Jump to content

First_klass gäddkroke tips!

first_clas

Recommended Posts

first_clas

GÄDDKROKAR

Material: Galvad tråd ca 20 meter, enkel krokar strl 1.Tavel tråd 4trådar helst , Lekare norge style. Gardin tråd ca 200 meter, Gummi stropp ca 12 meter…

Verktyg: polygrip, lödkolv med tråd. Avknipsare, Tändare, sax, sand papper, en kopp kaffe samt tillhörade snus.

Knipsa galvade tråden i bitar om 30 cm st, böj sedan en ”mall” med ögglan i mitten, ta mått från ögla med polygripen och böj för fulla muggar enligt bild.

(jag lödde dit en tråd i ögglan för säkerhets skull)

När du böjt hela gänget du tänkt göra så,fila av allt vasst du hittar sedan kapa ändarna i samma längd.

Ta knipsa gummi stropparna i bitar om kring 15 cm och knyt en kärringknut i varje ända och elda lite inte för mycket..

Ta ca 2-3 meter gardin tråd och knyt i ändan på stroppen och till en lekare, ta ca 40cm tråd och knyt en snurrjanne i ögglan så du har lika lång tråd i varje ända.. snurra ihop enligt bild.

Ta taveltråden och gör en öggla i ena ändan och en krok i andra. löd så tennet smälter in.

Ha tafsarna löst och dom sätter du endast på när du ska fiska, och så har du galarna utan krokar och smidigt ha dom i bra förvaring, Tafsarna kan man ha i ett rör så slipper man kroka fredade saker… se bilder eller hör av dig till mig om du undrar nått.. jag är dålig på formulera mig i tal och text så kolla bilder så förstår du nog

Jo varför är dom här bättre?? :wub: Gäddan/lakan/abborren sväljer denna och kommer ej lös vid storlek, som mot gäddsax då dom bänder sig lös, väldigt få som får 15 kilos gädda kvar på en sax,men i dessa är dom fast om inte linan, eller dylikt inte håller.. kolla knutar.. rekordet ligger på 17 kilo och över 400st har en galning tagit som hållit 10kg plus allihopa..! dock får man mycket åtel fisk oxå men kul som fan!

När du angnar så har vi gjort en tråd(samma tråd som blivit över) ca 20 cm med öggla längst bak, klyvt framdelen. Så trär du från ryggfenan ut igenom munnen på fisken,med tafs-ögglan först ,så själva kroken hamnar i ryggfenan där du börja,sen på med linan och böj tafsen så det ser bra ut ! borra gärna 200s hål och ha med spikklubba eller teleskopkrok vid landningen!

finns liten förklaring på bilderna för den med tummen mitt i handen... :D

post-1234-1234789990_thumb.jpg

post-1234-1234790075_thumb.jpg

post-1234-1234790097_thumb.jpg

post-1234-1234790121_thumb.jpg

post-1234-1234790147_thumb.jpg

post-1234-1234790172_thumb.jpg

post-1234-1234790198_thumb.jpg

post-1234-1234790237_thumb.jpg

post-1234-1234790348_thumb.jpg

en kanske "puckad" fråga. Vad har du den grova ståltråden till? är det för att fästa den i isen?

så det blir (från isen räknat:

ståltråds mojängen som sitter i isen.

40 cm tavel tråd

30 cm gummistropp

2-3 meter taveltråd

lekare

tafs

krok (med angel fisk)

Har jag fattat rätt då?

Musköt
... ;) ..Erik, nu har du för lite att göra :P:(

Kom ner hit så skall vi se till att du får ngt vettigt att göra ;)

Så här kommer det väl att vara hela året framöver. Det är ju ständig tjäle där han håller till. ;):(

:(:P Säkert kanon! Men Du får visa en bild av slutprodukten monterad och klar så jag förstår hur du tänkt :(
first_clas

vafan kan man inte jaga å är sjuk måste man juh göra nått ;) sen under våren när man ska vingla mellan hålen och vittja är det juh inte så fel att göra detta!!

iaf så är det bara linan upp från själva galjen "mojängen"(som håller all lina).den linan fästar man ovan isen i en pinne som med gäddsaxar..

så själva galjen verkar som en lin utlösare då gäddan ska kunna simma iväg en bit med firren..så att linan ska rinna av smidigt är viktigt även att man har en vanlig rosset knut som håller linan kvar tills gäddan tagit betet och drar,då löser alla lina ut tills stroppen börjar verka... den är väl testad denna metod och finns att köpa en snik model ala röd plast i samma hörn som gäddsaxarna... dock får man denna komplett för ca 15kr st beroende på hur många man gör,ska väl inte nämna hur många jag gjort :P med 94st på bästa dagen är väl en glimt :( man tappar bort och killen som fiskar mest har lagt ut 300st som mest och fått så väl hela årets bensin förbrukning betald genom fisk vilket kanske jag skulle vilja även :(

pinne

lina till galjen

linan från galjen med rosseten för inte alla lina ska rinna av innan napp...

lekare

tafs

fisk

bilder

vill ni se mina andra 23 projdekt?? menar mörkret föll in vid 13 tiden förut så nått var man tvungen till att göra när ett helt garage fullt med verktyg finns ;)

post-1234-1234793612_thumb.jpg

first_clas

ända som saknas är isen och en fisk.. men jag lägger ut en film när jag varit och fiskat,ids inte fara ut nu då jag har så trött/sjuk men svårt som gatan och förklara denna men kanske en filmen visar lite bättre,,alla detaljer finns nu med iaf utom tråden man trär på tafsen on de fisk :P:(

post-1234-1234795605_thumb.jpg

ända som saknas är isen och en fisk.. men jag lägger ut en film när jag varit och fiskat,ids inte fara ut nu då jag har så trött/sjuk men svårt som gatan och förklara denna men kanske en filmen visar lite bättre,,alla detaljer finns nu med iaf utom tråden man trär på tafsen on de fisk -_-:P

Du e bara helt suverän ;):D;)

Lova oss att vi får bilder från "under isen också" !!!

/ekebo

Löd bra, fuska inte som garmin :D jajaa.. är det värt allt arbete det där ;)

Du borde skaffa dig en gäddryssja om du vill ha åtelfisk! -_-

Med lake så finns det en ännu bättre metod än krok, och det är att tälja till en sticka av grankvist. Som laken sväljer och där sitter den då... 10 ggr effektivare än krok... åtminstone här omkring :P

Och sen vill också jag se bilder på storgäddan!

ända som saknas är isen och en fisk.. men jag lägger ut en film när jag varit och fiskat,ids inte fara ut nu då jag har så trött/sjuk men svårt som gatan och förklara denna men kanske en filmen visar lite bättre,,alla detaljer finns nu med iaf utom tråden man trär på tafsen on de fisk -_-:P

Förstår konceptet fullt ut, samma konstruktion som till gäddsaxar. Dock fattar jag inte vad du ska med gummistroppen till :D kul med lite projekt dock.

Hörru din gäddastrypare... :D-_-

Ring mig och kom ner med motorisborren ingen vettig människa borra 94 hål med hand isborr , eller hur????

Funkar de bättre än saxarna vi satte ut 15 sax här i sjön , men många var ihopslagna och tomma på fisk....

Lakarna här i Torsmo är tydligen starka.

Men nu går vi och undrar här i Orsa var den där klimatförändringen har tagit vägen.

Här har fn i mig varit -20 grader nästan hela vintern :D-_-:P

Så nu är saxarna uppe för det är för kallt.... ;);)

Löd bra, fuska inte som garmin :D jajaa.. är det värt allt arbete det där :o

Du borde skaffa dig en gäddryssja om du vill ha åtelfisk! -_-

Med lake så finns det en ännu bättre metod än krok, och det är att tälja till en sticka av grankvist. Som laken sväljer och där sitter den då... 10 ggr effektivare än krok... åtminstone här omkring :P

Och sen vill också jag se bilder på storgäddan!

Vad säger du ;) inte tror väl någon på att en lake äter en pinne ! Dom jag känner i Kvimo har iaf krokat åt lake ! ;)
Vad säger du :D inte tror väl någon på att en lake äter en pinne ! Dom jag känner i Kvimo har iaf krokat åt lake ! -_-

Nog har du väl hört talas om "lakastickor"? Man träder ju förstås en mört över pinnen då...

Jo i kvimo kör de väl med långrev och krokar. Här kör vi med stickor... funkar bättre än nät den tiden då laken äter upp sig inför leken.

first_clas

AS-jo sån dära laka grej vet jag av,men först och främst gädda man är ute "fördriva tiden" och kunna slösa mil på skotern,sedan lägger vi ut likadana för öring men med mindre krokar och linor,

-bilden är på en 14kilos ska se om jag hittar åt den största av dom.denna bild är en gammal gädda kanske 5-6år? dock på krok och 30cm djup vilket var konstigt,i en fjäll sjö...

jag är lite emot mjärdar och nät osv,inte samma känsla :D

vesslan-stroppen gör att man har en lungnare fisk att dra upp -_-

per-jo vi hade exat samm många tomma och nu är det endast då man har för lång lina dom klarar sig,alltså går i botten och lyckas få av linan...motor is borr med förlängare är måste,dock äger jag ingen nu så ligger lite lågt med fisket just nu,sen pågår juh jakten för fullt sägs det...men 94 är lågt räknat om du menar vi ska lägga ut alla mina krokar :P vintern är lång

post-1234-1234811517_thumb.jpg

first_clas

juh större juh bättre,men har även stroppar på mina saxar vilket är ca 60st om nån vill köpa ;)

hittar inte bumlingen ska höra med kusinen som vet mera om den..osäker om nån av dessa äns kvalar 10 kilo :lol:

post-1234-1234814800_thumb.jpg

post-1234-1234814863_thumb.jpg

AS-jo sån dära laka grej vet jag av,men först och främst gädda man är ute "fördriva tiden" och kunna slösa mil på skotern,sedan lägger vi ut likadana för öring men med mindre krokar och linor,

-bilden är på en 14kilos ska se om jag hittar åt den största av dom.denna bild är en gammal gädda kanske 5-6år? dock på krok och 30cm djup vilket var konstigt,i en fjäll sjö...

jag är lite emot mjärdar och nät osv,inte samma känsla <_<

vesslan-stroppen gör att man har en lungnare fisk att dra upp :)

per-jo vi hade exat samm många tomma och nu är det endast då man har för lång lina dom klarar sig,alltså går i botten och lyckas få av linan...motor is borr med förlängare är måste,dock äger jag ingen nu så ligger lite lågt med fisket just nu,sen pågår juh jakten för fullt sägs det...men 94 är lågt räknat om du menar vi ska lägga ut alla mina krokar :D vintern är lång

Med dom där globerna borde man kunna använda skallen som nån slags kråk-bulvan!

Är helt med på koncepet.

Fan det var länge sedan man vinterfiskade.

Låter kul dra upp ngt stort <_<

Du är redan som en riktigt klurig lappgubbe F_C, har fan skall du vara när du är 80? :D

Kul grej det där, roligt att ta ungarna med på dessutom. Isfiskade mycket som barn med farfar, numera är det fallit i glömska vilket som mycket annat är oerhört tragiskt när man skall börja skola sina egna ungar snart.

• 3 weeks later...