Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
hannes_21

krutfrågor.

Recommended Posts

hannes_21

Har hittat laddata till dom kulorna jag har hemma men det är olika krut (norma urp, 202 )till alla. min fråga till er som är mer erfarna en mig är kan man ta ett å samma krut istället eller måste jag köpa båda domma sorter?? Har en burk 204 här hemma. fungerar det??

MarkusR
Har hittat laddata till dom kulorna jag har hemma men det är olika krut (norma urp, 202 )till alla. min fråga till er som är mer erfarna en mig är kan man ta ett å samma krut istället eller måste jag köpa båda domma sorter?? Har en burk 204 här hemma. fungerar det??

Du ska absolut inte byta krut, annat krut - andra laddata.

hannes_21
Du ska absolut inte byta krut, annat krut - andra laddata.

förstog det själv men man kan ju höra med er erfarna.

men om jag vill hitta laddata till ett å samma krut är det omöjligt tror ni eller är det bara att fortsätta å söka??

Christian N

Johan,

jag förstår inte riktigt vad du undrar över men kan säga följande:

laddata är som ett brödrecept, man byter inte ut delar med mindre än att man riskerar att göra pannkaka av allt.

Krut har olika brinntid och passar olika kalibrar,

204 är ganska långsamt, passar 6,5x55 mfl kalibrar.

202= som gjort för 308 Win osv.

Inte slabba med recepten och du kommer att vara med oss länge än.

/C

hannes_21
Johan,

jag förstår inte riktigt vad du undrar över men kan säga följande:

laddata är som ett brödrecept, man byter inte ut delar med mindre än att man riskerar att göra pannkaka av allt.

Krut har olika brinntid och passar olika kalibrar,

204 är ganska långsamt, passar 6,5x55 mfl kalibrar.

202= som gjort för 308 Win osv.

Inte slabba med recepten och du kommer att vara med oss länge än.

/C

Ne slabba med recepten har jag inte tänkt göra har sätt på nära håll vad som kan hända ^_^ ingen kul syn.

vill därför räta ut frågetecken inan jag drar igång.

men om jag frågar så här

har alla kulor sina egna krutsorter eller kan det finnas laddtabeler för en kulamen olika krut?

MarkusR
Ne slabba med recepten har jag inte tänkt göra har sätt på nära håll vad som kan hända :D ingen kul syn.

vill därför räta ut frågetecken inan jag drar igång.

men om jag frågar så här

har alla kulor sina egna krutsorter eller kan det finnas laddtabeler för en kulamen olika krut?

Det finns som regel data för många olika sorters krut för varje kula, exempelvis på Normas hemsida, Noslers hemsida och Vihtavouris hemsida. Köper man tex Norska Ladeboken finns det upp till 7 olika krutsorter för en kula i en specifik kaliber.

hannes_21
Det finns som regel data för många olika sorters krut för varje kula, exempelvis på Normas hemsida, Noslers hemsida och Vihtavouris hemsida. Köper man tex Norska Ladeboken finns det upp till 7 olika krutsorter för en kula i en specifik kaliber.

ok tackar då vet jag det :D

exabit

Det finns ofta ett litet överlapp i laddatan (säg tre krutsorter som funkar för en kula). Det innebär att om man inte vill köpa två burkar krut så kan man slippa det. Om man exempelvis har en 308 och en 9,3x62 så kan man klara sig på en burk krut. Däremot är det nästan helt omöjligt att kombinera exempelvis 222 Rem med 300 Win Mag.

Vad är det för kalibrar och kulor du tänker ladda?

hannes_21
Det finns ofta ett litet överlapp i laddatan (säg tre krutsorter som funkar för en kula). Det innebär att om man inte vill köpa två burkar krut så kan man slippa det. Om man exempelvis har en 308 och en 9,3x62 så kan man klara sig på en burk krut. Däremot är det nästan helt omöjligt att kombinera exempelvis 222 Rem med 300 Win Mag.

Vad är det för kalibrar och kulor du tänker ladda?

Min kaliber är 6,5*55 Å kulorna är nosler ballistic 100 grains å nosler accubond 130 grains. Fick dessa kulorna med utrustningen. sen så ska jag även ladda oryxen 158 grain. den har vi tidigare laddat med 204 krut.

exabit

Ok. Det går ju faktiskt att använda just 204 till alla dessa kulor om man vill.

MarkusR

Data från Ladeboken:

Oryx 156Gr

Norma MRP min:43,0Gr max 46.0Gr(komprimerad laddning)

Data från Norma:

Oryx 156Gr

Norma MRP min 43,0Gr max 45,4Gr

Som du ser är Ladeboken lite tuffare i sina maxladdningar.

hannes_21
Ok. Det går ju faktiskt att använda just 204 till alla dessa kulor om man vill.

De låter ju kanon. vet du om all data jag behöver fins i normas bok?

Tänkte nämligen köpa den i morgon.

hannes_21
Det gör det säkert. Men du: datan du behöver finns på Normas hemsida gratis :D Kolla här:

http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kali...user&Lang=1

ok.... men nu kanske du tycker jag värkar helt tom i bollen :D men där fins ju bara nosler 120 grains å jag har ju både 100 å 130

Christian N

Johan,

det är ingen fel på din boll, laddata är inte alltid och direkt utbytbar mellan olika kulor, ie en del kultyper skapar högre tryck än andra oaktat deras vikt,

NBT är inte en sådan kula och då kan du titta på startladdningarna för kulor med samma vikter och börja med dem.

Nosler partition, A-frame, Barnes X mfl är kulor som på grund av deras konstruktion kan ge högre tryck än andra motsvarnade av samma vikt.

Ta det stilla, ladda bara tre eller fem skott med varje kula och laddning och bege dig sedan till banan,

förvänta dig inga resultat första gången, bär skyddsglasögon och ta med en erfaren skytt/handladdare.

/C

hannes_21

vill bara tacka för alla tips jag fick av er, laddade några skott i dag å va å provskjöt sen å allt gick kanon B) tack tack