Hoppa till innehåll

Labradoodle


Radium

Recommended Posts

halloj i hundkojan.

funderat på labradoodle och fudnerade om nån här i forumet har en ?

labradoodleln är en hybrid av Labrador retriever och poodle och ser ganska maffiga ut :D borde ju gå att hitta nån med föräldrar som används i jakt ?

det finns ju väl också poodlar som används som apportör eller hur ?

tycker detta skulle kunna vara en lovande "ras"

labradoodle-miniature-chocolate-aliza-01.jpg

nikki-labradoodle.jpg

labradoodle.jpg

brown-labradoodle.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har då aldrig hört talas om någon som jagar med pudel.

kanske du skall fråga dig vad det är för jakt du skall använda hunden till istället för att för att välja en som ser "maffig ut" :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pudeln är ju från början en vattenapportör av rang och vad en bra labbe kan vet väl de flesta. Vad jag inte tycker om är att man blandar dessa. Kommer ju från Amerikat naturligtvis. Där har dom även pointing lab. Det finns rena raser till dessa jobb. Dessutom avlade för det i många år. Har du behov av en bra apportör ? Skaffa då en labbe. Ett råd i all välmening.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får nog en aktiv sällskaphund, som förmodligen apporterar hyfsat och kräver en massa pälsvård i alla fall ;)

Pudel används ju inte längre i jakt i någon utsträckning så en blandras med pudel i sig är nog inte det bästa valet om man vill ha en jakthund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg häromdagen ett program från Oceanien om just denna hundras, och som jag förstod det så var dom duktiga apportörer.

Näsan var det väl inget fel på heller, om man ville spåra med den.

Verkade vara mkt trevliga familjehundar också, så rasen är helt klart intressant.

/ Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg häromdagen ett program från Oceanien om just denna hundras, och som jag förstod det så var dom duktiga apportörer.

Näsan var det väl inget fel på heller, om man ville spåra med den.

Verkade vara mkt trevliga familjehundar också, så rasen är helt klart intressant.

/ Janne

Det är INGEN ras. Det är en blandras

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har då aldrig hört talas om någon som jagar med pudel.

kanske du skall fråga dig vad det är för jakt du skall använda hunden till istället för att för att välja en som ser "maffig ut" ;)

jag som trodde det är klart , då man ställer frågan i apportör sektionen :P och både pudel och labrador är avlade för apport :P

pudel är ju tyska för plaska i vatten om jag inte minns fel :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är INGEN ras. Det är en blandras

alltså är det en ras ;)

tror nog det är bara en tidsfråga innan denna hybrid blir stabil och ras klassifieras :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får nog en aktiv sällskaphund, som förmodligen apporterar hyfsat och kräver en massa pälsvård i alla fall ;)

Pudel används ju inte längre i jakt i någon utsträckning så en blandras med pudel i sig är nog inte det bästa valet om man vill ha en jakthund.

japp pälsvård kommer det bli en hel del av :P bra att trimmern är påhittad :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag som trodde det är klart , då man ställer frågan i apportör sektionen :P och både pudel och labrador är avlade för apport :P

pudel är ju tyska för plaska i vatten om jag inte minns fel :P

öhh,, men va f*n.. sluta hacka på mig bara för att inte jag använder ögonen.. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pudeln är ju från början en vattenapportör av rang och vad en bra labbe kan vet väl de flesta. Vad jag inte tycker om är att man blandar dessa. Kommer ju från Amerikat naturligtvis. Där har dom även pointing lab. Det finns rena raser till dessa jobb. Dessutom avlade för det i många år. Har du behov av en bra apportör ? Skaffa då en labbe. Ett råd i all välmening.

Det är klart att det för det mesta finns mer kompetenta raser, men jag undrar ändå om det inte kan vara positivt med lite nya korsningar? Att införa nya hybrider (oavsett om de räknas som officiell ras eller inte) så borde ju kunna förbättra sjukdomssituationen (vet inte hur det är med jaktlabbarna på den fronten).

Det här med att registrera nya raser är ju också rätt intressant. Jag förstår att det skulle bli en djungel om alla hybrider godkändes, men härstammar inte trots allt alla nuvarande raser från korsningar och hybrider? :D

Kennelfolket kan säkert påpeka om jag missat något grovt i mitt resonemang, men personligen tycker jag det är positivt med lite experiment-intresse i jägarkåren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart kommer Dp-boy och förklarar storpudelns förträfflighet :D

Har väl inte läst igenom tråden men jag gör det enkelt för mej.. jag håller med Amakulu så vet jag att det blir bäst (i just denna fråga iaf) :D:wub:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fci ? :D

FCI = Fédération Cynologique Internationale

Är den organisation som är ansvarig för alla godkända länders kennelklubbar i hela världen, bla SKK. Är dit ansökan om bla kennelnamn skickas och jämförs med alla reggade kennlar som finns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart kommer Dp-boy och förklarar storpudelns förträfflighet ;)

Har väl inte läst igenom tråden men jag gör det enkelt för mej.. jag håller med Amakulu så vet jag att det blir bäst (i just denna fråga iaf) :P:huh:

Mvh!

Ska jag känna mig hedrad eller hånad ??????????????????? :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett svagt minne av att man gjort försök att avla fram dessa "labradoodles" i försök att använda dem som servicehundar, men det lades ner av någon anledning. (för att hundarna blev för ojämna eller vad det var?)

Rätta mig om jag har fel.

För övrigt kan jag inte riktigt se vad syftet med blandningen är. Bägge raserna är fina i sig, labben finns dessutom uppdelad i flera avelsinriktningar. Pudeln är en trevlig hund den också. Vad vill man uppnå?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett svagt minne av att man gjort försök att avla fram dessa "labradoodles" i försök att använda dem som servicehundar, men det lades ner av någon anledning. (för att hundarna blev för ojämna eller vad det var?)

Rätta mig om jag har fel.

För övrigt kan jag inte riktigt se vad syftet med blandningen är. Bägge raserna är fina i sig, labben finns dessutom uppdelad i flera avelsinriktningar. Pudeln är en trevlig hund den också. Vad vill man uppnå?

Kom på att det nog var schäfer och labrador man korsade. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och,.. vad vill/hoppas man då att den ska ha som en Labbe inte har???

Undrar jag som tycker att det låter som att gå över ån efter vatten då dagens pudlar knappast har något att tillföra Labbarnas redan utmärkta egenskaper.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man lade ner aveln på Schabradorer (viss avel på dessa gjorde på försök bla på Hundskolan i Sollefteå under 80-t) var för att blandraser inte håller i längden. Första generationen blir bra men sen blir resultaten sämre i andra och tredje generation. Framförallt hälsan försämras för varje ny generation man gör hos blandraserna. Kallas även för Heterosiseffekten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man lade ner aveln på Schabradorer (viss avel på dessa gjorde på försök bla på Hundskolan i Sollefteå under 80-t) var för att blandraser inte håller i längden. Första generationen blir bra men sen blir resultaten sämre i andra och tredje generation. Framförallt hälsan försämras för varje ny generation man gör hos blandraserna. Kallas även för Heterosiseffekten.

Märkligt.

Hur har vi då kommit fram till alla de hundraser vi har idag ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.........var för att blandraser inte håller i längden.

Lite intressant påstående faktiskt. Hur har alla våra renrasiga hundar kommit till världen då? Kommit med storken?

Vad jag menar är att det är ju också korsningar i grund och botten. Sen att det är under mycket ordnad avel, under lång tid osv. är ju en annan sak.

Ska väl dock tillägga efter ovanstående att jag ändå inte är så förtjust i blandraser och "oseriös" avel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...