Hoppa till innehåll

Ackers... Någon som vet?


johndoe

Recommended Posts

Hej! Har försökt få tag i Stephan på ackers i några dagars tid men han svarar varken på mobil eller hemnummer. Någon som vet hur man kan komma i kontakt med han? Som kanske känner honom och kan be han svara i telefon :wacko: .. Har även mailat men utan resultat. Är som intresserad av en parning han har och tänkte surra lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! Har försökt få tag i Stephan på ackers i några dagars tid men han svarar varken på mobil eller hemnummer. Någon som vet hur man kan komma i kontakt med han? Som kanske känner honom och kan be han svara i telefon :P .. Har även mailat men utan resultat. Är som intresserad av en parning han har och tänkte surra lite.

Hej! Jadu Stefan han är väldigt svår att få tag på. Har en kompis som har köpt en Jämtvalp ifrån Ackers och det tog nog 3dagar innan han fick tag på honom. Men det är bara att fortsätta ringa och tillslut svarar han.

Under kvällstid efter klockan 18.00 svarar han oftast om man ringer :wacko:

Vad är det för parning du är intresserad av förresten? :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just att doj redan har 120 jämtvalpar efter sig + x antal hälleforsvalpar efter sig (enligt vad man kan läsa på grannforumet) gör ju att jag tycker att han knappast har mer att tillföra rasen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag personligen kan ju inte bortse från att han är en avelsmatador och det faktumet gör honom ointressant för min del. Lika gäller för övriga avlesmatadorer givetvis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

inte så många dock som lyckas med detta tydligen B)

SJ(LÖ)CH Ackers Egon S35598/2000A

Den hund, oavsett ras, som uppnått högst poäng (97,5) på löshundsprov genom tiderna i Sverige!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Parningen i sig är ju säkert jaktligt bra, MEN avelsvärdet på densamma är ju noll med tanke på antal tidigare valpantal

Vad har jämthundsklubben för rekomedationer gällande antal parningar?

Vet att laikaklubben rek. max 3 innan utvärdering, efter de krävs minst 20% meriterad

avkomma för att få ta ytterligare 2.

Förvisso en mycket mindre ras numerärt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Max 5 parningar och där efter utvärdering gäller för jämtar..

Hanhundsanvändning: Hanhunden användes till 5 tikar. Därefter görs ett avelsstopp för utvärdering av avkomman.

Avkomman skall meriteras jaktligt i samma nivå som medeltalet i rasen, dvs över 20% meriterad avkomma. Avkomman

skall ha en defektfrekvens (sjukdomsmässigt, mentalt och exteriört) som är klart under rasens medeltal.

Ger avkommebedömningen ett godkänt resultat kan hanhunden användas till ytterligare 10 tikar, dvs totalt maximalt

15 kullar efter en hanhund. OBS! Att SÄK anser att Norden har en gemensam avelsbas och ovanstående siffror gäller

oavsett viket land hanhunden har använts i.

Och det passerade Doj redan ifjol, så att avla vidare på honom tycker jag är bara korkat. Visst har han lämnat bra hundar, men han har som sagt gjort sitt tycker jag :lol:

Doj-kullar.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skk avelsdata är fin att kika statistik på B)

Svenskreggade avkommor och kullar enbart..

pomo-kullar.jpg

Doj-kullar-2.jpg

Som synes 2 riktiga avelsmatadorer som det inte borde avlas vidare på enligt min mening då ingen av dem har mer att tillföra. Speciellt inte Pomo som sist jag kikade låg på 17% i nordiskt HD-snitt och kikar man enbart på de svenska avkommorna ligger han på runt 30% avkommor med HD..

Båda har dessutom säkerligen ett antal kullar på gång under det här året. Pomo har det i alla fall..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men visst är det resultatet som räknas,inte vad man anser han gjort i aveln,,finlnad har väl annan syn på avel och avlar väl mer på bra hundar flera gånger,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men visst är det resultatet som räknas,inte vad man anser han gjort i aveln,

Nej, det är inte bara resultatet som räknas om man vill föra en ras framåt.. Avelsmatadorer kan ställa till med stora skador inom en ras om de nedärver ex. hd, pra, ep eller annan arvbar defekt/sjukdom.

Tror nog finland, precis som sverige och norge har rekommendationer om hur många kullar eller max antal valpar en hane inte bör överstiga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår helt klart resonemanget men han har ju bevisligen lämnat bra avkommor. Så för mig som "nybörjare" lockar en sån parning men man får väl kanske tänka om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det faktum att Djo har gått i blandrasavel (Parad med en Hälleforstik) gör honom för min del extra ointressant. Speciellt med tanke på att det inte verkar ha gått den rätta gången efter vad man kan se i protokoll och på avelsdata/hunddata. Eller mer korrekt är det vad man inte kan hitta, som tyder på att det inte gått rätt gång med dispens etc.

Tyder inte på seriositet att släppa en meriterad hund i blandrasavel, även om någon/några av avkommorna senare mönstrades in som hälleforshundar. Övriga valpar i kullen är ju rena blandrasvalpar.

Men oavsett vad jag eller någon annan tycker och tänker, så är det ju DU som ska köpa valp och du måste ju utgå från vad som känns rätt just för dig :P

Lycka till i valpköpardjungeln B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hört många som säger det är nog en av dom bästa hundarna som finns..doj alltså

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är det väl ingen som påstår annat om honom heller, men det ger honom ju inte per automatik fri lejd att överanvändas i aveln.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, Doj blir ju 9 år nu, så han behöver väl en ny hund och då är det ju ganska givet att ta en parningsvalp ;)

Som sagt; det är du som ska ha hunden och du bör göra vad som känns bäst för dig :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår helt klart resonemanget men han har ju bevisligen lämnat bra avkommor. Så för mig som "nybörjare" lockar en sån parning men man får väl kanske tänka om. Just den här parningen görs dessutom om och har hört att dojs ägare ska ha en parningsvalp. Gör det extra intressant ;)
Jag tycker du ska gå på magkänslan och ta valp därifrån om du tycker så. Att en hund har mycket avkommor spelar då ingen roll om hunden ifråga gett bra jakthundar bevisligen.

Det är bättre att ta valp från en som man vet ger bra avkommor än undan någon som man inte vet vad den ger...det blir mera en chansing då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en valp från Ackers och är mycket nöjd. Nu är det förvisso en stående fågelhund...men jag känner igen samma avelsdiskussion från då jag skulle ha valp.

Jag tror Ackers satsar på duktiga hundar långt före avelsrådens rekommendationer, både på gott och ont.

Man får helt enkelt bestämma sig för vad man vill ha...så resonerade jag!

Nu ska man inte lita blint på avelsråden alla gånger heller...tro mig! Men samtidigt bör man ju bestämma sig om man vill ha en valp som kan vara intressant för vidare avel.

Mina önskemål var att få en fungerande jakthund, och valde därför kullar efter meriterade föräldrar, och tidigare lyckade parningar. Föräldrarna till min valp har en kul som är 3 år äldre, vilket avelsrådet ställde sig mycket negativ till. Visst...för en liten ras är det kanske inte så bra, men för mig var det en kvalitetsstämpel. Den tidigare kullen ser mycket bra och lovande ut!

Min Ackers är inget som är intressant för vidare avel av flera anledningar, och det hade jag redan accepterat innan jag tog valpen.

Jag är fortfarande nöjd med min valp och det verkar vara en riktig Formel-1 hund vad gäller jakten. Fortfarande ingen färdig jakthund, men är än bara lite drygt ett år också!

Men som Foxkiller skriver, du får gå på magkänslan.

Många ser Ackers som oseriös, men det intrycket gav han inte då jag hade att göra med honom. Rent å fint, ordning och reda!

För övrigt har jag nu sett till att min Ackers aldrig kommer till framtida avel då han förlorade två kulor tidigare idag...

Lugnast för både honom och mig...så resonerar jag!

Lycka till!!

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hejsan!

Har även jag en hund från Ackers. SJ(LÖ)CH Ackers Qiwi och är super nöjd med henne, utan tvekan den bästa hund jag haft. så Ackers ser jag absolut inte som oseriöst heller. Hon ska för övrigt paras om nån vecka :rolleyes:

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...