Hoppa till innehåll

Månadsträffen, jaktsidans korthållstävling.


Henrik

Recommended Posts

Som de flesta av er känner till har vi under en längre tid nu skjutit vår månadscup med skytte på 100, 200 och 300m. Den har mottagits väldigt positivt och resultaten har varit över all förväntan. Emellertid är det en hel del skyttar som av olika anledningar valt att inte deltaga, en av anledningarna till detta har varit bristen på lämpliga skjutbanor.

Därför kommer vi nu med en ny tävling som kan skjutas på 100 eller 80m vilket borde innebära att fler får möjlighet att deltaga.

Upplägget grundar sig i det jag skrivet i tråden om att det är första skottet som gäller

Det är första skottet som gäller!

Som skytt kan du välja mellan att skjuta på 100m där varje mål skall vara 20mm eller på 80 m där målen skall vara 16mm.

M_nadstr_ffen_100m.pdf

M_nadstr_ffen_80m.pdf

Reglerna är väldigt enkla, kaliber, vapen och sikte är helt fritt. Den enda inskränkningen är att vi inte accepterar skytte från skjutbänk eller skytte med bänkstöd. Däremot är det helt OK med benstöd, remstöd, stöd av ryggsäckar etc. Samtliga 15 skott skall skjutas vid ett tillfälle. Det är tillåtet med valfritt antal läskskott mot därför avsedd kvadrat i nedre högra hörnet.

Det är ett bidrag per månad som gäller och detta skall fotograferas och klistras in i denna tråd. Vi ser gärna att man beskriver utrustning och övriga omständigheter i samband med att man lämnar sitt månatliga bidrag. Vi räknar bara antalet träff och den som klarar av 15/15 kommer att belönas med en lämplig avatar eller banner att pryda sin profil med (den exakta utformningen av denna får vi återkomma med).

Diskussioner och tips tar vi i en separat diskussionstråd, d v s upplägget blir detsamma som när det gäller månadscupen även om vi givetvis hoppas på betydligt fler tävlingsbidrag i denna tävling. Med tanke på hur många "hål i hål bössor" det verkar finnas här så borde detta vara en "piece of cake" eller B)

Diskussionerna: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16581

Med förhoppning om god uppslutning,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag väljer idag att skippa alla bortförklaringar.

Istället väljer jag att konstatera 6 träff av 15 möjliga.

Min set-up var följande.

Vapen: Tikka M55

Kaliber: 6mmBR

Kula/laddning: V-max 65grs 32grs Vhitavori N-135

Optik: Swarovski 6-18x50

Övrigt: Benstöd och beanbag. -15 grader.

Nu börjar så mina 65grs V-max att tryta och jag tror att jag ska överge moly-träsket. Tyvärr så kan det hända att jag kommer dit igen då min bössa verkar vara lite tjurig med kulor utan moly (kan det va möjligt?)

Följande uppsättning blir det i vart fall till nästa månadscup och månadsträffen.

Vapen: Tikka M55

Kaliber: 6mmBR

Kula/laddning: 70grs Nosler BST laddning vet jag inte ännu. Tänkte Lars skulle få hjälpa mig med det ;)

Optik: Swarovski 6-18x50

Jag väljer nu att ta detta som en man och bara invänta och hoppas på varmare och bättre väder inför nästa månads skytte :)

Med vänliga hälsningar Joacim som aldrig ger upp topp-striden ;)

post-2176-1234898786_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja herrejesus! detta var inte lätt :blink:

post-2426-1234966655_thumb.jpg

Jag hade faktiskt förväntat lite bättre resultat, jag brukar skjuta tätare grupper.

4 minusgrader, lätt snöfall, lite kallt att ligga och skjuta.

Winchester XTR70 Sporter 6,5x55

Sierra MatchKing 140 Gr

OXO Bison 4-12x50

Lite för höga benstöd för avslappnat liggande skytte :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha,

var på banan idag, vill testa PINKY och se vilka mina drop var på 200 och 300 med sakon.

Passade på att skjuta korthållstävlingen:

Jag fuskade och sköt mina inskjutningsskott från sittande, det straffade sig, har cirka 1/2 moa i träffläge mellan sittande och liggande.

mnadstrffenfeb-1.jpg

sju, sorry åtta träff får jag det till.

Håller med Mr Mauser, efter sju/åtta skott var miragen hemsk och psyket på upphällningen, näst sista skottet var bara slarvligt, i övrigt var det en trevlig dag i snön på banan.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-3366-1235326439_thumb.jpgHär kommer mitt resultat skjutet ikväll i regn och blåst.

Vapen: Blaser R93, benstöd. Bakre stöd fälskytteväska.

Kal: 308 win

Kikare: Nikon 8-32 med BDC reticle

Ammo: Sierra HP 110 gr, Lapua hylsa, Norma 200, CCI 250 th.

10 träff

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt bidrag för februari -09.

Brno CZ 452 Varmint 22LR.

Burris Fullfield 4,5-14x50.

CCI Mini-Mag HVHP.

Liggandes på fäll i snön, ryggsäckstöd fram, vänsterhanden bak.

8 träff, det står 9, men tass nummer nio är en nära miss tyvärr, såg det sen.

/ Janne

post-1868-1235483234_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har monterat min Swarre 3-9x36 på 7br:en och skjutit in den idag för lo-jakten nästa vecka. Passade på att skjuta denna cup när man var i farten.

"Gamla bettan hon är säker" åtminstone på dessa avstånd går denna bössa riktigt bra var rätt svårt med 9x men jag fegade lite och sköt så jag höll lågt höger för att kunna se tassarna. Förvånande nog var det svårt att se hålen var nog en lågt stående sol som gav motljus som spökade.

Jaja nog svamlat 13träff blev det med lite tur med marginalerna ;)

post-857-1235487260_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt bidrag från dagens skytte. Finns inte så mycket att säga egentligen annat än att de tre bommarna kändes annorlunda i rekylen och att de tog kl. halv fem alla tre.

6,5x47 med Conquest 20x, liggande med benstöd och beanbag.

12 träff.

post-296-1235581568_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag packa ihop grejorna idag för att skjuta upp mina resterande 25 skott från vinterns skytte, när jag kom fram till bänken efter några hundra meter plumsande o djupsnö men pulkan på släp och börja packa fram grejorna kunde jag konstatera att jag lämna benstöden hemma...... ^_^

Så jag sköt en "månads träff" från bänk mest för att testa och mitt bidrag är således inte med i denna månads tävling

Jag sköt 1 läsk skott på fyrkanten, mitt i. Börja med att skjuta 8 tassar. sjätte tassen vart en rejäl miss. tog en kopp kaffe, börja med ett till skott i fyrkanten och sköt resten med ytterligare en miss. bägge skotten i fyrkanten tog där dom skulle ;)

Vinden i dag var ganska kraftig, från vänster till höger.

Tassarna försvann bakom doten så det blev lite chans skytte, Trotts att jag sköt i bänk så lyckades jag inte skjuta fullt vilket bevisar att det är ett ganska svårt skytte och all heder åt er andra som skjutigt mycket fina resultat liggande!!

post-1299-1235667919_thumb.jpg

Jag ska skjuta en riktig månads träff nästa månad.

Mvh Rikard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2724-1235832236_thumb.jpg

här kommer mitt "bidrag", det fans inget bläck i skrivaren så jag körde en hemgjord variant. 9 träff, cirklarna är 20 mm i diameter. Bortförklaringar i disskusions tråden :lol: alltså inget tävlingsbidrag, utan mer prova på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-3366-1235839262_thumb.jpg

Hej vänner,

Jag vet inte om jag fattat det hela rätt. Får man lämna bidrag från både 80 och 100 m? Här kommer i allafall mitt 80 m bidrag.

Vapen Toz 78

Weaver 4-12x40 AO (gammal men ruggigt bra)

Sellier Bellot

Kudde fram, fätskytteväska bak

7 träffar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bättre sent än aldrig som sagt...

Bortförklaringar finner ni här: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry281861

Utrustning som användes var följande:

Tikka M590, 308Win m. Lothar Waltherpipa model sketgrov...

Laddning: SMK 168 i 850 knyck.

Harris bipods såklart å en riktigt go vän bredvid.

Enough said....

post-1829-1235842075_thumb.jpg

11 träff

Tack för denna månaden

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gokväll,

jag var ute i skogen med sågen för att röja pass idag och passade då givetvis på att skjuta månadsträffen.

Det gick egentligen rätt bra men det blev rätt tydligt att den lilla 6x45:an inte är så "lättskjuten" i alla lägen. Gör jag bara vad jag skall brukar det gå bra men om jag tappar koncentrationen för ett ögonblick syns det väldigt tydligt framme på tavlan.

Mnadstrff_feb.jpg

Resultatet blev 13 träff och två riktiga praktbommar som båda två ligger ca 3 cm rakt till vänster om det avsedda träffläget hmm....

Kul var det under alla förutsättningar,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag blev först. :excl::D

15/15 träff.

Recept:

Remington LTR .308 Bushnell 6500 2,5-16x42 Mildot. Benstöd koreanska Harriskopior. Utan baksäck.

Normahylsor, 45gr N-150 och Scenar 167gr COL 71,5mm CCI 200 hattar. Laddningen sköt 810m/s i dag med -7°.

Sköt serien som tre 5-skottsserier med ca 1 minuts paus mellan varje.

post-2135-1235920757_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar stelheten i nacken släppa så pass att jag klarar av att titta upp i dataskärmen.

Här kommer tavlan som satt bredvid aperssons när det begav sig. Torsk blev det i den duelllen.

12st träff fick jag det till i alla fall.

Recept: 1st LTR 308 toppad med en bushnell 2,5-16x. Scenar 167gr, 43gr N140, cci200 i normahylsa. Col 71, Ca 765m/s.

Ska se om jag får i lite dunderhonung som filler nästa sväng. Vadå?? det funkar för Bamse <_<

post-2362-1236062435_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med 50m för 22lr? Och en fråga till =) Får man göra om 80m tavlan till cirklar i samma storlek men med solid svart färg? Så vi vanliga dödliga med gluggar på 3-9x har en chans att se målet? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2426-1235917228_thumb.jpg

Jag håller hårt i jumboplatsen :D

Provade att skjuta månadsträffen idag men av hänsyn till dig så avstår jag från publicering(vill ju inte ta ifrån dig jumboplatsen B) )2 träff hade iof 2 träff till men dom satt i fel tassar :D , glömde kvar tavlan på banan (jo det är sant)så jag har ingen bild inte lätt det här får nog hålla med Skurebo 6x är lite för dåligt för sånt här skytte

/EDIT/ Får be om ursäkt då detta inlägg kanske skulle varit i diskussioner kring månadsträffen istället

/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Döpte påpassligt om mitt bidrag från dagens skjutning (se bild).

Sköt med 6,5:an och kan konstatera att det var en massa väsen för lite ull. Underlättar om man har med sig tillräckligt med skott för att mata inskjutningspricken ordentligt, är på bra humör, samt skruvar åt rätt jävla håll på Conquesten!!!!!!! :D

post-296-1236449307_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...