Hoppa till innehåll

Labradoodle


Radium

Recommended Posts

Lite intressant påstående faktiskt. Hur har alla våra renrasiga hundar kommit till världen då? Kommit med storken?

Vad jag menar är att det är ju också korsningar i grund och botten. Sen att det är under mycket ordnad avel, under lång tid osv. är ju en annan sak.

Ska väl dock tillägga efter ovanstående att jag ändå inte är så förtjust i blandraser och "oseriös" avel.

Svarar samma till Dig, genom nogrann selektiv avel. Finns en del intressant att läsa i ämnet. Bla har en del artiklar skrivits just om detta gällande blandraser hur korsningseffekten kan vara positiv i första generation osv men att den effekten sedan avtar. Sen är det ju skillnad på tex nogrann selektiv avel i flera generationer och allmän soppa som många blandras uppfödare sysslar med.

Vad man vill uppnå för resultat med en blandning mellan Labbe och Pudel skulle ju vara mkt intressant att få ta del av som sagt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Genom selektiv avel under många generationer.

Ja det förstår jag, men man måste väl börja någonstans med att korsa två raser ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det förstår jag, men man måste väl börja någonstans med att korsa två raser ?

Jovisst men,.. vad vill man få fram med tex en korsning mellan Labbe och Pudel...? Knappast bättre apportör då eftersom Pudeln idag inte kan anses ha särskilt starka anlag för den funktionen längre,.. Och vad kan man förvänta sig för negativa konsekvenser av blandning mellan dessa raser? Ta tex ögon. Labben har anlag i flera linjer för bla PRA i en form och Pudel i en annan form av PRA. Med en sådan blandning kan man i värsta fall öka anlagen för PRA rejält och dessutom få fler varianter av PRA inom samma ras,.. Det är ju ingen hit direkt...?

Korsningsavel är bra i vissa fall men långt ifrån så enkel som många tror.

För den som vill läsa mer så rekomenderar jag en titt på Genetica Där PE Sundgren skrive rom detta i tråden "Vad kan man vänta av korsningsavel?" som finns längre ner i listan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jovisst men,.. vad vill man få fram med tex en korsning mellan Labbe och Pudel...? Knappast bättre apportör då eftersom Pudeln idag inte kan anses ha särskilt starka anlag för den funktionen längre,.. Och vad kan man förvänta sig för negativa konsekvenser av blandning mellan dessa raser? Ta tex ögon. Labben har anlag i flera linjer för bla PRA i en form och Pudel i en annan form av PRA. Med en sådan blandning kan man i värsta fall öka anlagen för PRA rejält och dessutom få fler varianter av PRA inom samma ras,.. Det är ju ingen hit direkt...?

Korsningsavel är bra i vissa fall men långt ifrån så enkel som många tror.

För den som vill läsa mer så rekomenderar jag en titt på Genetica Där PE Sundgren skrive rom detta i tråden "Vad kan man vänta av korsningsavel?" som finns längre ner i listan.

Tack för länken.

Jag menar inte heller att just denna korsning skulle vara det rätta, det jag mera vänder mig emot är synsättet att blandraser skulle vara av ondo rent generellt.

Oseriös blandrasavel, ja det är av ondo, oftast görs ju detta av ren okunskap, eller i syfte att tjäna pengar på valpar, jag har stött på många fall av detta tyvärr.

Seriös blandrasavel, helt ok, om man har ett syfte med den, och är man seriös så tar man de ev rastypiskt mindre gynsamma sakerna i beaktan vid sitt val av raser att korsa med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för länken.

Jag menar inte heller att just denna korsning skulle vara det rätta, det jag mera vänder mig emot är synsättet att blandraser skulle vara av ondo rent generellt.

Oseriös blandrasavel, ja det är av ondo, oftast görs ju detta av ren okunskap, eller i syfte att tjäna pengar på valpar, jag har stött på många fall av detta tyvärr.

Seriös blandrasavel, helt ok, om man har ett syfte med den, och är man seriös så tar man de ev rastypiskt mindre gynsamma sakerna i beaktan vid sitt val av raser att korsa med.

Kan jag ju iaf till en viss liten del hålla med om men enligt mig är det knappast aktuellt med blandrasavel som "seriös avel" inom jakthundar (nu får jag väl folk på mig) men eftersom vi redan har många raser som fungerar mkt bra för olika former av jakter så kan jag inte se nyttan med "nya raser" där mer än alla de som redan finns. De gånger det kan vara aktuellt med blandrasavel inom jakthundarna är som jag ser det för att bredda avelsbasen inom vissa raser som tex redan gjorts inom Schillerstövare och Clumberspaniel där man även velat förbättra hälsan i någon generation för att sedan gå vidare i nogrann renrasavel.

Men sen gällde ju detta då Labradoodle som i början av tråden menas "kan vara en bra och intressant" blandning. Där undrar jag då,.. På vilket sätt då? Vad vill man ha fram med en sådan blandras och vad menar man att fördelarna ska vara som inte redan finns i Labben...? Med andra ord,. vad ska Pudeln tillföra Labberasen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men sen gällde ju detta då Labradoodle som i början av tråden menas "kan vara en bra och intressant" blandning. Där undrar jag då,.. På vilket sätt då? Vad vill man ha fram med en sådan blandras och vad menar man att fördelarna ska vara som inte redan finns i Labben...? Med andra ord,. vad ska Pudeln tillföra Labberasen?

The Labradoodle was first deliberately bred in 1989, when Australian breeder Wally Conron[1] first crossed the Labrador Retriever and Standard Poodle for Guide Dogs Victoria.[2] His aim was to combine the low-shedding coat of the Poodle with the gentleness and trainability of the Labrador, and to provide a Guide Dog suitable for people with allergies to fur and dander. Guide Dogs Victoria continue to breed Labradoodles today [3] and Labradoodles are now often used around the world as Guide, Assistance, and Therapy Dogs[4][5][6][7][8] as well as being popular family dogs

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var min första tanke ang. denna korsning att det skulle ev. ge en bättre vattenavstötande effekt på pälsen. Dock en riktig labbe påls är kolossalt torr efter 10 min efter bad. Vad vinner vi då i denna avel ??????? Labbens apporteringsinstinkter är så starka att de inte kan ifrågasättas. Pudeln i dag är så DRESSERBAR att inget är omöjligt. Men varför?????????? blanda dessa???????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

The Labradoodle was first deliberately bred in 1989, when Australian breeder Wally Conron[1] first crossed the Labrador Retriever and Standard Poodle for Guide Dogs Victoria.[2] His aim was to combine the low-shedding coat of the Poodle with the gentleness and trainability of the Labrador, and to provide a Guide Dog suitable for people with allergies to fur and dander. Guide Dogs Victoria continue to breed Labradoodles today [3] and Labradoodles are now often used around the world as Guide, Assistance, and Therapy Dogs[4][5][6][7][8] as well as being popular family dogs

Då undrar man,.. dagens pudlar har ju inte samma pälsstruktur som dåtidens,.. på vilket sätt är dagens pudlar bättre i pälsen än en bra Labbe? Sen en annan sak,.. Allergi beror inte enbart på päls utan kan även bero på hud,.. och saliv och därför är det inte alltid så att hundallergiker tål tex Pudlar bättre.

I det stora hela känns anledningarna rätt långsökta tycker jag själv . Iaf jaktligt sett,...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allergi beror inte enbart på päls utan kan även bero på hud,.. och saliv och därför är det inte alltid så att hundallergiker tål tex Pudlar bättre.

men labradoodle var korsad för de som var allergiska till päls och mjäll. inte för de som är allergiska för saliv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det som mest förundrar mig är hur folk blir så aggressiva såfort dom hör ordet blandras. :rolleyes:

Jo det kan jag kanske förklara för dig. Blandraser blir ofta bättre i första generationen men sen sker en stark degeneration. Hur skulle ni som förespråkar blandraser ha ngt att avla på om inte vi fanns som renavlar ?????????????? Sug på den du ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det kan jag kanske förklara för dig. Blandraser blir ofta bättre i första generationen men sen sker en stark degeneration. Hur skulle ni som förespråkar blndraser ha ngt att avla på om inte vi fanns som renavlar ?????????????? Sug på den du :rolleyes:

mm. tydligen fungerar inte mera selektiv parning och korsning och andra voodo sheit grejjer. men vem har sagt över att avla på blandraser?. det jag menade var, att massor med renras avels fanatiker kärringar blir som galna om man tycker att en viss blandras jycke kan fungera som en bra jakthund. de e lite som ar-15 trådarna. nej nej går inte bla bla lyssnar inte på dig du vet skvatt bla bla bla kaster skit på folk och så blir trådar låsta.

därmen genom att inte få min tråd lås ber jag med all respect att inte OT min tråd längre.

ifall ni vill prata om labradoode vara eller inte vara starta en ny tråd tack post-2515-1236360303_thumb.gif

now lets get this puppy back on the road.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mm. tydligen fungerar inte mera selektiv parning och korsning och andra voodo sheit grejjer. men vem har sagt över att avla på blandraser?. det jag menade var, att massor med renras avels fanatiker kärringar blir som galna om man tycker att en viss blandras jycke kan fungera som en bra jakthund. de e lite som ar-15 trådarna. nej nej går inte bla bla lyssnar inte på dig du vet skvatt bla bla bla kaster skit på folk och så blir trådar låsta.

därmen genom att inte få min tråd lås ber jag med all respect att inte OT min tråd längre.

ifall ni vill prata om labradoode vara eller inte vara starta en ny tråd tack post-2515-1236360303_thumb.gif

now lets get this puppy back on the road.

Om du vill skaffa en dylik korsningsprodukt kan inte jag eller ngn annan hindra dig. Kan bara önska dig lycka till med ditt valpval. Har du behov av en renodlad apportör så tycker iaf jag att du är att beklaga i ditt val av icke ras. Har du andra aspekter i ditt hundval må du givetvis prova en dylik bastard utan att jag kan/eller vill lägga mig i :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det som mest förundrar mig är hur folk blir så aggressiva såfort dom hör ordet blandras. :)

Har inte märkt av aggressivitet här,.. Jag har själv en blandras som iof bor hos min syrra på ålderns höst men iaf. Blandraser som hundar har jag ingenting emot. Men aveln av de förstår jag ytterst sällan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du vill skaffa en dylik korsningsprodukt kan inte jag eller ngn annan hindra dig. Kan bara önska dig lycka till med ditt valpval. Har du behov av en renodlad apportör så tycker iaf jag att du är att beklaga i ditt val av icke ras. Har du andra aspekter i ditt hundval må du givetvis prova en dylik bastard utan att jag kan/eller vill lägga mig i ;)

Ja,.. här kan jag bara instämma med Amakulu helt klart.

Dessutom,.. när en fråga skrivs på ett forum osv så är det ju naturligt att det dyker upp fler frågor kring TS och det tycker jag iof att man får acceptera. Det är ju det som gör att det blir till ett diskussionsforum ,.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja,.. här kan jag bara instämma med Amakulu helt klart.

Dessutom,.. när en fråga skrivs på ett forum osv så är det ju naturligt att det dyker upp fler frågor kring TS och det tycker jag iof att man får acceptera. Det är ju det som gör att det blir till ett diskussionsforum ,.. :)

Herregud Fasanmissil. Kan vi vara överens om ngt. halleljulia finns hopp för mänskligheten ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Herregud Fasanmissil. Kan vi vara överens om ngt. halleljulia finns hopp för mänskligheten :D

Ja, Du ser, jag är kanske inte så hemsk som jag låter heller alltid;) :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Heisann

Etter å ha lest tråden er jeg klar over at mange mener at det er feil å blande Labrador og puddel, men jeg har gjort nettopp det. Tispen er en labrador av jakttypen, og puddelen kommer fra en stamme som også har vært brukt til jakt. Hensikten med blandingen er å skape en rase som er allergivennlig/røytefri (feller inte) med gode jaktegenskaper/ bruksegenskaper. Om noen er interesserte har vi nettopp fått et valpekull som blir leveringsklare i slutten av juni. Vi bor i Skurup, Skåne.

Vennlig hilsen

Ellen Ofstad

halloj i hundkojan.

funderat på labradoodle och fudnerade om nån här i forumet har en ?

labradoodleln är en hybrid av Labrador retriever och poodle och ser ganska maffiga ut :D borde ju gå att hitta nån med föräldrar som används i jakt ?

det finns ju väl också poodlar som används som apportör eller hur ?

tycker detta skulle kunna vara en lovande "ras"

labradoodle-miniature-chocolate-aliza-01.jpg

nikki-labradoodle.jpg

labradoodle.jpg

brown-labradoodle.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halloj alla

Jag vill nog säga att rasen som ser ut som en lite grövre storpudel och som SKA jobba som en labbe finns. Den heter Barbet eller Fransk vattenhund. Jag har nu en 9 månaders Barbet hane. Det är lite chansning när den är så ny i sverige ca 100st bara. Jag har haft en storpudel som jag jagat med. Fast det skulle vara lite mer jakt. Så nu blev det en Barbet. Vi får se vad det blir av honom efter lite mera träning.

//Ulban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
På 2011-04-22 at 16:00 EllenOfstad sa:

Heisann

Etter å ha lest tråden er jeg klar over at mange mener at det er feil å blande Labrador og puddel, men jeg har gjort nettopp det. Tispen er en labrador av jakttypen, og puddelen kommer fra en stamme som også har vært brukt til jakt. Hensikten med blandingen er å skape en rase som er allergivennlig/røytefri (feller inte) med gode jaktegenskaper/ bruksegenskaper. Om noen er interesserte har vi nettopp fått et valpekull som blir leveringsklare i slutten av juni. Vi bor i Skurup, Skåne.

Vennlig hilsen

Ellen Ofstad

Har du fortfarande denna blandras? Är intresserad av en sådan då jag tänkt skaffa en jaktlabrador men gillar inte att den fäller. Tänkt att jaga allt klövvilt i skogen med den. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...