Hoppa till innehåll

Boktips?!


Humlegaard

Recommended Posts

Åh, nu vill jag lägga mig i diskussionen! Jag som älskar att läsa!

Jag kan rekommendera

Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams. Helgalen bok i fem delar

Krig & fred - Leo Tolstoj. Faktiskt mycket bra och hyfsat lättläst bara man har lärt sig vem som är vem ;)

Jag skulle även vilja ha tips på bra fantasylitteratur. Har läst Terry Brooks Shannaraserie och jag söker mer litteratur i samma stil, fast helst inte serier som redan består av en miljon delar (läs David Eddings...) för jag vill gärna ha råd att införskaffa böckerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Humlegaard

    7

  • Älgflugornas Herre

    5

  • Kristin

    4

  • L-B

    3

Guest Sickboy
Åh, nu vill jag lägga mig i diskussionen! Jag som älskar att läsa!

Jag kan rekommendera

Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams. Helgalen bok i fem delar

Krig & fred - Leo Tolstoj. Faktiskt mycket bra och hyfsat lättläst bara man har lärt sig vem som är vem <_<

Jag skulle även vilja ha tips på bra fantasylitteratur. Har läst Terry Brooks Shannaraserie och jag söker mer litteratur i samma stil, fast helst inte serier som redan består av en miljon delar (läs David Eddings...) för jag vill gärna ha råd att införskaffa böckerna.

Hej Kristin!

Liftarens guide till galaxen är ju en helghalen bok haha.....

Om du gillar den samt Fantasty så är ju Terry Pratchett en författare för dig.

(Men jag antar att du läst hans böcker?)

Han driver friskt med hela generen.

Är en ganska rabiat fantasy läsare själv.

Nu vet jag inte vilken fantasy du gillar?

Men jag kan nog ge dig lite tips ;)

Läser du på Engelska oxå eller?

Tyvärr så är ju inte alla godbitar översatta på Svenska.

Om du gillar lite mer mörka/blodiga historier så är Warhammer böckerna att rekommendera.

Böckerna utspelas i Warhammer världen och har allt: svärd, blod, orcher och sura dvärgar.

Många bra författare har skrivit warhammer böcker.

En solklar favorit är William King han har skrivit Slayer serien.

Första boken heter "Troll slayer" och handlar om en dvärg som heter Gortrek och hans följeslagare Felix som är människa som inte alls är pigg på alla farliga äventyr *S*.

Men du får räkna med att det inte finns några söta björnar som skjuter regnbågar på vita enhörningar.

Här snackar vi blod svett och våld i den högre skalan.

Robert E Howard är oxå väldigt bra.

Han skrev om Conan (filmen med Arnold)

Elisabeth Moon har skrivit en serie som heter "sagan om Paksenarion" mycket bra.

MVH//Kent

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åh, nu vill jag lägga mig i diskussionen! Jag som älskar att läsa!

Jag kan rekommendera

Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams. Helgalen bok i fem delar

Krig & fred - Leo Tolstoj. Faktiskt mycket bra och hyfsat lättläst bara man har lärt sig vem som är vem ;)

Jag skulle även vilja ha tips på bra fantasylitteratur. Har läst Terry Brooks Shannaraserie och jag söker mer litteratur i samma stil, fast helst inte serier som redan består av en miljon delar (läs David Eddings...) för jag vill gärna ha råd att införskaffa böckerna.

Mitt råd är Wheel of Time böckerna av Robert Jordan

inte så mkt "high fantasy" utan mer genomtänkt o mkt bra Tolkien är den enda man kan relatera till.

Läs dom på engelska! Mkt försvinner i översättningarna tycker jag.

Discworld serien av Terry Pratchett är helt hysteriskt kul.. rekomenderas! Skall oxo läsas på engelska annars försvinner typ 90% av roligheterna

Mvh Garou

Mvh Garou

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är en ganska rabiat fantasy läsare själv.

Nu vet jag inte vilken fantasy du gillar?

Läser du på Engelska oxå eller?

MVH//Kent

Jag föredrar den typ av fantasy som utspelar sig i påhittade världar som är befolkade av alla möjliga typer av varelser som slåss med svärd, pinnar och magi etc (tex som Sagan om ringen). Om det är minimalt med kärlekshistorier så är det ett stooort plus ;)

Jag läser gärna på engelska.

Vad vet du om George RR Martin (?)? Har hört mycket bra om hans böcker men jag vet inte om det är den typ av fantasy som jag gillar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy
Jag föredrar den typ av fantasy som utspelar sig i påhittade världar som är befolkade av alla möjliga typer av varelser som slåss med svärd, pinnar och magi etc (tex som Sagan om ringen). Om det är minimalt med kärlekshistorier så är det ett stooort plus ;)

Jag läser gärna på engelska.

Vad vet du om George RR Martin (?)? Har hört mycket bra om hans böcker men jag vet inte om det är den typ av fantasy som jag gillar.

Har aldrig läst någon av Georg RR Martin, men det är absolut värt att kolla upp? :lol:

Håller med dig fullt ut inge kärlekstjafs ska de va! författaren skall inte ha med något sånt! blir ju mera fighter, blod o slask om man inte tar med gullegullet haha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten hint om en författare som verkligen kan ha ett högt underhållningsvärde..

Arto Paasilinna, som nämdes ovan. Väldigt lagom underhållning om man vill ha ngt enkelt och lättsamt, och framför allt roligt!

Även Tom Sharpe har en del rikgit roliga böcker som driver ganska hårt med Sydafrika och framför allt den sydafrikanska polisen! ;) "En ryslig historia" och "Tjuvnyp och Skamgrepp" är klart läsvärda!

"Microslavar" av Douglas Coupland är också en läsvärd bok.

Hua.. finns måååånga bra böcker! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att ge mig in i detta och återkomma med en genuin lista senare men vill göra två kommentarer.

Ett är att Fågelbröst som jag läste sista året på gymnasiet och igen förra sommaren, sista gången med väsentligt störe behållning är den bok som fick mig att inte göra karriär i gröna kläder,

jag insåg min egen feghet,

två är de mest tongivande böckerna i mitt liv,

1984 av G Orwell är av avgörande betydelse för mitt förhållande till staten, läste den som 13- åring, insåg "det stora" perspektivet

Trägudars land, J Fridegård lästes under sommaren när jag var tolv, haltade hela somaren och sköt saker med pilbåge,

Sveriges Rikes Lag- sammanställd/utgiven av Torkel Gregow makt kommer från dem som har rätt, eller rätten på sin sida.

Idag läser jag med stort intresse av mycket blandade genres,

prestigelitteratur läser jag av bekvämlighetsskäl inte längre, de är för tunga att asa runt på SL:s inrättningar.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy

Håller med dig Christian!

Fågelbröst tyckte jag var en oerhört "stark" skildring.

Väldigt osminkat skrivet.

Sedan är väl defenitionen av "prestigelitteratur" väldigt olika från person till person.

Själv tycker jag att man kan slopa de gamla trötta böckerna som ingår i skolan.

Låt istället ungarna välja vad dom själv vill läsa, istället för att tvinga kidsen att läsa "röda rummet"

exempelvis.

Tunga böcker typ "Dantes inferno" "det förlorade paradiset" av John Milton...det är riktigt tunga grejer.

Nä själv föredrar jag även lite lättare läsning ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I boklistan på den här sidan hittar ni många guldkorn, för att nämna några så bör ju Harry Macfies "Wasawasa" och "Lägerledar längesen" samt Helge Ingstads "Pälsjägarliv" och Sten Bergmans "På hundsläde genom Kamtchatka" läsas omgående, dessa fyra är strålande läsning. En annan bok som varmt kan rekommenderas, om man gillar afrikajakt är J.A Hunters "Storvilt".

www.hmcc.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Läst igenom Hälge årgång 2005 och 2006 inbundna oj vad roligt man har innan man släcker lyset för att somna. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt boktips till alla är:

"Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?" av Nisse Simonsson

Mycket bra bok i dessa dagar av I-landsproblem :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Allt som är skrivet av Conn Igullden

- serien om Ceasar

- serien om Djingis Khan (ännu ej helt utgiven på svenska)

Arto Pasilinna

- alla är lättsamma och humoristiska men med väl gömd samhälls kritik och tänkvärdhet i sig.

Lee Childer

- spännande men man vet ju att Reacher vinner till slut :huh:

Mario Puzo

-Omerta eller gudfadern

det finns så mycket bra som man MÅSTE läsa

Dock klarar jag inte Fantasy i nån form men det är bara mitt tycke och smak

Mvh//Pelle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar man att få nackhåret att resa sig kan jag rekommendera Jack Uppskäraren av Glenn Lauritz Andersson. Köpte den som pocket härom veckan och jag hade fan svårt att somna efter att ha börjat läsa den. Han har skrivit boken efter fakta och dåtidens polisrapporter om de hemska dåden som skakade East End i slutet av 1800 talet och det känns som man är på plats när man läser boken. Man förstod att mördaren var en sjuk person men efter att ha läst inser man att han var en mycket sjuk människa...

Personligen tycker jag att boken är på gränsen till makaber med foton från brottsplatserna..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och gillar man ljudböcker så finns det tusentals att ladda hem (mp3) på http://librivox.org/ t.ex. ett 25-tal noveller av min personliga horrorfavorit HP Lovecraft. Nu är det främst klassiker man hittar på librivox, och t.ex. Joseph Conrad-utbudet är riktigt intressant men även lite titlar jag inte kände igen av Mary "Frankenstein" Shelley och Bram "Dracula" Stoker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt boktips är "I isens grepp", av Gay och Laney Salisbury. En otroligt bra och gripande skildring av "The great race of mercy", om hur män och slädhundar trotsade Alaskas bitande kyla och snöstormar för att leverera difteriserum till Nome 1925.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Idag är jag lite lycklig ;) har hittat en Wilbur Smith som jag inte har läst Solens Triumf ligger vid sängen och väntar. -_-

Han är en suverän författare. Har ni inte läst så prov men läs i kronologisk ordning.

Har du läst den Amakulu ?

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla bäcka markus böckerna lär få honom att bli intresserad utav jakt!

dom senare skrivna utav birger lundqvist kommer inte ihåg för tillfället vem som skrev dom tidigare..

böcker på dryga 300 sidor med åtskilliga mindre jakt berättelser om jakt o fiske runt 30-50talet i småland..

RIKTIGT rolig och riktigt spännande böcker

mina biblar i olika uppslagsverk :lol: haha ^^

Mvh Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Alla bäcka markus böckerna lär få honom att bli intresserad utav jakt!

dom senare skrivna utav birger lundqvist kommer inte ihåg för tillfället vem som skrev dom tidigare..

böcker på dryga 300 sidor med åtskilliga mindre jakt berättelser om jakt o fiske runt 30-50talet i småland..

RIKTIGT rolig och riktigt spännande böcker

mina biblar i olika uppslagsverk ;) haha ^^

Mvh Andreas

Woooo now..

Vad jag vet är alla Bäcka Marcus böckerna skrivna av Birger Lundqvist, har inte hört att någon annan varit inblandad. Och böckerna utspelar sig i Ångermanland, i och kring Birgers hemby, inte i Småland.

Men i övrigt håller jag med dig, det är bra böcker allihop. :D

Tyvärr blir det inte några fler berättelser av Birger då han gick bort för några år sedan. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Erlend Loes bok Doppler rekommenderas varmt. En lyckad medelklassnorman får nog av samhället. Han flyttar ut i ett tält i skogen och försöker leva på byteshandel där hans produkt är tjuvjagad älg. En adopterad älgkalv spelar också en viktig roll....

Rekommenderas varmt, som en lite modernare uppdaterad Passilina.

(Läs min understreckare så får ni ett citat ur boken.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu läser jag; Yrkesjägaren berättar av Karl-Henry Lundin och tycker den är väldigt bra och intressant :) kan varmt rekomendera den :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en bok som alla har glömt att nämna men som absolut bör läsas.

En biografi av Tristan Jones, En Otrolig Seglats.

Är bara hälften av det han skriver sant så är karn tamefn inte klok någonstans, LÄS DEN!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag är jag lite lycklig ^_^ har hittat en Wilbur Smith som jag inte har läst Solens Triumf ligger vid sängen och väntar. :rolleyes:

Han är en suverän författare. Har ni inte läst så prov men läs i kronologisk ordning.

Har du läst den Amakulu ?

Lasse

Japp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar den typ av fantasy som utspelar sig i påhittade världar som är befolkade av alla möjliga typer av varelser som slåss med svärd, pinnar och magi etc (tex som Sagan om ringen). Om det är minimalt med kärlekshistorier så är det ett stooort plus :lol:

Jag läser gärna på engelska.

Vad vet du om George RR Martin (?)? Har hört mycket bra om hans böcker men jag vet inte om det är den typ av fantasy som jag gillar.

Prova definitivt Raymond E. Feist - "Magician"

Det finns en hel uppsjö av böcker från honom, men Magician är den första och egentligen helt fristående. Gillar man den kan man sedan läsa massor med fler böcker. Han brukar skriva "miniserier" på ca 3 böcker som hänger ihop så man kan ta en "trilogi" i taget. Givetvis läser man honom helst på engelska.

Robert Jordan - "Wheel of Time" kan jag tyvärr inte rekommendera alls (smaken är ju olika). Första böckerna är bra, men sen fastnar storyn helt och frammåt bok 10 förs storyn knappt vidare alls... Sen gick gubben och dog innan serien blev färdigskriven... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...