Hoppa till innehåll

Breton


jimbolo

Recommended Posts

Ok, tack för informationen! :) Jag har pratat med andra Breton-ägare som inte har vetat om eller hört talas om vita fläckar på örat.

Pappan är Staurins Timmy och resten av stamtavlan är bra, nu är det upp till mig att göra något av det!

Vem ska du para din hund med?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du har så rätt så......man får ett bra ämne och sedan är det upp till en själv vad det blir av det ämnet!

Jag vet inte ännu vilken hane jag skall para henne med. Väntar på ytterligare några förslag från avelsrådet både i Sverige och Norge. Så vi får se vilken hane det blir. Helst ska det ju inte vara allt för långt borta typ Oslo där jag fått flera förslag på hanhund  :o Men jag åker gärna lite längre om jag vet att det blir en bra kombination, men finns det en lika bra hane lite längre upp så väljer jag den istället. Är bara till att vänta och se om det dykt upp några nya stjärnskott härikring!  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar Safir komma in i en lite "besvärligare" tid, han är nu 6 månader och börjar så smått testa lite gränser. Det är nu man inser vikten av att starta dressyren tidigt! Ja ja, det kommer nog bli ännu mer testning från hans sida, så jag ska inte beklaga mig ännu.

Var just ute och körde ett dressyrpass (stadga, avståndssitt, lite inkallning, linföring). Inte ett moln och snön borta, härligt! Kändes nästan som en höst... :P :P Det är bra att ha flexibel arbetstid. ;D

Ni diskuterar att åka på träffar, det är svårt när man bor långt från allt! Vart jag än ska ta mig blir det många mil.. :( Men jag ska ta mig ner någon gång, i alla fall på jaktprov!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det anordnas ju även jaktprov uppe i Kiruna både höst och vinter!

Men just 5-kampen brukar vara riktigt trevlig! ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

O den närmar sig fort!

Har fortf. inte bestämt om jag ska fara  ???

Skulle ju va rackarns kul!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

O den närmar sig fort!

Har fortf. inte bestämt om jag ska fara  ???

Skulle ju va rackarns kul!

Jag har varit dit varje år tror jag och nu i år hade jag inte anmält mig lika tidigt som förr så de som arrangerar det hela ringde upp mig och frågade om jag inte skulle komma.....hahaha.......lite kul att det märks när man saknas på listan =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det anordnas ju även jaktprov uppe i Kiruna både höst och vinter!

Men just 5-kampen brukar vara riktigt trevlig! ::)

Det är bra att det anordnas prov här i Kiruna ett par gånger per år, annars hade det alltid varit långt till närmsta prov. Har du varit i Kirunafjällen på jakt/jaktprov? Har du jimbolo?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag har varit dit 2 höstprov i rad. Bra med fågel! Första året var det två fjällprov och nu i fjol var det två fjällprov och ett skogsprov!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var 2 år sist jag var till Kiruna  ;D

Men  till höst e de dags att återkomma  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja då var det dax för 5-kampen i morgon! Synd att ni inte ska dit. Förra veckan var det då anmält 17-18hundar, så det blir nog riktigt trevligt!!!

Nu gäller det bara att inte klanta sig i tävlingen  ;D

I fjol klantade jag mig grovt på detta moment  p010.gif

Stackars vovve......vovven sköter sig men matte klantar till alltihopa. Nåja, får se hur det går i år, man vet ju aldrig vilka grenar som dyker upp....men det är ju en del av tjusningen  b020.gif

Ska ge er rapporter sedan om hur det gick  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu e de söndag kväll o vi har varkens fått höra eller se hur 5-kampen var!!!

SKÄRPNING ;)

Kom igen nu o dela med dig o ja hoppas de finns lite bilder me!!!

Själv åkte jag på att lida igenom en fotbollsmatch med grabben 8 mil bort! :(

Men även om jag hatar fotboll e de "lite" kul  då grabben spelar ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Jag ska skriva ihop ett repotage som kommer att komma in på svensk bretonklubbs hemsida så där får ni se lite bilder  ;D

Vi hade väldigt tur med vädret. Det var fint väder hela dagen fram till sista stationen, lerduveskytte, då kom det en regnskur, men den gick över rätt så fort.

I övrigt så gick det väl si sådär för oss. Ella strulade till apporten och jag lerduveskyttet så vi fick ingen framskjuten placering, men kul hade vi =) På apporten var det fyra objekt som skulle hämtas. 1ripa, 1duva, 1rapphöna, 1BISAMRÅTTA!!! Vet ni hur äcklig bisamråttan var ....uäk.....men det var några hundar som apporterade den! ;D

Detta var grenarna vi hade:

1. Inkallning. Man sätter hunden och går en bit och står där med ryggen mot hunden i 30sekunder sedan kallas hunden in.

2. Krypa med hunden genom en tunnel gjord av pressenning.

3. 5st 1X2 frågor som skulle besvaras under 1min

4. Apport (gå fot, för unghundarna)

5. Lerduveskytte där hunden skulle sitt lugn bredvid en när skottet gick.

Sedan fanns det en tipsrunda för barnen och även en station där vi fick skjuta pistol på bowlingkäglor....det var en liten tävling i sig ;D

Under tiden vi väntade på vår tur för de olika momenten och när vi åt lunch så satt vi runt elden och pratade hund (vad annars ;)) Riktigt trevligt hade vi och det var rätt så många hundar där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men Ella!

Bisam är ju det perfekta apportviltet!

* Svansen är ju ett perfekt handtag som ger bra grepp då man ska kasta.

* Svansen är alltid relativt torr att hålla i då pälsen börjar bli blöt och slabbig.

* Inga fladdriga vingar som förstör kastet, långa apporter mao.

* Enkel att skölja av om den blir för "slemmig"

* Tämligen hållbart skinn, gott som räcker länge;)

Min ex sambo hade samma åsikt som dig om "råttorna" då vi gick kurs med vår hund, hon blev dock mer och mer "Bisamfrälst" ju längre kursen gick och i slutet så frågade hon alltid efter Bisam i stället för "äckliga" trutar.

Om din hund inte gillade bisam (som fö. vilken Vorsteh som hellst apporterar gladeligen;) ) har hon fått prova att apportera korp? Det brukar vara en fågel som kräver en hel del övertalning innan dom apporterar! (joo jag vet att korpen är fridlyst mm. men det finns tydligen en del som verkar ha outtömmliga förråd av korpar som blev skjutna innan EU-inträdet)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ella!

Hoppas reportaget kommer snart!

Själv  har jag skickat in massor med bilder från både Tossåsen samt Vemdalen men inte sett något av dem än!

Men så skrev  inte jag ihop själva reportagen heller!

Ang. apport så anser jag att en hund som KAN apportera ska inte bry sig om "vad det är" den apporterar eftersom det faktiskt är ett komando som SKALL utföras! Kul om de tycker om det o gör de spontant men de e forf. ett komando.

Sen om de inte vill är det en klar brist i apporteringen.

Men de blir ju inte bättre av att matte eller husse tycker objektet e äckligt  ;)  ::)

Ska välan tillägga att det är min alldelles egna uppfattning  av en apportör. Själklart kan de va lite knivigt för en Breton att apportera en  stor räv eller bäver tex. då de e lite väl stora.

Men så har jag aldrig sett en Vorsteh apportera en älg heller  ;D

Jabbe!

De finns fortfarande kvar skyddsjakt på Korpen!!!  ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men Ella!

Bisam är ju det perfekta apportviltet!

* Svansen är ju ett perfekt handtag som ger bra grepp då man ska kasta.

* Svansen är alltid relativt torr att hålla i då pälsen börjar bli blöt och slabbig.

* Inga fladdriga vingar som förstör kastet, långa apporter mao.

* Enkel att skölja av om den blir för "slemmig"

* Tämligen hållbart skinn, gott som räcker länge;)

Min ex sambo hade samma åsikt som dig om "råttorna" då vi gick kurs med vår hund, hon blev dock mer och mer "Bisamfrälst" ju längre kursen gick och i slutet så frågade hon alltid efter Bisam i stället för "äckliga" trutar.

Om din hund inte gillade bisam (som fö. vilken Vorsteh som hellst apporterar gladeligen;) ) har hon fått prova att apportera korp? Det brukar vara en fågel som kräver en hel del övertalning innan dom apporterar! (joo jag vet att korpen är fridlyst mm. men det finns tydligen en del som verkar ha outtömmliga förråd av korpar som blev skjutna innan EU-inträdet)

Ja du, jag har väll inte tränat in apportmomentet och engagerat mig så som andra engagerar sig att hunden skall kunna apportera. Skulle jag träna tex med bisamråtta så skulle hon hämta de också, men vi har tränat med de fåglar vi jagar, ripa, orre, tjäder, järpe och dessa hämtar hon utan problem när vi skjutit dem = då är jag nöjd. ;D  Och jag kommer även i fortsättningen att hålla mig till dessa apportobjekt för jag har ingen nytta av att hunden skall kunna apportera Bisam eller trut...mm. Vem vet, nästa hund kanske jag tränar in apport på alla di versens döda djur, men i dagsläget ser jag det som helt onödig! Dock så finns det Bretonägare som tycker att detta är nödvändigt och därför har dom hundar som är lika bra som Vorsteh på detta moment och därmed apporterar allt!

Bretonen har ett rykte om sig att inte vara lika bra apportörer som Vorsteh, ett rykte som kanske stämde förr men utvecklingen har gått framåt med stormsteg för denna ras och den bara fortsätter framåt. Men för att man verkligen ska kunna jämföra rasena så måste ju Vorstehfolket våga låta Bretoner ställa upp på deras prov vilket de inte vågar i dagsläget  ;) ;D Är det måntro rädsla för att bli överkörda av dessa små marsvin..... ;D

Kan ju tillägga att jag är uppfödd med Vorsteh och visst ligger även den rasen mig varmt om hjärtat. Riktigt fina jakthundar är det, men stora och klumpiga/otympliga att ha och göra med när man en gång prövat på att äga en liten Breton som i övrigt är en minst lika bra jakthund som en Vorsteh.

När det gäller Bisamråttor så är det väl säkert så att man vänjer sig vid dem, men jag tycker att just svansen är så enormt äcklig....usch....men som sagt använder man bisam mycket så visst har det kanske sina fördelar, men i dagsläget ser jag dem bara som äcklig ohyra  ;) ;D  Usch usch.... ;) Och inte har jag någon nytta under jakten av att vovven kan apportera dessa äckliga varelser  ;)

Men smaken sär som sagt som baken!!! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller Bisamråttor så är det väl säkert så att man vänjer sig vid dem, men jag tycker att just svansen är så enormt äcklig....usch....men som sagt använder man bisam mycket så visst har det kanske sina fördelar, men i dagsläget ser jag dem bara som äcklig ohyra    Usch usch....  Och inte har jag någon nytta under jakten av att vovven kan apportera dessa äckliga varelser 

Kan så vara men det hade varit bra om jycken fixat det under femkampen ;) ;)

Vad gäller apport så är jag av den åsikten att hunden ska apportera det jag skickar den att hämta, varesig det gäller borttappade nyckelknippor till vilt upp till en räv:s storlek. Jag provade med en Bäverapport också och det fungerade, det kanske inte inte blev en så snygg leverans, han kom baklänges dragande på den;) och han var stolt som en tupp då han lämna de den till husse (husse var minst lika nöjd.

Men så har jag aldrig sett en Vorsteh apportera en älg heller

Jag provade aldrig min på älg men en gång hämtade han en mjärde!! :D :D Han hade lite slit att få iland den men det gick!

Det hade varit intressant att skicka honom på en älgkalv i vatten, han hade nog i alla fall gjort ett bra försök att få iland den, avlämningen kan det nog ha funnits ett och annat att anmärka emot! ;D

Kan ju tillägga att jag är uppfödd med Vorsteh och visst ligger även den rasen mig varmt om hjärtat. Riktigt fina jakthundar är det, men stora och klumpiga/otympliga att ha och göra med när man en gång prövat på att äga en liten Breton som i övrigt är en minst lika bra jakthund som en Vorsteh.

Jag tror säkert att Breton funkar bra som jakthund Ella, det är bara det att jag gillar dom stora och otympliga med både de fördelar och nackdelar som det kan medföra ;)

Men det är ju också som du skriver att smaken är som baken, fantastiskt skönt att man kan välja någon hundras som passar en själv och den jakt man bedriver. Var och en av oss har nog en ganska bestämd åsikt om vilken som är den bästa jakthunden och om man sammanställde dom åsikterna så skulle det nog knappast mynna ut i en enda ras :P

Så jaga du med dina marsvin, jag får hålla min till en lånad skäggråtta än så länge men då förutsättningarna är dom rätta så kommer det ett nytt strävhår i mitt hus, var så säker! :D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan så vara men det hade varit bra om jycken fixat det under femkampen ;) ;)

Vad gäller apport så är jag av den åsikten att hunden ska apportera det jag skickar den att hämta, varesig det gäller borttappade nyckelknippor till vilt upp till en räv:s storlek. Jag provade med en Bäverapport också och det fungerade, det kanske inte inte blev en så snygg leverans, han kom baklänges dragande på den;) och han var stolt som en tupp då han lämna de den till husse (husse var minst lika nöjd.

Jag provade aldrig min på älg men en gång hämtade han en mjärde!! :D :D Han hade lite slit att få iland den men det gick!

Det hade varit intressant att skicka honom på en älgkalv i vatten, han hade nog i alla fall gjort ett bra försök att få iland den, avlämningen kan det nog ha funnits ett och annat att anmärka emot! ;D

Jag tror säkert att Breton funkar bra som jakthund Ella, det är bara det att jag gillar dom stora och otympliga med både de fördelar och nackdelar som det kan medföra ;)

Men det är ju också som du skriver att smaken är som baken, fantastiskt skönt att man kan välja någon hundras som passar en själv och den jakt man bedriver. Var och en av oss har nog en ganska bestämd åsikt om vilken som är den bästa jakthunden och om man sammanställde dom åsikterna så skulle det nog knappast mynna ut i en enda ras :P

Så jaga du med dina marsvin, jag får hålla min till en lånad skäggråtta än så länge men då förutsättningarna är dom rätta så kommer det ett nytt strävhår i mitt hus, var så säker! :D :D

Ja visst hade det varit positivt ur 5-kampssynpunkt om hon tagit allt! Och till viss del håller jag med dig, det jag pekar på skall hunden ta, och jag kommer nog att jobba lite mer mot de med nästa hund. Denna "gamling" som jag har håller jag mig till att hon gör bra apporter på de vilt vi fäller!

När det gäller breton som jakthund så är det odiskutabelt den bästa stående fågelhunden  ;) ;D ....hehehe.........

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra reportage på bretonhemsidan, Ella! Det låter onekligen roligt att ställa upp på 5-kampen och jag ska göra allt för att komma dit nästa år!

Jag har råkat få mig en "skitrullare". Nu har Safir rullat sig i skit 3 gånger på 24 timmar (olika högar, jag är inte dum och släpper honom i samma hög...). Det är inte så jättenice att stå där i en vattenpöl och tvätta bort det värsta för att kunna stå ut med stanken i bilen på väg hem för en riktig tvätt. Har era jyckar denna roliga hobby? I mitt svärande och plaskande muttrade jag att han minsann ska få en kattlåda och aldrig mer få gå ut... Det värsta är att hundar som rullat sig i skit ser så förbannat nöjda ut när de kommer och gärna vill kramas lite....

Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga för att utöka avståndet på sittkommando? Jag jobbar mycket med snabbhet i sitt när han går kopplad och stagda (han får sitta under diverse retningar), men det går inte lika bra när avståndet ökar lite. Har försökt öka avståndet så långsamt jag kan, men det är svårt. Han stannar alltid men sätter sig inte eller gör det i slowmotion. Han är snart 7 månader nu.

/Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja visst är 5-kampen rolig.....även om man misslyckas med vissa moment  ::) Det är trevligt att umgås med alla (vilket givetvis är poängen med arrangemanget).

Hmmm......detta me sitt skulle jag vilja säga att du nog går för fort fram. Befäst det ännu mer nära dig och pröva sedan utöka avståndet. Känner du att han inte klarar det så backar du ett steg och fortsätter nöta där ett tag och prövar senare att utöka svårigheten igen. Gå sedan inte "för stora steg" framåt och kom ihåg att han håller på vara i "trotsåldern" där gränserna testas till max!!! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, trotsåldern börjar komma!!! ;D Man minns själv hur man var som ung... Varför lyda fåniga regler när man kan testa skapa egna? ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför lyda fåniga regler när man kan testa skapa egna? ;D ;D

Precis ;D Och så kan dom inte alls förstå varför man blir så arg heller. Har ett ansiktsuttryck så som att  :o Har du blivit tokig :o Vad menar du  :o Har jag gjort nått fel :o Nä jag är så snäll och söt  :o Ska vi leka nu!!! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...