplicity is the uttermost sofistication"

Ponera att det blir så att endast compound blir tillåtet, hur defenierar man en compoundbåge? (ordet betyder bara sammansatt), att den ska ha en letoff funkar inte, det har även en del primitiva ryttarbågar tex....

För oavsett vad du säger om bössjägare och att de som presterar sämst på älgbanan är de som sen skjuter bäst i skogen så kan jag inte se att det skulle vara så i mitt jaktlag. Där skjuter de som övar mest också de snyggaste skotten på älgarna.

Så jag tror det där är mer en myt från de som inte kan skjuta egentligen. Man måste ju ha något att rättfärdiga sin jakt med.

Här håller jag med, en skytt kan prestera på prov är generellt sett skickligare än en som inte kan. Jag tycker Roger har ett mycket bra inlägg, klarar man provet med trad utrustning ska det vara okej, inget snack, inget gnäll.

Här kommer ett kontroversiellt inlägg, lite av ett tankeexperimet som jag ser det, men se om ni på logiska grunder kan argumetera emot mig.

"Peter skjuter en 70# långbåge, den levererar 84J. 200fps. Med den bågen har han skjutit sig till topp placeringar i tex jakt EM. Kalle skjuter en Compoundbåge, 70# med IBO hastighet på 283, vilket ger 84J. Båda skjuter och klarar skjutprovet med 6/6 träffar"

Min tes är att Peter har det bättre jaktvapnet, vi vet att båda hanterar sitt respektive vapen så den faktorn kommer vi ifrån, när vi då är ute i skogen och jagar finns det följande + och - med Compounden gentemot långbågen.

-

Bågen låter dvs risk för stringjump

Siktet kan rubbas

siktet gör att ljus och skugga kan lura skytten

releasern kan paja

div muttrar och skruvar kan gänga ur, vilket kan leda till diverse haverier

Med lb kan man oftare ta ett andraskott (Jag har gjort det en gång, även om det inte var nödvändigt så dog djuret med 2 pilar genom båda lungorna) Jag skjuter en andrapil nästan lika snabbt som många som använder repeterstudsare skjuter sitt andraskott, just under 2 sek.

+

snabbare pil minskar risken för stringjump

Som ni ser hittar jag fler positiva egenskaper hos den traditionelle skytten (han finns i verkligheten, det är en verklig skytt och hans båge som jag exemplifierar här) Att det sedan är färre skyttar som har passionen att träna så mycket som krävs för att klara skjutprovet som traditionell skytt gör inte deras val av vapen sämre på något sätt, när de väl kompenserat compoundens fördelar i enkelhet att lära sig använda har de fördelar i och med att utrustningen är så simpel att den princip aldrig falerar. Varje vecka då jag skjuter på klubben är det någon av compoundskyttarna som svär, skjuter ett skott åt helvete , skyller på utrustningen, åker hem och beställer nya grejjer... hur ofta tror ni det händer för trad skyttarna? Själv har jag skjutit 40000+ skott med i princip samma grejjer (pilarna byts ut eftersom då jag klyver mina nockar)

Argumentera gärna emot, kan vi inte ha olika åsikter kan vi aldrig få ut något vettigt ur debatten.

Det är precis som jag sa tidigare. Bågarna fixar skjutbiten. Det är använder som inte räcker till i de flesta fall.

Mitt exempel från Danmark 1995 var info som jag fick när jag frågade provledaren innan hemfärd. han tyckte att Svenskarna skjuter alltid så bra på provet. jag svarade att det måste man för att vi åker så långt. Då kan man inte komma i dålig form till skjutprovet. Det var 11 tradskyttar med den dagen och ingen klarade provet. Trots att vissa sköt 2 gånger.

Jag har varit med tillräckligt länge i dessa svängar och sett tradskytte under snart 20 år. Få gånger har jag sett en skytt på tävling som imponerat på mig med sina skjutresultat. Men det tillhör undantagen. När vinnaren i tradklassen inte ens kommer upp i halva den poängen som vinnaren i compklassen, trots kortare håll på de flesta mål, då talar det väl sitt tydliga språk? Vi kan i princip se varje tävling som ett skjutprov. Hur många av dem skulle skjuta godkänt på ett skjutprov med det klena resultatet?

Sen kan man spekulera hur mycket som helst om olika scenarion under jakt. För att man ska kunna övertyga en beslutsfattare så ska det till lite mer än så.

Man måste se realistiskt på det hela. En handfull skyttar i Sverige duger till att jaga med tradutrustning, resten gör bågjakten en otjänst om de snackar om bågjakt och sen ska visa bågens precision inför oinvigda. Så dålig är tyvärr nivån på skyttet. Jag har sett det på en mängd tävlingar genom åren både på SBJFs och SBFs jaktstigar.

En compskytt missar med centimeter från sitt mål.För en tradskytt får man ofta räkna missarna i decimeter.

Så stor är skillnaden generellt sett. Hur ofta ser du 270 poäng av 300 möjliga taget i tradklassen?

Men precis som Roger säger, klarar man skjutprovet så är det väl ok! Men samtidigt måste jag även säga att jag har förståelse för hur naturvårdsverket tänker när de bara vill se compbågar i skogen.

I sommar kommer jag själv att vara ägare till en vacker tradbåge. Den ska beställas från Finland och är en riktig skönhet.

Men det blir nog aldrig av att jaga med den.

ThomasMamre

Här är en duktig finne. Han har många bra filmer på youtube.

:D helt sjukt vilken kille!.. Finlands motsvarighet till Fergusson!.. :D ...

MVh

Nu är det förvisso så att inte får se alla finnens missar men... Jag tror det är få gevärs skyttar som klarar det kan gjorde.

Coolt... Kan inte säga annat än att man är imponerad.

ThomasMamre

:huh: .. hmmf!.. ja ni! detta kommer vi att debatera i dö dagar tror jag!..

men som någon så fint skrev!.. "kan vi inte ha olika åsikter kan vi aldrig få ut något vettigt ur debatten."

vad jag känner till så finns det ingen i SBJF styrelse som lobbat för att det bara ska få jagas med Compund! untan diskutionen har hela tiden varit "jakt med pil och båge" sedan kan man juh alltid finna ord val som man tycker är fel skrivna!.. vill man så finner man fel.

de jag skulle vilja efterlysa är att vi/ni som gillar detta med traddskytte blir lite mer aktiva i förbundet och på så sätt kan hjälpa SBJF att visa NV att vi verkligen duger till att jaga även med dessa typer av bågar!

nu är jag för visso compund skytt i 1:a hand men de beror mer på att jag till 100% hanterar mitt skytte med just denna typ av båge! men mitt mål med allt bågskytte är att få komma ut och jaga med min långbåge

om jag nu bara ser till mej själv och mitt skytte, så kom jag väldigt lätt till att bli en bra skytt med compundbågen! tog inte lång tid innan jag var innanför en snusdosas storlekt på 20-25m. i dag så skjuter jag utan några större problem på en kapsyl på 30m

ser man sedan till tradd skyttet så har det varit lite svårare!.. men det går hela tiden framot bättre och bättre serier blir det! fast det kräver betydligt mer övning från min sida!.. håller mej på upp till 15 meter nu på en handbolls storlek! målet är självklart att bli som "finnen" i filmen.. :D

så visst de ÄR svårare att skjuta tradd! men dock ingen omöjlighet vilka fler av er redan bevisat! jag är därimot för att vi kommer ha två olika uppskjutningar! en för tradd och en för compund. just för det kräver lite mer av skytten!

i dags läget tycker jag dock vi ska vara glada för vi fått chansen att börja jaga med någon form at pilbåge! "man får vara nöjd med de lilla som flickan sa"

när de gäller jakten med pilbåge så har inte heller SBJF lobbat för någon speciel djur art! ändå kommer NV troligen "bara" godtjäna jakt upp till rådjur! trots att de finns hur mycket bevis som helst på att man kan fälla betydligt större djur under denna form av jakt! och även där får vi "vara nöjda me de lilla"

de viktigaste som jag ser det nu är at vi som vill komma ut och utöva den jaktform vi älskar! Är att bevisa det fungerar och blicka framot så vi på sikt kan få jaga allt vilt i SWE med den bågtypen som passar oss och den jakten som vi för tillfället vill bedriva!.

Mvh Mamre!..

Sedan kanske det är så att "ni" kanske inte skall börja prata om andra former av bågar innan det som nu ligger på förslag är klart. Tror det blir betydligt lättare att få andra bågar godkända när comp är klart än att försöka att ändra i en massa dokument nu när ni är så nära att få detta på plats.

Men det är bara vad jag tror.. Som inte har ett skit med båg jakt att göra men har haft lite med olika former av kontrakt etc att göra.

Guest Sickboy
:huh: .. hmmf!.. ja ni! detta kommer vi att debatera i dö dagar tror jag!..

men som någon så fint skrev!.. "kan vi inte ha olika åsikter kan vi aldrig få ut något vettigt ur debatten."

vad jag känner till så finns det ingen i SBJF styrelse som lobbat för att det bara ska få jagas med Compund! untan diskutionen har hela tiden varit "jakt med pil och båge" sedan kan man juh alltid finna ord val som man tycker är fel skrivna!.. vill man så finner man fel.

de jag skulle vilja efterlysa är att vi/ni som gillar detta med traddskytte blir lite mer aktiva i förbundet och på så sätt kan hjälpa SBJF att visa NV att vi verkligen duger till att jaga även med dessa typer av bågar!

nu är jag för visso compund skytt i 1:a hand men de beror mer på att jag till 100% hanterar mitt skytte med just denna typ av båge! men mitt mål med allt bågskytte är att få komma ut och jaga med min långbåge

om jag nu bara ser till mej själv och mitt skytte, så kom jag väldigt lätt till att bli en bra skytt med compundbågen! tog inte lång tid innan jag var innanför en snusdosas storlekt på 20-25m. i dag så skjuter jag utan några större problem på en kapsyl på 30m

ser man sedan till tradd skyttet så har det varit lite svårare!.. men det går hela tiden framot bättre och bättre serier blir det! fast det kräver betydligt mer övning från min sida!.. håller mej på upp till 15 meter nu på en handbolls storlek! målet är självklart att bli som "finnen" i filmen.. ;)

så visst de ÄR svårare att skjuta tradd! men dock ingen omöjlighet vilka fler av er redan bevisat! jag är därimot för att vi kommer ha två olika uppskjutningar! en för tradd och en för compund. just för det kräver lite mer av skytten!

i dags läget tycker jag dock vi ska vara glada för vi fått chansen att börja jaga med någon form at pilbåge! "man får vara nöjd med de lilla som flickan sa"

när de gäller jakten med pilbåge så har inte heller SBJF lobbat för någon speciel djur art! ändå kommer NV troligen "bara" godtjäna jakt upp till rådjur! trots att de finns hur mycket bevis som helst på att man kan fälla betydligt större djur under denna form av jakt! och även där får vi "vara nöjda me de lilla"

de viktigaste som jag ser det nu är at vi som vill komma ut och utöva den jaktform vi älskar! Är att bevisa det fungerar och blicka framot så vi på sikt kan få jaga allt vilt i SWE med den bågtypen som passar oss och den jakten som vi för tillfället vill bedriva!.

Mvh Mamre!..

Väl Talat broder! :D

Guest Sickboy
Nu är det förvisso så att inte får se alla finnens missar men... Jag tror det är få gevärs skyttar som klarar det kan gjorde.

Coolt... Kan inte säga annat än att man är imponerad.

Sant!

Men med tanke på dom målen han skjuter på så hade det fortfarande varit brutalt imponerande om det tog ett par timmar av försök innan han klarade det. :huh:

Hade ingen aning om denna kille faktiskt?

Men nu ligger hans samtliga videos tryggt i "mina favoriter"

När vinnaren i tradklassen inte ens kommer upp i halva den poängen som vinnaren i compklassen, trots kortare håll på de flesta mål, då talar det väl sitt tydliga språk? Vi kan i princip se varje tävling som ett skjutprov. Hur många av dem skulle skjuta godkänt på ett skjutprov med det klena resultatet?

Nu skjuter jag mest SBF jaktstigar, men jag skulle säga att det delvis beror på att avstånden är för långa. När jag skjöt SM satte jag alla mål utom ett under 20 meter, men hade ruskiga problem med tex kronhjort på cirka 40 meter i 35 graders uppförsbacke, detta speglar inte direkt ett skjutprov då tävlingsskytte handlar om "att se på hur långt håll man kan träffa" medan jakt handlar om att vara så nära att man säkert träffar, således övar jag 3-20 meter

I sommar kommer jag själv att vara ägare till en vacker tradbåge. Den ska beställas från Finland och är en riktig skönhet.

Grattis ;o)

Nu vill jag bara göra ett litet ot inlägg i denna trådkapning....

Skulle vi alla sitta runt lägerelden skulle vi nog hålla med varandra. Men om vi inte kan komma överens om att våga ha olika åskiter är det meningslöst att diskutera. Jag har inget horn i sidan till JS och tycker tvärtom att det han gör för bågjakten är mycket bra. I grunden tror jag vi har precis samma åsikt om att bågskyttar som inte kan hantera sitt vapen på ett tillfredställande sätt inte har i skogen att göra, och visst är det en färre andel av trad skyttarna som kan det, det sticker jag inte under stol med. De som hittils klarat provet tillhör alla toppskiktet av långbågeskyttar i sverige, Linde har vunnit SM, Bergqvist skjuter i landslaget, själv har jag vunnit på Gotland som är nordens största långbågetävling, och Matte har inga meriter men det beror mest på att han tävlar väldigt lite, men på träning är han snäppet under mig. Nämnas kan att Matte i teorin skulle ta sig till finalskjutningar på innomhus SM med sitt skytte.

Angående skjuttester tror jag Ålänningarna har ett bättre system än danskarna, dels för att de verkar ha en mer avslappnad inställning till testet, vilket mer liknar våra svenska regler kring jägarexamenstestet. Dels har de årliga test, vilket tvingar ut folk att träna.

Jag satt i helgen och diskuterade med jägareförbundets skytteansvarig, som givetvis var för årliga skjutprov även med kula. Inte för att skyttarna blir särskilt mycket bättre, utan för att det tvingar ut skyttarna till banan och lär dem känna sina begränsningar bättre. För alla skyttar finns tre avstånd, Går säkert, går kanske, och går inte. Målet med skjuttester är att "går kanske" avståndet skall vara så litet som möjligt.

Slutligen vill jag återupprepa en gammal sanning; Den största anledningen bakom skadskjutningar är skyttens överskattning av sin egen förmåga, oavsett om hon skjuter ett riktigt snipergevär med kikarsikte eller en enkel enepinne med sträng.

När vinnaren i tradklassen inte ens kommer upp i halva den poängen som vinnaren i compklassen, trots kortare håll på de flesta mål, då talar det väl sitt tydliga språk? Vi kan i princip se varje tävling som ett skjutprov. Hur många av dem skulle skjuta godkänt på ett skjutprov med det klena resultatet?

Nu skjuter jag mest SBF jaktstigar, men jag skulle säga att det delvis beror på att avstånden är för långa. När jag skjöt SM satte jag alla mål utom ett under 20 meter, men hade ruskiga problem med tex kronhjort på cirka 40 meter i 35 graders uppförsbacke, detta speglar inte direkt ett skjutprov då tävlingsskytte handlar om "att se på hur långt håll man kan träffa" medan jakt handlar om att vara så nära att man säkert träffar, således övar jag 3-20 meter

Grattis ;o)

Nu vill jag bara göra ett litet ot inlägg i denna trådkapning....

Skulle vi alla sitta runt lägerelden skulle vi nog hålla med varandra. Men om vi inte kan komma överens om att våga ha olika åskiter är det meningslöst att diskutera. Jag har inget horn i sidan till JS och tycker tvärtom att det han gör för bågjakten är mycket bra. I grunden tror jag vi har precis samma åsikt om att bågskyttar som inte kan hantera sitt vapen på ett tillfredställande sätt inte har i skogen att göra, och visst är det en färre andel av trad skyttarna som kan det, det sticker jag inte under stol med. De som hittils klarat provet tillhör alla toppskiktet av långbågeskyttar i sverige, Linde har vunnit SM, Bergqvist skjuter i landslaget, själv har jag vunnit på Gotland som är nordens största långbågetävling, och Matte har inga meriter men det beror mest på att han tävlar väldigt lite, men på träning är han snäppet under mig. Nämnas kan att Matte i teorin skulle ta sig till finalskjutningar på innomhus SM med sitt skytte.

Angående skjuttester tror jag Ålänningarna har ett bättre system än danskarna, dels för att de verkar ha en mer avslappnad inställning till testet, vilket mer liknar våra svenska regler kring jägarexamenstestet. Dels har de årliga test, vilket tvingar ut folk att träna.

Jag satt i helgen och diskuterade med jägareförbundets skytteansvarig, som givetvis var för årliga skjutprov även med kula. Inte för att skyttarna blir särskilt mycket bättre, utan för att det tvingar ut skyttarna till banan och lär dem känna sina begränsningar bättre. För alla skyttar finns tre avstånd, Går säkert, går kanske, och går inte. Målet med skjuttester är att "går kanske" avståndet skall vara så litet som möjligt.

Slutligen vill jag återupprepa en gammal sanning; Den största anledningen bakom skadskjutningar är skyttens överskattning av sin egen förmåga, oavsett om hon skjuter ett riktigt snipergevär med kikarsikte eller en enkel enepinne med sträng.

Bra skrivet!

Och som någon nämde, låt NV och de andra sätta en gräns då för bara CP båge nu, sen kan man altid gå tillbaka

och be om mer när man väl visat att detta fungerar, gapar man över för mycket, ja då riskerar man att förlora hela stycket.

"de jag skulle vilja efterlysa är att vi/ni som gillar detta med traddskytte blir lite mer aktiva i förbundet och på så sätt kan hjälpa SBJF att visa NV att vi verkligen duger till att jaga även med dessa typer av bågar!"

Visst, jag är medlem, men med tanke på min roll som viltforskare måste jag vara "obunden" i sådana här frågor, i allafall tills bågjakten är etablerad. Vill ni ha tag i bra bågskyttar för demonstrationer har jag folk att rekommendera som håller till i södra sverige.

"nu är jag för visso compund skytt i 1:a hand men de beror mer på att jag till 100% hanterar mitt skytte med just denna typ av båge! men mitt mål med allt bågskytte är att få komma ut och jaga med min långbåge"

Kul, det är bara att jobba på... tog mig två år att nå en hyfsad nivå

"om jag nu bara ser till mej själv och mitt skytte, så kom jag väldigt lätt till att bli en bra skytt med compundbågen! tog inte lång tid innan jag var innanför en snusdosas storlekt på 20-25m. i dag så skjuter jag utan några större problem på en kapsyl på 30m"

Ställ upp i innomhus SM, det låter som om du inte har några problem att skjuta 300 på 18 m, då vinner du :wacko:

"i dags läget tycker jag dock vi ska vara glada för vi fått chansen att börja jaga med någon form at pilbåge! "man får vara nöjd med de lilla som flickan sa""

Här är jag av en annan åsikt då en compoundbåge för mig inte ger mer känsla av bågskytte än min 270 win. Tyvärr men smaken är olika ;o) Gillar man high tech så är väl compoundbågen helt ok.

"när de gäller jakten med pilbåge så har inte heller SBJF lobbat för någon speciel djur art! ändå kommer NV troligen "bara" godtjäna jakt upp till rådjur! trots att de finns hur mycket bevis som helst på att man kan fälla betydligt större djur under denna form av jakt! och även där får vi "vara nöjda me de lilla" "

Här antar jag att NV läst remisserna från tex Jägareförbundet (Max rådjur) och Riksjägarna

(Max rådjur och Mufflon), Samt snelat på våra grannländer danmark, finland och åland.

Visst, jag är medlem, men med tanke på min roll som viltforskare måste jag vara "obunden" i sådana här frågor, i allafall tills bågjakten är etablerad. Vill ni ha tag i bra bågskyttar för demonstrationer har jag folk att rekommendera som håller till i södra sverige.

Ställ upp i innomhus SM, det låter som om du inte har några problem att skjuta 300 på 18 m, då vinner du :wub:

Här är jag av en annan åsikt då en compoundbåge för mig inte ger mer känsla av bågskytte än min 270 win. Tyvärr men smaken är olika ;o) Gillar man high tech så är väl compoundbågen helt ok.

Här antar jag att NV läst remisserna från tex Jägareförbundet (Max rådjur) och Riksjägarna

(Max rådjur och Mufflon), Samt snelat på våra grannländer danmark, finland och åland.

Använd citationstecken, det är inte helt lätt att följa med i dina annars utmärkta resonemang.

Mycket bra inlägg Fundin. Det uttalanden som de som JS gör, gör mig smått förbannad. Det är samma argument som Jan Guillo och Jan Danielsson kom med i Grabbarna på Fagerhult mot bågjakt och nu säger du samma argument mot tradskytte vid jakt.

Det är svårare att träffa med långbåge än med compbåge på längre avstånd. Det är svårare att träffa med compbåge än med gevär på längre avstånd. Men är man tränad och klarar de prov som krävs så ska man få jaga med sin utrustning. De som inte klarar får stanna hemma. Att det bara är en handfull skyttar i Danmark som klarat provet med tradutrustning tolkar jag som att det bara är en handfull som har tränat tillräckligt mycket för att vara en riktig bågskytt. Samma med de som skjuter låga poäng på dina jaktstigar. I USA är det inte ovanligt att tradskyttar skjuter i klass med compskyttar på 3D banorna. Att Byron och Howard är några undantag som bekräftar en regel är inte sant, de har övat upp sig genom träning och åter träning tills de har nått sin förmåga. Precis som de flesta kan göra om de bara vill.

Jag är ännu inte i deras klass och är ojämn i mitt skytte, men jag har bara hållit på sedan i våras. Men jag kan träffa en cigarettfimp på tio meter två gånger av tre, träffa äpplen på 20m 3 av 5. Med en 70#långbåge. Det är inte bra nog för att jaga ännu, men den dagen jag klarar proven vill jag inte bli tvingad att använda handikaphjälpmedel i skogen bara för att bågjägarförbundet inte tror att min utrustning duger.

/Markus Nanderöd

Du tar ju i så du blir grön i ansiktet Markus! :lol:

Ditt inlägg upprepar ju i princip det jag skrev tidigare. Bågen oavsett modell gör jobbet, det är oftast skit bakom strängen som är felet (oavsett bågtyp).

Var har du fått för dig att bågjägareförbundet inte tror på din utrustning? Såvitt jag vet så har förbundet aldrig specificerat bågtyp när de ansökt om jakt med pilbåge.

Däremot så har vi nått framgång genom att visa på den tekniska utvecklingen av dagens compbågar och den utmärkta precision dessa har. Man har med andra ord haft något nytt att komma med och bygga upp sin ansökan med.

Hade vi förlitat oss på att enbart ta fram statistik från tradbågarna så hade det inte blivit någon statistik att tala om.

Så få tradskyttar har klarat det Danska provet att det inte ens går att få en statistik att presentera för myndigheterna om skadskjutningsfrekvens m.m

När jaktformsundersökningen genomfördes i hägn 98-02 så var användandet av tradbågar inte ens uppe till diskussion. Det blev ett blankt nej från NV direkt. Endast comp eller ingen jakt alls var beskedet.

Så det handlar inte om att SBJF inte skulle tro på din utrustning.

Men faktum kvarstår att det är svårare att träffa med tradbåge än med comp på längre håll, Eller blir du gladare om jag skriver att tradbågens precision överstiger compoundens på alla avstånd? Då skulle jag ju ljuga.

Bågjakten i världen bedrivs idag till största delen med compbågar.

Det har naturligtvis sina orsaker. Folk väljer bort tradbågen till förmån för compen just p.g.a att compen är så lätt att lära sig skjuta med. Man får en bra precision på kort tid.

Har du problem med att man diskuterar och jämnför de båda bågtyperna? Tänkte på att du refererar till Fagerhult pojkarna.

För om vi inte ens internt kan diskutera brister och förtjänster så lär vi knappast kunna göra det med utomstående heller.

Helt klart är att compbågen revolutionerat bågjakten och ökat dess utövare globalt.

Hade vi enbart haft tradbågar att tillgå så vore inte bågjakten så stor som den är i världen idag. Hade vi enbart haft tradbågar att tillgå så tror jag inte att vi hade haft bågjakten så nära beslut som den nu är.

Det är compbågen som imponerat på folk i beslutande positioner.

Du tar ju i så du blir grön i ansiktet Markus! :blush:

Ditt inlägg upprepar ju i princip det jag skrev tidigare. Bågen oavsett modell gör jobbet, det är oftast skit bakom strängen som är felet (oavsett bågtyp).

Var har du fått för dig att bågjägareförbundet inte tror på din utrustning? Såvitt jag vet så har förbundet aldrig specificerat bågtyp när de ansökt om jakt med pilbåge.

Däremot så har vi nått framgång genom att visa på den tekniska utvecklingen av dagens compbågar och den utmärkta precision dessa har. Man har med andra ord haft något nytt att komma med och bygga upp sin ansökan med.

Hade vi förlitat oss på att enbart ta fram statistik från tradbågarna så hade det inte blivit någon statistik att tala om.

Så få tradskyttar har klarat det Danska provet att det inte ens går att få en statistik att presentera för myndigheterna om skadskjutningsfrekvens m.m

När jaktformsundersökningen genomfördes i hägn 98-02 så var användandet av tradbågar inte ens uppe till diskussion. Det blev ett blankt nej från NV direkt. Endast comp eller ingen jakt alls var beskedet.

Så det handlar inte om att SBJF inte skulle tro på din utrustning.

Men faktum kvarstår att det är svårare att träffa med tradbåge än med comp på längre håll, Eller blir du gladare om jag skriver att tradbågens precision överstiger compoundens på alla avstånd? Då skulle jag ju ljuga.

Bågjakten i världen bedrivs idag till största delen med compbågar.

Det har naturligtvis sina orsaker. Folk väljer bort tradbågen till förmån för compen just p.g.a att compen är så lätt att lära sig skjuta med. Man får en bra precision på kort tid.

Har du problem med att man diskuterar och jämnför de båda bågtyperna? Tänkte på att du refererar till Fagerhult pojkarna.

För om vi inte ens internt kan diskutera brister och förtjänster så lär vi knappast kunna göra det med utomstående heller.

Helt klart är att compbågen revolutionerat bågjakten och ökat dess utövare globalt.

Hade vi enbart haft tradbågar att tillgå så vore inte bågjakten så stor som den är i världen idag. Hade vi enbart haft tradbågar att tillgå så tror jag inte att vi hade haft bågjakten så nära beslut som den nu är.

Det är compbågen som imponerat på folk i beslutande positioner.

Bara ett lite tillägg, inte bara compoundbågen har imponerat på folk i beslutsfatande positioner, även jag har gjort det med min långbåge ;)

"Var har du fått för dig att bågjägareförbundet inte tror på din utrustning? Såvitt jag vet så har förbundet aldrig specificerat bågtyp när de ansökt om jakt med pilbåge."

Jag trodde att det var så eftersom försöksverksamheten i hägn enbart bedrevs med compound, visste inte att det var NV:s krav. Tack för upplysningen.

"Däremot så har vi nått framgång genom att visa på den tekniska utvecklingen av dagens compbågar och den utmärkta precision dessa har. Man har med andra ord haft något nytt att komma med och bygga upp sin ansökan med.

Så få tradskyttar har klarat det Danska provet att det inte ens går att få en statistik att presentera för myndigheterna om skadskjutningsfrekvens m.m"

Statistik från USA?

"Bågjakten i världen bedrivs idag till största delen med compbågar.

Det har naturligtvis sina orsaker. Folk väljer bort tradbågen till förmån för compen just p.g.a att compen är så lätt att lära sig skjuta med. Man får en bra precision på kort tid. "

Exakt. Man väljer det som är lättast. Med den argumenteringen så är det ju bara att lägga ner all bågjakt direkt och förlita sig på gevär med lasereller rödpunktsikte.

"Har du problem med att man diskuterar och jämnför de båda bågtyperna? Tänkte på att du refererar till Fagerhult pojkarna.

Det är compbågen som imponerat på folk i beslutande positioner."

Min referens till Grabbarna på Fagerhult går ut på att de sa till Geijer att det är lättare att träffa med gevär än med båge. Det är ett faktum. Det är också ett faktum att det är lättare att träffa med comp än med långbåge. Iaf på ett stillastående djur i bra ljus. Men bågjakten handlar ju inte om vad som är lättast. Det handlar om spänningen, närheten till viltet och tradition. Och övar man så man klarar av sitt skytte oavsett vapen så anser jag att man bör få jaga med det, så länge man tar hänsyn till sina begränsningar med valt vapen.

Din argumentering att man bör välja comp till att jaga för att det går fortare att lära sig och att det är lättare, förstår jag inte. Välj då ett gevär och skjut på korta avstånd. Och i min värld skulle jag hellre ta ett driftsäkert gevär i mina händer än en compbåge. Men jag skjuter med långbågen varje dag, och blir bättre hela tiden. Så varför ska de som inte tränar på det viset fnysa åt tradskyttar bara för att de har valt en svårare väg.

Jag vet en del lata individer som tycker jag är idiot för att jag kapar óch hugger min ved med handsåg och yxa. Det finns ju klyv. De skulle nog också välja comp ifall de började med bågskytte.

Bara ett lite tillägg, inte bara compoundbågen har imponerat på folk i beslutsfatande positioner, även jag har gjort det med min långbåge :blush:

Jag tror dig! Jag imponerades sist av Erik Lindes och Roland Bexanders skytte när jag träffade dem förra våren.

Men jag hävdar fortfarande att om det inte vore för compounden så skulle vi inte haft ens en ansökan inne för behandling i dagsläget.

"Var har du fått för dig att bågjägareförbundet inte tror på din utrustning? Såvitt jag vet så har förbundet aldrig specificerat bågtyp när de ansökt om jakt med pilbåge."

Jag trodde att det var så eftersom försöksverksamheten i hägn enbart bedrevs med compound, visste inte att det var NV:s krav. Tack för upplysningen.

"Däremot så har vi nått framgång genom att visa på den tekniska utvecklingen av dagens compbågar och den utmärkta precision dessa har. Man har med andra ord haft något nytt att komma med och bygga upp sin ansökan med.

Så få tradskyttar har klarat det Danska provet att det inte ens går att få en statistik att presentera för myndigheterna om skadskjutningsfrekvens m.m"

Statistik från USA?

"Bågjakten i världen bedrivs idag till största delen med compbågar.

Det har naturligtvis sina orsaker. Folk väljer bort tradbågen till förmån för compen just p.g.a att compen är så lätt att lära sig skjuta med. Man får en bra precision på kort tid. "

Exakt. Man väljer det som är lättast. Med den argumenteringen så är det ju bara att lägga ner all bågjakt direkt och förlita sig på gevär med lasereller rödpunktsikte.

"Har du problem med att man diskuterar och jämnför de båda bågtyperna? Tänkte på att du refererar till Fagerhult pojkarna.

Det är compbågen som imponerat på folk i beslutande positioner."

Min referens till Grabbarna på Fagerhult går ut på att de sa till Geijer att det är lättare att träffa med gevär än med båge. Det är ett faktum. Det är också ett faktum att det är lättare att träffa med comp än med långbåge. Iaf på ett stillastående djur i bra ljus. Men bågjakten handlar ju inte om vad som är lättast. Det handlar om spänningen, närheten till viltet och tradition. Och övar man så man klarar av sitt skytte oavsett vapen så anser jag att man bör få jaga med det, så länge man tar hänsyn till sina begränsningar med valt vapen.

Din argumentering att man bör välja comp till att jaga för att det går fortare att lära sig och att det är lättare, förstår jag inte. Välj då ett gevär och skjut på korta avstånd. Och i min värld skulle jag hellre ta ett driftsäkert gevär i mina händer än en compbåge. Men jag skjuter med långbågen varje dag, och blir bättre hela tiden. Så varför ska de som inte tränar på det viset fnysa åt tradskyttar bara för att de har valt en svårare väg.

Jag vet en del lata individer som tycker jag är idiot för att jag kapar óch hugger min ved med handsåg och yxa. Det finns ju klyv. De skulle nog också välja comp ifall de började med bågskytte.

Använd gärna citat funktionen så blir dina svar lättare att överblicka.

Hur det än är så är det inte oss själva vi ska frälsa med de olika bågarna. Det är beslutsfattarna som ska övertygas.

En tradbåge som sett likadan ut i alla tider faller inte in i deras bild av utveckling. Compounden representerar den tekniska utvecklingen från stenåldersbågar och när de som provar märker att man med lätthet kan sätta 3 pilar inom snusdosan på 20 meter så inser de att något hänt. Hade du stuckit en tradbåge i näven hos någon beslutsfattare och sagt hur bra den är att jaga med och vederbörande börjar gödsla pil på allt utom träffområdet på hjorten så är det knappast att övertyga någon.

Med en comp kan man även låta en lekman känna att det inte är en så svår skytteform som de alltid trott.

Förstår du nu hur jag tänker?

ThomasMamre
"de jag skulle vilja efterlysa är att vi/ni som gillar detta med traddskytte blir lite mer aktiva i förbundet och på så sätt kan hjälpa SBJF att visa NV att vi verkligen duger till att jaga även med dessa typer av bågar!"

"nu är jag för visso compund skytt i 1:a hand men de beror mer på att jag till 100% hanterar mitt skytte med just denna typ av båge! men mitt mål med allt bågskytte är att få komma ut och jaga med min långbåge"

"om jag nu bara ser till mej själv och mitt skytte, så kom jag väldigt lätt till att bli en bra skytt med compundbågen! tog inte lång tid innan jag var innanför en snusdosas storlekt på 20-25m. i dag så skjuter jag utan några större problem på en kapsyl på 30m"

Ställ upp i innomhus SM, det låter som om du inte har några problem att skjuta 300 på 18 m, då vinner du :D

"i dags läget tycker jag dock vi ska vara glada för vi fått chansen att börja jaga med någon form at pilbåge! "man får vara nöjd med de lilla som flickan sa""

"när de gäller jakten med pilbåge så har inte heller SBJF lobbat för någon speciel djur art! ändå kommer NV troligen "bara" godtjäna jakt upp till rådjur! trots att de finns hur mycket bevis som helst på att man kan fälla betydligt större djur under denna form av jakt! och även där får vi "vara nöjda me de lilla" "

köper de du säjer!... utom en sak!.. tävla!.. :rolleyes::lol: .. neeeeee de är jakten som e trevlig!.. pricksäker heten på så små mål. tränar man juh bara upp för att inponera på vännerna!.. :D

Mvh Mamre!..

köper de du säjer!... utom en sak!.. tävla!.. :D:D .. neeeeee de är jakten som e trevlig!.. pricksäker heten på så små mål. tränar man juh bara upp för att inponera på vännerna!.. :D

Mvh Mamre!..

Jag ser tävlingarna som ett bra sätt att träffa andra bågskyttar, det brukar vara riktigt trevliga.

Jag ser tävlingarna som ett bra sätt att träffa andra bågskyttar, det brukar vara riktigt trevliga.

Tävlingar är riktigt kul och man träffar folk. Men efter att jag tävlat mycket aktivt under i stort sett hela -90 talet så är jag faktiskt lite mätt på det. jag sparar slantarna och åker på riktig jakt med ett gäng polare istället. Men det brukar bli några undantag per år då man får tummen ur a...... och drar iväg på nån enstaka tävling.

Även efter det att man har "träffat" dem ?? ;)

Även efter det att man har "träffat" dem ?? :rolleyes:

Tja, bara de med humor :D

Nu är vi långt ot men vi låter det rulla...

Compoundbågen har vist sina förtjänster, den största som JS tar upp är ändå att man når resultat relativt snabbt, och visst är det enkelt att låta oerfarna skyttar skjuta compoundbåge, de fatatr att det är enkelt att lära sig träffa. Nu är det väldigt långa resor för mig, men det vore kul om tex Lindé, Bergqvist eller någon anna ville var med på demonstrationer, jag skulle kunna höra med dem jag träffar nu på SM (för att ha en bra chans gäller det väl att jag träfafr dem innan de träffar mig)

Jag tror dock att ur ren publik synvinkel tjänar compoundskyttarna (skriver ej CP skyttar :D ) på att det fortfarande finns traditionella skyttar. Många vänder sig mot compens högteknologi och ser det som en "rambogrej", tyvärr. Att man därför förklarar att de som väljer compoundbåge oftast är folk som precis som jag brinner för bågjakten lite för tystheten, närheten och hjortfotskänslan, utan att de har möjligheten att lägga ner samma träningstid som krävs för att bli bra med traditionell båge.

ThomasMamre

tvivlar inte en sekund på att det är så!.. men precis som du är med compund är jag ang tävling!.. fast man ska aldrig säja aldrig! man får juh inte vara sämre än att man kan få ändra sej!..

Mvh