Hoppa till innehåll

Diskussioner kring Månadsträffen


Henrik

Recommended Posts

En fråga..

Hur gör ni för att få så fina kulhål, vad har ni bakom pappret ni skjuter på? När jag häftar upp vanliga A4 med tavla och skjuter så spricker pappret och ser skumt ut, blir sällan så klart definierade träffar som ni får..

Lurar på att testa detta med Kvadden någon dag, är det vindstilla så torde det fungera faktiskt!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 289
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • exabit

    51

  • Ausch

    27

  • Lars

    25

  • apersson69

    20

Top Posters In This Topic

Posted Images

En fråga..

Hur gör ni för att få så fina kulhål, vad har ni bakom pappret ni skjuter på? När jag häftar upp vanliga A4 med tavla och skjuter så spricker pappret och ser skumt ut, blir sällan så klart definierade träffar som ni får..

Lurar på att testa detta med Kvadden någon dag, är det vindstilla så torde det fungera faktiskt!

Mvh!

Jag använder tjockare papper (160grams) och sätter det på kartong vilket ger snygga hål. Fast kanske 80grams papper på spånskiva ger högre poäng då hålen blir större ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta var betydligt svårare än vad jag trodde! men riktigt skoj och dessa två tavlor är mina första så ingen tjuvträning har förekommit :P

Började med 100 och sköt ett prov skott sedan sju tassar då det var -15 så blir både kropp och speciellt fingrar kalla. Tog promenad fram till tavlan och sedan tillbaka och sköt resterande 8 skott. En rätt grov bom på tass nio varför har jag ingen aning, annars håller jag med om att det var rätt svårt att sikta på dessa prickar och hade även solen i kikaren utan motljusskydd :angry:

80 meter: 22wmr pipan satt monterade så jag bytte till 22lr. och inskjutningen gjordes på skotthål i snön på vallen B) Sedan satt första skottet på fyrkanten perfekt så glad i hågen började jag på tassarna med tre raka bom. Skruvade sedan lite vilset på kikaren men fick ingen ordning innan alla tassar var beskjutna :blush:

22lr. och kyla kan vara lite lynnigt vilket man ibland bistert fått veta på ripjakten brukar använda Scoremax och Biathlon Polar där men snålade med dem och sköt CCI standard här. Riktigt skoj att skjuta 22lr. i dessa farter ser man kulans båge väl mot tavlan nästan så man försöker jobba in dem efter skottet :D

Ursäkterna: Sköt med Z-Aim stöd på 22an vilket inte håller samma klass som harris och Zeissen är inte paralax fri på 80meter och............... ähh det får räcka :wacko:

Riktigt skoj skytte och jag tror detta ger väldigt bra träning samt att man slipper tänka träffbilder och millimetrar vilket har rätt lite med jaktskytte att göra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satan :lol:

Satt här och skrev ut tavlan till månadsträffen och prickarna ser riktigt jäklar små ut :wub: Detta kommer att bli spännande. Det blir nog inte 15 träff här inte. Fan vet om man kommer upp i 11 ens :lol:

Bilder och rapport kommer i morgon ;)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satan ;)

Satt här och skrev ut tavlan till månadsträffen och prickarna ser riktigt jäklar små ut :wub: Detta kommer att bli spännande. Det blir nog inte 15 träff här inte. Fan vet om man kommer upp i 11 ens :lol:

Bilder och rapport kommer i morgon :P

MVH/Jocke

Men 4a slår du nog :lol:

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men 4a slår du nog :D

/Lasse

Återstår att se. Vågar inte ta ut något i förskott -_-

Här är en bild på de prickarna som jag tränade på idag. Problemet är att dessa var visst 24,5mm alltså 4,5mm större än jaktträffen prickarna.

Jag blir bara mer och mer säker på att detta kommer att bli en svår uppgift :P

MVH/Jocke

post-2176-1234808645_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Återstår att se. Vågar inte ta ut något i förskott -_-

Här är en bild på de prickarna som jag tränade på idag. Problemet är att dessa var visst 24,5mm alltså 4,5mm större än jaktträffen prickarna.

Jag blir bara mer och mer säker på att detta kommer att bli en svår uppgift :P

MVH/Jocke

3 av 10 är på god väg.

Detta skytte tilltalar mig, svårt som faan men roligt.

Ofattbart hur bra vissa skjuter på detta lilla mål :D

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort mig några tankar efter min premiär i denna krävande tävling. En första är ju att det finns väldigt kompetenta skyttar här på forumet, men det är ingen nyhet.

Frågan är vilken väg man ska gå för att bli en av dem? Träning så klart :) Men på vilket sätt tränar man bäst upp en god teknik? Mängdträning i all ära men det känns som att man måste ha lite mer tanke bakom. Hur analysera sin skjutställning, andningsteknik, sättet att hålla i vapnet, avfyrningsteknit etc etc etc

Det är ju helt klart en spännade tävlingsform och jag är helt med på att det är mer jaktmässigt relevant än att jaga träffbilder.

jaja lite svammel från mig men det är både inspirerande och knäckande att se alla duktiga skytttar :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MarkusR: Det är just detta att hjälpa varandra att träna mera och analysera som är hela tanken med dessa tävlingar vi skjuter här. Sedan är det väl bättre om man vore på banan alla tillsammans men det är rätt svårt att lösa praktiskt så dessa "tävlingar" med tillhörande diskussions trådar är ett bra upplägg tycker jag

Jag har redan en ide´hur man ska pricka fler tassar nästa månad :rolleyes: Vi har alla som testat märkt hur svårt det var att sikta på dessa små prickar. Så nästa tavla kommer jag att skjuta med överslag vilket säkert gör det lättare att hålla under pricken. Kanske inte mera jägarmässigt men är rätt säker att det gör detta skytte lättare :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla på detta forum. Jag är helt ny och skriver mitt första inlägg. Såg den här tävlingstråden och blev intresserad. Kommer att börja med korthållstävlingen av praktiska skäl.

Jag kommer att skjuta med min Blaser R93 i 308 win och mitt helt nya Nikon Monarch 8-32x50.

Har en liten löjlig fråga som jag förslkt hitta svar på. Hur gör man för att lägga in bilder på tavlan.

Mvh

Göran

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla på detta forum. Jag är helt ny och skriver mitt första inlägg. Såg den här tävlingstråden och blev intresserad. Kommer att börja med korthållstävlingen av praktiska skäl.

Jag kommer att skjuta med min Blaser R93 i 308 win och mitt helt nya Nikon Monarch 8-32x50.

Har en liten löjlig fråga som jag förslkt hitta svar på. Hur gör man för att lägga in bilder på tavlan.

Mvh

Göran

Välkommen!

Denna länk borde hjälpa dig http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=2921

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Lars. Nu fattar jag också. Blir skytte till helgen. Finns ett antal fina patroner uppladdade med Sierra HP110 gr i nya Lapua hylsor. Fick också borrat och lagt benstödsadaptern på plats igår.

Återkommer med resultat.

mvh

Göran

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är vilken väg man ska gå för att bli en av dem? Träning så klart B) Men på vilket sätt tränar man bäst upp en god teknik? Mängdträning i all ära men det känns som att man måste ha lite mer tanke bakom. Hur analysera sin skjutställning, andningsteknik, sättet att hålla i vapnet, avfyrningsteknit etc etc etc

Jag förstår precis hur du tänker.

I min skytte/jakt bekantskapskrets är jag tämligen ensam om det specialskytteintresset jag har,för det mesta har mina träningspass varit ensamma.

Det är svårt att utvecklas utan någon feedback och här har jag väldigt mycket att tacka Henrik för.

Det Henrik skriver om fungerar-där har du halva hemligheten :D

Det finns ingen patentlösning som passar alla-var dock konsekvent i vad du gör.

Vid liggande skytte ha en så låg skjutställning som det bara är möjligt-dock inte obekvämt låg.

Om du inte har dom lägsta benstöden-sälj dom och köp de lägsta istället.

Ligg så rakt bakom vapnet som möjligt-uppdraget ben eller inte diskuteras men var konsekvent när du bestämt dig.

Skjut varje vecka-en gång i månaden ger inte mycket.

Sen har vi detta med personlig övertygelse :D jag tänker inte skjuta som Lars med överslag nästa Månadsträfftävling då jag vill träffa där jag siktar,detta för att träna in ett enda tänk alltid i alla situationer.

Jag kommer däremot skjuta 3x5 skott nästa gång istället för hela i ett svep.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skjutit min Månadsträff än, men funderar på detta med precision hos bössa & laddning. Det är klart att man inte ska stirra sig blind på precisionen, men faktum är att om man har en laddning som skjuter säg 25 mm på 100 meter så är det näst intill omöjligt att skjuta fullt på Månadsträffen. Har man tur trillar alla skotten in i cirklarna, men det kan lika gärna bli 15 bommar.

Hukar mig och väntar på Henriks tillrättavisning B)

Ni som har skjutit Träffen hittills: vad har ni för spridning på 100 meter med er "tävlingsladdning"?

Jag vet att mitt inlägg motverkar Månadsträffens syfte, men det känns orimligt om någon ställer upp med en laddning som håller 40 mm och sen blir enormt besviken när vederbörande inte skjuter full pott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som har skjutit Träffen hittills: vad har ni för spridning på 100 meter med er "tävlingsladdning"?

Om du menar på Månadsträffstavlan så var den 31mm i mitt fall.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som har skjutit Träffen hittills: vad har ni för spridning på 100 meter med er "tävlingsladdning"?

Jag har inte skjutit tillräckligt mycket för att veta exakt, men som bäst 10-12mm + något slängskott, där jag känner att avfyrningen inte stämmer, som kommer någon cm utanför gruppen. Det borde vara nog för att träffa tassen OM JAG GÖR ALLT RÄTT B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skjutit tillräckligt mycket för att veta exakt, men som bäst 10-12mm + något slängskott, där jag känner att avfyrningen inte stämmer, som kommer någon cm utanför gruppen. Det borde vara nog för att träffa tassen OM JAG GÖR ALLT RÄTT B)

I bänk eller liggande med benstöd?

Själv har jag aldrig skjutit under 17mm liggande och oftast runt 20mm.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag aldrig skjutit under 17mm liggande och oftast runt 20mm.

Desto mer imponerad av ditt resultat i Månadsträffen!!!!!!!!!!!!!!!!!! B):D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I bänk eller liggande med benstöd?

Själv har jag aldrig skjutit under 17mm liggande och oftast runt 20mm.

/Micke

Det är i bänk med så mycket stöd som möjligt, bara för att försöka ta reda på vad bössna klarar. Resten är ju upp till mig ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...