Hoppa till innehåll

Breton


jimbolo

Recommended Posts

Hej 

Jag har gått länge å funderat på att skaffa mig en stående fågelhund för att jaga skogsfågel med. Har tittat runt en hel del och fastnat för Breton. Tycker de verkar va jävligt trevliga hundar.

Vad får man räkna med att betala för en Bretonvalp men en skaplig eller bra stamtavla? En bra hunn är ju värd sin vikt i guld men guldet måste fram likt förbannat. 

Kanske inte är rätt tråd här men ni verkar ha bra koll på detta:)

/J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Valppriserna har stigit rejält på sistone. Generellt får man nog räkna med åtminstone 14 tkr för en renrasig stående fågelhund. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2016‎-‎09‎-‎05 at 11:53 jimbolo sa:

I år e de kul att ha Breton. 

Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarellet följa med hem efter otroliga hundjobb. 

Desto flerfåglar kvar i skogen..... 

 

Men minnena efter fantastiskahundjobb o valpens ivriga sökande som slutade med tjädertuppar som flydde hals över huvud kommer jag bära med mig desto längre. 

Eller som mötet med örnarna som ansåg att en tjäder på vägen var ett lätt byte. 

Hon kom undan med blotta förskräckelsen då min bil fick örnarna att komma av sig.

Men snacka om timing att komma å få se dem dyka ner frånträdtoppsnivå.

WAOW!!!! 

trevlig läsning och fina bilder *tumme upp*

ha'de

Tony

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja de e tråkigt att allt blir dyrare. Både foder, startpriset på jaktprov, boende, bensin mm mm. Inte gratis att meritera en hund 

Jag lägger gärna de extra kronorna för att veta att föräldradjuren duger att jaga över och har extremiteterna på rätt plats.

Ingen garanti för nånting men ändå..... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 8 months later...

Det sa klick direkt och nästa vecka är väntan över, då flyttar en liten tik in i huset :) Fastnade tidigt för breton efter att ha träffat bekantas och egentligen bara hört gott om dessa jyckar man fantastiskt fint lynne.

Något speciellt att tänka på med just rasen? Mina erfarenheter från jakt med stående är ringa, haft jämte tidigare och en KH vorsteh som jag dessvärre aldrig han jaga med.. Nåra bra tips för valpens första tid? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har en liten fundering på en fråga som antagligen har flera svar kring påverkan senare i jakten av aktivering och lek.  Ejja (valpen) verkligen älskar att hämta bollar, leksaker osv som kastas så som valpar brukar, kul för både henne och oss men så läste/hörde någon som avrådde från detta lekande just med stående :blink:

Anledning skulle vara att både avance och apportering kan påverkas negativt. Hur ser ni lite mer erfarna på det? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej. Har länge varit intresserad av Breton men inte familjen men nu har även dom fattat tycke för rasen. Har under ett par dagar läst igenom den här tråden och sugit åt sig av tips, råd och era fadäser samt äventyr. Angående höfter. Har hunden c höft så får man inte avla på hunden och få godkänt av avelsrådet? Ser att det finns en kennel som säljer 2 årig tik som har b c höft och eftersom dom säkert tänkt ha den till avel så blev det inget av det då röntgen sker när valpen blivit äldre. Sen ser jag att det väntas valpar i Östersund där tiken har c höft men där är valparna godkända. Är det något som jag har missat? och c höfter är det något hundarna kommer lida av i långa loppet?

En till fråga när jag är i gång. Känner någon till någon kull som är på gång i Norrland som inte syns på hemsidan av någon anledning?

Mattias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-10-29 at 00:39 Havakko sa:

Har en liten fundering på en fråga som antagligen har flera svar kring påverkan senare i jakten av aktivering och lek.  Ejja (valpen) verkligen älskar att hämta bollar, leksaker osv som kastas så som valpar brukar, kul för både henne och oss men så läste/hörde någon som avrådde från detta lekande just med stående :blink:

Anledning skulle vara att både avance och apportering kan påverkas negativt. Hur ser ni lite mer erfarna på det? 

Frågan är mer vad man får ut av att kasta prylar till hundar, som måste vara nåt mänskligt genetiskt?!

Helt klart kan man dra på olater om man inte vet vad man gör och varför, stress och lek/tugg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Hej!

Hur aktiverar ni era bretoner när ni inte jagar? Speciellt under vår och sommar när de inte får va lösa? Har en liten hanne som jag känner blir rastlös och stressad när han inte får springa av sig ordetligt.

tacksam för tips

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2019-01-30 at 20:01 jocke_131 sa:

Hej!

Hur aktiverar ni era bretoner när ni inte jagar? Speciellt under vår och sommar när de inte får va lösa? Har en liten hanne som jag känner blir rastlös och stressad när han inte får springa av sig ordetligt.

tacksam för tips

Missat inlägget men kanske bättre sent än aldrig. Våran tik är likadan och behöver få sträcka ut sig ordentligt då och då. Vi har sen i höstas fått en inhägnad hundrastgård centralt inne i stan, så brukar åka dit och släppa när man har ärenden in. Annars är det cykel, spark eller skidor som gäller om hon inte kan vara lös. 

När det varit - 30c så får man vara lite mer kreativ inomhus, brukar gömma godis eller träna på något. Verkar bli lite lugnare och mer avslappnad för var dag som går :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...