Hoppa till innehåll

Jaktläger/kollo


Roger_P

Recommended Posts

Hej på er alla

Jag sitter och jobbar på ett intresant projekt och vill höra lite

om vad ni som jägare och särkillt er med ungdommar som tar eller tagit

jägarexamen tycker om detta.

Här på Åland får man nämligen uppsiktsjaga med en vuxen om man är under 15 år

Så min tanke är nu att erbjuda ett vecko läger under sommaren där de får lära

sig mycket om jakt med bössa/båge och fällor, kursen avslutas med en 2 dagars

jakt där den jagande föräldern följer med ut på jakt, primärt tänker jag mig

Mårdhund då kursen är under sommaren, barnen får vara med och leta bra område och

hur man åtlar in mårdhund och räv samt hur man sätter fällor.

Exakt inhehåll av kursen är inte klart, detta är bara grund tanken.

Boende är en annan sak som jag behöver input på, jag har en jätte Kåta från

Moskosel som inte används idag, tro ni ungarna klarar en vecka i skog och mark i den?

det blir lite av ett äventyrs kollo av det hela, mycket primitivt. De får lära sig

laga mat och dyl är tanken.

Fiske kan också bli ett inslag förstås

Antingen har jag lägret här på fasta Åland eller ute i skärgården, detta ska jag fundera

lite mera på, men nu vill jag höra om ni tror detta är något som era/andras blivande

jägar barn skulle tycka vara roligt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter helt klart som en toppenidé det där. EN sak bara. Etik- Även fast mårdhundarna är lovliga året runt, så har dom fortfarande småttingarna i bohålorna på sommaren? Ska ungdomarna läras att det är ok att jaga "föräldrarna" då (trots att dom är hatade skadedjur) ? Bara en liten tanke i all välmening.

Själva idén låter däremot som sagt toppen. Jag hjälper gärna till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter helt klart som en toppenidé det där. EN sak bara. Etik- Även fast mårdhundarna är lovliga året runt, så har dom fortfarande småttingarna i bohålorna på sommaren? Ska ungdomarna läras att det är ok att jaga "föräldrarna" då (trots att dom är hatade skadedjur) ? Bara en liten tanke i all välmening.

Själva idén låter däremot som sagt toppen. Jag hjälper gärna till.

Låter som en kanonideè!

Nu hatar ju min 13åring allt som har med uteliv att göra om de inte är med en boll o gräsplan.

Funderat själv på ungdomsläger på dessa breddgraderna men som sagt bara funderat.

Är tanken riktat till de som redan avlagt jägarexamen, vilket vissa gör på högstadiet, eller en ren atraktionskurs för blivande jägare?

Låter hur som helst som en toppenideè!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som en kanonideè!

Nu hatar ju min 13åring allt som har med uteliv att göra om de inte är med en boll o gräsplan.

Funderat själv på ungdomsläger på dessa breddgraderna men som sagt bara funderat.

Är tanken riktat till de som redan avlagt jägarexamen, vilket vissa gör på högstadiet, eller en ren atraktionskurs för blivande jägare?

Låter hur som helst som en toppenideè!

Jo de måste ha jägarexamen för att få Åländskt jaktkort, kanske ett bra läge för han att få lite skin

på näsan då ! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut just nu, tar gärna emot synpunkter på inhehåll och upplägg

Jaktläger

Plats: Fasta Åland, Sunds kommun

Areal: 400Ha

Tid: Juni/juli

Antal läger: 2-3

Antal deltagare: 10-12 personer

Ålder: 12-15 År alternativt 2 grupper 16-18 år

Krav: Eleven måste ha svensk jägarexamen samt åländskt jaktkort (vi ordnar detta)

Syfte:

Kursen/lägret vänder sig till ungdomar med jägarexamen som nu får en möjlighet att uppsiktsjaga tillsammans med kunniga jägare. Lägret kommer att spänna över flera olika områden innom jakt, några förslag på innehåll är.

Villebrådskunskap/artkännedom, man får lära sig varför det är viktigt att känna till det villebråd man ska jaga, djurets betendemönster,föda med mera. Detta är en förutsättning för en lyckad jakt oavsett vilken art man jagar eller vilken metod man använder. Eleverna kommer på denna kurs primärt lära sig att jaga mårdhund rent praktiskt samt teori. Vi kommer att låta eleven hitta rätt ställen, åtla,bygga gömslen för att sedan jaga dem med te.x kal 22 gevär. Vi kommer även använda fällor för mårdhund och mink. Eleven får lära sig hur man avlivar djuret samt hur man tar tillvara på skinn ( om de är i sådant skick). Beroende på tidpunkt kan vi även bedriva jakt på Kråka,Gråtrut,Havstrut.

Språrning, eleven får lära sig hur man hittar och ser te.x revirmarkering av rådjur, lära sig hur man följer växlar mella dag och kvälls platser.

Säkerhet/sjukvård. Här kommer eleven rent praktiskt få prova på att hjälpa en skadad person från olycksplats till säkerhet. Hur gör man en enkel bår för att bära ut någon ur skogen, ABC utbildning, med innriktning på tryckförband med mera. De får lära sig om hur man förebygger nedkylning,förebygger fall olyckor med mera. Jakt är kul men farligt, att praktiskt få prova hur svårt det kan vara att transportera en skadad person kan vara mycket nyttigt och förebygger slarv i framtiden.

Skytte, eleverna får provskjuta hagel,kula och pilbåge under jaktmässiga förhållanden.

Uteliv, Eleverna bor tillsammans i en jätte kåta (ca 60m2) de får lära sig hur man lagar mat i vildmarken,hur man håller sin hygien med mera, detta är lite av ett äventyr, inga mobiltelefoner,tvspel eller datorer.

Sammarbete/teamwork, Lära sig arbeta i grupp, förstå vikten av hjälpa till och att alla är beroende av varandra, vi kommer att ha vissa grupp övningar där eleven måste lösa endel enkla problem. De får själva hjälpa till att ordna med mat och dyligt ( allt under uppsikt ) Det kommer inte finnas plats för egoister på denna kurs, alla hjälper till så att säga.

Gäster, vi ordnar så att varje kväll eller några kvällar kommer någon intresant person och talar om jakt, kan te.x vara säljakt vilket är en åländsk specialite. Något spännande varje kväll är tanken.

De sista 2 dagarna är avsatta för jakt, eleven har gjort alla förberedelser som behövs, tillsammans med tex föräldrar eller handledare kommer de i små grupper bedriva jakt på tex mårdhund eller kråka för bulvan, det blir lite av en examen för dem.

Vi tror att detta kan bli en mycket rolig och spännande vecka, mycket strapatser och slit, men så är det att vara jägare och vildmarks människa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en knasig ide..

Något som kanske kan kittla nerverna lite är kanske att lägga ett blood (röd färg?) spår på natten. Och med hjälp av ficklampor hitta ett vilt/skatt. Där man låtsas att någon av er skjutit på ett djur som sprang iväg. Sedan prata lite om eftersök och varför det är så viktigt. Kanske även visa med en bra spår hund hur lätt det är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Krav: Eleven måste ha svensk jägarexamen

Hur vanligt är det med 12-åringar med jägarexamen?

Där jag bor får man inte vara med på kursen innan man fyllt 14, så i princip har ingen examen före 15 -årsdagen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Krav: Eleven måste ha svensk jägarexamen

Hur vanligt är det med 12-åringar med jägarexamen?

Där jag bor får man inte vara med på kursen innan man fyllt 14, så i princip har ingen examen före 15 -årsdagen...

Det finns endel faktiskt, jag talar mycket med Svenska jägareförbundet ( ungdom ) om detta just nu

så jag söker ett sammarbete med dem för detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns endel faktiskt, jag talar mycket med Svenska jägareförbundet ( ungdom ) om detta just nu

så jag söker ett sammarbete med dem för detta.

Otroligt bra idé, jag har åtminstone en sugen tjejj här. Men hon är 12 och saknar j-ex. Hon får vänta 2 år för att bli 14 först...

Har du någon prisidé?

Hur många dagar?

Min tjejj får börja med att träna hunden för eftersök...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Otroligt bra idé, jag har åtminstone en sugen tjejj här. Men hon är 12 och saknar j-ex. Hon får vänta 2 år för att bli 14 först...

Har du någon prisidé?

Hur många dagar?

Min tjejj får börja med att träna hunden för eftersök...

Man kan naturligtvis delta i lägret, men dock inte själva jagande biten förstås även om man inte har jägarexamen

man får fortfarande skjuta till måls, dock inte på djur altså.

Lägret ska vara 1 vecka, priset är inte fastställt utan beror mycket på vilka sponsorer och annat stöd jag

kan får, en arbets summa just nu ligger mellan 3500-3900Kr men då ingår allt, även båtresan för deltagaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så åker en förälder med varje barn/ungdom?

ja och nej, naturligtvis måste föräldrar åka med på färjan över/hem, någon/några måste ha uppsikt

på dem under resan. de sista 2 dagarna är avsatta för jakt, man då välja om man vill att ens förälder

som har licens för det vapnet följer med, eller någon av oss ledare/intruktörer.

om de blir 12 deltagare kommer det att delas in i grupper om 2+ledare ( för jakten)

under de 5 andra dagarna behövs inga föräldrar, men naturligtvis kan ju föräldrar spendera veckan

på Åland om de vill, men lägerdeltagaren ska bo tillsammans med den övriga gruppen, då mycket bygger

på just sammarbete, så som matlagning med mera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Otrolig bra ide. MIn son fyller 13 i år och han älskar fiske och jakt.

Skall villigt erkänna att jag är nog lika sugen. Dock är det nog så att det finns inte speciellt många under 15 som har jägarexamen oavsett vad förbundet säger i Sverige.

Om frugan släpper i väg oss så kommer vi direkt.

Mvh Waxin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Otrolig bra ide. MIn son fyller 13 i år och han älskar fiske och jakt.

Skall villigt erkänna att jag är nog lika sugen. Dock är det nog så att det finns inte speciellt många under 15 som har jägarexamen oavsett vad förbundet säger i Sverige.

Om frugan släpper i väg oss så kommer vi direkt.

Mvh Waxin

Kul, jag noterar det och återkommer <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehh ja, jo...

Mn dotter (12år) fick syn på mig nu när jag surfade här. Hon ville genast anmäla sig, efter lite konsultation med hennes mor (min fru) så har hon fått klartecken på att åka.

Varesig jag eller min fru har jägarexamen (jag ska dock skriva teoriprovet om 2 veckor), vi har heller inte möjlighet att vara med på Åland hela veckan.

Därför undrar jag om du tycker att det är lämpligt att låte henne åka eller om hon ska vänta ett år.

Vill iallafall på detta sätt anmäla hennes och vårat intresse samt lovorda initiativet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehh ja, jo...

Mn dotter (12år) fick syn på mig nu när jag surfade här. Hon ville genast anmäla sig, efter lite konsultation med hennes mor (min fru) så har hon fått klartecken på att åka.

Varesig jag eller min fru har jägarexamen (jag ska dock skriva teoriprovet om 2 veckor), vi har heller inte möjlighet att vara med på Åland hela veckan.

Därför undrar jag om du tycker att det är lämpligt att låte henne åka eller om hon ska vänta ett år.

Vill iallafall på detta sätt anmäla hennes och vårat intresse samt lovorda initiativet!

När jag vet mera och har flera annmälningar kommer jag att försöka ordna så att alla sammåker

på färjan tillsammans med någon vuxen.

Som sagt hon kan inte jaga/skjuta på några djur, men tror att hon kommer uppskatta lägret endå

då hon får lära sig mycket om jakt och olika vapen o fällor etc.

Du kan väl skicka mig ett e-mail så blir det lättare att kontakta dig framöver

roger.pettersson@aland.net

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Liten uppdatering bara

Va på Ålands radio idag och talade om bla detta läger, fick genast flera e-mails om önskemål

att delta från Åländska ungdomar, som det ser ut som att det kan bli en intresant mix faktiskt.

Jätte kul med possitiv feed back faktiskt !

hej å hå, vill ni att ungarna ska komma på lägret är det bäst att ni ställer er i kö nu ! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Jo de måste ha jägarexamen för att få Åländskt jaktkort, kanske ett bra läge för han att få lite skin

på näsan då ! :D

När du säger att man ska ha jägarexamen måste man ha klarat all proven för både kula och hagel???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Krav: Eleven måste ha svensk jägarexamen

Hur vanligt är det med 12-åringar med jägarexamen?

Där jag bor får man inte vara med på kursen innan man fyllt 14, så i princip har ingen examen före 15 -årsdagen...

Hej

Jag håller på att ta jägarexamen i Vetlanda och jag är bara tretton :D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla

Jag sitter och jobbar på ett intresant projekt och vill höra lite

om vad ni som jägare och särkillt er med ungdommar som tar eller tagit

jägarexamen tycker om detta.

Här på Åland får man nämligen uppsiktsjaga med en vuxen om man är under 15 år

Så min tanke är nu att erbjuda ett vecko läger under sommaren där de får lära

sig mycket om jakt med bössa/båge och fällor, kursen avslutas med en 2 dagars

jakt där den jagande föräldern följer med ut på jakt, primärt tänker jag mig

Mårdhund då kursen är under sommaren, barnen får vara med och leta bra område och

hur man åtlar in mårdhund och räv samt hur man sätter fällor.

Exakt inhehåll av kursen är inte klart, detta är bara grund tanken.

Boende är en annan sak som jag behöver input på, jag har en jätte Kåta från

Moskosel som inte används idag, tro ni ungarna klarar en vecka i skog och mark i den?

det blir lite av ett äventyrs kollo av det hela, mycket primitivt. De får lära sig

laga mat och dyl är tanken.

Fiske kan också bli ett inslag förstås

Antingen har jag lägret här på fasta Åland eller ute i skärgården, detta ska jag fundera

lite mera på, men nu vill jag höra om ni tror detta är något som era/andras blivande

jägar barn skulle tycka vara roligt ?

[/quote

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett bra läger. När jag var 14-15 åkte jag på läger i Hökensås med Jaktmarker och Fiskevatten. Flugfiske blandat med lerduveskytte, det var hur kul som helst..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Önskar någon kläckt ur sig iden när man själv var i den åldern...

Ställer gärna upp och hjälper till efter bästa förmåga dock...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...