Hoppa till innehåll

Baltic Arrow 2009!


ASAT_Pro

Recommended Posts

Den årliga tävlingen Baltic Arrow går av stapeln i Finland i början av juli!

Stället heter Sievi.

Gå in på http://maps.google.se och sök på: Sievi, Finland, så hittar du.

Det ligger ca 19 mil från Vasa (Vaasa).

Som jag förstod det (är dock inte helt 100 säker), så behöver inte svenska bågskyttar betala någon anmälningsavgift!

Boendet är mer eller mindre gratis, det är bara roligt om vi dyker upp.

Men mer info om anmälningsavgifter och boende kommer både här och i tidningen Bågjägaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den årliga tävlingen Baltic Arrow går av stapeln i Finland i början av juli!

Stället heter Sievi.

Gå in på http://maps.google.se och sök på: Sievi, Finland, så hittar du.

Det ligger ca 19 mil från Vasa (Vaasa).

Som jag förstod det (är dock inte helt 100 säker), så behöver inte svenska bågskyttar betala någon anmälningsavgift!

Boendet är mer eller mindre gratis, det är bara roligt om vi dyker upp.

Men mer info om anmälningsavgifter och boende kommer både här och i tidningen Bågjägaren.

Man kanske skulle ta sig en sväng dit. Det gick ju riktigt bra när jag var där på Baltic förra gången. Kom på en hedrande andra plats i individuella skyttet. Bara det inte blir mellan 11-18 juli. Då är jag i nordnorge och fiskar ute i Atlanten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att fler ska komma kanske vi ska ta bort ordet "Tävling"!

Baltic är en 2-dagars träff och på kvällen 1a dagen så har jag hört att de har riktigt trevligt, mat och andra festligheter.

Det är en stor sammankomst av Nordiska bågjägare/bågskyttar och syftet är väl egentligen att träffas och umgås.

Men även en möjlighet att skapa nya kontakter och kanske även möjligheter till jaktutbyte.

Nu är det ju inte så svårt att ta sig dit!

Enklast och absolut billigast är att åka med båten över från Stockholm och sedan köra den Finländska kusten upp.

Om man planerar lite så är ju möjligheten att ett gäng Svenska/Norska/Danska bågjägare möts redan på båtresan.

Visst, det finns även båtmöjligheter via Umeå/Holmsund.

Men priserna där är betydligt högre och farkosten liknar mest en container i jämförelse med båten via Stockholm..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att fler ska komma kanske vi ska ta bort ordet "Tävling"!

Baltic är en 2-dagars träff och på kvällen 1a dagen så har jag hört att de har riktigt trevligt, mat och andra festligheter.

Det är en stor sammankomst av Nordiska bågjägare/bågskyttar och syftet är väl egentligen att träffas och umgås.

Men även en möjlighet att skapa nya kontakter och kanske även möjligheter till jaktutbyte.

Nu är det ju inte så svårt att ta sig dit!

Enklast och absolut billigast är att åka med båten över från Stockholm och sedan köra den Finländska kusten upp.

Om man planerar lite så är ju möjligheten att ett gäng Svenska/Norska/Danska bågjägare möts redan på båtresan.

Visst, det finns även båtmöjligheter via Umeå/Holmsund.

Men priserna där är betydligt högre och farkosten liknar mest en container i jämförelse med båten via Stockholm..

För er som har lite extra tid, rekomenderar jag att åka via Åland och skärgårds vägen över till Orsnäs, mycket vacker och avkopplande tur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Baltic Arrow är en tävling som jag kan rekommendera. Mycket trevligt att besöka den. Men jag vill ge er lite fakta om resemålet och finnarna så ni inte får några överraskningar när ni kommer dit och så att man kan undvika dom värsta pinsamheterna.

Alla finnar bär kniv!

- Självlart, vat skall man annars pära? Inse att en hakelpössa para är klumpig och

vilka roplem får man inte, när man skall hämta ut pengar på panken.

Alla finnar slåss jämt och ständigt!

- Vi låss inte jämt. Vi måste hinna pasta och supa också.

Varför bastar alla finnar?

- Varför lösa på duschvatten, när man kan vettas port siten?

Finnar svär hela tiden!

- I helvete heller! Perkele är ingen svortom, tet är ett kraftuttryck.

Varför bär alla finnar gummistövlar och träningsoverall?

- Man vet altrig om tet pörjar regna på spjuttävligen.

Alla finnar är bra på backhoppning!

- Nej, para tom som inte är pra på hocki, rally, vormel 1 eller längdskidor.

Varför emigrerade finnar till Sverige, om det nu är så bra i Finland?

- Vi var tvungna att agera, så att vi inte skulle få ett u-land som kranne.

Tessutom ville vi tela met oss av våra kunskaper om hocki, mopiltelefoner, tesign, arkitektur...

Finnar dricker bara Koskenkorva!

- Inte para, vi tricker Finlandia, KOFF och Lapin Kulta också.

Finnar kan inte blanda groggar!

- Jotå! Vegetarian mix: 8 cl Koskenkorva, lägg i ett ärta, låt tra i vyra sekunter, ta port ärtan, drick!

White Christmas: 12 cl Koskenkorva och fem troppar tippex.

Är bastu och sauna samma sak?

- Pastu är för svenskar, nåt tär finnar pyter om.. Sauna är tär finnar pastar.

Här nedan lite mer seriös info.

Undvik att köra för fort i Finland. Bötesbeloppen baseras oftast på din inkomst.

Vill du ha problem så ska du börja tjafsa med polisen. I Finland är poliser just poliser. Dom själva vet om det och visar det gärna för dom som vill se det. Ett sakligt uppträdande om du blir stoppad är alltid det bästa. Vill du käfta och vara dum så ska du passa på att vara det i Sverige. Toleransen för sånt är mycket låg hos den finska polisen.

Finnarna håller stenhårt i högerregeln. I en stad som Uleåborg ska man inte tro att man kan komma in i en korsning och få köra före någon som har högerregeln på sin sida. Jag tog mitt körkort i just Uleåborg och jobbade där som yrkeschaffis under några års tid. I min nuvarande stad Sandviken, Gästrikland har folk ingen koll på högerregeln. Man tror att om gatan bara är lång så befinner man sig automatiskt på en huvudled.

Annars är det fint att åka bil i Finland. Vägarna är oftast något smalare än de i Sverige. Men garanterat bättre underhållna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finsk tequila kan också vara bra att kunna. Koskenkorva, korvsnitt, o senap. Minns inte vad man skulle göra med dom bara.. inhalera senapen, kasta korven på bartendern ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Lite uppdatering angående Baltic i Finland:

Två bågar lottas ut bland de startande:

En ny compound (märket troligen Martin)!

En långbåge: Toorum, gjord av Juhani Uusitalo!

Så det är hög tid att planera in detta i din almanacka!

Vi ses där!! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 6 months later...
Baltic Arrow är en tävling som jag kan rekommendera. Mycket trevligt att besöka den. Men jag vill ge er lite fakta om resemålet och finnarna så ni inte får några överraskningar när ni kommer dit och så att man kan undvika dom värsta pinsamheterna.

Alla finnar bär kniv!

- Självlart, vat skall man annars pära? Inse att en hakelpössa para är klumpig och

vilka roplem får man inte, när man skall hämta ut pengar på panken.

Alla finnar slåss jämt och ständigt!

- Vi låss inte jämt. Vi måste hinna pasta och supa också.

Varför bastar alla finnar?

- Varför lösa på duschvatten, när man kan vettas port siten?

Finnar svär hela tiden!

- I helvete heller! Perkele är ingen svortom, tet är ett kraftuttryck.

Varför bär alla finnar gummistövlar och träningsoverall?

- Man vet altrig om tet pörjar regna på spjuttävligen.

Alla finnar är bra på backhoppning!

- Nej, para tom som inte är pra på hocki, rally, vormel 1 eller längdskidor.

Varför emigrerade finnar till Sverige, om det nu är så bra i Finland?

- Vi var tvungna att agera, så att vi inte skulle få ett u-land som kranne.

Tessutom ville vi tela met oss av våra kunskaper om hocki, mopiltelefoner, tesign, arkitektur...

Finnar dricker bara Koskenkorva!

- Inte para, vi tricker Finlandia, KOFF och Lapin Kulta också.

Finnar kan inte blanda groggar!

- Jotå! Vegetarian mix: 8 cl Koskenkorva, lägg i ett ärta, låt tra i vyra sekunter, ta port ärtan, drick!

White Christmas: 12 cl Koskenkorva och fem troppar tippex.

Är bastu och sauna samma sak?

- Pastu är för svenskar, nåt tär finnar pyter om.. Sauna är tär finnar pastar.

Här nedan lite mer seriös info.

Undvik att köra för fort i Finland. Bötesbeloppen baseras oftast på din inkomst.

Vill du ha problem så ska du börja tjafsa med polisen. I Finland är poliser just poliser. Dom själva vet om det och visar det gärna för dom som vill se det. Ett sakligt uppträdande om du blir stoppad är alltid det bästa. Vill du käfta och vara dum så ska du passa på att vara det i Sverige. Toleransen för sånt är mycket låg hos den finska polisen.

Finnarna håller stenhårt i högerregeln. I en stad som Uleåborg ska man inte tro att man kan komma in i en korsning och få köra före någon som har högerregeln på sin sida. Jag tog mitt körkort i just Uleåborg och jobbade där som yrkeschaffis under några års tid. I min nuvarande stad Sandviken, Gästrikland har folk ingen koll på högerregeln. Man tror att om gatan bara är lång så befinner man sig automatiskt på en huvudled.

Annars är det fint att åka bil i Finland. Vägarna är oftast något smalare än de i Sverige. Men garanterat bättre underhållna.

hej

den viktigaste har du inte sagt

det har kommit förfalskade Euro från Finland

post-4330-1266658738_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JS ang Baltic för 2010! ska vi försöka få i hop ett lag från Gästrike-Uppland???

Mvh

Ja, det vore väl trevligt! Compskyttar har vi ju. Nu måste vi bara hitta en duglig tradskytt som kan vara med i samma lag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det vore väl trevligt! Compskyttar har vi ju. Nu måste vi bara hitta en duglig tradskytt som kan vara med i samma lag!

Ja kan ta på mej tradd skyttet! om vi inte finner någon annan!...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja kan ta på mej tradd skyttet! om vi inte finner någon annan!...

Men vafan Mamre! Du har Sinikka som motståndare! Du kommer att få tjejstryk så rumpan din blir röd! Hon e grym!

Det är inga amatörer du möter när finnarna kommer över! Tro mig! Jag har varit med ett tag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...