Hoppa till innehåll

Breton


jimbolo

Recommended Posts

Måste ju bara lägga in lite valpbilder oxå  ;D Ok försöka i alla fall  ::) får se om jag får in dem.....jag och datorer kan vara ungefär som katt och råtta ibland! Har försökt förminska bilderna, men vi får se hur det går!

post-800-1143807142_thumb.jpg

post-73-1143807142_thumb.jpg

post-73-1143807143_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men kolla! He´funka! Får leta fram lite mer bilder där det bara är vovvar med på bilden. Har massor med bilder där det är hund/ägare ;)

Men nu har poletten trillat ner om hur man gör iaf! hehe....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanonfin vovve! Lägg in fler bilder, det är alltid roligt att se Bretonbilder!!

Hur gammal är hon nu? Var det länge sedan hon hade valpar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja hon är min lilla pärla!  ;D Hon blir 6år i sommar. Valpkullen hade hon denna årstid 2004. Och förhoppningsvis så blir det så att jag kan ta en valpkull på henne vid kommande löp oxå. JAG LÄNGTAR och hoppas!!!!

Måste bara få tillägga att framför henne på bilden där hon står i skogen så låg det två tjäderhönor. hehehe....riktigt roligt hade vi på den jaktturen för vi träffade på en hel del fågel + att det var riktigt trevligt jaktväder och hunden skötte sig exemplariskt....helt underbart!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men kolla! He´funka! Får leta fram lite mer bilder där det bara är vovvar med på bilden. Har massor med bilder där det är hund/ägare ;)

Men nu har poletten trillat ner om hur man gör iaf! hehe....

Samma här!

Mest bilder med massa folk på :(  Mig själv bjuder jag på men andra måst man ju fråga!

Men har lite hundbilder, mkt valp.

Ska fixa in ngr sådana i denna länk.

Men inte nu! Nyss hemkommen från Vemdalsproven med Bretonklubben.

I våran grupp ble de ngr 2:or o 3:or.

Mkt tungt för hundarna då skare inte fanns så långt ögat kunde nå. De fick pulsa fram i snö o dommarna var inte nöjd med vidden på söken. Men lite arbeten fick vi se. Zingo fick gå bredvid o vad nyttigt de va!

Men oj va ont de gjorde husse att inte släppa. Nu ska de tränas till tusen!!!  ;):D

"Zacke_850 "

Hoppas du får tag i en valp men se till att vara ute i god tid o ring runt till alla som avelsrådet har nys om!

Det kan vara långa köer till valparna i Sverige!

Du e hjärtligt välkommen i Svensk Bretonklubb!

Har du funderingar så bara hör av dig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag ger samma råd till Zacke_850 som Jimbolo gjorde....va ute i riktigt god tid när du letar valp för ofta blir det kö redan innan man parat tiken! Det är många som vill ha Breton nu  ;D

Undrar du över nått är det bara att du hör av dig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att ringa till Norges avelsråd, telefonnumret hittar du på www.breton.no

Det finns många bra parningar i Norge och om man söker aktivt och har bra förhållanden för hunden (bra marker och stort intresse) så löser det sig snabbare och med lika bra resultat än om man bara tittar i Sverige.

Det är inte alltid Norska uppfödare vill släppa många av sina valpar till Sverige, dels tappar de en del uppföljning på dem och dels så finns det nog med köpare i Norge. Men som sagt, de vill oftast att hunden ska få bästa möjliga förhållanden och finns det hos dig i Sverige så är det inga problem.

Men det är långt att hämta hunden ibland. Jag (bor i Kiruna) fick köra bil till Narvik, flyga 1,5 timme till Oslo och sedan köra ett par timmar med bil för att hämta min valp nu i januari. Men vad gör man inte för jycken...

Lycka till med sökandet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag var upp till Alta i Norge och hämtade min tik! Blev väl ca: 180mil i bil, tur och retur, men det var det helt klart värt!  ;D

Hanen vi hade hämtade vi också i norge, men denna gång for vi söderut (Trondheim)

Dock så börjar det finnas lite mer kullar i Sverige också, men prata med avelsrådet innan du bestämmer dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hämtade min i Boliden knappt 40mil enkel väg ;)

Blev erbjuden valp i Mora-trakterna samt från Visby.

De måste inte bli så besvärligt. Vi ska inte skrämma ihjäl de som e intresserade.

De finns mkt bra hundar från Svenska kennlar också.

Min är ett exempel  ;D Riktig raket med bra ståndanlag. Stammar från bra föräldrar!

Bara husse som ska lära sig tygla denna lilla ettriga turbomotor.

För det ska man veta att det e riktiga jaktmaskiner som vi har att göra med.

Det e åtmintone vad mina erfarenheter varit av Bretoner! Sen finns det ju undantag men oftast e det exemplar som blivit miljö/förar förstörda!

Tar med en fin valpbild jag me!

Den slöe ruskpricken e min :)

post-399-1144064340_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt fin bild!

Nä inte ska vi skrämma någon. Det är inte standarden som är olika från sverige till norge utan det är antalet kullar som är olika! Det föds fler kullar under ett år i norge än vad det gör i sverige, men det spelar ingen roll varifrån man tar hundarna för det är enormt bra jakthundar både i sverige och norge! Huvudsaken man kontaktar avelsrådet så får man höra vad man skall satsa på och att man gör det i hyffsad tid för att hamna bra till i kölistan  ;D

Man behöver ju bara kolla på resultaten från de svåra förhållandena som tydligen var i vamdalen för att se att det är bra hundar från båda länderna!

Och att det är krutpaket till jaktmaskiner håller jag med om. Ni skulle ha hört förra helgen när jag skulle få med mig vovven hem efter att det flygit fågel(ripor) framför henne.....ojojoj....vad hon beklagade sig där hon gick fot bredvid mig. Var inte någon speciellt snygg "fot" hon gick utan det var mer studsbollsfot ;D....hon var hyffsat het och tyckte jag var en idiot som gick åt "fel håll"! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, det jag menar med att kolla i Norge är som Ella sa att det ökar antalet kullar som man kan titta på. Sedan tycker jag inte att det är så farligt att resa långt och att det kostar några extra tusenlappar. Det är ändå en skitsumma om man jämför med vad hunden kostar under dess livstid i mat, resor, jaktkort, ammo, vapen, mm, mm. Men det är lätt att betala för något så roligt!!

Sedan fick jag och min fru en weekend i Oslo utan barnen och med god mat och hotell. Och det var roligt det också! :)

Nu har vi vinstilla, -1,5 grader och inte ett moln i Kiruna... Och jag sitter på kontoret :( Ska smita ut med busfröt snart och ta en rejäl promenad i vårsolen! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni e förlåtna ;)  :D

Vill bara påpeka att det faktiskt föds kullar i Sverige med!!!

Sen tror jag att Danmark ligger betydligt bättre till för Sörlänningar. Hur e det med valpkullar där?

Man hör mest om Norge.

Nu har man varit hemma en hel dag från fjället o de har varit underbart.

Men tro ni int att man börjar längta tillbaks!

Skåning som jag e, i grund o botten, måste nog drabbats av fågelinfluensa i positiv bemärkelse  :D :D :D

Planerar redan nästa tur. Undra vad jag ska göra i helgen  ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst finns det kullar i danmark också. Jag är dock inte så kunnig om hundarna därifrån så jag kan inte uttala mig om dom är likvärdiga med norge/sverigehundarna, men skulle gissa att dom går mestadels på fält och inte är lika prövade i skog och på fjäll  ::) men jag kan ju ha fel???? ??? Men jag får väll upprepa mig......avelsrådet har säkert kunskap om detta ifall man skulle vilja ta hund därifrån ;D

Ja du nästa fjällresa är redan planerad! Den blir om 9dagar!!! Då ska jag och vovven ha riktigt kul och blunda för att vi ligger i zonen 1mars-20augusti ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du nästa fjällresa är redan planerad! Den blir om 9dagar!!! Då ska jag och vovven ha riktigt kul och blunda för att vi ligger i zonen 1mars-20augusti ::)

De där måste du nog utveckla för en oinvigd??????

Träna får man iaf -30apr i norrbotten.

Funderar på att ta en tur upp till Vougga... o träna hunden innan det e försent.

Har inte stopp i flog än, dvs på längre avstånd. Ståndet måste också bli fastare för på närmre håll funkar de klanderfritt!

Tipps på träning?

Min dressyrtränare har precis fått sina duvor uppätna av en uggla så de ser mörkt ut o hon vill inte skaffa nya förräns de här me fågelinfluensan gått över/retts ut!

Får kanske tigga in mig på lite träning hos Christer o Louice ;)

Sen känner jag ett par me rapphöns med men de vill inte köra igång förräns våren e här.

Jag vill sätta det NUUU. De e ju prov uppe i Abisko snart  ;D

Skulle va kul att va med men just nu finner jag ingen mening i det!  :'( :'(

Bara fortsätta slita.

Nu ska jag fara me Zingo till veterinären o få ettårsvaccinet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att det var till 15april man får träna?! Då lärde jag mig nått nytt  ;D

Det finns dock runt påsk många människor där uppe som kan störa sig på att det är just denna "hundförbudsperiod", så lite lågt kan man ligga och ta hänsyn och inte släppa hunden riktigt var som helst även om man har kontroll på den!

När det gäller att få stopp på vovven så har jag inga riktiga träningsmoment för längre avstånd annat än att ta det succesivt. Gå inte för fort fram med att öka avstånden. Befäst istället nära väldigt bra och öka sakta men säkert. Det är så lätt att man har för bråttom.

Vad menar du med ståndet måste bli fastare......."tjuvar" han lite, men bara när han är långt ifrån dig?

Från allra första stund har Ella stått stabilt och varit lugn vid flog. Helt underbart. De få gånger som hon som unghund ämnade till att gå efter några meter så tog jag henne dock för hårt.  :( Detta medförde att hon blev trög i avansen. Nu på senare tid har vi jobbat tillbaka en riktigt bra avans från alla olika håll och avstånd(jag är riktigt nöjd!), men har istället fått några eftergångar. Det är en riktig balansgång detta och man lär sig hela tiden av sina misstag(man är ju inte allt för gammal och erfaren  ;D), så jag vet precis vad jag inte skall göra med nästa hund, då slipper jag endel extraarbete  ;D Så träningen för oss är också att få bort dom där få procenten av eftergångar som vi hade i höstas. Men så är man ju perfektionist också  ::)

Så tänk på att inte vara för hård, men ändå vara bestämd och visa att du inte uppskattar eftergång. Det är riktigt svårt, men nått man deffenitivt bör tänka på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att träna stopp på hunden för fullt nu. Det går jättebra och snabbt på nära håll, men för varje meter man försöker utöka så blir det direkt svårare! Det gäller att ha tålamod...

Jag kan knappt vänta med att presentera fågel för honom! Han är ju bara 5 månader, men snart är det slut på släpptid och då blir det att vänta i flera månader innan jag kan släppa honom för fågel! Ella och jimbolo, hur gamla var era hundar när ni lät dem komma för fågel (medvetet i alla fall) första gången? Jag vet att det är bra att ha lydnaden satt ordentligt först, men den sitter bra nu tycker jag ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hämtade henne i augusti som 8v valp. Redan den höstjakten fick hon börja vara med på kortare turer i skogen och stog då även för första gången för fågel!  Hon fick mest vara med för att "miljöträna" och vi gick i sådan terräng där vi trodde att det kunde finnas ripa. Är ju onödigt att gå direkt på tjädertupp  ;D

Så jag tror hon var kring 4-5mån när vi gick på fågel första gången.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Ella"

Fågeln har varit lätt på vingarna så den har gått själv samt ställde han tillsammans med en annan hund då dess förare avancerade me mig 150m bakom.

Enda gångerna han gått efter.

Så jag vet inte hur länge han skulle stå för trygg fågel.

"rosen"

Medvetet var Zingo 11mån o 2v då jag presenterade fågel.

Men skator o annan oknytt har han suttit för sen valpaben.

Ställde sin första tjäderhöna me kycklingar vid 3mån. Självklart hade jag ingen aning om detta då hon låg i ett dike som löpte längs vägen vi gick.

Då fågeln gick hoppa både Zingo o jag 2m bakåt  :D

Men jag fann mig snabbt o satte honom.

I skogen har vi tryckt upp både orre o tjäder (omedvetet) o han sitter lugnt.

Rent generellt har jag fått höra att man bör vänta tills de e ungefär 1 år.

Vad jag lärt mig e att när man tror att dressyren sitter lägg in lite störmoment som bollar, viftande vingar med metspö, socka med ripvingar som dras på backen.

Oooops min dressyr satt då inte som jag trodde (min första hund). Jag var bombsäker på att dressyren satt mkt bättre!Man blir lätt lurad!

Då detta funkar byt miljö.

Känner du att hunden klarar alla retningar som du kan komma på (jaktliga) så prova hur den tar klövvilt.

Klarar den det med så e det hög tid att testa riktig fågel.

Men nog skulle jag ta det lite lugnt.

OLATER SOM DE LÄGGER TILL I SÅ LÅG ÅLDER E MKT SVÅRT ATT ABETA BORT ENLIGT "ERIK WILSSON-HUNDFOSTRAN"

Skriv gärna hur de går!

Jag har en död ripa som vi jobbar apport o lugn med just nu!

Går bra men gripmomentet e inte helt klart. Spontanapporterar mest.

Vill inte ta i för hårt med apporten än då han tycker det e riktigt kul. Men lite tvång får vi nog lägga in så småningom.

Nån av er som ska till Abisko på jaktprovet 22april?

Jag e sugen men får se om börsen tillåter!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jimbolo, Jag tycker det låter som om du bara ska fortsätta jobba som du gör. Tänk på att det är en unghund!  ;D Han kan göra lite misstag innan han får rutin!

Jag kommer inte att gå nått prov förän till hösten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jimbolo, du har rätt om att lägga in mer retningar i dressyren. Det är nog bättre att vänta med "skarp läge" tills man inte bara tror att han har dressyren som krävs utan nästan är helt övertygad om det. Det är bara så frestande... ;D

Det där med skator och duvor känner jag igen, grannen har ett fågelbord som är mycket intressant. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

O när man e nästan övertygad kör man tills man e övertygad  ;D

Jag förstår precis hur du känner!

Man vill ju bara SÅÅÅÅ gärna prova. Bara liiite grand  ;)

Men de får man äta upp senare!

Hörde att de va lite körigt me domare till Kiruna-provet. Hoppas de löser sig.

Ska bli kul att få se vad du fått till. Kommer kanske upp ändå till hösten.

Då måste vi ses o kanske ta en dag eller två på fjället ;)

Knappt 5mån kvar.

Då KANSKE de e dags o prova ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Menar du domare tilll provet nu i April? Vet inte hur det är med domarna där, men jag hade gärna velat gå med utan hund för att lära mig lite mer om hur det går till på ett jaktprov. Men mina svärföräldrar kommer upp från skåne då för att umgås med oss så jag kan inte smita iväg...

Kommer du upp till Kiruna så hänger jag gärna på en tur upp på fjället! Jag kan visa de bästa rip-risen i hela fjällvärlden, men då får du hålla tyst om var de finns sen! :);) ;)

Det blir nog många timmar ovan trädgränsen i augusti-september. Jycken är då 10-11 månader och det är väl då det är dags att börja... :( ;D

Har ni gått många jaktprov? Hur har det gått?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är relativt ny i jaktprovsbranschen, så överdrivet många jaktprov har jag inte gått, men en del. Har haft otur och gått på prov där det inte varit i princip några fåglar alls eller där det varit enormt svårt. På ett prov såg vi 2st fåglar!!! Inte kul! Sedan har jag gått på prov där hunden och jag gjort bort oss och blivit utan pris och även gått prov där vi fått pris. Vi for till norge i november 2004 och fick 1AK skog (hunden gick som en klocka och jag var helnöjd) och i höst fick vi 3ekl fjäll och 3ekl skog. Vid elitklasspriserna var jag inte nöjd med hur hon gick. Hon var skendräktig och allmänt loj av detta och kan betydligt bättre, men men.....det är bara att ta nya tag!

Men detta med att gå prov så gäller det att ha, förutom en bra hund, lite flyt också. Men det är riktigt roligt och man stegrar hela tiden sina mål. Jag hade som mål att vi skulle ta oss till Elitklass. Nu är vi där men har "bara" fått de lägsta priserna än. Till hösten satsar vi på högre priser ;D Som sagt man stegrar hela tiden sina mål!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...