Hoppa till innehåll

Deltagarlista och resultat


ther

Recommended Posts

Jouni Tanskanen
Har varit och tränat lite båge ikväll mellan 21.00-23.00.

Testade även att skjuta ett 20-tal pilar från 18 meter och det gick faktiskt riktigt bra bortsett från att jag måste köpa mig nya pilar. Mina pilar är så gamla att fenorna har torkat så kapitalt att de spricker sönder och förvandlas till småsmulor.

Hur ställer sig tävlingsledningen till att jag införskaffar nya pilar av eventuellt annat märke nu när tävlingen kommit igång??

Jag vet inte om jag isåfall ska köpa nya alu-pilar eller kolfiber-dito. Vad tycker ni (den stora massan)?

Jag hittade ett par kolfiberpilar här hemma som jag provskjöt på tavlan och de var betydligt lättare att dra loss jämfört med alu-pilarna så jag är sugen på att införskaffa ett gäng sådana.

Hade tänkt träna ett par timmar i morgon lördag också inför skjutningen på allvar på söndag...

Bra tavlan får man med gamla kläder eller tyg i säcken. ( Lammull är bäst) Sen två varv av 10 mm etafoam rund om säcken. Mycket lätt att dra pilarna bort med två fingrar och sätta djurfigur eller rundtavlan på etfoam. Men med jaktspetsar kan man intte skjuta i sådant backstop.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • ther

    12

  • Roger_P

    10

  • Herr Mattsson

    6

  • Looben

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har varit och tränat lite båge ikväll mellan 21.00-23.00.

Testade även att skjuta ett 20-tal pilar från 18 meter och det gick faktiskt riktigt bra bortsett från att jag måste köpa mig nya pilar. Mina pilar är så gamla att fenorna har torkat så kapitalt att de spricker sönder och förvandlas till småsmulor.

Hur ställer sig tävlingsledningen till att jag införskaffar nya pilar av eventuellt annat märke nu när tävlingen kommit igång??

Jag vet inte om jag isåfall ska köpa nya alu-pilar eller kolfiber-dito. Vad tycker ni (den stora massan)?

Jag hittade ett par kolfiberpilar här hemma som jag provskjöt på tavlan och de var betydligt lättare att dra loss jämfört med alu-pilarna så jag är sugen på att införskaffa ett gäng sådana.

Hade tänkt träna ett par timmar i morgon lördag också inför skjutningen på allvar på söndag...

KOLFIBER ! , men kolla att du har rätt spine (styvhet) på skaften för din båge bara

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

KOLFIBER ! , men kolla att du har rätt spine (styvhet) på skaften för din båge bara

kan inte bli för styvt :rolleyes: till en comp, med releaser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan inte bli för styvt :rolleyes: till en comp, med releaser

Det har du rätt i. Överstyvt är alltid bättre än för mjukt. Har du för mjukt så får du aldrig någon vettig pilflykt.

Man ska heller inte välja för lätt pil. De flesta bågtillverkare rekommenderar att man inte únderstiger 5 grain per pound i dragvikt. Jag förespråkar dock lite tyngre pilar än så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan inte bli för styvt :rolleyes: till en comp, med releaser

man ska ha rätt spine om man kan, inte bara "ta en pil i lådan" är vad jag menar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit och tränat lite båge ikväll mellan 21.00-23.00.

Testade även att skjuta ett 20-tal pilar från 18 meter och det gick faktiskt riktigt bra bortsett från att jag måste köpa mig nya pilar. Mina pilar är så gamla att fenorna har torkat så kapitalt att de spricker sönder och förvandlas till småsmulor.

Hur ställer sig tävlingsledningen till att jag införskaffar nya pilar av eventuellt annat märke nu när tävlingen kommit igång??

Jag vet inte om jag isåfall ska köpa nya alu-pilar eller kolfiber-dito. Vad tycker ni (den stora massan)?

Jag hittade ett par kolfiberpilar här hemma som jag provskjöt på tavlan och de var betydligt lättare att dra loss jämfört med alu-pilarna så jag är sugen på att införskaffa ett gäng sådana.

Hade tänkt träna ett par timmar i morgon lördag också inför skjutningen på allvar på söndag...

Inga problem om du behöver nya pilar! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man ska ha rätt spine om man kan, inte bara "ta en pil i lådan" är vad jag menar

Helt rätt, men eftersom inte pilen behöver flexa runt stocken utan går rakt fram så kan ju inte pilen bli för styv. Sen bär det emot.... men mr J.S har ju en vettig synpunkt, ang vikten. :)

Trevlig helg på er....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, jaa, det såg ju mycket trevligt ut må jag säga... :rolleyes:

Omgång 5 och 8 tycker jag blev de bästa för min egen del i alla fall.

post-2752-1237221847_thumb.jpg

post-2752-1237221893_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, men eftersom inte pilen behöver flexa runt stocken utan går rakt fram så kan ju inte pilen bli för styv. Sen bär det emot.... men mr J.S har ju en vettig synpunkt, ang vikten. :)

Trevlig helg på er....

Problemet man får med för styva skaft är att gruppen gärna vill flyta till höger eller vänster

grupperingen funkar men avdrift blir det, så man ska spina efter sin båge så långt man kan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy
Problemet man får med för styva skaft är att gruppen gärna vill flyta till höger eller vänster

grupperingen funkar men avdrift blir det, så man ska spina efter sin båge så långt man kan

För styva skaft brukar dra åt höger (prova att ställa ner poundstyrkan)

för mjuka skaft brukar dra åt höger (prova att dra upp pound styrkan liite

Rätt spine på skaftet är oerhört viktigt

MVH//Sickboy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För styva skaft brukar dra åt höger (prova att ställa ner poundstyrkan)

för mjuka skaft brukar dra åt höger (prova att dra upp pound styrkan liite

Rätt spine på skaftet är oerhört viktigt

MVH//Sickboy

Ni har helt rätt!!!

Jag måste erkänna att jag gör som sickboy skriver,

justerar bågen upp eller ner i styrka samt även kortar/länger pilen +/- 1/2 tum.

Går från andra hållet.... och så länge man inte ligger helt fel i styvhet så verkar det funka.

Men jag har nog funderat för lite på detta eftersom jag fått grejerna att fungera.

Men nu kommer jag ju att börja fundera.... Så nu blir det problem om man ska byta skaft? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag var och sköt "tävlingen" i söndags så lossnade mitt sikte och jag fick mecka fast det lite provisoriskt eftersom jag inte hade några verktyg med mig.

Har nu åtgärdat det hela och var iväg för att skjuta in bågen ikväll. Började på 9 meter och drog väl ungefär 30 pil med hyfsat resultat. Så flög ^_^ i mig och jag petade upp en 18 m tavla och struttade ner till 18 m linjen, justerade siktet lite och drog iväg 3 pil. Satte alla 3 kl. 12 precis på linjen mellan 6'an och 7'an. Justerade lite till och vips så satt dom mitt i alla tre. Skjöt därefter säkert 30 pil i rad och lyckades med att få en enda åtta, resten var bara 9, 10 och 10¹.

Måste faktiskt erkänna att det kändes nästan enklare att skjuta på 18 meter jämfört med 9.

Dock så lyckades jag på sista serien med att klyva en pil, därav sista serien så nu är det finito. Har bara två kolfiberpilar kvar. Måste iväg till handlarn i Holmsund imorrn och införskaffa nya... Har dessutom fått ett obehagligt pirrande i högerhandens fingrar. Jag är lur på att jag dragit åt releasern lite för hårt runt handleden samt att jag skjutit fler pil än jag är van vid. Typ överansträngning eller nått sånt. Det kan ju i.o.f.s. vara en blodpropp eller en analkande hjärtinfarkt också. :D Hua!

Är det någon av er som känt detsamma efter ett träningspass?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag var och sköt "tävlingen" i söndags så lossnade mitt sikte och jag fick mecka fast det lite provisoriskt eftersom jag inte hade några verktyg med mig.

Har nu åtgärdat det hela och var iväg för att skjuta in bågen ikväll. Började på 9 meter och drog väl ungefär 30 pil med hyfsat resultat. Så flög :D i mig och jag petade upp en 18 m tavla och struttade ner till 18 m linjen, justerade siktet lite och drog iväg 3 pil. Satte alla 3 kl. 12 precis på linjen mellan 6'an och 7'an. Justerade lite till och vips så satt dom mitt i alla tre. Skjöt därefter säkert 30 pil i rad och lyckades med att få en enda åtta, resten var bara 9, 10 och 10¹.

Måste faktiskt erkänna att det kändes nästan enklare att skjuta på 18 meter jämfört med 9.

Dock så lyckades jag på sista serien med att klyva en pil, därav sista serien så nu är det finito. Har bara två kolfiberpilar kvar. Måste iväg till handlarn i Holmsund imorrn och införskaffa nya... Har dessutom fått ett obehagligt pirrande i högerhandens fingrar. Jag är lur på att jag dragit åt releasern lite för hårt runt handleden samt att jag skjutit fler pil än jag är van vid. Typ överansträngning eller nått sånt. Det kan ju i.o.f.s. vara en blodpropp eller en analkande hjärtinfarkt också. <_< Hua!

Är det någon av er som känt detsamma efter ett träningspass?

Troligen en nerv som kom i klämm lite, det är ovana rörelser det där tror inte du ska vara orolig.

Under skjutproven här så är det på 6-10 meter som folk missar mest !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under skjutproven här så är det på 6-10 meter som folk missar mest !

Att man missar på avstånd under 10 meter tror jag beror på ett par faktorer:

1: Man övar aldrig på så korta håll

2: Man har ingen siktpinne inskjuten på under 10 meter

3: Hållet är så kort (eller egot så stort) så man kanske glömmer frasen "pick a spot" :)

På håll under 10 meter får man ju "hålla högt"!

Alltså på ca 5 meter så bör man kanske använda siktpinnen inskjuten för 30-40 meters avstånd, för att hitta av mitt i..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ber om ursäkt för uteblivna resultat. Tid eller ork har helt enkelt inte funnits. Har skjutit 15 pil, första helgen.

Får se när jag återkommer, men tills jag säger till så lämnar jag VO.

Mvh C-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu känns det ta mig tusan som att jag har nått toppen av min förmåga, den mentala påfrestningen är enorm och jag är helt slut efter ett pass -_- . För att göra det lite mer trivsamt skjuter jag tillsammans med Anmal Deners som uppenbarligen inte visar någon som helst pardon, utan bara fortsätter att förbättra sig :rolleyes:

Nåväl, med lite mer tur ska jag väl klara av att behålla mitt lilla försprång mot honom ;)

Konstigt nog känns det som att hans tur har ökat markant på sistone, och bara fortsätter att öka för varje session B) och nu vet jag snart inte vilket som är jobbigast ; att hålla undan för honom eller att förbättra mitt eget resultat :lol: (vilket iofs går på ett ut ;) )

Skitskytte på er :D

Med Återuppståndna Påskhälsningar

Jake

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådär, då har äntligen jag fått ett resultat också då..

Mixtrade med bågen lite igår, bytte tillbaka till whiskerhylla, samt drog upp bågen i maxläge, 70 pund.

For och sköt in den, o tränade lite. Satte upp en tavla. Gick bort 20 meter o sköt.

slutade på 245 poäng. :rolleyes:

1st 10'

7st 10

6 st 9

6st 8

6st 7

4st 6

Alla utom 2 tiorna kom på dom sista pilarna. Då jag hade lite problem med att jag sköt lågt hela sessionen igår.. Vet ej varför. taskig inskjutning kanske eller om jag hade problem med att jag ville "se" det jag siktade på..

Skit samma men, 245 poäng iallafall denna vecka.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu känns det ta mig tusan som att jag har nått toppen av min förmåga, den mentala påfrestningen är enorm och jag är helt slut efter ett pass ;) . För att göra det lite mer trivsamt skjuter jag tillsammans med Anmal Deners som uppenbarligen inte visar någon som helst pardon, utan bara fortsätter att förbättra sig :)

Nåväl, med lite mer tur ska jag väl klara av att behålla mitt lilla försprång mot honom ;)

Konstigt nog känns det som att hans tur har ökat markant på sistone, och bara fortsätter att öka för varje session :D och nu vet jag snart inte vilket som är jobbigast ; att hålla undan för honom eller att förbättra mitt eget resultat :) (vilket iofs går på ett ut ;) )

Skitskytte på er ;)

Med Återuppståndna Påskhälsningar

Jake

Tror du stressar upp dig allt för mycket, samt kanske slarvar med hur du andas när du skjuter

ett ganska vanligt problem, sen har man bra o dåliga dagar, för mig särkillt tydliga om man har bekymer

på hjärnan av olika slag, då kan jag inte fokusera på detaljer och slarvar med skyttet.

bågskytte sitter mycket i skallen, mer än man tror faktiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Alla som inte skjutit färdigt cupen har möjlighet att göra det fram till och med söndag! :D

Annars kommer följande 3 skyttar att kamma hem vinsten:

JakeTrior

Looben

Anmal Deners

Vinsten består förutom äran av var sitt Fritt inträde på Elmia Game Fair (21/5-24/5) valfri dag!

Under förutsättning att resp. vinnare lär ut sin överlägsna skjutteknik till presumtiva bågjägare under 2 h i provskjutningsdelen av Förbundets monter! :P Ibland är jag riktigt smart! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^_^ ... Gott!...

misstänker vi kommer ses på Elmia då!.. vi kommer ner på Tors kväll, och kommer bo hos Pelle!...

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...