Hoppa till innehåll

Projekt 6x45


eskimo1

Recommended Posts

Pangen så klart,

en död gås har vi väl alla sett vid något tillfälle :D:D

mitt ex liknade en död gås när hon var bakis, exempelvis.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 121
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • eskimo1

    68

  • Robban M

    15

  • Lars

    10

  • Christian N

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ohoj!

Är hemma nu så jag kan vara med i gemet som "normalt" folk...

Vad är det för skillnad på 6mm45:an å TCU'n? Har bollat idén om 6,5 Grendel till frugans vixen nu många ggr och jag blir mer och mer sugen på en 6mm... <_<

Mats din bonnjävel! Bilder för helvete, bilder... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 mm TCU = 6 mm 223 Rem AI är nog en ganska exakt beskrivning.

Skall kunna hålla runt 28-29 (fel av mig 24-25 skall det vara) grain krut som max och skicka en 90 grains kula i lite över 850 m/s.

/Chris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å här sitter jag och funderar på 6x45 jag med.. Är det ett tecken att denna tråd låg överst? <_<

Funderar dock på om det är värt att skaffa en McMillan-stock + pipa om min Vixen eller om man ska satsa på en .223 LTR som har stock och allting, och sedan pipa om den när man tröttnat på .223,,, hmm..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å här sitter jag och funderar på 6x45 jag med.. Är det ett tecken att denna tråd låg överst? :)

Funderar dock på om det är värt att skaffa en McMillan-stock + pipa om min Vixen eller om man ska satsa på en .223 LTR som har stock och allting, och sedan pipa om den när man tröttnat på .223,,, hmm..

Ska du bygga så lätt som möjligt så är vixen rätt väg att gå. Min är lite tyngre än vad en nätt sakolåda är. Vet inte hur magasinlängden är på vixen men det vet säkert Henrik.

Du kan ju bygga bössan först och köpa stocken när pluskan fyllts på igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Max magasinslängd (fritt ur minnet) på min vixen (L461) är 58.2mm.

Det är priset man betalar för en liten smidig bössa.

Robban, är du sugen på att bädda min vixen i Mcmillankolven kan du få ett bra tillfälle att känna på den IRL :)

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du bygga så lätt som möjligt så är vixen rätt väg att gå. Min är lite tyngre än vad en nätt sakolåda är. Vet inte hur magasinlängden är på vixen men det vet säkert Henrik.

Du kan ju bygga bössan först och köpa stocken när pluskan fyllts på igen.

Ja det vore ju ett alternativ förstås. Min initiala tanke var att ha en lätt bössa baserad på Vixen, men nu har jag börjat fundera i banor av LTR-parbössor (har en .308 LTR redan) med Picatinny-skenor så man kan flytta sikten mellan dem "hursomhelst". Då hade man sparat in kostnaden för ett extra långhållssikte.

Får se om man skulle råka på någon billig .223 LTR, annars kanske det får bli något baserat på Sakon trots allt. Får räkna lite på det..

Den korta patronlängden i Sakon kanske kan bli ett problem om man som jag tänkt skjuta tunga kulor, inkl Barnes TSX som är lång redan från början. Men jag kanske tänker för mycket på .224-kulor nu, 6mm kanske är såpass "fetare" att kulorna inte blir särskilt långa. Med en .223 LTR som har 1/9" stigning så kan man dock klara sig med 65-70 grainskulor tills suget efter en 6x45 blir för stort, plus att den bör stabilisera 53 och 62 grains TSX.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade du en Sako nu? I så fall e ju valet enkelt. Sen kan du ha Leupold´s snabbfästen. Hade dom på min A1:a och det funkade finfint.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade du en Sako nu? I så fall e ju valet enkelt. Sen kan du ha Leupold´s snabbfästen. Hade dom på min A1:a och det funkade finfint.

Jepp jag har en bäddad .222 Sako Vixen A1 (som det sitter Leupold QR på).

Fördelen med Picatinny på två bössor är att skenorna är "garanterat" likadana så man kan flytta kikare mellan bössorna, inte bara flera kikare på EN bössa. Men men, kanske inte är en superviktig grej.

Jag vill ha en semigrov till grov kort pipa lite åt LTR-hållet på bössan, om det ska ner i Vixen-stocken till att börja med får man nog ta ur pipkanalen en del eller vad tror ni? Har frilagt nuvarande pipa ordentligt och kanterna på stocken är rätt tunna så de kommer "försvinna" uppifrån och ner när man tar ur stocken för en grov pipa.

Jag är vansinnigt förtjust i LTR-stocken (dvs HS Urban Police), har McMillan något liknande? Det lutar mer och mer åt en kort/grov studsare (som LTR) istället för en slank (som Vixen) så frågan är om det inte blir mer prisvärt att utgå från en LTR trots allt..

Dock har Sakon ett vansinnigt skönt trycke, där ligger LTR:en i lä, även om dess trycke är klart acceptabelt.

Knepigt med bössfunderingar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att det gick att missa med bössan åxå :blush:

Hela du är en miss. :lol:

Skämt åsido, nu får du berätta... :huh: Vad hände? B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ah... nu är den hos mig! :mellow:

Måste bara berömma för det helt sinnessjuka upptightandet av vapnet. Vapnet känns som ett solitt stycke metall, och då menar jag även slutstycket...! Lite trög i stängningen, skall det vara tight så skall det, men med en taktisk knopp på den kommer det att bli riktigt finfint.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

No pics, no proof. ( ja eller så kan man ju se sig om efter vad som är rätt i de olika trådarna) Tack BB.

Jag ser gärna lite bilder på träffbilder med efter testskjutning med 6x45:an,

För egen del väntar jag på ett par Höga Optilock ringar så att jag kan montera Ziessen på lillsakon.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Kan nog flytta den här tråden till färdiga projekt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nog flytta den här tråden till färdiga projekt!

Aha? Knoppen är på och utdragaren i? <_<

MVH!

/HerrBerg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha? Knoppen är på och utdragaren i? -_-

MVH!

/HerrBerg

Inte än men förhoppningsvis i veckan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah,

det var inte meningen att stressa. Jag gick igång bara på att du tyckte att denna tråd skulle läggas bland "avslutade" projekt, det fick fantasin att springa iväg... -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah,

det var inte meningen att stressa. Jag gick igång bara på att du tyckte att denna tråd skulle läggas bland "avslutade" projekt, det fick fantasin att springa iväg... :lol:

Du ligger högst på priolistan :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle haft hela veckan på mig att mecka för frugans moster skulle komma på besök och ge henne lite hjälp med lillen. Vart inget besök o frugan vart sjuk istället :)

Men nu är litegrann gjort, ska bara anpassa gängan så är det klart. Vilken skitknopp att montera i jämförelse med Badger, inget frispår för gängan i knoppen, det får man göra själv. Nåja, mycket lim i den sen så sitter den :P

qAUjA.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Operation montage av Sakoutdragare påbörjad! Fräsningen klar men hade självklart inte rätt dia på borren till fjädern och låsstiftet <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...